he
door henna50 Mar 24, 2011 om 12:23
Huishouden & energie

Motorolie op de oprit

Met wat voor goed spul kan ik de motorolie vlekken van de oprit ( rood kleurige baksteen ) schoon krijgen?
alvast bedankt

22354 17 Rapporteer

de motormuis
door de motormuis - Mar 24, 2011 om 12:36
598 Antwoorden / 13 Vragen

In garage bedrijven hebben ze daar speciaal spul voor, zou zeggen ga daar eens vragen.Misschien kun je zo wel wat mee krijgen.

Succes.

fujitsu
door fujitsu - Mar 24, 2011 om 13:33
87 Antwoorden / 60 Vragen

Hallo Henna50,

Ik gebruik altijd ontvetter voor het motorblok ( degreaser van Kroon-oil bij de autoshop) voor dit soort klusjes, afspoelen met heet water !!

grindweg
door grindweg - Mar 24, 2011 om 22:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij gebruiken altijd remmen reiniger.
te koop bij de div bedrijven zoals bv brezan, halfords etc.
daarna met garage korrels die moeten grof zijn .
als die erna het inspuiten en schoon wrijven met een doek over gestrooid word.
daarna met de voeten de korrels er inwrijven en dan is alles weer keurig schoon.
daarna korrels opvegen en in de kliko

jftm
door jftm - Mar 24, 2011 om 22:25
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste henna50,
Probeer eens fijn houtzaagsel. Veeg het in op een droge dag en laat het even liggen. Het helpt niet om de kleur weer terug te krijgen enzo, maar het meeste gaat er uit. Eventueel kunt u het bij de KCA afvalverwerker aanbieden als olie-afval.
John

henson
door henson - Mar 24, 2011 om 23:04
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Deze methode gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid, hiervoor heb je nodig:
wasbenzine en kattebakgrid.
Giet een klein beetje wasbenzine op de vlek en strooi daarna direct de kattebakgrid erop. Wrijf nu met je schoenzool de grid fijn en veeg na een tijdje alles op en gooi het in de afvalemmer. Daarna emmertje met sop erover en schoonvegen met straatbezem.
En weg is de vlek!

Succes, Henson

rj
door rjw - Mar 25, 2011 om 07:33
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Mocht het niet lukken om de verkleuring weg te krijgen, is het dan mogelijk om de stenen om te draaien? (dit werkt natuurlijk alleen bij stenen die aan boven en onderkant hetzelfde zijn zoals cobblestones en "gewone" straatstenen).

he
door henna50 - Mar 25, 2011 om 13:00
9 Antwoorden / 7 Vragen

bedankt allemaal, bruikbare tips en als het allemaal niet goed lukt is omdraaien
ook een optie, maar wel de laatste
groet Henna

pe
door pennetje - Mar 25, 2011 om 14:15
5 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb oits eens lekkage gehad waarbij er een hele plas olie op de grond lag!! ik heb er teon kattegrid opgegooid (goedkoopste merk) het waren van die witte siergrind tegels en het is echt daarna schoongeworden

succes

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2011 om 15:33
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Mochten al deze (goede) tips niet helpen zou je kunnen proberen contact op te nemen met ebode@telegraaf.nl; hij heeft 1000-den tips, voor alles wel wat. Verder kan ik helaas niets toevoegen; mijn auto staat op openbare weg geparkeerd. Succes.

fm
door fman10 - Mar 25, 2011 om 15:45
1 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb het zelf al eens weggehaald met Dusty ontvetter van de Wibra. (gele vloeistof in een spuitfles.) moet zeggen met dat spul maak ik alles schoon wat vet is.
Succes ermee

wimmi20
door wimmi20 - Mar 25, 2011 om 15:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Heel gewoon bij google inkloppen : hoe krijg ik motorolie van mijn oprit.
Dan krijg je VIJFHONDERDVIJFTIG verschillende adviezen.
Deze vraag is hier trouwens al eerder gesteld, ouwe koek.

