th
door thirza76 Mar 8, 2014 om 08:48
Huishouden & energie

Onverklaarbaar hoog energieverbruik

Mijn meterstand in februari 2013 was >65514
Mijn meterstand in februari 2014 was>77807

Dat betekend dat ik in 1 jaar 11.293 khw heb verbruikt. Dit zou ongeveer 215 khw per jaar week zijn.

Al mijn aparaten doorgemeten zonder verklarende ontdekkingen. Als ik alle stekkers eruit haal staat de meter keurig stil!

Ik bekijk dagelijks de meterstand en schrijf deze regelmatig op. Elke week maak ik een foto met krant van de dag. Tot zover is mijn verbruik tussen de 20 en 30 khw per week. Dit maal 52 weken zou ik tussen de 1040 en 1560 khw per jaar verbruiken.

Ik woon samen met mijn zoon van 5 in een flat die afgelopen zomer estra geïsoleerd is. Ik verbruik energie bewust en heb niet heel veel extra apparaten.

Bij de meter is de rol van 10 wat vertraagd dit hoeft niets te zeggen over een juiste ijking.

Omdat de teller nu gewoon verbruik aan geeft durf ik geen ijking te laten doen omdat deze meet of de meter goed telt. En dat lijkt momenteel wel het geval.

Ik heb nu een rekennig van 1900 euro liggen en weet niet wat nu wijsheid is om te doen. De ijking kost 800 euro en die kosten zijn ook voor mij wanneer hier niets afwijkends uit komt.

6824 17 Rapporteer

sl
door slobberbone - Mar 8, 2014 om 08:53
508 Antwoorden / 2 Vragen

Als u het iedere dag bijhoud zou je na een week toch zien dat het verbruik erg hoog is in februari 2013 ?

Zijn beginstanden wel juist of geschat door netbeheerder net als de eindstanden ?

jantje7
door jantje7 - Mar 8, 2014 om 09:12
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk is bij de overgang van de 1.000 getal het cijfer van de 10.000 meegenomen. Dat zou betekenen dat u 1293 KWh verbruikt zou hebben. Dit zou u kunnen vergelijken met eerdere jaarafrekeningen. Dit verbruik van 1293 KWh is aan de lage kant, zou meer denken aan 2300 KWh.

th
door thirza76 - Mar 8, 2014 om 09:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjulliewel voor jullie snelle reactie,

@slobberbone > Beide eindstanden zijn helaas correct en heb ik zelf genoteerd en een foto van. Vorig jaar viel de rekening nl lager uit dan verwacht en heb ik op verzoek van greenchoice een foto gemaakt.

@ Jantje7> Als de 1000 teller versprongen is vraag ik me af of dit in een ijking wel aan het licht komt.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Mar 8, 2014 om 09:45
355 Antwoorden / 1 Vragen

k bekijk dagelijks de meterstand en schrijf deze regelmatig op. Elke week maak ik een foto met krant van de dag. Tot zover is mijn verbruik tussen de 20 en 30 khw per week. Dit maal 52 weken zou ik tussen de 1040 en 1560 khw per jaar verbruiken.

Je zult dan toch zelf op enig moment een verschil gemerkt moeten hebben?
Als je elke week foto's maakt kun je toch -terug- zien, wanneer er ineens een groot verschil is? Het is je misschien toen niet opgevallen, maar als het een kwestie is van komma verkeerd (1000 teller versprongen) moet dat ergens op de foto's terug te zien zijn, en ook op de standen die je regelmatig hebt genoteerd.

th
door thirza76 - Mar 8, 2014 om 09:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ Jolijn, ik ben pas wekelijks een foto gaan maken na de laaste afrekening van 1 febr. 2014.
Wel heb ik van nov 2012 tot febr 2013 gecheck en toen was het verbruik ook normaal. Er is dus een abnormaal verbruik geweest tussen febr 2013 en febr 2014 en hier heb ik geen tussentijdse controlle gedaan of foto's gemaakt.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2014 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben uw buren tussen februari 2013 en november 2013 een hennep plantage gehad op uw kosten?

th
door thirza76 - Mar 8, 2014 om 11:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1. Dat hoop ik niet en zo wel....zou dat aan te tonen zijn?!

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2014 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe u woont, dus of anderen makkelijk bij uw kabels kunnen komen. Uw verbruik is gigantisch te noemen.

