di
door dirtdiver Nov 26, 2015 om 18:02
Huishouden & energie

Verantwoordelijkheid en acties van woningbouw

Hallo allemaal,

Vandaag konden wij (mijn vriendin en ik) in ons toekomstige nieuwbouw huurhuis kijken om de maten op te nemen. Een aantal weken terug hebben wij van de woningbouw de kans gekregen om de kleuren van de tegels (badkamer/toilet/keuken) en de kleur van de keuken uit te kiezen. Enorm blij met deze keuze hebben wij hier tijd voor vrijgemaakt om bij de keuken/badkamer specialist langs te gaan. Na een ochtend daar gezeten te hebben en blij met onze keuze hebben wij een getekend document meegekregen waarop onze keuzes zijn bevestigd.

Tijdens het bezichtigen van de woning kwamen verschillende bewoners er achter dat de inrichting (tegels in badkamer/toilet/keuken en de keuken) die geplaatst zijn niet overeenkomen met de keuzes die eerder gemaakt zijn.

Na dit te hebben aangegeven bij de medewerkster van de woningbouw werd duidelijk dat de nummering van de woningen in onze rij is omgedraaid, waardoor het gehele blok gespiegeld is ingericht. Hierdoor is bij alle woningen de verkeerde inrichting van keuken/badkamer/toilet geleverd.

De medewerkster van de woningbouw gaf aan dat we mogelijk een financiële vergoeding kunnen krijgen voor de fouten, maar dat de tegels mogelijk blijven hangen. Zij gaat hier aankomende maandag verder naar kijken omdat zij morgen vrij is.

Mijn vraag is: kunnen wij actie ondernemen tegen de woningbouw om te eisen dat zij de woningen gaan aanpassen naar onze wensen?

Met vriendelijke groet,

DirtDiver

1089 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2015 om 18:10
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U schrijft: "huurhuis" en geen "koophuis".

Bij een koophuis kunt u als opdrachtgever eisen stellen. U bent nu geen opdrachtgever, maar de woningbouwvereniging. Dus "De medewerkster van de woningbouw gaf aan dat we mogelijk een financiële vergoeding kunnen krijgen voor de fouten, maar dat de tegels mogelijk blijven hangen."

Het gaat om tegels, ergo, als u als tweede of volgende bewoner ergens komt wonen heeft u ook geen keuze in kleur tegels. Dus wacht af wat "the verdict" wordt, wellicht zal het u wel heel erg meevallen.

kunnen wij actie ondernemen tegen de woningbouw om te eisen dat zij de woningen gaan aanpassen naar onze wensen? Vooralsnog prematuur om dit te beantwoorden.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2015 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u met de aanstaande buren ruilen die "uw" tegels gekregen hebben? :-))

uwjurist
door uwjurist - Nov 26, 2015 om 22:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat uw rechten zijn is niet te beoordelen zonder de exacte inhoud van de afspraken te kennen. Maar het basisprincipe is simpel: gemaakte afspraken dienen te worden nagekomen en gebreken dienen te worden hersteld.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Nov 26, 2015 om 22:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:10]U schrijft: "huurhuis" en geen "koophuis".

Bij een koophuis kunt u als opdrachtgever eisen stellen. U bent nu geen opdrachtgever, maar de woningbouwvereniging. Dus "De medewerkster van de woningbouw gaf aan dat we mogelijk een financiële vergoeding kunnen krijgen voor de fouten, maar dat de tegels mogelijk blijven hangen."

Het gaat om tegels, ergo, als u als tweede of volgende bewoner ergens komt wonen heeft u ook geen keuze in kleur tegels. Dus wacht af wat "the verdict" wordt, wellicht zal het u wel heel erg meevallen.

kunnen wij actie ondernemen tegen de woningbouw om te eisen dat zij de woningen gaan aanpassen naar onze wensen? Vooralsnog prematuur om dit te beantwoorden.

uwjurist
door uwjurist - Nov 26, 2015 om 22:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:10]U schrijft: "huurhuis" en geen "koophuis".

Bij een koophuis kunt u als opdrachtgever eisen stellen. U bent nu geen opdrachtgever, maar de woningbouwvereniging. Dus "De medewerkster van de woningbouw gaf aan dat we mogelijk een financiële vergoeding kunnen krijgen voor de fouten, maar dat de tegels mogelijk blijven hangen."

Het gaat om tegels, ergo, als u als tweede of volgende bewoner ergens komt wonen heeft u ook geen keuze in kleur tegels. Dus wacht af wat "the verdict" wordt, wellicht zal het u wel heel erg meevallen.

uwjurist
door uwjurist - Nov 26, 2015 om 22:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:10]U schrijft: "huurhuis" en geen "koophuis".
Bij een koophuis kunt u als opdrachtgever eisen stellen. U bent nu geen opdrachtgever, maar de woningbouwvereniging. Dus "De medewerkster van de woningbouw gaf aan dat we mogelijk een financiële vergoeding kunnen krijgen voor de fouten, maar dat de tegels mogelijk blijven hangen."

Het gaat om tegels, ergo, als u als tweede of volgende bewoner ergens komt wonen heeft u ook geen keuze in kleur tegels. Dus wacht af wat "the verdict" wordt, wellicht zal het u wel heel erg meevallen.
.
Deze redenaties zijn niet (helemaal) correct. Ook als huurder heb je rechten. Overeenkomsten dienen te worden nagekomen.
En een woning hoef je (uitzonderingen daar gelaten) niet te accepteren. Dus een bepaalde keuze heb je altijd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2015 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

Natuurlijk hoeft men een huurwoning niet te accepteren, maar denkt u niet dat al die huurders zitten te snakken naar die woning?

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2015 om 23:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad, Tijger1, er zijn zomaar hele hordes mensen die al 5 jaar of meer zitten te wachten op een huurhuis, die er misschien wel ongezien in willen trekken.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2015 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al zijn die tegeltjes pimpelpaars met een groen randje. :-))

door 1953 - Nov 27, 2015 om 01:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In feite werd u als potentiële huurder - u hebt immers nog geen huurovereenkomst edoch een intentieverklaring mogelijk getekend - blij gemaakt met een dooie mus. Wordt het slikken of stikken?

Kende dat gevoel ook van mijn schoonzus in oktober 2010/januari 2011 in Rotterdam bij nieuwbouw huur/koopcomplex, w.o. de huisnummering, huisnummer g werd h subgenummerd en genomen opties waren ook nog niet uitgevoerd, pas na het tekenen als huurcontractant van het huurcontract bij de verhuurder.

ge
door gerboe - Nov 27, 2015 om 09:51
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dirtdiver schreef op donderdag 26 nov 2015, 18:02]Na een ochtend daar gezeten te hebben en blij met onze keuze hebben wij een getekend document meegekregen waarop onze keuzes zijn bevestigd.

Zoals @uwjurist al aangeeft gaat het om het nakomen van een afspraak. En die staat blijkbaar zwart op wit op papier. Opvattingen over de ernst van dit voorval doen niet ter zake.
Maar eerst maar eens wachten tot maandag of de woningbouwvereniging met een oplossing komt waar een ieder mee kan leven.