Jo
door JohnVe Jan 31, 2019 om 19:31
Huishouden & energie

Zijn er nog meer klachten

Zijn er nog meer mensen die nu nog steeds klachten hebben met slimme meters, in mijn geval geplaatst door Stedin?
Heb jaar afrekening gehad van de Eneco en vanaf het moment van plaatsing (Mei 2018) tot eind Dec. 2018 hebben wij
4352 Kwh verbruikt en we zijn maar met z'n tweetjes. Met de oude meters (met roterende schijf) kregen wij altijd terug of
moesten wat bijbetalen, maar nog nooit een afrekening gehad van afgerond naar boven Euro 1100,- inclusief ons nieuwe
maandbedrag. Dus hoe kan het dat wij nu zoveel ''gebruikt'' hebben in 7 maanden tijd. Voor de goede orde, wij hebben
net zoals anderen een vaatwasser, droger en koelkast en geen andere buitensporige dingen die dit ''meer verbruik''
zou kunnen verklaren. Wij zijn door de Eneco doorverwezen naar Stedin die binnen 4 werkdagen iemand langs zal sturen
om de meter te laten ijken. Mocht die toch in orde zijn dan moeten wij nogeens Euro 100,- betalen voor het ijken.
In geval meter onjuist werkt dan hoeven wij uiteraard geen Euro 100,- te betalen en Stedin gaf aan dat zij dan de jaarrekening
aan Enco zouden betalen. Zet hier wel mijn vraagtekens bij of zij dit inderdaad zullen doen in geval van .... Heb in het verleden
een ander akkefietje gehad met Stedin en dit is uiteindelijk in ons voordeel beslist met behulp van onze Rechtsbijstand.

7588 24 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 31, 2019 om 19:44
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Er zit voor u niet veel anders op dan wachten op de uitslag, wie weet is de meter inderdaad niet goed geijkt.

Thijs12
door Thijs12 - Jan 31, 2019 om 19:49
553 Antwoorden / Vragen

€ 100 is in ieder geval een koopje voor het ijken van de meter.  Daar zou ik maar op vertrouwen en dan afwachten op het resultaat .
Hebt U dit trouwens schriftelijk?

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2019 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR TIJGER1 - 31 JAN. 2019 OM 19:47
37243 ANTWOORDEN / 21 VRAGEN

Maat hoeveel Kw hebt u bijvoorbeeld over het jaar 2017 gebruikt? En hoeveel hebt u in het jaar 2018 gebruikt? Want u hebt het over mei tot december, maar de periode januari april moet u ook betalen.

Maar als dat ijken maar € 100 kost, is dat een koopje.

Overigens gingen de meeste klachten over de gasmeters.

Ik word helemaal kierewiet van deze site. Zet ik een reactie neer om 19.47, want er staat nog niets. Dan staat er nadien ineens “dubbelpost.” Met eeneerder tijdstip. Schiet allemaal lekker op.

tenormin
door tenormin Jan 31, 2019 om 20:57
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik houd maar op over klagen, helpt niet. Kreeg vandaag een vraag binnen die was van eergisteren. Kan er geen touw meer aan vastknopen. @tijger1

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 31, 2019 om 21:38
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, @TENORMIN Dit is ook een probleem is dat ik herhaald ondervind en ook al vaker gemeld. Zie ook een eerdere vraag aan een Ts waar 4 x dubbelpost voorkwam. Het grote probleem is dat het systeem van BNNVARA gekoppeld is aan het NOS/NPO systeem en het klaarblijkelijk ook een prioriteitenkwestie is. Hoe dan ook, één probleem dat ik had, namelijk het helemaal niet ontvangen of slechts een aantal lijkt opgelost.

Ik heb zelf met een vraag (o.a. een test uitgebvoerd n.a.v. eeen ook eerdere dubbelpost / melding na posten dat de site niet bereikbaar zou zijn en heb ontdekt dat als je de post niet herhaald maar even wacht (of iets langer) de vraag wel op de site komt. Is gemeld aan de sitebeheerder.

Uiteraard is hier aan de orde dat nieuwe vraagstellers dan niet kunnen weten.

