Ma
door Martijn22Arn Feb 13, 2024 om 14:55
Huishouden & energie

Ontbinding voorlopige huurovereenkomst

Hey,

Vorig jaar April heb ik via de sociale woningbouw een nieuwbouwappartement toegewezen gekregen waar ik er flink op vooruit ga. Nu was het zo dat omdat het nieuwbouw was en de bouw nog moest beginnen, dat er gewerkt werd met een voorlopige opleverdatum in oktober. Omdat ik weet dat opleverdata altijd met een korrel zout genomen moet worden heb ik wel meubels geregeld die ik vanaf november/december kon ophalen.

In oktober kreeg ik inderdaad de mail dat de oplevering vertraging had en dat het eind november zou worden, wat ik jammer vond maar wel verwachtte. Nu is het zo dat er al meerdere keren vertraging is ontstaan met de oplevering waardoor het nu maart/april gaat worden. Omdat ik er een beetje klaar mee ben, wil ik verder gaan kijken voor een woning waar ik wel snel in kan gaan.

Nu weet ik alleen niet waar ik recht op heb door deze lange vertraging en of dit problemen oplevert mocht ik een nieuwe woning kan vinden. Ik heb namelijk geen zin om straks een jaar lang dubbele huur te moeten betalen.

4085 13 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Feb 13, 2024 om 14:59
519 Antwoorden / Vragen

De sociale woningverhuurder is hét aanspreekpunt in deze kwestie natuurlijk. Bel, schrijf of ga er langs.

Verder: het is nu 13 februari. De oplevering is in maart april. Je kunt de dagen nu aftellen....
Een mooie nieuwbouwwoning in de sociale huur? Menigeen zou stikjaloers zijn.
Geef het nog een poosje zou ik zeggen.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 13, 2024 om 15:09
856 Antwoorden / 3 Vragen

Martijn,

on a personal note... ik vind je redelijk hoog van de toren blazen. Je krijgt een nieuwbouwappartement toegewezen, daar mag je jezelf voor in de handen knijpen.  Jammer je opsteling in casu.

Heb je het in de gaten gehad dat mankracht, materialen en dergelijk niet in overvloed aanwezig zijn? Tel daar ook nog en dat stikstofgedram bij op, dan heb je een plausibele verklaring waarom de oplevering steeds uitgesteld wordt.

Of het een probleem oplevert als je een nieuwe woning vindt  (denk niet dat dat snel gaat gebeuren) zul je je tot je wbv moeten wenden zoals @Jannyboe zegt.

rj
door rjw Feb 14, 2024 om 22:01
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Door het stikstofprobleem is wel onze hele natuur naar de kloten. En daar zijn we meer van afhankelijk dan wat veel kortzichtige mensen denken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 13, 2024 om 15:13
2067 Antwoorden / Vragen

Gezien de vraag naar sociale huurwoningen lijkt het mij geen enkel probleem om jouw nog niet opgeleverde woning aan een ander te verhuren als jij hem niet meer wil. Dus ga ik er vanuit dat je er vrij eenvoudig vanaf kan, gewoon even contact zoeken met de woningbouw.

ro
door ronny530 - Feb 13, 2024 om 15:35
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U vind niet zo snel een passende woning teminste niet in de sociale sector omdat u een sociale huurwoning toegewezen heeft gekregen en die woning ook geaccepteerd heeft.
Zoals u wellicht weet zijn er veel bouwstops voor woningen vanwege een tekort aan materiaal en de uitstoot van stikstof die tijdens de bouw boven de norm uitkomt.
Op een vergoeding zal u vanwege overmacht geen recht hebben want ook al zou de WBV de woning op tijd op willen leveren zij zijn niet verantwoordelijk voor de opgelopen vertraging.
Oplevering in maart/april zou best wel eens haalbaar kunnen zijn want hopelijk is de afbouwfase al in gang en dat kunt u zelf bekijken door eens naar uw nieuwe appartementencomplex te gaan kijken.
Wachten duurt altijd lang maar om nu de handdoek in de ring te gooien zou ik niet adviseren want u kunt er later spijt van krijgen.

Mabelle
door Mabelle - Feb 13, 2024 om 15:48
427 Antwoorden / 1 Vragen

Begrijp ik het goed dat je voor de komende maanden op zoek gaat naar een andere woning? En als de nieuwbouw wordt opgeleverd je weer gaat verhuizen? Dat kan niet, want je raakt je inschrijving kwijt zodra je een andere woning accepteert. Dus je recht op de nieuwbouwwoning vervalt dan, kan je weer voor 10 of 20 jaar opnieuw beginnen.

