famblack
door famblack Aug 13, 2010 om 10:45
Huishouden & energie

Stoelen schuiven slecht over parket

Weet iemand een oplossing voor stoelen welke als ik ze naar achter trek slecht schuiven over het parket.
De winkel heeft dopjes met kogeltjes vervangen voor vaste dopjes met viltjes onder, maar dit helpt ook niet.
Ze zeggen nu dat het komt omdat de achterste pootjes niet recht zijn en ze er niets meer aan kunnen doen.
Ik heb er al andere viltjes overheen geplakt, maar na een dag is het weer hetzelfde. Het maakt kabaal en de buren zullen er niet blij mee zijn.
Wie weet een oplossing?

23176 10 Rapporteer

user123
door user123 - Aug 14, 2010 om 15:21
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat er geen antwoord komt :

Floorfriendly verkoopt allerlei soorten dopjes en viltjes.

poltol
door poltol - Aug 14, 2010 om 15:46
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Onder de wat zwaardere meubels heb ik een soort glijders zitten. Die hebben een zeer glad/hard silicone oppervlak [voor op de vloer] en een heel ruw/zacht waar het meubel op staat.Het schuift geweldig.

Hier staan veel oplossingen wat kan ik onder mijn stoel poten monteren

U kun ook eens googlen met : glijders onder stoelen

Succes, poltol [die deze vraag eerder gemist heeft, sorry daarvoor]

th
door thes - Aug 16, 2010 om 14:30
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een houten vloer en plak stukjes "oude" vloerbedekking onder de poten van de tafel en stoelen. Even wat verschillende soorten uitproberen, de een zal beter glijden dan de andere.

hendrikbos
door hendrikbos - Aug 16, 2010 om 16:16
113 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo famblack,

Ik heb al tientallen jaren parket en weet het één ander van viltplakken onder de meubelstukken ;)
Het probleem die jij schetst, is voor mij een duidelijke indicatie dat het oppervlak van het parket niet erg meewerkt.
De oorspronkelijke gladde lak toplaag zal zeker niet de oorzaak zijn (wat is de oorspronkelijke afwerklaag?) maar het onderhoudsmiddel waarmee je de vloer hoogstwaarschijnlijk behandeld.
Een parketonderhoudsmiddel laat altijd een (relatief zacht) laagje achter. Wanneer je nu met een stoel over het parket (onderhoudslaagje) schuift, komt wat van het onderhoudslaagje los en gaat in het vilt zitten. De gladheid van de oorspronkelijke afwerklaag is veel hoger dan die van de afwerklaag en zeker in een situatie dat deze er afgestroopt wordt en het vilt verstopt en deze wat stroef wordt.
Het kan niet anders zijn dan dat je onderhoudslaag je parten speelt. Je kunt dit alleen oplossen door de overtollige en veel te dik geworden onderhoudslaag te verwijderen.
Probeer eens een stukje van je parket te reinigen van overtollig onderhoudsmateriaal, en daarna weer glad afwerken met onderhoudsmiddel of juist helemaal niet meer, en goed laten drogen. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Ik gebruik zelf geen onderhoudsmiddel voor het (gelakte) parket. Ik zuiger deze alleen. Er wordt ook nooit met schoenen over het parket gelopen. Dat scheelt enorm in slijtage, maar ook wat hygiëne betreft.

Wat betreft de opmerking van de winkel: dat het komt omdat de poten niet vlak met de vloer lopen is ten dele juist. Wanneer de onderkant van de stoelpoot wat schuin loopt, dan krijg je een puntbelasting waarmee het vilt met grotere kracht in de onderhoudslaag gedrukt wordt, waardoor deze er nog sneller vanaf komt en het betreffende stukje vilt verstopt. Hoe groter het oppervlak waarover de druk van de stoel verdeeld wordt des te gunstiger is het voor de levensduur van het vilt.

De vilt stukjes onder stoelpoten ook regelmatig schoonborstelen met een harde oude tandenborstel. Dit doen weinig mensen, maar ook z'n stukje vilt heeft onderhoud nodig om te kunnen blijven glijden over het parket. Wel direkt opzuigen hè wanneer je het vilt borstelt -ook al zie je niets op het parket liggen.

Succes! En laat eens horen hoe het verlopen is.