De ervaring leert ook, hoe mooier, hoe ingewikkelder geautomatiseerde systemen zijn, hoe meer problemen er kunnen zijn.
(Ik ben ooit bij een computerfabrikant o.a. actief geweest om fouten in de software te ontdekken in relatie tot de term MTBF (mean time between failures)dat  toen nog een belangrijke norm was. (3e generatie main frame systemen)

jhogaarts
door jhogaarts Feb 1, 2019 om 15:49
101 Antwoorden / 1 Vragen

daarom is het handig om elke week op zondag de meterstanden op te nemen, dan kun je het verbuik beter in de gaten houden.Ik doe dit al sinds we energie afnemen vanaf ons trouwen. En dat heeft een aantal keren vordeel opgeleverd doordat er een paar keer een hogere stand was en we niet wisten waardoor. Tja als je de warmwaterboiler ook in de hoogste stand zet gaat ie aan en uit en dat blijft ie doen.Gelukkig ontdekt en gauw weer in de eco stand. En de werkverlichting laten branden in de liftschacht, dat kost per week ook aardig wat. Zou je dus niet per week de standen opnemen dan krijg je aan het eind van het jaar vanzelf een hartverzakking door de hoge meterstanden.

Ge
door Genee - Jan 31, 2019 om 19:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou zelf een test kunnen doen door wanneer u de wasdroger gebruikt gedurende een kwartier b.v. het verbruik op te nemen, even kijken welk vermogen de wasdroger heeft.
Wanneer de wasdroger b.v. 2400 W is zou het verbruik voor een kwartier 0,6 kwh zijn.
Andere apparaten zoveel mogelijk uitschakelen maar lijkt me van weinig invloed want u lijkt wel het dubbele te verbruiken van wat normaal is.

@H
door @HENK@ Feb 1, 2019 om 18:42
159 Antwoorden / 1 Vragen

leuk, maar de meeste toestellen gebruiken het opgegeven vermogen niet constant, het zal niet echt meevallen om op die manier een echt betrouwbare test te doen !

ik geef je nog meer kans met b.v. een strijkijzer want daar aan kan je zien wanneer hij aangeslagen is en er zitten (meestal) geen extra dingen zoals b.v. een motor in.

Ik zou maar gewoon het resultaat van de ijking afwachten en er niet bij voorbaat van uit gaan dat iemand die meters ijkt je gaat bedriegen.

Wel zou ik minstens de ijkresultaten op papier willen zien met vermelding van de gebruikte gereedschappen en ijk standaarden (zoals dat in principe ook hoort bij een officiële ijking)

Ge
door Genee Feb 1, 2019 om 19:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@henk@
Op de slimme meter zie je door de snelheid van het telwerk of de droger nog opwarmt.
Ik neem aan dat het telwerk ook cijfers achter de komma heeft.
Kan zijn dat de wasdroger vrij snel uitschakelt al is al na 5 min. dan nog zie je wat deze in 5min. verbruikt heeft.

ne
door neodutchio - Jan 31, 2019 om 19:55
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Zonder te weten wat u voorgeen verbruikt heeft valt er weinig te zeggen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de oude meter te weinig aangaf. Maar ook dat de nieuwe defect is. Dus inderdaad laten ijken om te zien of daar iets uit komt.

Jo
door JohnVe - Jan 31, 2019 om 20:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo

op jullie reacties het volgende:

nee, heb dit jammer genoeg niet op schrift, was nl. vanochtend aan de telefoon
zal inderdaad moeten wachten totdat meter geijkt is, dan zullen we meer weten
kan niet precies aflezen wat mijn (huidig) verbruik is aangezien de meter constant
verspringt en dan geeft het scherm ineens weer allerlei cijfers en symbolen door elkaar.
dus maar afwachten tot er iemand langs is geweest voor de ijking.

Thijs12
door Thijs12 Jan 31, 2019 om 21:16
553 Antwoorden / Vragen

https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/kan-ik-op-een-slimme-meter-zelf-nog-wel-de-meterstanden-aflezen
Aflezen van de meter is niet moeilijk, er zitten verschillen in tussen de verschillende merken.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2019 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt nu toch een jaarafrekening gehad? Wat hebt u dan van januari tot en met april gebruikt? En wat hebt u verleden jaar het hele jaar verbruikt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2019 om 21:27
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat u maar één ding kunt doen en afwachten wat de ijking oplevert. Zou de meter niet correct aangeven behoeft u zoals u zelf zegt de € 100,   niet te betalen. De betekenis zou kunnen zijn dat de oude meter niet ok was maar heeft u ook al rekening gehouden met de tariefverhogingen die mogelijk in 2018 zijn toegepast?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2019 om 21:42
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ps: kijk ook eens bij 'zoek een vraag' met zoekterm 'slimme meter' of eneco en u ziet dat u niet de enige bent met deze ??