Je woont nu toch ook ergens? Wat is het probleem dan om nog even een paar maanden geduld te hebben. Wees blij dat je straks een nieuwbouwwoning hebt. Denk dat er honderden in de rij staan voor zo'n woning. Je krijgt spijt als haren op je hoofd als je die woning niet gaat nemen.

wi
door wilhelmina59 - Feb 13, 2024 om 16:39
516 Antwoorden / 0 Vragen

Ik schrik van deze arrogantie.
Het halve land zit te schreeuwen om woonruimte en je vind het allemaal wat te "lang" duren.
Graag of niet en daarna niet gaan miepen als je de eerste 10 jaar niet aan de beurt komt.

1paul
door 1paul - Feb 13, 2024 om 17:02
3155 Antwoorden / 0 Vragen

ik begrijp je teleurstelling maar blijf nog even wachten op deze woning, er zijn altijd omstandigheden waardoor de bouw vertraagd, weer, materiaal, personeel enz enz....

als je de sleutel overdracht hebt kijk dan wel alles heel goed na op eventuele gebreken en als je iets tegenkomt, direct of later, meld dit dan direct aan de verhuurder en laat deze het oplossen!!

tenormin
door tenormin - Feb 13, 2024 om 21:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ben heel laat met reageren, soms zie je een vraag pas de volgende dag. Maar eerlijk: hier valt mijn snaveltje van open. Het nieuw te leveren WBV huis/appartement zal later worden opgeleverd. Wat is in hemelsnaam het probleem. Zoals ik de commentaren alheb doorgelezen: ik zou nog steeds met blote knietjes van "dankbaarheid" liggen dat ik überhaupt in aanmerking zijn gekomen om er te mogen wonen. @Martijn22ARN, leeft u echt in deze tijd? Nooit gehoord dat 'kinderen' tegenwoordig minimaal tot hun 30ste bij Pa en Ma thuis moeten blijven wonen? Ken inmiddels veel jongeren die er een oord voor zouden willen plegen. Geef deze woning maar op, zoek verder (zonder te vinden) en maak een ander er diepgelukkig mee.

tenormin
door tenormin Feb 13, 2024 om 23:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, eventuele lezers, voor de vele tikfouten. Heb een nieuw keyboard nodig.

ma
door marleenvanh Feb 14, 2024 om 14:18
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ben het overigens helemaal met u eens. Ik durf bijna te zeggen dat er hier een redelijk a-sociaal figuur een mooie nieuwe sociale huurwoning gaat krijgen.... Was wellicht meer op zijn plaats geweest voor een andere huurder in spé....

ze
door zeemannetje - Feb 14, 2024 om 11:59
120 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet waar je woont maar er zijn inderdaad wel wat risico's. Je kunt (een deel van) je wachttijd kwijtraken en afhankelijk van waar je woont weer opnieuw 10 tot 20 jaar moeten wachten op een nieuwe woning, dan is die paar maanden niets. Ik zou in jouw situatie een niet bestaande god op mijn blote knietjes bedanken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2024 om 12:52
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Kort: ik ga er van uit dat de verhuurder, de woningcorpratie in uw geval er geen enkele moeite mee zal hebben indien u de aan u toegewezen woning toch niet wenst te betrekken. Er zullen meer dan afdoende anddere liefhebbers zijn. Een ander zal er dan wel heel erg gelukkig mee zijn, gelet op de lange wachtijden die er zijn voor dxit soort woningen.
Dat u zelf weer in een wachtrij wenst te staan resp. mogelijk later veel duurder uitbent, dat is dan geheel aan u zelf. (dat u dus klaarblijkelijk niet nog een week of zes wenst te wachten?

mo
door mof - Feb 14, 2024 om 12:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zult een ultimatum moeten stellen aan uw verhuurder. Dan kunt u zo van dat huurcontract af. Hij daarentegen ook.

Ozymandias
door Ozymandias - Feb 14, 2024 om 14:05
167 Antwoorden / Vragen

Ga er vanuit dat ze het geen enkel probleem vinden om de woning aan iemand anders te geven. Ga er dan ook vanuit dat je weer helemaal onderaan de wachtlijst komt te staan en het dus weer 10 jaar kan duren voordat je een nieuwe krijgt toegewezen.

Wi
door Wilma-60 - Feb 14, 2024 om 14:55
25 Antwoorden / Vragen

Je hebt altijd recht om de nieuwe woning op te zeggen maar, of dat voor u een voordeel heeft??
Gezien u vraag , zou ik zeggen , maak een ander blij en zeg de woning gewoon op. Misschien hebt u meer geluk dan anderen en hebt u heel snel een andere huurwoning weer.  Ook een optie natuurlijk om snel een woning te kopen . Denk dat , dat sneller kan als weer opnieuw op de lijst voor een huurwoning . Wens u veel S6