lottesanne
door lottesanne Sep 5, 2011 om 10:45
Huishouden & energie

Pup zindelijk maken

Wij hebben een labradorpup van 3 maanden oud. Deze hond is overdag zindelijk. 's-Nachts poept en pist hij zijn hele bench onder, waardoor wij elke ochtend zijn hok en hemzelf moeten schoonmaken. Ons is altijd verteld dat een hond zijn eigen hok niet vervuild, maar blijkbaar is dat dus niet zo. Hij gaat meestal om kwart over 11 in de bench tot 's-ochtends 6 uur. Voor die tijd heeft hij zijn behoeftes gedaan. Wie weet een manier om deze pup ook 's-nachts zindelijk te krijgen?
Een tweede probleem is dat hij zijn eigen poep opeet. Weet iemand waarom hij dat doet en hoe wij hem dat kunnen afleren? Ananassap over het eten doen helpt niet.

14512 22 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Sep 5, 2011 om 10:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Een jonge pup wordt door mij 's-nachts ook uitgelaten. Minimaal 1 keer. Dit tijdstip gaan verschuiven richting de morgen. Geef hem ook vroeger zijn laatste maaltijd, b.v. om 21 uur. Om 22 uur water weg halen voor de nacht zolang hij de nacht nog niet droog door komt.

Poep eten: u kunt proberen met eierkoek geven. Echte eierkoek.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 5, 2011 om 10:57
330 Antwoorden / 15 Vragen

Kan het zijn dat de bench te groot is? Een bench moet " passend" zijn, liever nog te krap zelfs in de tijd van zindelijk.
Poep eten heb ik bij mijn honden behandeld door HOKAmix door het voer te doen. Te koop bij dierenwinkel.

tdehond
door tdehond - Sep 5, 2011 om 11:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen

=gerdamarijke schreef op maandag 5 sep 2011, 10:57: Kan het zijn dat de bench te groot is? Een bench moet " passend" zijn, liever nog te krap zelfs in de tijd van zindelijk.
Poep eten heb ik bij mijn honden behandeld door HOKAmix door het voer te doen. Te koop bij dierenwinkel.

Een hond moet er wel gestrekt in kunnen liggen en erin kunnen staan. Anders is deze bench te klein.
De tijd van van 23 - 6 uur is nog te lang voor deze pup om urine en faeces op te houden.

pavoordf
door pavoordf - Sep 5, 2011 om 11:25
519 Antwoorden / 73 Vragen

Wanneer een pup zijn eigen uitwerpselen opeet, ligt het probleem mogelijk bij de fokker, die de boel niet schoon voldoende hield.

Wij hebben een 5 maanden oude airedale terrier. Die was vanaf 7 weken 's-nachts zindelijk. Wel moesten we haar de eerste weken rond 5 uur uitlaten. Inmiddels slaapts ze de hele nacht probleemloos door ('s-avonds 23:00 tot 's-chtends 8:00)

tdehond
door tdehond - Sep 5, 2011 om 11:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=pavoordf schreef op maandag 5 sep 2011, 11:25]Wanneer een pup zijn eigen uitwerpselen opeet, ligt het probleem mogelijk bij de fokker, die de boel niet schoon voldoende hield.
quote]

Dat denk ik niet. Ik ken nogal wat poep etende labradors. :)

Ik heb andere rassen die een muilkorfje voor krijgen als ze los lopen omdat ik hun hobby - poep eten - niet deel. :)
Eierkoek geven helpt helaas niet bij hen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 5, 2011 om 11:52
330 Antwoorden / 15 Vragen

T de hond,
Tijdens het zindelijk maken moet de bench klein zijn, juist omdat een hond zijn eigen nest niet bevuilt. Dit wordt door fokkers ook zo aanbevolen .Uit ervaring met 3 pups blijkt dit in de praktijk ook prima te werken. Op onze hondenclub is dit ook de raad die gegeven wordt.
Een hond van 3 maanden zou trouwens al lang zindelijk moeten zijn!

