jb
door jb50 Jun 21, 2007 om 18:41
Huishouden & energie

Reiniging donzen dekbed

Wij willen onze 1pers. dekbedden van dons zelf wassen maar dat zou  niet kunnen volgens het wasetiket. Wie heeft hier enige ervaring mee?

42843 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon op 15 graden in de wasmachine doen maar niet te hoog laten centrifugeren , en liggend laten drogen . bij voorkeur met veel zon en regelmatig omdraaien in de zon . doe ik zelf ook .

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

volgens mij moet het ook wel kunnen.. en kan zelfs in de droger maar dan moet je twee tennisballen erbij stoppen. Dan zakt het dons niet naar 1 plek.

Succes! gr marion

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

als er in het etiket staat dat je het niet mag wassen, dan kan je dat ook beter niet doen, en het door een wasserij chemisch laten reinigen.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier wat info;

Veelgestelde vragen dekbedden

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou best kunnen maar het drogen is een probleem, Het moet lang drogen voordat het zijn volume terug krijgt.

En daar is het probleem, is de droger groot genoeg om het lekker luchtig te kunnen laten ronddraaien?
Test het eerst uit voordat deze gewassen is.

Breng hem anders toch maar beter weg, mogelijk blijft er niets van over, en vaak worden ze ook nog weer, door sommige bedrijven, op gewicht gebracht, succes,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag bas3701,

Je schrijft: Wij willen onze 1pers. dekbedden van dons zelf wassen maar dat zou  niet kunnen volgens het wasetiket.

Of het nu wél of niet volgens het wasetiket kan, maakt geen verschil. In de praktijk blijkt dat je een echt donzen dekbed NIET zelf kunt wassen. Het reinigen moet in een gespecialiseerde zaak plaatsvinden. Het is dus zaak om vooraf altijd uitdrukkelijk te vragen of het bedrijf dit kan uitvoeren.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Volgens mij kan het prima, zie bij dekbedfabrikant en verkopers dat het kan, --

Reiniging donzen dekbedden
Een goede kwaliteit donzen dekbed kan normaal gesproken op 60 graden Celsius worden gewassen met een fosfaatvrij wasmiddel. U kunt het dekbed drogen in een droogtrommel. Bij normaal gebruik is het reinigen slechts één keer in de 4 of 5 jaar nodig.

Dekbedwijzer.nl | Een goed advies voor uw juiste dekbed!

enige die vermelden dat het niet kan zijn stomerijen.........

(Heb zelfs ergens gelezen dat chemisch reinigen (bij stomerij) juist niet goed zou zijn.)

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou er toch maar voorzichtig mee zijn...heb zelf een donsen jas gewassen [mocht op 40 graden]..nou ik heb hem mooi verpest !..waren allemaal bolletjes dons geworden..en het was zo'n lekker warm jasje..snik snik

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

was je zeker het tennisballetje vergeten erbij te doen :-(

  :-)

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De goede kampeerzaken zoals Carl Denig,Tatteljee (Nieuwendam),Slee en dergelijke kunnen u daar alles over vertellen.  Van Carl Denig bijv. weet ik dat deze ook het daarvoor nodig veilig wasmiddel verkoopt.  Googlen op "Tatteljee" leverde mij in ieder geval al gelijk de benodigde info op zoals adres/telefoonnummer e.d.

Drogen hoeft het probleem niet te zijn al duurt dat natuurlijk langer dan een synthetische deken of dekbed.

Ik zou zeggen (na hun adviezen) was ze! Droog ze! en....... een fijne vakantie!!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stond niet in het wasvoorschrift. hihi...maar was er wel doodziek van!...vind maar weer zo'n leuke warme jas

Ik heb ook donsen dekbedden..maar denk maar niet dat ik ze zelf was!...ben als de dood dat het zelfde gebeurt..en dan hebben wij het nog niet over de euruus wat dat geintje kost

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dons is ,net als wol, een natuurlijke vezel op eiwitbasis.Dat betekent wassen met een ph-neutraal wasmiddel, dus een wolwasmiddel.Nooit een wasmiddel met bleekmiddel of een enzymatisch/biologisch wasmiddel gebruiken, want dat tast de dons/veertjes aan.

Aangezien een normale vulling van dons waarschijnlijk geen speciale behandeling heeft gehad om bij hoge temperatuur te wassen is 30/40 graden C. aan te bevelen in de wasautomaat met een goed  spoelprogamma.( desnoods een extra spoelgang) Centrifugeren is normaal geen probleem . Aansluitend drogen, maar niet in de zon.

Als het dekbed uit de wasmachine komt niet schrikken, want dan zijn alle donsveertjes op elkaar geplakt en ziet het er niet uit.Ik weet niet of u een in vakken gestikt dekbed heeft (zogenaamd karostep), dan valt het uiterlijk nog wel mee.In banen gestikt of zelfs zonder stiksels zal de dons zich in natte toestand zich meer ophopen. Een beetje schudden om de natte dons te verdelen is dan gewenst om het drogen gemakkelijker te maken. Het drogen duurt wel een behoorlijke tijd; dekbedden goed gespreid  uithangen.

Weet u zeker dat het echte dons is?? of bestaat de vulling gedeeltelijk uit ander materiaal dan dons of donsveertjes. Pas dan op!!!

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

halo

neeeeee het komt goed ik had het ook met een dons jas

hang hem in de zon en daarnaa nog even in de droger met een paar tennisballen en heus het is weer helemaal goed gekomen ik was al terug gegaan naar de winkel

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

oja me jas is weer net zo warm en luchtig als voor heen terwijl ik na het wassen er door heen kom kijken tegen het licht en nu niet meer geloof me maar

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na alles gelezen te hebben heb ik mijn donzen dekbed van 240x200 bestaande uit 90% dons en 10% veertjes toch maar in de wasmachine gewassen op 6o graden. 2 tennisballen meegewassen en een extra spoelgang. Daarna alles in de droger en hopla een verassend en schoon resultaat. Mijn dekbed is weer als nieuw. Het kan dus wel:)

ps... volgens de labels kon het dus niet...

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het bij U goedgaat, leuk maar gezien de prijzen doe ik het liever niet en was het wel dons...?

Ik weet van diverse klonterige dekbedden die verpest waren en niet meer te redden!

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ 4711: Ja het is een echt donzen dekbed. Ik heb ook heel lang gewikt en gewogen, maar uiteindelijk besloten om de stoute schoenen aan te trekken. Nu moet ik zeggen dat mijn dekbed nu 10 jaar oud is en ik daarom het risico wel durfde te nemen. Het is me dus heel erg mee gevallen. Toen hij de droger in ging dacht ik dat het nooit meer goed ging komen. Na het normale drogen, heb ik hem ook nog eens 20 minuten met koude lucht behandeld. Het volume is helemaal terug en het dekbed voelt weer heerlijk zacht en licht aan.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2008 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

een donzen dekbed kan men beter wassen dan reinigen, de reden hiervoor is dat het oplosmiddel dat stomerijen gebruiken een ontvetter is welke de vet van de veren teveel aantast;  beter is het om de dekbed te laten wassen.   Zoek hiervoor gewoon een stomerij / wasserij welke wasmachines en drogers hebben van voldoende capaciteit.....( dat is de hele clou)

ve
door verwijderd - Apr 6, 2008 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn geval gaat het dus om een standaard (Miele) wasmachine en droger. Ondanks het formaat van 240x200 ging dit dus prima.