In
door Ingeborg99 Aug 15, 2023 om 08:55
Huishouden & energie

Werklui gebruiken mijn elektriciteit voor een VVE klus van 2 weken, wat te doen?

Gisteren begonnen twee werklui met het restaureren van 4 balkonnen. Twee van de buren (aparte VVE, zelfde beheerder) en twee van mijn bovenburen. Ik woon op de begane grond dus de stellage is in mijn tuin opgebouwd. Het gaat wrsch 2 weken duren. Ze zijn alle betonrot aan het wegboren. Alles komt in mijn tuin terecht en ze gebruiken mijn electriciteit voor het wegboren de hele dag. Hoe ga ik hiermee om? Bel ik de VVE beheerder voor een compensatie?
groetjes Ingeborg

11281 18 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Aug 15, 2023 om 09:06
531 Antwoorden / Vragen

Bel de VVE beheerder voor overleg is mijn advies. Hoe wordt uw tuin achtergelaten na de klus? Kan de elektriciteit ook op een andere manier gehaald worden?
Eventueel een tijdelijke tussenmeter waarbij het verbruik geregistreerd en met u verrekend wordt?
Kortom, even overleggen.

mahadma
door mahadma - Aug 15, 2023 om 09:39
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Zou zeker actie ondernemen, u hoeft privé niets te betalen wat ten laste van een vve is.

hereistom
door hereistom - Aug 15, 2023 om 09:59
743 Antwoorden / 1 Vragen

Als u daar woont bent u dus lid van de VvE, wat heeft die besproken in de vergadering over de klus en wat is er verteld over het gebruiik van de stroom en uw tuin?

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2023 om 12:06
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals @jannyboe ook schrijft: ze moeten simpelweg een tussenmeter gebruiken. Dat weten ze zelf ook wel natuurlijk maar als niemand het erover heeft: gaan zij er niets aan doen.

ju
door juliomariner - Aug 15, 2023 om 12:31
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Naast de extra energie kosten voor u vind ik het ook bijzonder onfatsoenlijk dat ze u uberhaupt niet gevraagd hebben. Daarbij waarom gebruiken ze wel uw stroom en niet van de buren?

rj
door rjw - Aug 15, 2023 om 12:47
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Als de beheerder het vergoedt wordt het gewoon weer aan jouw vve doorbelast. In ieder geval voor de helft. Het beste is om dit gewoon met het bestuur van de vve te bespreken.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 15, 2023 om 15:15
870 Antwoorden / 3 Vragen

hebben ze bij jou aangebeld of ze de stekker bij jou in het stopcontact mochten steken? Want het lijkt mij als zij beton weg moeten boren dat met krachtstroom gebruik gepaard gaat, want ze zullen dan niet wegboren met ewen huis-tuin en keukenboortje. Maar wellicht met een pneumatische sloophamer...

Voor wat betreft de steiger, dat is natuurlijk niet meer dan logisch.

Wat de anderen al zeggen neem contact op met de VVE. Ik neem aan dat het renoveren van die betonrot en het geven van de opdracht daartoe in de ALV besproken is en dat er binnen het budget ook een gedeelte onvoorziene kosten (bijvoorbeeld jouw tuin) is opgenomen.

Iv
door Ivo W Aug 16, 2023 om 07:45
737 Antwoorden / Vragen

Voor dit soort klussen wordt meestal een pneumatische boor/breekhamer gebruikt die is aangesloten op een compressor.
Doordat de compressor als buffer een luchtvat heeft, kan dat prima werken op een normaal stopcontact. Een 2000-3000W compressor kan zal normaal gesproken voldoende zijn voor 2 a 3 machines.
Maar de motor van die compressor draait dan wel een groot deel van de dag.

Pietmaarten
door Pietmaarten - Aug 16, 2023 om 11:44
7 Antwoorden / Vragen

Mag aannemen dat ze het aan u hebben gevraagd of ze uw elektra mochten gebruiken .zo niet dan is het gewoon diefstal en kunt u daar aangifte van doen.

mo
door mof - Aug 16, 2023 om 12:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het uw stroom is dan begrijp dat de stekkers in uw stopcontacten gestoken zijn. Dan trekt u die er toch gewoon uit? Niemand mag ongevraagd uw stroom gebruiken.

Iv
door Ivo W Aug 16, 2023 om 12:55
737 Antwoorden / Vragen

Slecht advies.
Waarschijnlijk pakt dat voor TS zelf héél duur uit.

