ni
door nicole goofy Aug 17, 2023 om 10:15
Huishouden & energie

Terpetinegeur uit vriezer krijgen

Beste allen, HELLUP

Om mijn kwasten goed te houden doe ik ze altijd in de vriezer tijden de dagen dat ik ze gebruikt. Helaas had ik pas het lumineuze idee er een heel verfbakje bij te zetten omdat ik pas een week later verder kon gaan met schilderen.

Nou stinkt mijn (dure liebherr) vriezer zo dat ik alles erin weg heb moeten gooien.

Ik heb hem schoongemaakt met allesreiniger, schoonmaak azijn.
Er staat in iedere lade een bakje bakingsoda en een paar brokken houtkool maar het blijft stinken en ook geur aan de etenswaren afgeven.

Heeft iemand een idee wat hieraan te doen?

3650 11 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Aug 17, 2023 om 10:19
870 Antwoorden / 3 Vragen

Probeer dit eens.

Is een goede site met ouderwetse middeltjes

tenormin
door tenormin Aug 17, 2023 om 12:04
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@tecla58. Zou omaweetraad op het idee gekomen zijn om kwasten terpentijn in de vriezer te doen? Ik , en eigenlijk echte schilders ook, wikkelen ze in aluminiumfolie. ;-))

Thecla58
door Thecla58 Aug 17, 2023 om 14:44
870 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin...

ik denk dat omaweetraad heeft staan dat je geen verf op terpentinebasis meer moet gebruiken, om diverse redenen o.a. de lucht en dat ze zegt als je dan toch die verf gebruikt om de kwasten meteen schoon te maken. Kwasten met watergedragen verf kun je omwikkelen met plastic folie of in een lege verfemmer doen met de deksel erop.

Maar ik moest, denk net als jij, lachen en heb meewarig ook mijn hoofd geschud., ;-)))

@H
door @HENK@ Aug 21, 2023 om 16:54
159 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin...voor korte tijd werkt gladpak ook prima en gewoon in een potje water zetten ook.

De kwast met de moderne watergedragen verf even uitspoelen is ook een prima oplossing........

terpentijn in de vriezer (of waar dan ook bij etenswaren ) heeft omaweetraad vast ook niet aan gedacht, die schatte de gebruiker vast hoger in :-)

sira
door sira - Aug 17, 2023 om 10:23
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Probeer hem eens met citroen te reinigen.
Ik neem aan dat de vriezer uit staat, dan kunt u er ook een bakje citroenzuur (te verkrijgen op internet) inzetten. Koffiedrab wil misschien ook helpen, dat haalt ook geurtjes weg. Deur van de vriezer wel sluiten.

Als u de volgende keer weer kwasten wil gaan bewaren, doe ze dan wel in een afgesloten plastic zak, dan is er niets aan de hand.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 17, 2023 om 11:11
435 Antwoorden / 2 Vragen

Binnenzijde schoonmaken met warm water met daarin opgelost een flinke handvol schoonmaaksoda.
Dit spul maakt vrijwel alles goed en geurloos schoon is erg goedkoop en is onder andere  HIER verkrijgbaar
Let wel op, dit spul mag NOOIT verward worden met baking soda, deze is ZEER schadelijk bij inname.

marita5
door marita5 - Aug 17, 2023 om 11:33
11545 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin - Aug 17, 2023 om 12:11
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Het is mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar kwasten houd men ook weken goed: gehuld in aluminiumfolie. Terpentijn mag niet eens meer (volgens mij dan) maar dat maakt niet, meer, uit. Alle geadviseerde geurtjesverwijderaars gaat toch over eten etc. Terpentijn gaat, net als de geur van een sigaret, overal in zitten. Ik heb helaas in deze geen oplossing om naar te verwijzen.

john devries
door john devries Aug 18, 2023 om 12:13
220 Antwoorden / Vragen

TS heeft over terpentine (White spirit ) dat is dus heel wat anders dan terpentijn . Terpentijn is een geel gekleurde stroperige vloeistof, die door verwonding van de schors uit de boom vloeit en wordt opgevangen. Als terpentijn wordt gedestilleerd ontstaan terpentijnolie en terpentijnhars . Terpentijnolie wordt ook wel gomterpentijn of kortweg terpentijn genoemd.

tenormin
door tenormin Aug 18, 2023 om 13:48
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@john de vries. Ook terpentine moet, als men het al gebruikt, buiten gebruikt worden en ook terpentine/terpentijn wordt NIET meer gebruikt door schilders/verfbedrijven. Dus of ik nu het woord terpentijn of terpentine gebruik, mijn stelling blijft hetzelfde. Wat u me ook tracht te vertellen. Is prima hoor, maar ik hoef geen lesje over terpentijnolie o.i.d.

he
door henkie.penkie Aug 18, 2023 om 16:03
150 Antwoorden / 0 Vragen

Terpentine is overal vollop te krijgen. En wordt ook nog steeds door schilders gebruikt. Alleen echter thinner kun je niet meer bij de reguliere bouwmarkten krijgen.

