ro
door roymarja Nov 21, 2017 om 19:33
Huishouden & energie

Type gloeilamp in afzuigkap?

Goedenavond,

Sinds jaar en dag gebruiken wij 60W E14-kaarslampjes voor onze Bosch afzuigkap.
Nu toe aan vervanging stuiten we op een mogelijk alternatief, speciaal bedoeld voor deze toepassing, de zogenaamde "Cooker Hood-exemplaren".
Nadeel: de lichtopbrengst is beperkt tot maximaal 35 Watt.

Ik neig er naar weer naar de 60Watt-versie te grijpen (voor zover die in ons waanzinnige LED-tijdperk nog verkrijgbaar zijn,maar is dat verstandig?
Is iemand bereid zijn/haar mening met me te delen?
Dank!

14587 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2017 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat was dan een flink wattage voor de afzuigkap. Had daarzelf altijd 2 keer 25 watt in.

Geen idee wat Cooker-hood lampen zij .

Ik zie 60 watt met fitting e14 nog wel aangeboden op Google.

ro
door roymarja Nov 21, 2017 om 21:08
27 Antwoorden / 18 Vragen

Bedankt voor uw reactie @TIJGER1 !
Zojuist op zolder de gebruiksaanwijzing gevonden: i.d.d. max. 60 Watt "normale" kaarsjes zouden er in passen.
Ik ga op zoek.......
Die speciale Cook-dingen zullen wel zijn bedoeld om een hogere prijs te vragen. (oftewel Marketing-gedoe)

tijger1
door tijger1 Nov 21, 2017 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u ze al jaren hebt kunnen gebruiken, waarom zou u dan niet gewoon dezelfde kopen.

gerbera
door gerbera - Nov 21, 2017 om 21:48
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Bij de He Ma zijn lampjes te koop speciaal voor de afzuigkap. Kosten een paar centen meer dan de gloeilampen.

re
door red1 - Nov 22, 2017 om 12:24
329 Antwoorden / 1 Vragen

action heeft led lampjes voor diverse afzuig kappen !!

Njonken Lytsen
door Njonken Lytsen - Nov 22, 2017 om 12:50
14 Antwoorden / Vragen

Ik gebruik LED-lampjes van Ikea. Geven minder licht dan 60 Watt, maar voor mij genoeg. Laag verbruik en ze zijn ook goedkoop in aanschaf.

1paul
door 1paul - Nov 22, 2017 om 15:14
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ledlampje kopen met hetzelfde model, als u er een neemt van 7a8 Watt heeft u voldoende...

ou
door oudgediende - Nov 22, 2017 om 15:20
10 Antwoorden / 1 Vragen

Prachtige led lampjes te koop met 4 watt gebruik en een opbrengst van 40 watt.
Ga eens naar een aquariumzaak en neem een paar groeilampjes mee. Deze benaderen het daglicht dus meer lichtopbrengst. Lijkt op het ouderwetse TL-licht

ro
door roymarja Nov 23, 2017 om 22:23
27 Antwoorden / 18 Vragen

@oudgediende:  hartelijk dank voor uw tip!
Dat wordt mijn eerste bezoek aan een aquariumzaak, spannend!

Vriendelijke groet,
roy

pi
door piet44m - Nov 22, 2017 om 15:30
27 Antwoorden / 0 Vragen

Nou lampen met gloeidraad zijn te vaak kapot .dus al jarenlang 2 spaarlampen in de kap

audb
door audb - Nov 22, 2017 om 16:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Led lampen geven voldoende licht zelf heb ik hier een 10W lamp in de gang hangen en die geeft veel meer licht dan een spaar of gloeilamp.

Wel is het "koud" (blauwe gloed) wit terwijl een gloeilamp "warm" (gele gloed) licht is maar juist omdat het om een afzuigkap gaat is koud licht veel beter.

Koud-wit is ook meer daglicht en kan beter niet in de avond worden gebruikt of in een slaapkamer.

rembrantd
door rembrantd - Nov 22, 2017 om 18:12
116 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo roymaria, ik heb gemerkt dat spaarlampen veel langer meegaan dan gloeilampen in de afzuigkap. Die kunnen goed tegen hitte en dampen waarschijnlijk. Ze gaan nu al zo lang mee (6 jaar) dat ik nog steeds geen ledlampen heb hoeven indraaien. Best duurzaam!

hereistom
door hereistom - Nov 22, 2017 om 18:36
740 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt kijken wat voor fitting de lampjes hebben, ik heb hiervoor LED lampen van de Action gebruikt, werkt prima en zijn veel zuiniger!

ou
door oudewouter - Nov 22, 2017 om 19:10
52 Antwoorden / Vragen

Ik heb er al 2 jaar gewone LED in zitten, tot volle tevredenheid!