ja
door jans2 - Sep 5, 2011 om 11:53
311 Antwoorden / 4 Vragen

U verwacht teveel van dit kleine hondje. Hij is nog een pup, een baby, en nog maar kort bij u. Hij moet nog heel veel leren en hij moet dat leren van u. Dat vergt veel inzet van u, maar om te beginnen moet u zich verdiepen in hoe u het het best kunt doen. Wat u hem nu leert krijgt u later allemaal van hem terug. Ook aangeleerde slechte gewoontes!!! Ik vraag me af of hij zich wel veilig voelt in de bench en dat heeft niet te maken met de grootte van de bench, maar met hoe u hem er wel/niet aan heeft laten wennen. Op internet zijn hierover talloze tips te vinden, net als over zindelijkheidstraining, leren alleen te zijn etc. Kernwoorden bij alle tips zijn een liefdevolle en consequente benadering en belonen van gewenst gedrag.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2011 om 13:06
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Een pup zindelijk maken vergt veel geduld. En de ene hond (ras) is de andere niet. Ik heb géén bench gebruikt, maar kranten op de vloer. In keuken en hal. Op aanraden van de fokker. Zodra geplast of gepoept, weghalen en schone krant op de plek. Veelveeldig uitlaten. Per dag telkens een stuk krant weggelaten zodat de plek steeds kleiner werd. Hij was binnen 3 weken zindelijk maar dit is een Malteser en hoe Labradors "het doen" heb ik geen ervaring mee. 1 Ding werd me wel verteld: wordt nooit boos want dat krijg je later "op je boterham". Let op hem als hij aangeeft dat hij moet en prijs hem de hemel in; hij komt er dan snel achter dat hij iets heel goed doet. Heel veel plezier met uw Labrador, die over een aantal weken dus al een knoert van een hond kan zijn; ze groeien zo vlug.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2011 om 13:07
16847 Antwoorden / 108 Vragen

lees: veelvuldig uitlaten.

tdehond
door tdehond - Sep 5, 2011 om 13:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

=gerdamarijke schreef op maandag 5 sep 2011, 11:52: T de hond,
Tijdens het zindelijk maken moet de bench klein zijn, juist omdat een hond zijn eigen nest niet bevuilt. Dit wordt door fokkers ook zo aanbevolen .Uit ervaring met 3 pups blijkt dit in de praktijk ook prima te werken. Op onze hondenclub is dit ook de raad die gegeven wordt.
Een hond van 3 maanden zou trouwens al lang zindelijk moeten zijn!

Een bench moet groot genoeg zijn voor de hond om gestrekt te kunnen liggen en om erin te kunnen staan zodat hij zich goed kan omdraaien.
De ene hond is sneller zindelijk als de andere. Ik kocht een dwerghond van 11 maanden die even een terug val had door de stress van de overplaatsing. Haar heb ik tijdelijk overdag om de paar uur uitgelaten en 's-nachts een keer om haar rustig te laten wennen en weer snel zindelijk te worden.

Ik kom er liever 's-nachts 2 x uit om de hond de kans te geven even een plasje te doen of een hoopje dan dat hij met gekruiste achterpoten in de te kleine bench ligt.

Maar ieder zijn methode. Het is aan de eigenaar van deze pup waar deze voor kiest.
Ik ga voor diervriendelijke positieve aanpak.

ja
door jack48 - Sep 30, 2011 om 18:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Onze dochter heeft ook een puppy sinds een week.Ze krijgt om 19.00 uur haar laatste eten.Ze gaat er s,avonds om 23.00 uur nog mee uit.En ze stond er s,nachts wel 2 keer voor op ik zeg ze stond want nu wordt zij pas tegen 7 uur s,morgens wakker en meld zich al als ze haar behoefte moet doen.Je moet er wel wat voor over hebben maar het resultaat is duidelijk zichtbaar. Sukses ermee.

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2011 om 18:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Lottesanne, laat eens weten hoe het met de labrador is? Het is nu bijna een maand verder en ben benieuwd hoe het vergaan is met zindelijk maken.

lottesanne
door lottesanne - Sep 30, 2011 om 19:16
438 Antwoorden / 47 Vragen

@tenormin, de pup is zindelijk, zowel overdag als s'nachts. Wij zijn begonnen door s'nachts na 4 uur er even uit te gaan, en vervolgens elke dag een kwartier er bij te doen. Nadat hij 's nachts 5,5 uur kon overblijven, hebben wij op aanraden van iemand van de hondencursus dit verlengd naar 7 uur laten liggen. Nu zijn we zover dat hij in elk geval 8 uur kan blijven liggen. Verder gaan wij 's morgens, 's middags en 's avonds met hem lopen en ook nog een keer om ongeveer 23.00 uur (hangt er vanaf hoe laat wij de volgende dag er weer uit moeten/willen). Ook meldt hij zich zelf soms.

Het opeten van de poep hopen we opgelost te hebben door 's morgens een halve eetlepel sanofor veendrenkstof door het voer te doen. Het lijkt er op dat dit helpt, maar helemaal zeker zijn we er nog niet van. Dit spul is bij de dierenspeciaalzaak te koop.

Nu nog het probleem van de gatengraverij in de tuin oplossen. Tuinieren doe ik zelf wel, daar heb ik de hond niet bij nodig. Toch?
Allemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden.

lottesanne
door lottesanne - Sep 30, 2011 om 19:18
438 Antwoorden / 47 Vragen

Oh ja, en na 20.00 uur krijg hij geen water meer. Hard, maar blijkbaar wel noodzakelijk. Overigens horen wij wel vaker dat de hond 's avonds geen drinken meer krijgt.

