je
door jenika Oct 5, 2009 om 14:56
Huishouden & energie

Zibro kamin

klopt het dat een huis vochtig wordt van een zibro  ?

5088 9 Rapporteer

mhofman
door mhofman - Oct 5, 2009 om 16:13
530 Antwoorden / 93 Vragen

Hoi dit is toch een kachel ? Lijkt me niet waarschijnlijk dat je huis daar vochtig van word.

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2009 om 16:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bij iedere verbranding ontstaat vocht, zo ook bij de verbranding in
deze kachel. Echter dit is minimaal. Juist door te verwarmen verdwijnt
het aanwezige vocht. Elke liter brandstof geeft circa 1 liter vocht.
Hoeveel vocht de kachel produceert is sterk afhankelijk van het type en
de instelling.

poltol
door poltol - Oct 5, 2009 om 18:05
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Ja.

Er is immers geen afvoer naar buiten. De Zibro raakt dus de verbrandingsgassen, met daarin [veel] vocht, kwijt in huis. Vooral als het al vochtig is zal dat weer ergens neer slaan. Dat vocht slaat dus neer op [koude bruggen] zijn de koude plekken in huis. Ramen, kozijzen, deuren en dergelijke. Bij een Zibro moet u dwingend ventileren.

Vr.gr. poltol

majeun
door majeun - Oct 5, 2009 om 20:11
110 Antwoorden / 43 Vragen

hallo poltol,

er zijn zibro kamin gevelkachels, de ff55, de ff56 en de ff73, die hebben af- en aanvoer naar buiten toe, heb er zelf een, en geen last van vocht. Ventileren moet je altijd, wat ik normaal vind, al heb je alleen de verwarming aan.

groetjes Marianne.

toolboy
door toolboy - Oct 5, 2009 om 21:06
965 Antwoorden / 40 Vragen

Bij iedere verbranding ontstaat vocht, zo ook bij de verbranding in deze kachel. Echter dit is minimaal. Juist door te verwarmen verdwijnt het aanwezige vocht. Elke liter brandstof geeft circa 1 liter vocht. Hoeveel vocht de kachel produceert is sterk afhankelijk van het type en de instelling.

Zou u dit nader willen toe lichten. Wat is dan het sg van 1 liter petroleum.Er vind toch wel iets van ontbranding plaats. vrgr T

toolboy
door toolboy - Oct 5, 2009 om 21:26
965 Antwoorden / 40 Vragen

Yep maar uit 1 liter petroleum 1 liter vocht .dat bedoel ik.

T

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2009 om 21:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@toolboy,

Lees hier eens:

http://www.kck-forum.nl/index.php?id=165

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2009 om 21:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@toolboy,

Nog vergeten:

Kerosine of petroleum is een bij gefractioneerde destillatie van aardolie verkregen middenfractie, ... Het soortelijk gewicht is 0.78-0.81g/cm3.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 6, 2009 om 01:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag jenika,

Het antwoord van poltol is (weer) het juiste! Ventileren MOET je
wanneer de kachel brandt! Niet alleen om het vele vocht kwijt te raken,
maar ook om voor voldoende zuurstof in het vertrek te garanderen!

Iedere verbranding heeft zuurstof nodig. Die wordt door de Zibro
rechtstreeks uit het vertrek gehaald. Dat kan tot een tekort aan
zuurstof voor mensen leiden. Daar krijg je om te beginnen hoofdpijn van.

Ook om verbrandingsgassen kwijt te raken moet je voldoende ventileren,
wanneer er geen afvoer op zit. Zibro heeft het wel over schone
verbranding, doch geen enkele verbranding is schoon. Bij Zibro zie je
de afvalstoffen niet, omdat het een relatief goede verbranding is
wanneer je de juiste brandstof daarvoor gebruikt.

Hardware ERror MAN.