Met vriendelijke groet.
Hendrik Bos

famblack
door famblack - Aug 16, 2010 om 16:43
33 Antwoorden / 22 Vragen

Het lamelparket (houtsoort hevea) met laklaag ligt nu ongeveer 10 jaar. Er zaten inderdaad wat lagen polish op. Deze lagen hebben we vorig jaar verwijderd met HG polish remover. Hierna weer ingesmeerd met polish.
Het zou goed kunnen dat dat de oorzaak is.
Is het voor de voeding van het parket dan niet nodig deze laag polish aan te brengen?
We wilden het laten opschuren over een half jaartje.
Dan een nieuwe laklaag erop en hopelijk is dan het leed geleden.
Bedankt voor jullie meedenken.

hendrikbos
door hendrikbos - Aug 16, 2010 om 18:02
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=famblack schreef op maandag 16 aug 2010, 16:43]Is het voor de voeding van het parket dan niet nodig deze laag polish aan te brengen?
Polish zoals jij dat noemt, is er niet voor de "voeding" van het parket, maar om de kleine krasjes in de toplaag enigszinds op te vullen zodat het weer heel wat lijkt. Maar het is eigenlijk nep, want de oorspronkelijke toplaag wordt er niet werkelijk door hersteld, maar alleen voor het oog wat mooier gemaakt.
Voeding voor het parket is alleen mogelijk indien je toplaag uit een waslaag bestaat en om die reden dan ook regelmatig aangebracht moet worden ter voeding van het hout (parket).
Is de afwerklaag een laklaag, dan is het hout (parket) er onder afgesloten voor welke stof ook die je erop smeert, tenzij je de laklaag oplost en deze daardoor doordringbaar wordt. Maar dat gebeurd normaal gesproken niet.
Het hout van het parket welke is afgewerkt met een laklaag kan daarna niet meer gevoed worden, omdat de poriën van het parkethout zicht hebben volgezogen met de laklaag die nadien uitgehard is en in principe daarna een volkomen gesloten laag vormt. Ook voor Polish of welke ander onderhoudsmiddel.

Ik zelf gebruik in een enkel geval voor al te zichtbare krasjes (ik weet niet of het nog bestaat, zolang heb ik het al) KIWI Peli voor gelakte parket en kurkvloeren. "Als nieuw in één dweilbeurt" is de slogan die erop staat.
Het is waterig en ik breng met een penseeltje het spul aan op de af te dekken kras. Één keer heb ik met het KIWI Peli-spul op een vochtige oude zeem een groter stuk parket behandeld waarveel gelopen werd. Het werd daarna weer glanzend en glad.
Je moet, voordat je wat voor onderhoudslaag ook aanbrengt, het parket reinigen van vuil. Doe je dat niet dan verzegel je het vuil m.b.v. het onderhoudsmiddel aan het parket en maakt dan een vuile indruk.

ch
door christinam - Aug 16, 2010 om 19:48
8 Antwoorden / 10 Vragen

hallo famblack
Ken het probleem.Heb een laminaatvloer met een kunststof laag. het komt voornamelijk voor als het zomers buiten en dus ook binnen vochtig en warm is. Na een flinke regenbui kan het vocht niet goed gefentileerd worden ook al doe je de ramen open. De verwarming aan is ook geen optie bij 25 gr buiten of nog warmer. Door de poreuze toplaag wordt vocht aangetrokken en wordt daardoor stroef, ik ga soms met een droge katoen doek om de tafel heen als we gaan eten dat helpt even..Het kan geen kwaad gewoon wachten tot het buiten niet meer vochtig is.
Gr Christina M

wimbremer
door wimbremer - Aug 17, 2010 om 08:12
122 Antwoorden / 19 Vragen

Benader het probleem dan van de andere kant: laminaat er uit en vloerbedekking erin... probleem opgelost!

famblack
door famblack - Aug 17, 2010 om 15:43
33 Antwoorden / 22 Vragen

Bedankt, Hendrikbos, je weet er veel van. Ik ga in elk geval na het schuren en lakken van het parket uittesten of het dan beter glijdt. In de tussentijd gebruik ik de tandenborstel om de viltjes schoon te maken.
Christinam heeft ook gelijk. Het is nu veel erger door de vocht. De viltjes laten ook iedere keer afdrukken na op het parket.
Bedankt voor de tip met de katoenen doek.
Gr. Marijke

hendrikbos
door hendrikbos - Aug 17, 2010 om 16:14
113 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Marijke (famblack),

Nog even het volgende; als laatste.
Nadat je de parketvloer opnieuw gelakt hebt is het verstandig al de viltjes te vervangen. Je kunt daar maar beter niet op bezuinigen.

Opmerking:
Cristinam heeft het zelfde probleem als jij, en kennelijk is die afwerklaag bij Cristinam erg vocht gevoelig.
Cristinam: Een andere onderhoudsmiddel die na droging niet zo vocht gevoelig is, is denk ik het overwegen waard. Maar wel eerst de oude onderhoudslagen verwijderen alvorens het nieuwe onderhoudsmiddel te gebruiken.

Succes en veel wooncomfort met de parketvloer.

Met vriendelijke groet.
Hendrik