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2011 om 20:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Lottesanne, wat leuk te lezen dat het zindelijk maken zo goed is gegaan. Wat betreft het kuilen graven; mijn vriendin zucht veelvuldig: mijn tuin lijkt wel een mijnenveld, maart het hoort wel bij dit soort hond, hoor. En wat je daaraan zou kunnen doen, geen idee. Maar nogmaals, veel plezier met jullie aanwinst!

snah
door snah - Sep 30, 2011 om 22:50
654 Antwoorden / 61 Vragen

Nog een aanvulling ,
Let goed op met het niet meer verstrekken van water op de voedertijd zeker als de hond droogvoer krijgt . De behoefte aan water na het eten van droogvoer is groot , dus als jij om 20.00 uur de waterbak leegt geef dan om 18.00 uur voer .
Mocht de hond toch willen drinken doe dan net als bij een kind wel water maar een beetje .

Het eten van poep kan ook te maken hebben met een gemis aan een bepaalde voedingsstof . mijn advies is 1 of 2 keer per week de hond vuile pens met wat sneetjes oud bruin brood te eten geven . Of vraag een voedingsadvies aan een dierenarts .

Gaten graven in de tuin , de oplossing is per hond verschillend hoe dan ook je zal er bij moeten blijven om dit af te leren . Als hij / zij graaft waar het ongewenst is confronteer de hond met iets onprettigs ( bv. een straaltje water uit een waterpistool ( super-sooker ) of dmv. lawaai bv. een oude deksel op een terrastegel laten vallen , een blaaspijpje enz ) Maar geef de hond hierbij GEEN aandacht .
Mocht je een stukje tuin hebben waar wel gegraven mag worden , leer de hond dan dat het daar wel mag , verstop dan wat hondenbrokjes en geef dan wel aandacht .

Hans

snah
door snah - Sep 30, 2011 om 23:22
654 Antwoorden / 61 Vragen

En nog een aanvulling over de voeding .

Vaak wordt geadviseerd om een totaalvoer te geven want daar zit alles in wat de hond nodig heeft , dit zijn hondenbrokken ( droogvoer ) en die zijn er voor jonge honden oude honden enz.
Dit is opzich prima voer , maar zou u iedere dag hetzelfde willen eten ?

Mijn hond ( zie afbeelding ) kreeg ( ja hij is niet meer ) de ene dag brokken en de andere dag stelde ik het zelf samen . Hij kreeg dan vlees ( 400 gram ) met een half bruin brood , wat kalk en vitaminedruppels . De keuze van vlees was of kopvlees , pens , hart , kippemaagjes , kippehartjes of vis .Eens in de maand kreeg hij een kluif en geen eten zodat het spijsverteringskanaal even niks te doen had ( komt in de natuur ook voor )

Kortom ik ben een voorstander van afwisseling in het voer

Hans

nb
door nbw - Oct 1, 2011 om 02:33
521 Antwoorden / 24 Vragen

Een pub nemen/kopen kan iedereen.Maar na de schattigheid zijn er problemen. En iedereen helpt met allerlei tips en oplossingen. Je weet het niet . Je kijkt naar de wondermiljonair op tv Ceasar Milan.

En wat is er leuker in de moderne westerse wereld dan een trouwe viervoeter.
We hebben stambomen en ziektes gekweekt opdat een pub geld is. De 1 vind die leuk en de ander niet. Er zijn zelfs tal van stichtingen die honden uit zuid-europa importeren opdat ze daar als honden worden behandeld.

Het eigenlijke probleem moet je bij jezelf zoeken. Een hond is een dier en snapt niets van emoties . Behandel je een hond naar zijn behoeftes gaat het altijd goed..

snah
door snah - Oct 1, 2011 om 08:53
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ nbw

Een pub = een engelse kroeg
Een pup = een jonge hond

tdehond
door tdehond - Oct 1, 2011 om 09:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=snah schreef op vrijdag 30 sep 2011, 23:22]En nog ortom ik ben een voorstander van afwisseling in het voer

Hans

Mits de hond geen dieetvoeding nodig heeft.

tdehond
door tdehond - Oct 1, 2011 om 09:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mocht je een stukje tuin hebben waar wel gegraven mag worden , leer de hond dan dat het daar wel mag , verstop dan wat hondenbrokjes en geef dan wel aandacht

Als u niet wilt dat uw hond in uw tuin graaft, laat hem dan in uw tuin nergens graven. Als de hond volwassen is: Neem hem mee voor een lange wandeling en laat hem op die manier zijn energie kwijt raken.

Te veel honden worden te kort uitgelaten. Dit geeft aanleiding tot probleem gedrag.
Mijn maat middenslag hond heeft al een uur naast de fiets gewandeld, de dwerghond een half uur.

tenormin
door tenormin - Oct 1, 2011 om 09:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=snah schreef op zaterdag 1 okt 2011, 08:53]@ nbw

Een pub = een engelse kroeg
Een pup = een jonge hond

Leuk, met wakker worden een kwinkslag te lezen.