jx
door jxerot Sep 3, 2019 om 16:58
Huishouden & energie
NLE contract boete per product ipv contract

NLE contract boete per product ipv contract

Dag Kassa,


 


Na vele telefoontjes eindelijk mijn contract kunnen opzeggen bij NLE omdat ze via de mail niet antwoorden.
Mijn contract is vroegtijdig opgezegd en ik zou daar een boete voor krijgen van €50,-. (logisch en prima)


 


Nu blijkt dat "per product" te zijn en formuleren ze Gas en Elektra als een apart product. (zeggen ze)


Wanneer ik een nieuw product wil bestellen op de website van NLE staat beide duidelijk onder één "product".


Ook op mijn facturen staat het als Gas & Electra ipv beide op een eigen regel, dan kan ik er toch vanuit gaan dat ik één product heb?



Zelf reageren ze niet op mijn mail en telefoonisch kom ik geen stap verder.


Via facebook en andere media krijg je ze ook niet te pakken en ik zie dat vrijwel idereen problemen heeft met de NLE klantenservice.


Wat kan ik doen? Ik zit hier nu met een in mijn ogen onterechte boete van € 100,- en het gevoel dat ze de regels naar eigen hand draaien om nog wat wintst te maken.


 


Groet, jesse


 

3687 13 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ma
door malty - Sep 3, 2019 om 17:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen
1

Ik kan gas en electra niet als één product zien, ik zie het als één contract met 2 producten gas en electra.
Maar hoe het ook genoemd wordt, de energieleverancier mag de opzegvergoeding voor gas en electra vragen.
Lees eens
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2019 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

NLE heeft gelijk. Het zijn twee producten, dus u moet twee keer boete betalen bij voortijdig opzeggen van het contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2019 om 17:17
16883 Antwoorden / 202 Vragen
0

U kunt eventueel uw klacht hier kenbaar maken: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

I
k vind het erg merkwaardig dat NLE een spliting maakt in producten die zij leveren. Ik heb daar nooit eerder van gehoord en normaliter is er sprake van één overeenkomst m.bt. dienstverlening betreffende energie. Ik ben wel erg benieuwd hoe de geschillencie hierop reageert.
(Van NLE zijn helaas meer 'fratsen' bekend m.b.t. hun verdienmodel.

U heeft als al gezegd één overeenkomst maar ga voor alle zekerheid toch eerst na of er in die ene leveringsovereenkomst letterlijk twee producten zijn genoemd en ook voorwaardelijk dan bij opzeggen 2 x een boete zou kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2019 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin. Men neemt twee producten af. Stroom en gas. Heel simpel.

ne
door neodutchio Sep 3, 2019 om 18:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt nooit uw jaarnota bekeken? Of heeft u een gasloos huis? Als ik appels en peren ga kopen bij de groenteboer ligt dat in dezelfde winkel en het gaat via dezelfde kassa naar buiten in dezelfde tas. En toch zijn het 2 verschillende producten.

edrick3
door edrick3 Sep 3, 2019 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@heremietkreeft: dan toch maar eens goed op je (jaar)nota kijken. ;-) Verwijzing naar de geschillencommissie heeft hier geen enkele zin.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 3, 2019 om 19:43
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Voor alle duidelijkheid: ik heb één overeenkomst voor het leveren van energie en als ik die overeenkomst voortijdig zou opzeggen wordt ik voor het opzeggen van die overeenkomst 'beboet', geheel confom de inhoud van die overeenkomst. Op mijn nota's staan zoals ook bij overeenkomst geregeld de kosten voor de levering van gas, electra en netwerkbeheer. Dat men bij NLE dat kennelijk anders doet en/of er anders over denkt is m.i. zeker een kwestie die het voorleggen aan de geschillencie. waard is.
En ook voor alle duidelijkheid, ik heb de afgelopen jaren meerdere leveranciers gehad en soms ook voortijdig gewisseld en dan was er sprake van één boete bedinfg dat overigens door de nieuwe leverancier werd voldaan.

En dan dus voor alle duidelijkheid: dit is mijn ervaring.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2019 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat verhaal van u klopt dus niet. Er zijn gewoon twee boetes. Geschillencommissie is weggegooid geld. 

Overigens net zo dom als overstappen voordat het contract afgelopen is. Ook zondegeld.

audb
door audb Sep 4, 2019 om 14:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nogmaals Gas en stroom mag je gewoon inkopen bij de provider die jij wilt.

Wil je gas van NLE en Stroom bij de Nuon? dan mag je dat gewoon afsluiten.

Echter doen de meeste mensen dat niet omdat je dan meer romslomp hebt dan als je alles tegelijk doet en de meeste providers biedden dan ook alleen all in one aan.

