sy
door sylli Jul 20, 2010 om 14:19
Vakantie & reizen

Afwijkende annuleringsvoorwaarden Fox Vakanties

Ik heb 4 dagen voor vertrek mijn reis moeten annuleren omdat mijn schoonvader een zware herseninfarct heeft gehad.

Op de website van FOX Vakanties staat duidelijk aangegeven dat zij lid zijn van de ANVR.
Echter zijn hun annuleringsvoorwaarden afwijkend van de ANVR. Zoals dat je 100% van de reissom moet betalen als de annulering plaatsvind binnen 7 dagen voor vertrek.
De ANVR voorwaarden hebben het over 90% van de reissom binnen 5 dagen voor vertrek.

Op de site van de ANVR staat ook dat een reisorganisatie mag afwijken van de voorwaarden, maar alleen als deze gunstig(er) is voor de consument.

De afwijkende voorwaarde(n) van FOX is dus duidelijk niet gunstiger voor de consument.

Mijn annuleringsverzekering keert dus maar 90% van de reissom uit; geheel volgens de standaard ANVR-voorwaarden. Volgens hen moet ik dus zelf weer bij FOX gaan zeuren om de overige 10% waarvan FOX al heeft gezegd dat niet te doen ("zie voorwaarden!!!").
Op mijn tegenwerping dat die voorwaarde van hun ongunstiger is voor de consument dan de standaard ANVR-voorwaarden en daarom dus niet mag, reageren ze verder niet.

Heeft iemand anders op deze site hier wel eens mee te maken gehad? Zo ja, hoe is dat afgelopen?

4440 10 Rapporteer

vanden bosch
door vanden bosch - Jul 20, 2010 om 14:34
252 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het beste een klacht indienen bij de Geschillencommisssie Reizen

stacey
door stacey - Jul 20, 2010 om 15:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-------Artikel 9, lid 3
a.
Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen.b.
Organisatoren van cruises, rondreizen, avontuurlijke reizen en reizen buiten Europa en de Middellandse Zeelanden kunnen afwijken van het bepaalde in lid 2. Zij maken dat vooraf aan de reiziger kenbaar.
c.
Indien het vervoer per lijndienst wordt uitgevoerd of bijzondere diensten zoals camperhuur, autohuur, nationale parken en culturele of sportevenementen worden aangeboden, kunnen voor dat vervoer c.q. die bijzondere diensten afwijkende annuleringsbepalingen gelden. Deze worden vooraf aan de reiziger kenbaar gemaakt.----------Info

stacey
door stacey - Jul 20, 2010 om 16:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

sy
door sylli - Jul 20, 2010 om 23:26
250 Antwoorden / 40 Vragen

Je zoekt in de koude wintermaanden met enige voorpret dagenlang naar een reis voor in de zomer tot je er eentje hebt gevonden die naar jouw wensen is samengesteld. Je leest de reisvoorwaarden voor de boeking nog een keer goed door, controleert of de organisatie echt is aangesloten bij de ANVR en boekt met een gerust hart. Dan gebeurt er iets waardoor de reis niet kan doorgaan (nou ja, kan wel, maar je wilt dan echt niet meer). De reis moet geannuleerd worden en net zoals de meeste mensen lees ik de annuleringsvoorwaarden cq. de kleine letters pas wanneer er daadwerkelijk iets aan de hand is. Dat de voorwaarden van de reisorganisatie afwijken van de standaard voorwaarden van de overkoepelende branche-organisatie; dat kan. Maar de ANVR geeft ook duidelijk aan dat de voorwaarden alleen mogen afwijken als deze gunstig(er) is voor de consument.
In het geval van FOX bij annulering is dat dus niet zo. Zouden zij zich aan de ANVR voorwaarden (hebben ge-)houden, dan had ik nu niet een verschil van € 270,- gehad.