En zonodig, schale opnieuw uw rechtsbijstandsverzekeraar in.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2019 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

Gebruiksaanwijzing van de slimme meters:

https://www.stedin.net/slimme-meter/overzicht-handleidingen

J
e zou 2 of 3 keer per dag de meterstanden op vaste tijden kunnen opnemen deze dagen voordat de meter geijkt wordt.
Dan krijg je inzicht wanneer je het meest verbruikt.

holstein
door holstein - Feb 1, 2019 om 11:01
922 Antwoorden / 16 Vragen

Het ijken van de meter zal wel loslopen, die meet normaal gesproken vast wel goed, maar er zijn invloeden van buitenaf die de meter kunnen verstoren, zoals sommige electrische apparatuur, adapters, wifi signalen, het kan en is aangetoond.

4352 kw in 8 maand met 2 mensen is natuurlijk waanzin, dat kan iedereen bedenken toch.

jo
door jorisw Feb 1, 2019 om 16:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkklare onzin. Het meetmechnisme is niet heel anders dan bij ouderwetse meters. De stoorsignalen die jij noemt kunnen hoogstens de communicatie naar de servers van de energiemaatschappij beinvloeden, maar niet de meter.

@H
door @HENK@ Feb 1, 2019 om 18:51
159 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou ze niet graag de kost geven die 4000+ gebruiken in 8 maanden, dat waanzin en onzin noemen gaat nog al ver!!!

frits
door frits - Feb 1, 2019 om 13:36
146 Antwoorden / 5 Vragen

Tot  voor 2 jr kreeg ik steeds geld terug en werd mijn maand bedrag aangepast, sinds de slimme meters is het maand bedrag nog meer gestegen en moet in zowel gas als electra bij betalen, ik vertrouw die gasten niet, is ook bijna niet te controleren. Zel\f houd ik maandelijks de meterstanden in de gaten en zie dat die aanzienlijk hoger zijn als voor de zg slimme meter !

jhogaarts
door jhogaarts Feb 1, 2019 om 15:50
101 Antwoorden / 1 Vragen

En mede hierdoor komt die (slimme) meter er bij ons niet in.

mo
door mof - Feb 1, 2019 om 13:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou eerst even wachten tot ze voorbij gekomen zijn, daarna weet u of de meter goed werkt of niet. Dan is er nog alle tijd om te klagen

mo
door mof - Feb 1, 2019 om 13:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Om deze reden heb ik trouwens wel een slimme meter geweigerd. Bij mij thuis staan nog de ouderwetse gas en elektrameters. Ik noteer elke paar dagen de meterstand en houd zo mijn verbruik in de gaten

ar
door argon - Feb 1, 2019 om 14:06
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,

ook ik heb sinds het plaatsen van de nieuwe "slimme meter" een hogere energierekening  en dan specifiek voor electriciteit !
Heb geinformeerd bij enexis en die geven mij te kennen, net als bij u, om een ijking vd. meter te laten doen á €100.
Ik ben alleenstaand en heb sinds de p;laatsing vd. meter geen nieuwe apparaten of iets dergelijks erbij gekregen, maar wel iedere maand het overzicht met vermeerderd verbruik van stroom.
Geen idee waaraan het kan liggen want naar mijn idee doe ik niets anders dan normaal.

sw
door swart260 - Feb 1, 2019 om 14:21
2 Antwoorden / Vragen

Je kunt de sluwe meter wel laten ijken,maar de volgende dag staat er weer andere sjoemelsoftware op, het is immers een computer met internet verbinding. daarnaast houdt die geen rekening met de cosinus phi factor en heeft geen echte tellers, het is allemaal hackbare software.

jo
door jorisw Feb 1, 2019 om 16:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kom eens met bewijzen van die sjoemelsoftware. Ik neem aan dat je dat hebt. Zo niet, dan zou ik maar uitkijken met ongefundeerde beschuldigingen als ik jou was.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Feb 1, 2019 om 14:24
86 Antwoorden / 6 Vragen

Toen ik zonne cellen kreeg kwam er ook een slimmemeter,resultaat ; de prijs mbt de maximale stroom zekering/verbruik,moest daar na (na jaren fl25 p.mnd bij liander met zekering 60amp ), verhoogd worden naar fl54 p.mnd.voor 60amp zekering.
Resultaat dat de GANG-VOORKAMER verwarming om die reden nu NOOIT meer verwarmen,dus kouder in de gang en woonkamer en achter MAX. 18 graden !
DUS NU KOU LIJDEN !

J.A.de.Witte@Kader.Hcc.nl

Thijs12
door Thijs12 Feb 1, 2019 om 14:33
553 Antwoorden / Vragen

Raar verhaal. Snapt niemand iets van.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2019 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet alleen raar, ook nog onzin.

