ja
door janvee May 22, 2012 om 12:43
Huishouden & energie

Vitens incasso

Hallo Kassa,
Het gaat over betaling van VITENS water
Ik betaalde elke maand via acceptgiro betaling via mijn bank het gebruik van water. Dit is een bedrag van € 8,33
Nu is dit een paar keer fout gegaan en kreeg ik in maart 2012 een incasseerder aan de deur. Ik heb toen, met extra kosten alles(€181) betaald. Maar die incasseerder had alleen een bonnetje dát ik had betaalt, maar geen echte rekening waarvoor ik moest betalen.Daarvoor moest ik kontakt opnemen met vitens.Dat heb ik gedaan en ze zouden mij een overzichtje sturen. Deze moet ik nog steeds krijgen.Ik heb meteen daarna mijn bank opdracht gegeven om dit automatisch te gaan doen, maar blijkbaar heb ik, in plaats van1 april 2012 als aanvangsdatum, 1 mei aangegeven. Dus de betaling van april is niet gebeurt. Nu krijg ik gisteren 21 mei een brief in de bus, met "VOORKOM AFSLUITING"
en daarin staat, dat ik binnen 2 dagen € 77,33 moet betalen anders word ik afgesloten. En dan lopen de kosten op tot €216,00. Dit alles dus, omdat ik EEN KEER geen € 8,33 heb betaalt.Uiteraard heb ik vitens gebeld, maar de dame aan de andere kant van de lijn wist mij alleen te vertellen, dat zij er niets aan kon doen, dat dat de richtlijnen waren. Toen ik zei, dat ik het een belachelijk bedrag vond en zeer "klant-onvriendelijk,zei de mevrouw wel dat een klacht kon indienen bij de "klachtenlijn van vitens" maar ze had geen adres. Het bedrag van € 77,33 heb ik vandaag betaalt, maar ik zou toch graag weten, of dit normale bedragen zijn en wat "kassa" hiervan vind. Het is bij vitens dus zo, als je één keer niet betaalt krijg je binnen 1 maand een deurwaarder aan de deur met een rekening die +/- 950% is verhoogd.
M.v.gr. J.P. van der Velden
Zevenaar

3563 2 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - May 22, 2012 om 13:26
376 Antwoorden / 8 Vragen

nee het lijkt me een misverstand en dat u er direct daarna al met een forse kosten/prijsverhoging wordt geconfronteerd is helemaal al te gek.
De incassoprocedure wordt vermeld in de leveringsvoorwaarden van vitens en die zijn maatgevend. Zoals al reeds vele malen op dit forum is vermeld gelden de incassokosten volgen de regeling Voorwerk 2 en binnenkort volgt de wetswijziging dat bedragen tot E 2500 maar mogen worden verhoogd met incassokosten tot max. 15%. Probeer nogmaals een beter contact met Vitens te krijgen om e.e.a. te bespreken, laat blijken dat er geen sprake is van onwil. Betaal trouwens altijd eerst het bedrag direct op de rekening van Vitens anders gaat het incassobureau eerst haar eigen kosten verrekenen en daarna pas Vitens haar geld. U kunt dan ook later aantonen dat u in ieder geval - maar toch te laat - heeft betaald. Gezien de grote administratieve problemen bij dit soort organisaties geeft het hun een hoop werk en is altijd wel grappig dat zelfs bij een kantonrechter blijkt dat u tussendoor toch al heeft betaald.
Wees trouwens niet te bang voor het incassobureau want bij zon lage vordering gaat men niet snel naar de kantonrechter en het veelal een dreigement op tot betaling te dwingen. Zelf bij een drinkwaterbedrijf te hebben gewerkt: er bestaat nog steeds een Drinkwaterwet waarin iedere legale inwoner met een rechtmatig verkregen woning formeel recht heeft op drinkwater vanwege hygienische omstandigheden en om (volks)ziekten te voorkomen. Wel mag een waterleid.bedrijf de toevoerleiding dichtknijpen tot een klein waterstraaltje.

ye
door yeshaya - Jul 17, 2012 om 17:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had helemaal geen water meer, ze hadden mij ook afgesloten terwijl net zoals mevrouw hierboven ik ook al mijn kwartalen had betaald. kreeg inderdaad deurwaarder aan de deur en die vertelde me haarfijn dat er nog een bedrag open stond en dat er vanaf 2010 niks meer was betaald. gelijk even mijn rekening overzicht onder haar neus gedouwt met bewijs dat ik mijn kwartaal iedere keer netjes had betaald. en ik dus niet per maand betaalde. en ik liet haar ook gelijk even een acceptgiro binnen waarop stond kwartaal bedrag. maar ik moest het bedrag maar even gelijk betalen anders werd ik afgesloten. ik kon het bedrag niet in eens betalen. maar had ook gezegt hier zijn mijn bewijzen ook van het hele bedrag van vorige jaar ( woonde 8 maanden in het butenland) mocht dus in een keer het bedrag overmaken. dus ik dacht prima. kreeg daar dus ook een deurwaarder brief in de bus dat ik moest betalen een bedrag van 134 euro, terwijl dit was betaald aan vitens. ook deze bewijs laten zien aan de vrouw van de deurwaarder dat ik het ook had betaald. en dat ik nog steeds moest wachten op het bedrag dat terug gestort zou worden door dat incassobureau want het was immers al betaald aan vitens en ook nog eens aan het incasso burea. dus twee keer. dat geld hebben ze nooit meer terug gestort dus dat was ik kwijt. en nu probeerde ze het weer. maar deze deurwaarder was hier ook van verbaasd dat ik bewijs van betaling had en ook van aan het incasso burea dat alsnog ik weer het bedrag wat volgens vitens niet was betaald nog open stond. deze vrouw zei stuur alle kopies even op voor vrijdag dan sluiten we je weer aan, en gaan wij hier even achter aan want wat vitens doet kan niet. dus zo kan het ook. maar inderdaad altijd incassobureau betalen. kopie maken van bewijs van betaling en ze kunnen je niks maken. en inderdaad vaak bij de karton rechter blijkt dan al dat het betaald is. maar je ziet het geld wat je te veel hebt betaald nooit meer terug.