Het rare is, dat sinds u bent gaan controleren, dus vanaf november het verbruik normaal is. Waarom bent u dat vanaf november eigenlijk gaan doen? Hebt u de stand van november vergeleken met de stand van februari 2013? Want dan moest u toen toch al geweten hebben dat er iets raars gebeurd was tussen februari en november 2013? Hebt u over dat hoge verbruik bijvoorbeeld met buren gesproken. Niet dat ik ze ergens van beticht, maar het is dwaas dat het hoge verbruik in ieder geval gestopt is na uw controles.

Kan iemand anders ongezien en ongemerkt bij een stopcontact van u, om bijvoorbeeld een elektrische kachel aan te sluiten?

ro
door ron530 - Mar 8, 2014 om 11:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Normaal gesproken wordt de stroom bij een hennepplantage voor de meter afgetapt maar terzijde. U zou een brief aan de energieboer kunnen sturen met daarin de historische meterstanden voor zover die bekend zijn. Als 2013 er torenhoog boven uit springt kunt u vragen om een nader onderzoek.

sl
door slobberbone - Mar 8, 2014 om 12:18
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 11:52]Normaal gesproken wordt de stroom bij een hennepplantage voor de meter afgetapt maar terzijde. U zou een brief aan de energieboer kunnen sturen met daarin de historische meterstanden voor zover die bekend zijn. Als 2013 er torenhoog boven uit springt kunt u vragen om een nader onderzoek.

Ja maar als ze mogelijkheid hebben om tijdelijk bij de buren aftetappen doen ze dat ook maar al te graag.

Wie weet heeft TS er ook mee te maken gehad en niet tijdig ontdekt, iedere maand even een kijkje in je meterkast is toch wel het minste wat je kan doen.

ro
door ron530 - Mar 8, 2014 om 12:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In een flatgebouw gaat dat niet zo gemakkelijk er zou dan ingebroken moeten zijn. Een hennepplantage middels één stopcontact (bijvoorbeeld in de schuur) van stroom voorzien lijkt mij geen optie, de bedrading brand geheid af.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2014 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kleine hennepplantage in de kelder?

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 13:51
24 Antwoorden / 2 Vragen

Als Elektromonteur geef ik u het advies uw eleftrische installatie door te laten meten door een erkent elektrotechnisch installatie bureau/ bedrijf. Er is er zeker een bij u in het dorp stad of in de buurt.

ro
door ron530 - Mar 8, 2014 om 14:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Of de stroom illegaal is afgetapt blijft speculatie en m.i. niet aan de orde. Feit blijft wel dat de afname van elektriciteit 1,27 Kwh per uur is geweest per dag komt dat neer op 30 Kwh. Een kapotte Boiler vreet energie maar dan kom je nog niet aan dit hoge verbruik.

energieverbruik
door energieverbruik - Mar 9, 2014 om 11:03
63 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u zelf de meterstand doorgegeven?
Is daarbij mogelijk een vergissing gemaakt en het cijfer achter de komma doorgegeven als hele kWh?
Als ik uw meterstanden op die manier interpreteer is het jaarverbruik 7780,7-6551,4=1229,3 kWh

th
door thirza76 - Mar 9, 2014 om 11:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is dat niet het geval en kloppen de cijfers : (

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 9, 2014 om 12:04
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Elke contactdoos mag 16 Ampere leveren of 3600 Watt...

3,6 Kw per uur en dat x 24 = 86,4 Kwh per dag.
Na 365 dagen zit je dan op 31.536 Kwh per jaar......

en U heeft maar 11.000 verbruikt en vermoedelijk maar 3.000 kwh zelf dus er is vermoedelijk rond de 8.000 verdwenen.

Dit is dus 1/4 van wat per groep mogelijk is dus als ze permanent van schuurtje, buitenlamp of berging permanent rond de 800 watt aftappen........

Ja, vooral dunne muren in oude huizen maar ook buiten lopende stroom kabels zijn makkelijk af te tappen voor wietplantage.
Dat je nu niets gebruikt is mogelijk omdat als U gaat zoeken en rondvragen zij snel stoppen om te voorkomen dat ze betrapt worden.....

Dus heb je buren en zo gevraagd?
Vergeet niet dat zelfs erg nette mensen met goed inkomen soms betrapt worden waarom ze zoveel geld hebben voor 4x per jaar op vakantie te gaan.
Nette vriendelijke mensen die zoiets nooit zullen doen bleken dus ook wel eens fout in te gaan.....

Loop alle kabels eens na of er niets lijkt op aftappen en in de kabel prikken kan reeds voldoende zijn.