 

P.s 

Gas en stroom worden door de netwerk beheerder geleverd niet door de provider omdat de Energie wet er voor heeft gezorgt dat partijen zoals de Nuon geen machts positie meer heeft en er markt werking er voor moest zorgen dat de prijzen omlaag zouden gaan maar dank zij rutte en zijn vrienden juist omhoog ging.

marita5
door marita5 - Sep 3, 2019 om 17:44
11532 Antwoorden / 15 Vragen
2

Hallo Jxerot , 

Nu blijkt dat "per product" te zijn en formuleren ze Gas en Elektra als een apart product. (zeggen ze)

En dat is juist .

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.gaslicht.com/overstappen/hoogte-opzegvergoeding

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2019 om 18:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen
2

Nu blijkt dat "per product" te zijn en formuleren ze Gas en Elektra als een apart product. (zeggen ze)

Ja, dat klopt.

ro
door ron503 - Sep 3, 2019 om 18:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen
0

U neemt gas en elektra af en NLE noemt het product in zekere zin heeft u wel gelijk want het meervoud van product is producten. Edoch bij het aangaan van het contract heeft u ook de voorwaarden ontvangen en als u die had doorgelezen had u kunnen weten dat er per product een boete bij voortijdige opzeggen opgelegd zou worden. Het product dat u afgenomen heeft bestond uit gas en elektra die in één energiecontract zijn opgenomen dus heeft u volgens het contract 2 producten afgenomen die onderdeel zijn van het contract en als zodanig één product omdat u niet per product een factuur krijgt toegestuurt.

jx
door jxerot - Sep 3, 2019 om 20:04
5 Antwoorden / 2 Vragen
1

Thanks voor alle reacties, blijkbaar staan ze in hun recht!

Ik zal er voor zorgen dat de betaling netjes gedaan wordt. Blijf het wel een vreemde zaak vinden

gerbera
door gerbera - Sep 3, 2019 om 21:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen
1



Staat toch duidelijk vermeld in de contractgegevens.

Contractbreuk
Indien u de overeenkomst binnen de vaste prijsperiode opzegt brengt NLE een opzegvergoeding per aansluiting
in rekening volgens de ‘Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders’ van de ACM. De
resterende looptijd van de vaste prijsperiode bepaalt de hoogte van de opzegvergoeding, die u in onderstaande
tabel vindt.
Resterende looptijd Maximale opzegvergoeding
<1,5 jaar € 50,-
1,5 jaar tot 2 jaar € 75,-
2 tot 2,5 jaar € 100,-
meer dan 2,5 jaar €

Ka
door Kassagebruiker - Sep 4, 2019 om 13:37
683 Antwoorden / 5 Vragen
0

Is ook logisch, hoewel lang niet iedereen gasloos is, als het één product zou zijn zou je in geval van gasloos toch vast recht moeten betalen voor gas wat je niet afneemt .............

audb
door audb - Sep 4, 2019 om 14:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen
0

Je kan gewoon gas bi jNLE en electra bij bv nuon afnemen vandaar dat je welliswaar eén contrackt hebt maar twee producten hebt.

En €50 per product op een looptijd van 3 jaar? dan ben je denkelijk wel met het laatste jaar bezig anders had je €300 kwijt geweest.

En je kan beter jaarlijks overstappen dan kan je altijd de goedkoopste kiezen.

gerbera
door gerbera Sep 4, 2019 om 21:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Bedragen zijn door de ACM vastgesteld.Maximum is € 250-,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2019 om 15:32
16883 Antwoorden / 202 Vragen
0

Inderdaad staat in art 4 lid 3 dat de NLE dit mag. Mijn reactie blijkt derhalve onjuist te zij al is de NLE mogelijk de enige die dit doet.

gerbera
door gerbera Sep 4, 2019 om 15:48
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Nee hoor heb het ff nagekeken, ze doen het allemaal,

2. Contract met vaste looptijd: opzegtermijn en opzegvergoeding

Heeft u een energiecontract met een bepaalde looptijd (bijvoorbeeld een jaarcontract), dan mag uw energieleverancier u een boete in rekening brengen indien u uw contract voortijdig wilt beëindigen. De Autoroteit Consument & Markt (ACM) heeft de maximale hoogte van de boete vastgesteld. Energieleveranciers moeten zich aan deze maximale boete houden. Voor energiecontracten met een vaste looptijd gelden de volgende bedragen:
bron

no
door nokkie - Sep 4, 2019 om 16:49
14 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik snap echt niet waarom mensen zichzelf steeds in de problemen brengen door vroegtijdig hun contract te beëindigen.

Als je netjes je contract uitdiend en dan op zoek gaat naar een andere/goedkopere leverancier is er niks aan de hand.
Ik stap elk jaar over en heb nog nooit problemen ervaren, ook niet met de eindafrekeningen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer