he
door herman1944 Dec 6, 2009 om 17:03
Huishouden & energie

Zolder isolatie

Wij hebben nog een zolder waar wij onze was drogen.
Nou zegt mijn vrouw het is in de zomer heet op zolder en in de winter koud.
Nou wil ze dat ik het ga isoleren.
ik ben wel handig dus ik wil tips.
Het gaat over de binnenkant.
en graag zou ik aan de onderkant waar ik tegen aan kijk. dat dit wit word.
als dat gips word ben ik bang voor vocht.????????
Dus tips graag

20079 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het allerbelangrijkste bij het gaan isoleren dat er (hetzij tussen de pannen-hetzij tegen het dakbeschot) dampdoorlatende folie gebruikt gaat worden.
Pas daarna kunt u gaan denken aan isolerende materialen zoals steenwoldekens o.i.d.
U kunt verder gewoon gipsplaten gaan gebruiken als afwerking want er zijn daarvoor geschikte gipsplaten verkrijgbaar.
Let er overigens op dat u met stucwerk en / of schilderen materialen gebruikt die vocht / damp / doorlatend zijn als er bijvoorbeeld condens op kan treden (verwarmingsketel / douche-badkamer in verbinding met de trap naar die zolder.

Kortom, het valt best te doen en met googlelen kunt u ook veel (aanvullende) informatie krijgen.

Succes

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo herman1944,

Misschien heb je iets aan de volgende info: zolderisolatie
Suc6

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pas vooral op, dat je het dak niet afsluit.
Je loopt het risico dat je dak weg rot, als je het fout doet.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader zit er bijna helemaal naast.
Als aan de buitenzijde van het dak geïsoleerd wordt DAMPDOORLATENDE folie gebruiken, als aan de binnenkant (woonzijde) tegen het dakbeschot geïsoleerd wordt DAMPREMMENDE folie. De meeste glas- of steenwoldekens hebben daarom al een damremmende laag aan de woonkant bestaande uit kunststof- of aluminiumfolie.Vocht in de woonruimte kan door voldoende ventilatiemag bestreden worden. Laat u door een bouwkundige adviseren.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste glas- of steenwoldekens hebben daarom al een damPremmende laag

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Algemene regel:
- Isolatie zoveel mogelijk naar buiten
- Dampremmende laag zoveel mogelijk naar binnen
Heb je een gewoon houten dakbeschot dan kun je daar aan de binnenkant eerst de isolatie aanbrengen, daarna de dampremmende laag (plastic folie) en daarna de afwerking (bv gipsplaten)
Heeft het dakbeschot bijvoorbeeld al een isolatie van vaak aan de buitenkant opgespoten schuim dan is dat schuim waterdicht en dus dampremmend. Extra isolatie aan de binnenkant geeft dan problemen met de vochthuishouding en daardoor kans op rot.
Wil je in dat geval aan de binnenkant toch (extra) isoleren dan moet er een geventileerde spouw zitten tussen de nieuwe isolatie en het dakbeschot. Daarna weer een dampremmende laag met folie en dan weer de afwerking met gipsplaten.
De ventilatie in die spouw bereik je bijvoorbeeld door behoorlijke gaten door het dakbeschot naar buiten te boren.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo met jan de isolatie opties zijn al ruim besproken woldekens met dampwerende laag dan gipsplaten is helemaal o.k! maar verwacht nu niet een wonder ik bedoel als alles geisoleerd en afgetimmerd is is het in de zomer niet opeens lekker koel dat ligt ook hoe het huis staat t.o.v de zon als in de ochtend eerst de ene kant van het dak in de zon staat en in de middag de andere kant zal het koeler zijn dan dat de zon over de lengtrichting het dak volgt dan verwarmd de zon beide kanten van het dak tot zon,s ondergang!!het helpt wel goed tegen de kou in de winter de warmte in de zolder wordt dan niet via het koude dakbeschot teniet gedaan! maar verwacht nu ook niet dat het aangenaam warm is op zolder in de winter een geisoleerde zolder in de winter is gewoon fris!succes met de zolder en isoleren scheelt altijd groeten Jan

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel simpel, heb het zelf ook gedaan met ISOEASY.
www.isoeasy.nl

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik de zolder geisoleerd met vlaswol. Dit kan alleen als er tussen de dakpannen en dakbeschot geen dampremmende folie zit. Vlaswol heeft o.a. als voordeel boven steenwol dat het meteen tegen het dakbeschot geplaatst kan worden. Het is een dampopen materiaal, waardoor het vocht niet in het vlaswol blijft 'hangen'. Én het materiaal zorgt ervoor, als je het vergelijkt met steenwol,dat het in de zomer op de zolder koeler is, en in de winter warmer; het houdt de temperatuur namelijk langer vast. De prijs valt erg mee. Zelf heb ik het gekocht bij een ecologische bouwmarkt in Amsterrdam, waar vlaswol in verschillende diktes te koop is.
Na de isolatie kan je met gipsplaten afdekken. Met fermacell platen kan ook. Die zijn steviger, isoleren nog beter, maar zijn wel iets duurder in aanschaf.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan uw vraag niet beabtwoorden, omdat u te weinig inormatie verstrekt.
Verstrek info over het soort dak en bedekking en binnen bekleding.

TIP: gebruik een masker , pet , stofbril en gesloten kleding bij gebruik van vlas-; glas-; en steenwol. Kleed u buiten uit en neem een hete douche.
Overdreven? Neen! Over 20 tot veertig jaar komen de klachten in de luchtwegen.
Gezondheid en succes. Henk.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben jaren geleden een extra dikke glaswoldeken tegen de binnenkant van de zolder gedaan en afgewerkt met gipsplaten.
De kinderen slapen op de tussen verdieping en wij op zolder. Vanaf het moment dat de zolder geisoleerd is hebben we nooit meer in de winter kou geleden.
Tip! Langs de vloer van de zolder kan het tochten doordat de rand van het dak, bij de dakgoot, wel eens wil kieren.
Dit even goed nagaan en evenueel is de overgang van dak naar vloer/dakgoot, extra isolatie in de kieren proppen en vastzetten. (misschien dat purschuim een mogelijkheid is maar dat heb ik niet uitgeprobeerd dus durf het hier niet als oplossing voor het kieren van de vloer te geven)

Veel succes, Joke sk

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hetzelfde systeem als IsoEasy, maar dan met steenwol:
Fastfixx van Rockwool.

http://www.fastfixx.nl/

ve
door verwijderd - Dec 17, 2009 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben in ongeveer 1975 het plafond op de grote zolderkamer op onze manier geisoleerd :met vloerbedekking ,maar in de loop der tijd kwamen er via de spleten tussen de achterliggende zachtboardplaten allemaal donkere (stof) sporen.Kennelijk was het geen goede keus.
Ik hoop alleen niet dat we nu ook een rottend dak hebben/krijgen! Wie weet daar een antwoord op?

ve
door verwijderd - Dec 17, 2009 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ansjepansje schreef op donderdag 17 dec 2009, 17:59: Wij hebben in ongeveer 1975 het plafond op de grote zolderkamer op onze manier geisoleerd :met vloerbedekking ,maar in de loop der tijd kwamen er via de spleten tussen de achterliggende zachtboardplaten allemaal donkere (stof) sporen.

Je moet op dit soort plekken ook geen materiaal gebruiken, zoals zachtboardplaten en vloerbedekking, die vocht kunnen opnemen.
Dan loop je veel meer kans dat je inderdaad ook rot krijgt op andere plekken die vocht opnenemen.
Of het bij jou nu rot kan ik niet zeggen maar het lijkt me wel heel verstandig om dat eens uit te zoeken.
Een dak wat dreigt in te storten door rot is toch niet aan te bevelen.