tenormin
door tenormin May 18, 2018 om 21:43
Huishouden & energie

Proline GS200S

Sinds Juli 2017 heb ik deze (goedkope) magnetron. Heb het ding vorige week leeg laten draaien voor 3 minuten en was vergeten het te verwarmen voedsel erin te doen. Op hoop van zegen het alsnog gedaan en... hij deedt het gewoon. Hoe kan het dat het apparaat niet kapot is gegaan, op hoop van zegen nogmaals, nu goed, gedaan (kan er niets over vinden op Google). In de gebruiksaanwijzing kan ik ook niets vinden over leeg de magnetron gebruiken en ook: wat is een rolrust? Die zou ik een keer per week moeten verwijden en schoonmaken. Iemand enig idee waarom dat ding (gelukkig) niet kaduuk gegaan is?

3060 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 18, 2018 om 21:50
7226 Antwoorden / 3 Vragen

Een oven wordt ook wel eens straffeloos voorverwarmd, kan dus met de magnetron ook blijkbaar.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2018 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zolang er niets van metaal is in de magnetron is leeg draaien helemaal geen ramp.

Geen idee van “rolrust” is.

gerbera
door gerbera - May 18, 2018 om 22:37
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Onder het glazen plateau bevindt zich de rolrust. Deze is afneembaar en wordt geadviseerd de wieltjes schoon (vetvrij) te maken.
Normaal wordt het voedsel door trilling, onstaan door de microgolven, verwarmd. Nu er geen voedsel in stond valt er niets te verwarmen dus vliegen de microgolven gewoon vrij rond zonder nadelige gevolgen.

tenormin
door tenormin May 18, 2018 om 23:09
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Weet nu dus wat een "rolrust" is. Bij mijn eerste microwave konden de de microgolven niet "vrij" rondvliegen. Die ging knetteren, vandaar mijn verbazing/blijdschap dat ie nog werkte.

brainless
door brainless - May 18, 2018 om 22:41
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ding met wieltjes onder de glazen schaal.
Althans volgens de handleiding.

marita5
door marita5 - May 18, 2018 om 22:48
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tenormin ,

Alles staat in de handleiding , Rolrust waar de glazen plaat op draait , zie in de handleiding nederlandse taal v.a.  pag 16 / 17 / 18 / 19 en 20 .

tenormin
door tenormin May 18, 2018 om 23:13
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Fijn, heb het nu kunnen lezen/vinden, merci @marita5

marita5
door marita5 May 18, 2018 om 23:16
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

Cookies
door Cookies - May 18, 2018 om 22:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb wel eens de stofzuiger aangezet en vergat helemaal te gaan stofzuigen. Ook niet kapot gegaan.

tenormin
door tenormin May 18, 2018 om 23:17
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Goh, lig in een deuk over de vergelijking, maar natuurlijk was zo'n antwoord van jou te verwachten. "Ik heb de bus gemist" - "er komt wel een volgende".

Ge
door Genee May 19, 2018 om 00:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de ene geruisloos en de ander zo goed als doof, kun je dat verwachten.

Cookies
door Cookies May 19, 2018 om 00:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@nvdp/toonder: idd, en ik zet ook altijd mijn gehoorapparaat uit als ik van plan ben te gaan stofzuigen.

an
door andrek - May 19, 2018 om 13:00
6 Antwoorden / 0 Vragen

Laten werken zonder te verwarmen voedsel in de magnetron is wel degelijk schadelijk voor de magnetron. De energie van de magnetron kan dan nergens heen en daardoor gaat het rendement naar 0 %. Alle energie gaat nu naar de elektrische onderdelen van de magnetron. Deze worden nu extra heet, waardoor de levensduur van de magnetron korter wordt. Indien niet op vol vermogen is ingesteld, bijv. 50 %, dan heeft de magnetron 50% van de tijd extra om af te koelen en zal niet zo heet worden (magnetron heeft dan 50 % van de tijd 100% vermogen en 50% van de tijd 0% vermogen). Ook bij 100% vermogen zal het enige tijd duren tot de boel echt is oververhit. De elektrische onderdelen worden vrij sterk gekoeld en hebben een grote warmtecapaciteit.

Vergelijk het met een auto die in zijn vrij staat, waar het gaspedaal stevig wordt ingetrapt. De motor zal dan op den duur ook in de vernieling gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2018 om 13:43
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Idem, een magnetron kan ook zonder enig probleem worden aangezet als er maar niets van enig metsaal in de magnetron aanwezig is.

sc
door schippernaastmathilde - May 19, 2018 om 14:23
38 Antwoorden / Vragen

Heb nog een oude iMac uit 2007 op mijn slaapkamer staan met het voorlaatst besturingsysteem (El Capitain). Werk veel met Photobewerking, video's knippen en plakken, veel bezoek aan vraag en beantwoord van Kassa, veel porno, de Telegraaf en de Privé lees ik maar dat rotding gaat maar NIET kapot. Hoe kan dat ????

Maar @TENORMIN wat is nu eigenlijk uw probleem ?

Gr
door Grunn1 - May 19, 2018 om 15:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mijn oma deed dat ook steeds, wel de magnetron aan maar vergeten eten erin. Daarna ook hetzelfde met de oven en het gas aan zonder pan. Uiteindelijk is ze terecht gekomen op een afgesloten psychiatrische inrichting in een verpleeghuis.
Dus tenormin het begin van het einde is begonnen lol. Geniet nu het nog kan.