rijsdijk
door rijsdijk Apr 24, 2010 om 10:10
Huishouden & energie

Suéde jas met bont zelf reinigen

Ik heb een 2e hands suéde jas met een bontrand en hij moet echt gewassen worden, hij ziet er steeds lelijker uit. Ik heb het bij een stomerij gevraagd en die man wist het niet, maar zei dat ik 't misschien eens moest proberen om het met groene zeep. Oplossen in een badkuip met lauw water en daar de jas een paar doorheen slaan.
Wie weet of dit een juiste methode is?

18751 16 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Apr 24, 2010 om 10:31
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dit lijkt mij niet dé methode om suède te reinigen. Er bestaan heus wel stomerijen die dit materiaal reinigen. Maar, zoals U het beschrijft lijkt het dat de jas al veel eerder een reinigingsbeurt nodig had. Vandaar dat U misschien een "paardenmiddel" geadviseerd kreeg. Ik zou er weinig vertrouwen in hebben.

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 24, 2010 om 11:39
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Dat kun je doen zo als men u dat geadviseerd heeft, en wat u ook nog kan doen is, leg de jas ergens op en schrop met een afwasborstel het suède nog even goed na met het louw sop.
Spoel de jas goed uit met louw water,zo dat er geen zeepresten achterblijven, hang hem dan op aan een kapstok en laat hem voorzichtig drogen, dus niet in de zon,anders kreukt het leer, het bont zou u met een haarborstel weer in het gareel moeten krijgen.
Het suède kunt u borstelen met een speciale borstel met zeer fijne messing haartjes.
Ziet de jas er dan nog niet mooi uit , dan gebruik je Marla waxed Cream bij de betere schoenreparatie of winkel te koop, en als je de jas daar mee poetst, ziet hij er weer uit als nieuw.( gebruik geen spuitbus, werkt niet, en veel te duur).
Garantie geef ik ook niet, daar ik niet weet wat voor voering of bont er op de jas zit, maar dat doen de meeste stomerijen ook niet, maar u bent meestal wel u geld kwijt.

Succes er mee.

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 24, 2010 om 11:45
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Kapstok, moet kledinghanger zijn.

Nogmaals succes.

rijsdijk
door rijsdijk - Apr 24, 2010 om 11:53
48 Antwoorden / 14 Vragen

Dank je wel Wolvenjong.
Ik heb die jas sinds 2001 ofzo en ja, ik had hem eerder moeten reinigen, maar was er gewoon een beetje angstig voor.. ik wacht andere antwoorden es af en zal dan es heel voorzichtig gaan beginnen..
Nogmaals dank!

druifje01
door druifje01 - Apr 24, 2010 om 13:02
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Als het materiaal sterk is kun je -dacht ik- ook boenen met Ossegalzeep. Vraag het eens na bij de drogist. Een doorsnee-reiniging bij de stomerij zal het dan niet meer halen. Van in het water leggen wordt de jas na droging hard, zo vermoed ik. Ga het in ieder geval even na.

rijsdijk
door rijsdijk - Apr 24, 2010 om 13:21
48 Antwoorden / 14 Vragen

Okay, super. Dat ga ik doen!

jj
door jjak - Aug 3, 2011 om 09:12
6 Antwoorden / 0 Vragen

Zeep en andere vochtige producten zullen het suède niet goed doen, gegarandeerd dat de kleur veranderd. Ik heb laatst zo'n doekje ontdekt, werkt perfect voor vrijwel alle vlekken. Mijn schoenen waren perfect schoon, bij een jas zal het wellicht wat tijd in beslag nemen. Wordt verkocht als 'suède reinigingsdoekje.

edrick3
door edrick3 - Aug 3, 2011 om 10:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jjak,

Zeker suède in het zoekveld ingetikt?
Let liever ook eens op de datum in plaats van allerlei oude topics te activeren.

jj
door jjak - Aug 3, 2011 om 11:25
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 3 aug 2011, 10:36]@jjak,

Zeker suède in het zoekveld ingetikt?
Let liever ook eens op de datum in plaats van allerlei oude topics te activeren.

Ja klopt, niet goed opgelet. Wilde mijn ervaring te graag delen denk ik. Zal er in het vervolg op letten

rijsdijk
door rijsdijk - Aug 3, 2011 om 20:43
48 Antwoorden / 14 Vragen

Mij maakt het niet uit hoor. Ik heb de oplossing namelijk nog steeds niet gevonden. Het was mijn topic..en ik heb er geen problemen mee dat hij weer geactiveerd is, edrick3.
Jjak, het gaat mij niet om een vlek, maar ik wil gewoon de hele jas opfrissen.

ja
door jannet1977 - Aug 3, 2011 om 20:55
64 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel een goedwerkende tip voor suede schoenen, maar het is misschien wat veel werk voor een hele jas. Toch lijkt het mij wel de moeite van het proberen waard. Zie hier de tip.

Er staat op huishoudplaza ook een tip om suede leer schoon te maken, maar die lijken me in dit geval minder van toepassing.

rijsdijk
door rijsdijk - Aug 3, 2011 om 20:59
48 Antwoorden / 14 Vragen

@ Jannet1977. Dank je wel voor de tip!

jj
door jjak - Aug 3, 2011 om 21:44
6 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, dan is mijn tip wel nuttig. Na het stomen zoals hier boven vermeld kun je met het suède reinigingsdoekje vrijwel alle vlekken probleemloos verwijderen. Het is ook een nieuw product, kom het steeds vaker tegen.

rijsdijk
door rijsdijk - Aug 3, 2011 om 21:47
48 Antwoorden / 14 Vragen

@ jjak: Maar hoe heet dat dan? En waar koop ik die?
Ik heb niet echt vlekken..het is een zwarte suede jas, die vaal is geworden. En de bontkraag moet ook gewoon nodig lekker schoon worden gemaakt.

rijsdijk
door rijsdijk - Aug 3, 2011 om 22:22
48 Antwoorden / 14 Vragen

Wat goed! Dank je wel voor de genomen moeite!!

jj
door jjak - Aug 3, 2011 om 22:25
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het heet volgens mij gewoon 'suède reinigingsdoekje', heb het even nagezocht en je kunt het hier en hier bestellen.
Ik geloof dat het de vezels ook weer hersteld, voor herstellen van kleur kun je het beste 'suede renevator' kopen, voor vlekken en dergelijke het doekje.