ka
door karinsmile Oct 14, 2019 om 21:13
Huishouden & energie

Witte kraag en manchetten op blauwe jurk

Hoe krijg ik een vaste witte kraag en witte manchetten op een blauwe jurk weer wit? Door het wassen met andere bonte kleding zijn de kraag en de manchetten nu niet wit meer, maar grauw geworden. Wie weet de oplossing? Kan de kraag er niet af halen.

6477 13 Rapporteer

dobby
door dobby - Oct 14, 2019 om 21:28
749 Antwoorden / 1 Vragen

Poeder voor witte was. (dus met bleekmiddelen) Dat bleekt het grauwe *een beetje* uit, zal misschien het blauw ook *een beetje* uitbleken, en geeft misschien een kleine verkleuring.. Wit vergeelt meestal op den duur, blauw (die verkleuring) + geel geeft groen, en het oog is minder gevoelig voor groen [dan voor andere kleuren] dus lijkt het witter..

me
door mein33 - Oct 14, 2019 om 21:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Shout gebruiken.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2019 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er maar aan waar die kraag en manchetten plus de rest van de jurk van gemaakt is. Is het katoen, dan kunt u het wel vergeten.

Ik zou zo'n combinatie in ieder geval niet met andere bonte zaken wassen.

Maar misschien  kunt u die delen deels weken bijvoorbeeld in water met biotex of soda. Dus zorgen dat de rest niet in het weekwater hangt.

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2019 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hangt inderdaad af van het materiaal. Gokjes: het wit met ossengalzeep, gewoon afwasmiddel, groene zeep/Sunlight oid met de hand wassen, en/of in de zon/buiten hangen om te bleken (uren dan wel een paar dagen). Bleken buiten werkt vrijwel altijd met verkleurd of grauw geworden wit. Ik zou daar eigenlijk zelfs mee beginnen.

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 00:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eventueel de jurk verder afdekken met een handdoek, stuk stof of stuk plastic oid opdat de rest van de jurk niet verbleekt/verkleurt.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2019 om 22:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ben bang, alle antwoorden ten spijt, dat het niet meer goed komt met jurk en manchetten. Ook "oma" weet raad: ik geloof er inmiddels niet meer in. (Door eenzelfde verkleuring blauw/wit).

aurora1
door aurora1 Oct 14, 2019 om 22:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij mij werkt buiten hangen altijd prima, bij voorkeur in de zon.

marita5
door marita5 - Oct 14, 2019 om 22:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo KarinSmile ,

Probeer eens met een sopje , steradent tablet ( voor gebit ) opgelost in water.
Wrijf hier de kraag en manchetten mee in , laat een tijdje staan , uitspoelen en dan wassen .

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 00:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar zit toch bleek in? Dan verkleurt de rest van de jurk toch?

tenormin
door tenormin Oct 15, 2019 om 00:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe dan ook @aurora1, met die jurk komt het echt niet goed. Buiten hangen, in de zon. Sorry, helpt echt niet. Blauw (en rood) you can shake it. Ik heb nu, als voorbeeld, prachtig grijs ondergoed. Door 1 verdomde blauwe verdwaalde sok. Waar het wit nog stralend wit is maar de "kanten versierseltjes" zo donker grijs zijn als mogelijk. Gelukkig is dit ondergoed, dus niemand die het ziet. 50 shades of Grey. ;-)

aurora1
door aurora1 Oct 15, 2019 om 19:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gek, dan heeft u een andere zon dan ik.... Bij mij verkleurt vaker iets wits en dat wordt altijd opgelost door buiten hangen......

panter22
door panter22 - Oct 15, 2019 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien helpt dit:
https://nl.hg.eu/producten/textiel/hg-ontkleurder-voor-doorgelopen-witte-was

De jurk niet in de wasmachine stoppen maar dit wasmiddel in een bak je doen. Een witte manchet laten weken en kijken wat er gebeurt. Wordt hij wit dan herhalen bij alle witte delen,
Zo'n jurk altijd met de hand wassen, trouwens alle kleding met kleuren die  door kunnen  lopen. En direct centrifugeren. Anders lopen de kleuren alsnog door.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2019 om 09:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven ideeen zoals ossegalzeep of steradent benutten is het m.i. ook een goed idee om navraag te doen bij een stomerij.
Daar zal men vaker met dit soort zaken/probremen van doen hebben.

Mi
door Mikesp - Jun 16, 2020 om 14:10
1 Antwoorden / Vragen

Vlekken kunnen behandeld worden met witte tandpasta. Let op: doe dit echt alleen met witte tandpasta en niet met andere kleuren. Het klinkt misschien wat raar, maar in tandpasta zit schuur- en bleekmiddel. Dit kan er voor zorgen dat de vlek (gedeeltelijk) weggaat. Tandpasta helpt echter vaak alleen als de vlek niet intens aanwezig is. Is de vlek dus wel erg aanwezig of groot, gebruik dat een andere manier om de kleur wit terug te krijgen.

Kijk anders ook nog even hier: https://heerenzaak.nl/kennisbank

gerbera
door gerbera Jun 16, 2020 om 14:21
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat het na bijna 9 maanden wel is opgelost, en de vraag gaat ook niet over vlekken.☺

me
door mein33 - Jun 16, 2020 om 15:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Shout.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 16, 2020 om 15:16
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien met vim, dat is iets sterker dan tandpasta.

Gr
door Grunn1 - Jun 16, 2020 om 16:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Witte latex.

Mensen kom op deze vraag is al 9 maanden oud die jurk ligt al lang bij de kringloop winkel.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2020 om 16:17
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Cif. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy Jun 16, 2020 om 16:29
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een oude verpleegsters uniform.