engelinde
door engelinde - Mar 25, 2011 om 16:53
21 Antwoorden / 6 Vragen

Ik had in het verleden hetzelfde probleem....bij de garage nagevraagd,hoe hun dat oplosten...
Gewoon een flinke laag waspoeder erover heen strooien werd me geadviseerd...dan enkele uren n dag of nacht in laten trekken en voila...weg olie of vetvlekken....

te
door terpstra - Mar 25, 2011 om 23:23
174 Antwoorden / 5 Vragen

Henna 50. Die olie vlekken krijgt u niet weg, tenzij u 150 jaar de tijd heeft.
U kunt met trigloor en remreiniger uw oprit schoon maken ( kostbaar) . Na enige weken komt de olie weer naar het oppervlak.. Het is onbegonnen werk.
Ik spreek uit ervaring na het olie verversen door een "zeer bekwame monteur."die de afsluitring niet verving.

Ik heb enige oldtimers. Die zijn ook niet altijd zindelijk.De enige optie die ik heb is de olttimer stenen te keren.
Hopelijk heeft u iets aan mijn ervaring

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2011 om 11:18
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Henna50, wat me ineens te binnen schiet; 3 jaar geleden hadden we brand in kelder NAAST ons. Daar stond een motorfiets (onze kelder was ook verbrand) en de bewuste kelder lag onder de olie (betonnen vloer). De firma Dolmans werd ingehuurd om alles schoon te maken, inclusief natuurlijk alle olie en rookschade en het was ongelooflijk, maar zij kregen het wel schoon. Is niet te koop in winkels! Ik kreeg een"extra" fles omdat dit middel werkelijk alles weghaalde, maar het is hun fabrieksgeheim. Misschien kun je, ook al weer per mail, hen vragen of je iets van dat "gele spul"mag kopen en/of krijgen? E-mail adres is: info@dolmans.com
Niet geschoten is altijd mis, dus proberen maar. weer succes!

vliegenderob
door vliegenderob - Mar 27, 2011 om 14:27
292 Antwoorden / 1 Vragen

wat is erger, een paar vlekken op de oprit of een lading ontvetter/wasbenzine/afwasmiddel/trichloor/remreiniger enz over de vlekken te gooien die dan in de grond (drinkwater, millieu) verdwijnt?

grindweg
door grindweg - Mar 27, 2011 om 16:44
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op zondag 27 mrt 2011, 14:27]wat is erger, een paar vlekken op de oprit of een lading ontvetter/wasbenzine/afwasmiddel/trichloor/remreiniger enz over de vlekken te gooien die dan in de grond (drinkwater, millieu) verdwijnt?

remmen reinig is erg vluchtig.
dus het resedu is zoals ik omschreven hebt makkelijk af tevoeren.
derhalve juist geen belasting voor het millieu.

henson
door henson - Mar 27, 2011 om 18:47
338 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op zondag 27 mrt 2011, 14:27]wat is erger, een paar vlekken op de oprit of een lading ontvetter/wasbenzine/afwasmiddel/trichloor/remreiniger enz over de vlekken te gooien die dan in de grond (drinkwater, millieu) verdwijnt?

Goed lezen is een kunst! Ik schreef niet dat je er maar ladingen wasbenzine op moet gooien, maar een klein beetje! Precies net zoveel dat het de vlek bedekt, hierdoor wordt de olie dunner en door er direct grid op te gooien en fijn te malen wordt alles in de grid gezogen. Deze grid in de afvalzak gooien .....((die later verbrand in de afvalverbranding (olie resten verbranden erg goed hoor) de schadelijke rookgassen worden professioneel gefilterd en de warmte wordt voor stadsverwarming gebruikt)) Er verdwijnt dus niets in het milieu!!

@ terpstra; de vlekken gaan echt weg op deze manier, probeer het zelf maar eens.