Ge
door Genee Feb 1, 2019 om 16:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ben wel benieuwd waarom die verwarming in de gang en voorkamer nu niet meer werkt, waar ligt dat volgens u aan?

1paul
door 1paul - Feb 1, 2019 om 15:00
3173 Antwoorden / 0 Vragen

wacht de uitslag af en als u in het ongelijk gesteld word laat dan deze meter vervangen voor een electronische, zonder uitleesmogelijkheid, of kies weer voor een ferarismeter.

u moet dan wel eenmalig iets van 80 euro betalen maar die meter die u nu heeft is dna weer weg, bovendien kunt u dan zien of u dan weer "normaal" waarden betaalt!!!

Thijs12
door Thijs12 Feb 1, 2019 om 15:11
553 Antwoorden / Vragen

Ferrarismeter komt nooit meer.

sa
door sanne1 - Feb 1, 2019 om 16:06
47 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn nieuwe slimme meter, geplaatst in 2017 is wel erg slim. Bij mijn laatste jaarafrekening van het gas had ik 40% meer gas gebruikt . Het electra bleef gelijk.
Nog nooit in de 17 jaar dat ik in dit appartement woon was dit gasverbruik voorgekomen.
Essent vertelde mij telefonisch naar aanleiding van mijn klacht ; mevrouw Uw electra gebruik klopt dus moet het gasverbruik ook kloppen. Punt uit!

Ge
door Genee Feb 2, 2019 om 10:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dat voor een krom antwoord van Essent.
Het zijn toch twee verschillende meters, wanneer de electrometer klopt wil niet zeggen dat de gasmeter ook klopt.
Kijk eens wat een normaal verbruik zou zijn in uw situatie.

ha
door harrybre - Feb 1, 2019 om 16:15
240 Antwoorden / Vragen

Kijk... en daarom neem ik sinds 2004 om de 14 dg mijn energieverbruik op. Kon exact zien, waaneer de gloeilampen door spaarlampen vervangen werden en later door LED's, het LCD-scherm door een LED scherm en nu mijn mooie grote C-klasse combi koel-vrieskast door een A+++ van 10,29 naar naar 8,27 kWh per dag.
Nooit discussies, vraagtekens enz.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2019 om 17:08
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een slimme meter aan staan, dan krijg je elke 2 maanden van je energieleverancier een overzicht van het energieverbruik en de indicatieve kosten.

Op het overzicht vind je de volgende informatie:

Was je in die 8 maanden nooit iets opgevallen? Of krijg je nooit bericht van Eneco.

Ja
door Jannekebond - Feb 2, 2019 om 05:53
2 Antwoorden / Vragen

Stedin is een commerciële partij die er belang bij heeft dat er verschil blijft staan tussen inkoop van stroom en hun verkoop prijs van stroom.  Maar zij zijn leverancier van stroom.  Niet van de meters.  Immers vastrecht en stroom zijn los gekoppeld door de minister.  Juist om macht te voorkomen.  Stedin had deze meter niet mogen plaatsen.  Ik denk dat daar het probleem begint
Laat deze controleren door je vastrecht partij.

panter22
door panter22 Feb 2, 2019 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Stedin is de netbeheerder en Eneco levert de elektriciteit.
https://www.stedin.net/

ha
door hayke50 - Feb 3, 2019 om 11:34
10 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar iedereen klaagt hierover. Heb hetzelfde ook meegemaakt,toen er een nieuwe slimme meter werd geplaats in een complex van 60 appartementen, (toezichthouder) hier zit alleen de alg. verlichting op verder niets, jaren kregen we geld terug, maar sinds we de slimme meter hebben werd er meteen 2400 kwh meer gebruikt dan jaren daarvoor, raar raar maar we hebben het terug gekregen van de complex houder ( of deze het terug hebben gekregen van de energiebedrijf weet ik niet). Maar iedereen (bedrijf) zorgt voor zich zelf !!En de consument moet nog steeds aantonen.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2019 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben de bewoners een vriezer in de kelder gezet, of opladers voor elektrische fietsen en degelijke?

vu2615
door vu2615 - Feb 3, 2019 om 11:57
81 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij heb ik deze link al eens eerder gepost, maar ben niet zeker. In de bijgaande link een interressant artikel omtrent de verschillen tussen de oude en de nieuwe elektriciteitsmeter.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/

https://www.security.nl/posting/506673/Afwijkende+slimme+meters+bekend

Er zijn dus wel afwijkingen geconstateerd tussen de oude en de nieuwe modellen