Want het bedrijf wat de werkzaamheden moet uitvoeren zal dan gewoon de werkdagen factureren aan de VVE, zonder dat de klus uitgevoerd kan worden. En dan betaalt TS dus indirect zelf een deel van die hoge kosten.

mi
door miennaamishaaz - Aug 16, 2023 om 14:35
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het eerste wat ik u aanraad is:

Maak FOTOS FOTOS en nog meer FOTOS.
zelfs van het kleinste afval steentje= FOTO.

dan heeft u bewijs indien de bouwvakkers niets opruimen of schade maken aan uw tuin.

Tevens kunt u het beste ook de VVE bellen, ik raad u ook aan om als u een slimme meter heeft elke seconde te doccumenteren.
Indien u als enigste er woont en er niet bent als ze aan het verbouwen zijn. waarbij de desbetreffende groep die ze gebruiken, niet belangrijk is, zet gewoon de stop om, zodat ze geen stroom kunnen gebruiken.

Pe
door Pensioen1954 - Aug 16, 2023 om 14:58
21 Antwoorden / Vragen

Zou ik eerst maar eens beginnen die stekker van die aannemer er uit te trekken  Dan komt die aannemer vanzelf wel bij het VVE bestuur terecht. En die komen vanzelf wel bij u.

Woutrooij
door Woutrooij - Aug 16, 2023 om 16:05
1 Antwoorden / Vragen

Gewoon als ze bezig zijn bij jezelf de stroom afzetten en dan komen ze wel

Tom D
door Tom D - Aug 16, 2023 om 17:24
5 Antwoorden / Vragen

Vreemd verhaal, waarschijnlijk heb je zelf toestemming gegeven voor gebruik stroom.....zie niet hoe ze anders jou stroom pakken. Lees ook dat het een andere VvE is...ook vreemd...

wi
door wim62 - Aug 21, 2023 om 13:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

THECLA58  Onder welke steen hebt je gelegen .
In de jaren 60 hadden ZE mischien boormachienes op 380 volt .
Maar in deze tijd gebruiken ze alleen maar 230 volt boor machienes .
En aan een beetje stroom die de bouwvakkers gebruiken gaat geen mens aan dood .
En een
 pneumatische sloophamer werkt op luchtdruk , en die worden 9 van de 10 keer aangedreven door een brandstof motor .

ro
door ronny530 - Aug 21, 2023 om 13:23
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Ook alweer achterhaald, bouwvakkers gebruiken als een paar jaar accu boormachines.

fo
door folkert215 - Aug 24, 2023 om 13:22
2 Antwoorden / Vragen

Vaak is het vve-beheer uitbesteed an een extern beheerbedrijf.De goeden te na gesproken zitten, daar nogal wat malafide tussen die het met de aannemer op een akkoordje gooien ( zeg maar zichzelf een percentage van de aanneemsom toe te eigenen door de aanneemsom bijv. 10 % te verhogen = extra kosten voor de VVE(zolang niemand van de eigenaren de kat de bel aanbindt en de offerte gaat/laat controleren).
Om later van zo'n bedrijf de schade aan je erf vergoed krijgen dat kun je wel vergeten, Onmiddelijk de stekkers er uit trekken tot je zwart op wit een schadevergoeding wordt toegezegd van (c.a.€450)en de verzekering dat je tuin weer keurig op orde wordt gebracht na afloop van de klus. Als er kans is dat er asbest vrijkomt direct de arbeidsinspektie bellen, die monsters in je tuin kan onderzoeken, in dat geval worden 'de stekkers er ook uit getrokken.

De ' krachtaansluiting' die elders wordt genoemd is klinkklare onzin, een zware  professionele boorhamer (bijv een Hilti) werkt gewoon op 220/230 Volt.

rj
door rjw Aug 24, 2023 om 21:30
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Die markup van x% bij klussen staat gewoon in het contract dat VVE's met beheerders hebben. Niks louche of akkoordjes. Voor dat geld begeleiden ze projecten. Maar je hoeft het niet aan de beheerder over te laten. De leden van de VVE kunnen het ook allemaal zelf doen. Scheelt een hoop geld.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 24, 2023 om 14:39
435 Antwoorden / 2 Vragen

Als er geen bederfelijke waar in uw koelkast zit, zet de aardlekschakelaar op uit en ga vervolgens de hele dag boodschappen
doen. Als U terugkomt weet U niet waarom die aardlek is uitgevallen. Waarschijnlijk een defect in hun boormachine :-)