zonnewind
door zonnewind Oct 28, 2017 om 19:54
Huishouden & energie

'slimme' gasmeters

In het TV programma van zaterdag 28-10-2017 werd gesproken over de slimme meters in meterkasten. Er wordt daar geadviseerd om van tijd tot tijd je neus in de meterkast te steken om te ruiken of het naar gas ruikt. Voor zover ik weet,  gebruikt een groot deel, zo niet heel Nederland, van het land aardgas. Kun je dat ruiken dan???? Ik dacht van niet. Omdat ik zelf ook zo'n meter heb hangen, ga ik daar uiteraard achteraan. Vraag me nu wel af of een 'brand' met heeeeeeel veel rookontwikkeling in een meterkast van één van mijn buren niet ook iets te maken zou kunnen hebben met zo'n 'slimme' meter.

4654 10 Rapporteer

Ge
door Genee - Oct 28, 2017 om 20:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U kookt niet op gas of er is wat mis met uw reuk.
lees
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrothiofeen

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2017 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan het aardgas wordt een speciale stof toegevoegd waardoor het voor iedereen met een normaal reukvermogen te ruiken is.

Een grote rookontwikkeling bij de buren heeft natuurlijk niets van doen met dit onderwerp.

simon55
door simon55 - Oct 28, 2017 om 20:23
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Waren de buren nIet barbecueën

ne
door neodutchio Oct 29, 2017 om 10:50
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien met een gasbbq.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 28, 2017 om 20:29
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Als het naar gas ruikt kan het zijn dat er verbindingsbuizen niet goed aangedraaid zijn. De schroefdraad kan te kort zijn.

jo
door joQ - Oct 28, 2017 om 21:11
23 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat kunt u ruiken! Aan het gas is een reuk toegevoegd! Test maar eens uw gasfornuis, even gas open en niet aansteken u reukzin het direct!Brand bij buren snap ik niet!

me
door mein33 - Oct 28, 2017 om 22:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor zover ik weet,  gebruikt een groot deel, zo niet heel Nederland, van het land aardgas. Kun je dat ruiken dan???? Ik dacht van niet.

@zonnewind,

Vooral "NIET" uitproberen hoor, maar gas stinkt als de hel en als je er een vuurtje bijhoudt dan kom je in de hel.
En als ik het 'sprookje' daarover moet geloven kun je daar beter verre van blijven.  ;-))

gerbera
door gerbera - Oct 28, 2017 om 22:14
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag me nu wel af of een 'brand' met heeeeeeel veel rookontwikkeling in een meterkast van één van mijn buren niet ook iets te maken zou kunnen hebben met zo'n 'slimme' meter.
Vraag het de buren, mag aannemen dat er na een brand wel een (klein) onderzoekje is geweest naar de mogelijke oorzaak.
En die rookontwikkeling, wat stond er allemaal in de meterkast, een kunststof stofzuiger kan al héél veel rook ontwikkelen.

ro
door ron503 - Oct 29, 2017 om 08:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De "expert" in het item laat het verschil tussen een goede en een slechte schroefdraad zien maar volgens mij gebruikte hij twee verschillende gasleiding koppelingen want de gasleidingkoppeling van de goede gasmeter zakte een klein stukje in de aansluiting van de gasmeter zoals dat ook hoort te zijn en daardoor kon de wartel meer gangen maken voordat de wartel echt aangedraaid was. Bij de foute gasmeter lag de gasleidingkoppeling op de aansluiting van de gasmeter en de wartel kon daardoor veel minder gangen maken terwijl er nog voldoende schroefdraad over bleef op de gasmeter aansluiting. Daarbij haalde hij er allerlei doemscenario's bij die in theorie zouden kunnen maar in de praktijk enkel bij misbruik kunnen ontstaan want er moet gooi en smijtwerk tegen de gasmeter en/of er op gaan staan bijkomen voordat de aansluiting gaat lekken. Het lijkt mij meer een nieuwe hetze tegen de netwerkbeheerders want over de slimme elektrameter is de discussie vrijwel uitgedoofd.

costnix
door costnix Oct 29, 2017 om 10:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig maar, anders zouden er gasexplosies zijn door die lekkende gasmeters.

edrick3
door edrick3 - Oct 29, 2017 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Schoon aardgas (ontdaan van de zwavelwaterstof) is reukloos. Om ervoor te zorgen dat weglekkend gas snel wordt opgemerkt, voegt men er een onwelriekende geurstof aan toe. In Nederland wordt hiervoor 18 mg/m3 tetrahydrothiofeen toegepast, dat zorgt voor de welbekende gaslucht. In delen van Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt tert.-butylmercaptaan gebruikt. In België worden beide stoffen toegepast met telkens een soort odorant per aardgasdistributienet. Ook andere thiolen en dimethylsulfide worden gebruikt.

Het spreekt vanzelf dat de geurstof bij verbranding reukloos dient te zijn. Belangrijk is dat men het gas al ruikt voordat het mengsel lucht-aardgas explosiegevaarlijk wordt. Op die manier is men tijdig gewaarschuwd en kan de nodige maatregelen nemen. De geur zal opgemerkt worden vanaf ca. 1% aardgas in de lucht.

Ter beveiliging van gastoevoer wordt wel gasgebrekbeveiliging toegepast.

(Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas)

jo
door jorisw - Oct 29, 2017 om 14:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De technofoben (ook bij de media) hebben de klok weer horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. Dat verhaal met die gaslucht heeft geen fuck met slimme meters te maken maar domweg met een fout bij de productie van die dingen. Bij ouderwetse mechanische meter kan je precies dezelfde fout maken.

Helaas gaan die andere 10 miljoen technofoben in dit land gelijk dan een link leggen tussen slimme meters en een mechanisch probleem.

Waarschijnlijk denken die mensen ook dat als bladeren van de boom vallen terwijl er een racefiets door de straat gaat, vallende bladeren door racefietsen komen en niet dat het door de herfst komt.