Te
door Teun van Baren Jan 19, 2023 om 16:50
Huishouden & energie

Rechtsgeldigheid energie tarief

Ik heb een variabel energie contract. De tarieven worden elke 6 maanden herzien. Mijn tarieven vanaf 1-jan-2023 zijn veel lager dan het afgelopen half jaar. Het is meer dan 50% lager geworden en ruim onder het prijsplafond. Ik heb daar half dec 2022 een schriftelijke bevestiging van gehad en ook in mijn overeenkomst die ik op de website kan lezen staan dezelfde tarieven voor mij. Ik hou er rekening mee dat het een fout in hun administratie is en dat ik vanaf juli 2023 de "juiste" tarieven ga betalen.

Wat is mijn rechtspositie als de energieleverancier vóór juli 2023 de tarieven wil corrigeren of in juli het "teveel" betaalde wil terug vorderen?

1213 4 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2023 om 17:10
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Uw rechtspositie is geheel afhankelijk van hergeen in uw overeenkomst is vastgelegd. Bovendien geldt de schriftelijke bevestiging. Indien er inderdaad sprake zou zijn van een fout is mijn vraag, waar zit die fout dan? Mijn advies is afwachten of er t.z.t. inderdaad sprake is van terugvorderen en dan ook in bezwaar gaan omdat dat dan strijdig zou zijn met hetgeen u bent overeengekomen en bevestigd heeft gekregen. Het enige dat dan 'tegen kan zitten'is dat men zich beroept op overmacht en dat kan dan ook 'worden aangevochten'.
Daarbij ook: op doit moment is er nog geen enkel zicht op de tarieven die in juli a.s. zullen gelden. Op dit moment worden ze relevant lager.

Zo daarr t.z.t. soprake van zou zijn, https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en zie https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

Te
door Teun van Baren Jan 19, 2023 om 22:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord en links.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 19, 2023 om 20:26
2118 Antwoorden / Vragen

U houdt rekening met een fout? Doet u dat vooral niet.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 19, 2023 om 22:24
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Eens per 6 maanden aanpassen is een unicum in deze tijd. Per maand of kwartaal komt meer voor. Als u bij een aanbieder zit op op de dagmarkt inkoopt, dan is de prijsdaling te verklaren. Immers liggen de prijzen nu een heel stuk lager.
Als u zwart op wit een overeenkomst hebt die zegt dat prijzen maar eenmaal per 6 maanden aangepast kunnen worden, dan zitten beide partijen daar aan vast.

Te
door Teun van Baren Jan 19, 2023 om 22:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn overeenkomst staat dat elke 6 maanden de tarieven worden aangepast, maar dat de leverancier het tussentijds mag wijzigen en dat ik dan zonder boete mag overstappen.  De afgelopen 1.5 jaar heb ik gewoon elke 6 maanden nieuwe tarieven gekregen.

De verlaging die ik per januari heb gekregen is zo groot dat ik verwacht dat ze een fout hebben gemaakt. De kale prijs exclusief overheidsheffingen is minder dan de helft van de huidige dagmarkt prijzen.

Te
door Teun van Baren - Jan 24, 2023 om 21:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag, drie weken na het ingaan van de nieuwe overeenkomst met de lage tarieven, zijn zomaar mijn tarieven flink verhoogd  in de App.

Ik heb na 1-1-2023 geen mail gekregen met de aankondiging van de wijziging. Het lijkt me dat een mail met de overeenkomst in de bijlage leidend is.

In de overeenkomst staat nog "Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd persoonlijk geïnformeerd."