ta
door tammiek Oct 30, 2008 om 10:42
Huishouden & energie

Startende koper

Hoi,

ik wil graag een huis gaan kopen. ik ben startend. dus ik woon nu nog in een huurhuis.

heeft iemand nog tips waar ik rekening mee moeten houden bij het kopen van een huis (in deze rare tijden)?

ik heb vanmiddag een afspraak om een huis te bezichtigen. waar moet ik dan op letten?

alvast bedankt! :)

734 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 30, 2008 om 10:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst natuurlijk naar de staat van het onderhoud. Hoe ziet het schilderwerk er uit en wat is je eerste indruk. Vaak weet je binnen 30 seconden wel al of je in het huis wilt wonen of niet.

Laat, zeker als het huis ouder dan ca 15 jaar is, een bouwkundige keuring doen. Dat kost wel wat, maar kan een hoop onverwachte kosten besparen.

Hou er ook rekening mee dat het feit dat je relatief snel kunt afnemen omdat je in een huurwoning zit, een gunstig effect heeft op de koopsom. Je kunt dus iets lager inzetten.

Ik neem overigens aan dat je je wel al hebt laten informeren over de hoogte van je maximale lening. Anders moet je dat zsm laten doen.

Als het wat wordt, moet je een notaris uitzoeken. Ga nooit blind af op het advies de makelaar omtrent de notaris, maar bel eens een paar op en let dan op je gevoel dat je krijgt bij het telefoongesprek en de kosten die je moet betalen.

astoria
door astoria - Oct 30, 2008 om 12:06
362 Antwoorden / 55 Vragen

@heeft iemand nog tips waar ik rekening mee moeten houden bij het kopen van een huis (in deze rare tijden)? indien mogelijk aankoop uitstellen !! scheelt op termijn €€€€€ minder !! fred

aquarius
door aquarius - Oct 30, 2008 om 12:13
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Tammiek,

Vraag bij "www.deltalloyd.nl/eerstehuis" het gratis informatieboekje aan waarin niet alleen van alles staat over b.v. WOZ-Waarde, Nationale Hypotheek Garantie en Borgstelling, maar ook over hoe je een woning zoekt, wat je kunt lenen, de rol van de makelaar, kijkers, onderzoek, keuring, onderhandelen over de prijs, verbouwen, verhuizen, de fiscus enz. Natuurlijk staat er ook iets in over hypotheken en verzekeringen. Neem vanmiddag alles heel goed in je op, neem er de tijd voor en toon niet teveel enthousiasme, ook al heb je dat wel. Laat alles betijen en ga bij het huis dat je interesseert nog een 2e of 3e keer kijken. En laat je niet gek maken door de mooie verkooppraatjes van een eventuele makelaar! Rustig aan. Juist in deze "rare tijden" zoals jij ze noemt is er veel aanbod op de huizenmarkt en er komt nog veel meer.

Sukses.

ma
door martijnfc - Oct 30, 2008 om 12:19
49 Antwoorden / 29 Vragen

Neem een onafhankelijke hypotheek adviseur, dus geen Hypotheekshop of andere zogenaamde onafhankelijke adviseurs, zij rekenen in hun belang, niet de uwe!
En win eerst advies over het te lenen bedrag alvorens je een huis gaat bekijken.
En de buurt bepaald of je huis in de toekomst in waarde stijgt of daalt.
succes,
Martijn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 31, 2008 om 02:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marcel, off topic:

Is het nog steeds zo dat de koper recht heeft te bepalen waar de koopakte wordt gepasseerd?

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 31, 2008 om 02:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Fred, off topic:

Goed advies. In deze tijd kun je met wachten meer verdienen dan met werken. ;-)

H.

marcel75
door marcel75 - Oct 31, 2008 om 09:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@hardware,

Hoofdregel is dat de koper de notaris bepaald. Daar zijn uitzondering op:
- levering vrij op naam (in dat geval komen de kosten voor rekening van verkoper;
- levering uit een project. Dat kan nieuwbouw zijn, maar ook bestaande bouw als bijvoorbeeld voormalige huurwoningen worden verkocht. In dat geval is er een zogenaamde projectnotaris. De koper betaald weliswaar wel de kosten, maar de keuzevrijheid is dan voorbehouden aan de verkoper omwille van praktische redenen.

de
door deboerpp - Nov 5, 2008 om 13:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

wij zijn ook startende kopers, al in de eindfase. Wij hebben meerdere huizen bezichtigd en idd, na 30 seconden wisten wij het al. Niks laten merken natuurlijk. In deze tijd kun je ZEKER 20% van de koopsom afhalen ! Dus wat dat betreft gunstige tijd om te kopen. Wat niet gunstig en moeilijk gaat nu, is het afsluiten van een hypotheek. We zouden nu de passeerdatum niet halen, omdat de bank moeilijk doet, met als gevolg dat er een rentevergoeding betaald zou moeten worden ( volgens de verkopende makelaar ). De bank doet moeilijk, omdat volgens de laatst ingediende loonstrookjes , het loon niet 100% overeenkomt met wat er in de werkgversverklaring staat. Het is nl méér ..? Minder risico voor de bank zou je zeggen... Als ik het nog eens zou mogen doen, zou ik in het voorlopig koopcontract een periode van minstens 6 weken nemen, voor de geldigheidsduur van de ontbindende voorwaarden. En als je met koopsubsidie gaat kopen, dit ook als ontbindende voorwaarde doen. Laat ook een bouwtechnisch  rapport maken, en laat je NIET gek maken door de makelaar. De tijd dat ze hoogdravend kunnen doen is écht voorbij ! Neem een hypotheekadviseur, onafhankelijke, en bekijk met hem samen je situatie. Doe niks waar je je niet goed bij voelt , en als je vragen hebt, zoek het eerst het antwoord op internet, en ga dan met de vraag naar adviseur/makelaar/bank. Kies een passeerdatum die voor JOUW goed uitkomt, wat ze ook zeggen.
Wees bereid om op elk moment van de koop af te zien ! Als jeje onder druk gezet voelt, zeg dan gewoon "laat maar zitten"hoe graag je het huis ook wilt. Ze bellen je echt wel terug, al duurt het een week.
Heb dus geduld. Mocht je het zelf teveel werk vinden , neem een aankoopmakelaar, maar wees zeker dat de verkoopmakelaar deze NIET kent. Mocht je een huis direct van de eigenaar kopen, de standaardcontracten die NVM gebruikt, zijn op i-net te vinden.