ha
door han munnik Oct 3, 2023 om 18:55
Huishouden & energie

Waarom is de btw bij energie 21% het is toch een eerste levensbehoefte

dacht dat de eerste levensbehoefte altijd in het lage tarief valt.

2672 8 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Oct 3, 2023 om 19:01
857 Antwoorden / 3 Vragen

Het leveren van energie is, sec gezien, het leveren van een dienst en diensten vallen onder het hogere tarief. Maar op je eindnota kun je zien dat er twee BTW tarieven gehanteerd worden. 9% en 21%

ju
door juliomariner - Oct 3, 2023 om 19:48
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dan dacht u dat verkeerd.

rj
door rjw - Oct 3, 2023 om 20:22
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt overleven zonder energie maar niet zonder eten. In de goeie ouwe tijd had men ook niet geen energie zoals wij die hebben en volgens velen was het vroeger allemaal beter.

edgarelsen
door edgarelsen - Oct 4, 2023 om 11:12
32 Antwoorden / 16 Vragen

Eerst levens behoefte is voeding water
als u denk daar energie onder valt kan daar tegenwoordig internet ook wel onder vallen zonder internet kan je tegenwoordig ook niet veel meer

ro
door ronny530 - Oct 4, 2023 om 13:29
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Water is net zoals voedsel een eerste levensbehoefte en valt daarmee onder het 9% btw tarief.
Gas en stroom zijn dat echter niet omdat u die in principe niet nodig heeft om te kunnen overleven maar het leven wel een stuk aangenamer maken net zoals dat met internet het geval is en worden met 21% btw belast.

pr
door prikker - Oct 4, 2023 om 14:38
15 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat onze politiek verslaafd is aan hoge belastingheffingen.

Elk ander antwoord is excuustruzerij.

ro
door ronny530 Oct 4, 2023 om 16:15
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Niet relevant en politiek geaard.
Kijk eens om je heen zonder belastingen was Nederland een ondergelopen stuk aarde waar geen mens kon overleven.
De staatskas is geen gans met gouden eieren en om Nederland een goed land om in te kunnen leven betaalbaar te houden wordt aan alle inwoners een bijdrage of wel belasting gevraagd.

rj
door rjw Oct 4, 2023 om 16:20
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe zou jouw begroting er uit zien zodat we veel minder belasting hoeven te betalen? Welke overheidsuitgaven zou jij schrappen en hoeveel bespaart dat?

ju
door juliomariner Oct 4, 2023 om 17:58
1329 Antwoorden / 2 Vragen

@Prikker: uw antwoord is gewoon populistische prietpraat die je misschien aan de bar na 10 bier geloofwaardig kunt preken maar IRL is het gewoon ODG (onzinnig dom gelul)

astra29
door astra29 - Oct 4, 2023 om 16:21
19 Antwoorden / 3 Vragen

Je betaald voor gas en elektra 21% en voor water 9% BTW
Echter je betaald ook nog eens energie belasting waarover ook nog eens 21% BTW wordt berekend, belasting op belasting dus.
Voor water b.v. betaal je ongeveer 38 cent aan belasting op drinkwater en daarboven nog eens 9% BTW.
Snapt u het nog?

rj
door rjw Oct 5, 2023 om 15:33
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is toch niet zo ontzettend complex om te begrijpen?

Iv
door Ivo W - Oct 6, 2023 om 22:28
730 Antwoorden / Vragen

De hoeveelheid energie die de meeste Nederlandse huishoudens gebruiken gaat véél verder dan de eerste levensbehoefte.

De eerste levensbehoefte is iets voor een beetje verlichting en een tafelmodel koelkast (bespaart energie doordat je bederfelijke levensmiddelen kunt bewaren en dus veel minder weggooit) en dan nog wat energie om een maaltijd te kunnen koken en om één compacte zit- of eetkamer tot pakweg 17 a 18 graden te verwarmen.

Wie zijn energiegebruik beperkt tot bovenstaande eerste levensbehoeften komt met 500m3 gas en 750 kWh elektriciteit al héél ver. En wie zo weinig gebruikt, betaalt door de "heffingskorting energiebelasting" van €600,- onderaan de streep al niet of nauwelijks belasting over energie.
Juist omdat de overheid vindt dat inderdaad een bescheiden hoeveelheid energie tot de eerste levensbehoeften behoort