eekje0
door eekje0 Dec 29, 2007 om 01:46
Huishouden & energie

Rioolrecht

mag de gemeente borger odoorn de rioolrecht met maar liefst 85% verhogen in 2008?? dat is bijna 100% verhoging

658 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 02:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat:

"Gemeenten mogen in principe de tarieven vande rioolrechten verhogen totdat 100 procent kostendekking is bereikt. Toch kunnen uit dehier gepresenteerde cijfers geen conclusies worden getrokken over de maximale op-brengsten die gemeenten zouden mogen genereren uit de rioolrechten. In de praktijkbestaat vaak geen eenduidigheid welke kosten wel en welke niet mogen worden gedektmet de rioolrechten."

Als de gemeente wilde plannen heeft voor groot onderhoud aan of moderniseren van het riool, dan mogen ze blijkbaar inderdaad met zo'n enorm percentage verhogen. Het lijkt me wel handig de gemeente ter verantwoording te roepen, de vraag is of ze wel een verstandig bestedingsplan hebben bedacht dat deze verhoging nodig maakt. Dit zal ook uit de verslagen van de raadsvergaderingen op te maken zijn.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo eekje,

U woont in de genoemde gemeente. Dus u hoort op de hoogte te zijn van hun plannen c.q. besluiten. De gemeente zal in het afgelopen jaar zeker met haar burgers gecommuniceerd hebben. Dit soort verhogingen zijn een bespreek punt in de Gemeente Raad. Zelfs al volgt u de Raads vergaderingen niet dan nog moet de gemeente u op de hoogte stellen van de besluiten. Dit kan in de plaatselijke "Leugenaar" of te wel in een Huis aan Huis blad. De gemeente mag, na goedkeuring van de Gemeente Raad, de verhoging zonder meer doorvoeren. Bezwaar aantekenen kan altijd. De manier waarop krijgt u mee geleverd met de aanslag voor 2008.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag als dat in de gemeenteraad goed is gekeurd en door de provincie accoord is bevonden dus u junt dit opvragen bij de gemeente of dat ook is gebeurd.

Valerius

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rioolrecht is een gemeentelijke belasting die kan worden geheven om de kosten van aanleg en onderhoud van de riolering te financieren. De gemeente is niet verplicht om rioolrecht te heffen. Zij kan die kosten al dan niet gedeeltelijk ook op andere wijze financieren, bijvoorbeeld uit de opbrengsten van de onroerende-zaakbelastingen. Het tot dusver gehanteerde tarief van het rioolrecht hoeft dus niet kostendekkend te zijn.

Kennelijk is dat laatste tot dusver het geval geweest, anders kan ik deze inderdaad forse tariefstijging niet verklaren.

Als ik kijk op de website van uw gemeente, dan blijkt dat er een zogeheten rioolaansluitrecht wordt geheven. Het tarief bestaat uit een vast deel en een deel dat afhankelijk is van de WOZ-waarde. De eigenaar van een pand met een WOZ-waarde van € 250.000 is op die manier € 73 kwijt. Als ik dat vergelijk met het tarief van bijvoorbeeld Rotterdam (€ 145,97) dan verstrekt dit mijn gedachte dat het tarief zeker niet kostendekkend was. In meer verstedelijkt gebied zijn de kosten per aansluiting nu eenmaal lager dan in minder dicht bevolkte gemeenten zoals Borger-Odoorn.

De gemeente heeft een eigen autonomie als het gaat om de opbouw van de belastingtarieven. Voor onder andere het rioolrecht geldt dat de opbrengst van de heffing niet meer dan kostendekkend mag zijn. Goedkeuring van provincie is zeker niet nodig, die heeft in bepaalde gevallen alleen iets over de OZB-tarieven te zeggen.

Het lijkt me het beste dat u bij de gemeente informeert naar de kosten die men in 2007 en 2008 heeft begroot voor aanleg en onderhoud van riolering en het dekkingspercentage dat men voor die jaren heeft gehanteerd bij het bepalen van de tariefstructuur.

Wanneer dit niet tot voldoende duidelijkheid leidt, kunt u zich natuurlijk altijd weer melden. Groet, Priewjet2