rj
door rjw Aug 19, 2023 om 09:15
3294 Antwoorden / 5 Vragen

En als je incidenteel schildert kan je ook binnen prima verf op terpentine basis gebruiken (al wordt de noodzaak daarvan steeds minder omdat watergedragen lakken steeds beter worden. Maar als je schildert als vak is het een aanslag op je gezondheid.

john devries
door john devries Aug 19, 2023 om 12:49
220 Antwoorden / Vragen

@ternormin Je bent nooit te oud om te leren behalve jij niet want je weet alles al .Maar sommige lesjes zijn wel handig als je niet in de gaten hebt ,dat je ook nu weer onzin uitkraamt. Als gepensioneerd medewerker van een verffabiek kan ik je melden dat ik in de 50 jaar dat daar gewerkt ik daar gewerkt  heb geen druppel terpentin ben tegengekomen.  Kwasten zet je na gebruik in pot water en terpentine gebruik je om kwasten schoon te maken.Dus terpentine cq white spirit wordt nog steeds gebruikt ..

ro
door ronny530 - Aug 17, 2023 om 12:12
2804 Antwoorden / 41 Vragen

De aanwezige terpetinegeur laat zich niet met schoonmaakmiddelen verwijderen omdat er een restant terpetine in de verdamper achterblijft en daar kunt u niet bijkomen.
Terpetine heeft wel de eigenschap om te verdampen maar dat kan alleen als de deur open staat en de omgevingslucht veel warmer is en het liefst in de buitenlucht zodat de geur weggevoerd kan worden.
De weersvoorspellingen zijn voor een aantal dagen gunstig en zou mijn advies zijn om de vriezer een aantal dagen met de deur wijd open buiten te zetten zodat het restant aan terpetine kan verdampen.
Zodra de terpetinegeur is verdwenen de vriezer in de buitenlucht van binnen en van buiten met een sopje goed reinigen en pas als de vriezer compleet droog is weer zonder levensmiddelen in gebruik nemen.
Mocht het zo zijn dat de terpetinegeur nog aanwezig is dan is de vriezer einde oefening omdat de terpetine en verbinding met de gebruikte kunststof is aangegaan.

Janzegt
door Janzegt - Aug 17, 2023 om 12:21
137 Antwoorden / Vragen

De terpentine is een vluchtig oplosmiddel en ook bij lage temperaturen verdampt het nog. Deze dampen zijn in de kunststof wanden van de vriezer getrokken. Mijn advies zou zijn om de vriezer met open deur een aantal dagen buiten te zetten en hopen dat de geur volledig verdampt. Als je niets meer ruikt dan kun je de kast nog schoonmaken met een kunststof vriendelijk reinigingsmiddel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 17, 2023 om 13:35
2120 Antwoorden / Vragen

Het zal vooral neerkomen op langdurig ontdooid en openhouden zodat de lucht eruit kan. Bij schoonmaken zou ik aan spiritus denken en niet aan azijn, wasbenzine is mogelijk nog beter maar dat stinkt op zijn beurt dan ook weer, en houtskool is ook geen gek idee maar dan actieve kool als norit en geen blokjes voor de bbq.

mo
door mof - Aug 18, 2023 om 12:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Aan boord van jachten en schepen wordt ook vaak een bakje met gemalen koffie (zo uit het pak, dus niet gebruikt) neergezet om bijvoorbeeld diesellucht eruit te krijgen. Misschien werkt dit ook met terpentine. In ieder geval de koelkast niet aanzetten, want als het warmer is verdampt de terpentine die is opgenomen in het plastic (ws.) veel sneller.

ro
door ronny530 - Aug 18, 2023 om 15:12
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Spiritus laat een soort van vetlaag achter en stinkt ook nog eens. De vriezer buiten zetten vooral nu de zon gaat schijnen is de enige optie want die stinklucht van terpetine is zeer hardnekkig en met wat pech blijft vraagsteller die voor altijd ruiken terwijl een ander geen terpetine luchtje waarneemt.

he
door henkie.penkie - Aug 18, 2023 om 15:59
150 Antwoorden / 0 Vragen

Dit vind ik echt dom , een dievries is om etens waar in te bewaren en niet voor verfkwasten en verf. Koop je dan een klein vriest kastje dat je enkel voor jou werk gebruikt. Ik denk dat dit een dikke maand zeker zal duren om de reuk er uit te krijgen. Maar het is ook zo dat de terpetine reuk in de pvc wanden blijft zitten. En dat je deze er niet uitkrijgt . Het zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe kosten dan heb je er eentje voor je spullen te bewaren.

ro
door ronny530 Aug 21, 2023 om 16:57
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Gedane zaken nemen geen keer en u voegt ook niets aan de gegeven anrwoorden toe.

ni
door nicole goofy Aug 21, 2023 om 16:57
Antwoorden / 1 Vragen

Wat is precies het nut van deze reactie?