Natuurlijk is mijn schoonvader belangrijker dan vakantie en/of geld en staat ons hoofd momenteel niet naar een welles/nietes spelletje met FOX, maar een beetje oplichterij vind ik het wel.

th
door theodorusme - Jul 21, 2010 om 13:05
111 Antwoorden / 7 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

stacey
door stacey - Jul 21, 2010 om 19:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

th
door theodorusme - Jul 21, 2010 om 20:50
111 Antwoorden / 7 Vragen

[edit - off-topic- de redactie]

sy
door sylli - Jul 21, 2010 om 23:01
250 Antwoorden / 40 Vragen

Het gaat er niet om of ik (of iemand anders) selectief de voorwaarden heb zitten lezen. Het gaat erom dat FOX afwijkt van de ANVR-voorwaarden waarbij een consument daar nadeel van ondervindt. En volgens de ANVR mag dat dus niet.
ANVR zegt 10% terug binnen 5 dagen voor vertrek, FOX zegt 0% binnen 7 dagen. Is dus nadelig voor de consument. Punt.

Plus dat FOX de annuleringsvoorwaarden alleen heeft staan onder het kopje "Couples Only" reizen, terwijl wij een familiereis hadden geboekt. Dus in de eerste instantie sloeg ik er geen acht op. En omdat ik de annuleringsvoorwaarden voor de groepsreizen nergens kon vinden, keek ik bij de ANVR wat de voorwaarden waren bij een annulering van een reis geboekt bij een bij-hun-aangesloten-organisatie. Waarbij ik er dus ook gewoon vertrouwde dat een organisatie als FOX die betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan, zich zou houden aan de voorwaarden die zij als ANVR-lid dienen te volgen.

Op de site van de ANVR vond ik dus de voorwaarde dat wij dus 10% van de reissom gerestituteerd zouden moesten krijgen. De rest kon dan geclaimd worden bij de annuleringsverzekering.

Na de annulering kreeg ik van FOX reizen netjes de annuleringsbevestiging en -nota en daar stond bij restitutie het bedrag van € 0,-.
Ik heb ze vervolgens gebeld voor uitleg over de 10% en toen wezen zij mij erop dat in hun voorwaarden stond 100% van de reissom indien de reis geannuleerd wordt binnen 7 dagen tot vertrek. Ik wees hun op het "Couples Only" stukje en zij zeiden dat de annuleringsvoorwaarden voor alle soorten reizen hetzelfde is.
Maar ik hoefde mij nergens zorgen over te maken, want de verzekering zou toch gewoon betalen??? (het werd dus afgeschoven op de annuleringsverzekering).

Ik stuurde de annuleringsbevestiging en -nota op naar de verzekering en van hen kreeg ik het bericht dat, omdat FOX een ANVR lid was, ik 10% van FOX zou terugkrijgen en dat zij dus 90% van de reissom zouden betalen. Ik wees de verzekering op de nota waarop stond dat ik niets kreeg van FOX omdat zij afwijkende voorwaarden hanteren. De dame van de verzekering zei toen dat dat alleen kon als het gunstiger was voor de consument. Ik zocht weer op de ANVR site en warempel:het stond er echt.

De verzekering weet dus ook dat FOX fout zit, maar voelt zich niet geroepen om de 10% te moeten uitkeren alleen maar omdat FOX de regels (de wet?) niet volgt. Dat vind ik op zich begrijpelijk, maar leuk is anders.

Maar mijn vraag was dus aan de lezers van deze site: Wie heeft hier mee te maken gehad en hoe is dat afgelopen?

ju
door juist ja - Jul 22, 2010 om 15:00
23 Antwoorden / 0 Vragen

Dit topic is inmiddels 1045x bekenen en geen reacties van mensen die iets gelijks met Fox hebben meegemaakt. Daar is uw antwoord.

th
door theodorusme - Jul 22, 2010 om 19:58
111 Antwoorden / 7 Vragen

Dat bedoelde ik dus! En zo gaat het zo vaak.