Ge
door Gebruiker1249 Sep 16, 2021 om 22:59
Vakantie & reizen
Airbnb vraagt nog steeds servicekosten?

Goedenavond,

Afgelopen jaar heeft de rechtbank in Amsterdam besloten dat Airbnb illegaal handelt door boekers te vragen service kosten te betalen bij hun boeking (https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/servicekosten-airbnb-vanaf-7-december-voor-rekening-van-verhuurder/). Echter, wanneer ik nu een boeking wil maken, vragen ze deze service kosten nog steeds! Ik heb inmiddels al meerdere malen contact gehad met Airbnb hierover, maar ze ontwijken mijn vraag en blijven volhouden dat de servicekosten betaald moeten worden. Weet iemand hoe dit zit? Houdt Airbnb zich nu alnsog niet aan de wet?

3630 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2021 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke reactie]

aurora1
door aurora1 Sep 18, 2021 om 02:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Ge
door Gebruiker1249 - Sep 16, 2021 om 23:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oh, ik zal ook zeker niet bij Airbnb boeken als ze in strijd met de Nederlandse wet blijken te handelen. Maar dit is natuurlijk wel een erg makkelijk antwoord van u, en ook niet wat ik vroeg. Het lijkt mij dat bedrijven die zich niet aan de wet houden op hun vingers getikt moeten worden. Ze hebben miljoenenclaims aan hun broek hangen en blijven illegale servicekosten eisen - wat betekent dat veel mede-consumenten, die niet weten dat dit niet mag en dus nietsvermoedend bij Airbnb boeken, onterecht kosten maken.

Of betaalt u graag onterechte servicekosten?

panter22
door panter22 Sep 17, 2021 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Binnenkort een uitspraak van de HR. Dan weet je het zeker.
Nu weet je bijna zeker dat het niet mag en desondanks boek je nog.
Het heeft geen zin om nu al te gaan klagen, want je kunt nog tot 31 december de boeking annuleren,
Pas als je betaald hebt, kun je onterechte servicekosten terugvragen.
Als je even googelt  kun je zien dat je een claim in kunt dienen via een buro of een brief kunt sturen naar Ierland.
Nog maar even wachten en als je alles zo hoog zit, annuleren en ergens anders boeken.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2021 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan tikt u ze toch zelf op de vingers? Als ik het idee zou hebben dat een bedrijf de boel flest, koop of boek ik daar niet. Echt simpel.

tenormin
door tenormin - Sep 16, 2021 om 23:39
16833 Antwoorden / 108 Vragen

Het zal voor u best wel een gemakkelijk antwoord zijn van @tijger1, maar wel het meest logische. Bent u van het gemekker af van Airbnb, om vervolgens elders iets te boeken, zonder de herhaalde servicekosten. De rechtbank in Amsterdam kan best de conclusie hebben getrokken dat Airbnb illegaal handelt, maar denk ook: u leeft in het heden. Zelfs waar een rechtbank zich over uitspreekt. Frank Masmeijer, die al die jaren vrij heeft losgelopen, is,na alweer de zoveelste uitspraak van rechtbank om te zitten, vandaag pas opnieuw in het gevang genomen. ;-). Kortom, een uitspraak betekend niet dat het ook gehandhaafd zal worden.

Ge
door Gebruiker1249 - Sep 16, 2021 om 23:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht, maar dat betekent toch niet dat we het maar ongestoord moeten laten gebeuren? Mijn indruk van een plaform als Kassa was altijd dat hier juist zulke praktijken aan de kaak worden gesteld als waarschuwing voor consumenten. Jullie "milde" reactie verbaast mij daarom. Als iedereen dit maar laat gebeuren, blijft Airbnb miljoenen verdienen over de rug van medeconsumenten?

tenormin
door tenormin Sep 17, 2021 om 01:04
16833 Antwoorden / 108 Vragen

Jullie milde reacties? Zijn er maar twee. Morgen (vandaag) krijgt u vast wat meer gespecialiseerde reacties, hoop ik.

aurora1
door aurora1 - Sep 17, 2021 om 02:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom gaat u niet naar de politie? Of huurt u een advocaat? Dan kunt u ze op de vingers tikken.
Ik zou principieel niet meer bij Airbnb boeken. U kunt toch anders gewoon naar een hotel gaan, geen last van dergelijke servicekosten, ook al zijn die niet zo hoog.

[Edit redactie: Wil je op je toon letten?]

aurora1
door aurora1 Sep 18, 2021 om 02:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2021 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 17, 2021 om 02:51
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gebruiker 1249,

U zit hier bij het forum  "vraag en beantwoord".

Ik raad u aan om uw vraag te stellen aan de redactie, klik op de volgende link :

https://www.bnnvara.nl/kassa/over-kassa

gerbera
door gerbera Sep 17, 2021 om 09:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet waar u mee bezig bent maar de TS stelt toch een normale vraag, en wat moet de redactie daar dan mee?

Weet iemand hoe dit zit? Houdt Airbnb zich nu alnsog niet aan de wet?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2021 om 10:45
16857 Antwoorden / 202 Vragen

@GEBORENAMSTERDAMMER, in deze kwestie is een hoger beroep ingesteld en dat betekent dat er advocaten etc. mee actief zijn en de redactie van Kassa daar niets aan zal kunnen toevoegen resp. zich daar niet mee kan bemoeien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 18, 2021 om 11:58
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremietkreeft,

Bedankt voor deze aanvullende informatie.

Mijn reactie was meer bedoeld om TS de redactie te laten vragen om aandacht aan deze kwestie te geven.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 17, 2021 om 07:24
7192 Antwoorden / 3 Vragen

De zaak is in juni 2020 aan de hoge raad voorgelegd en kan 1,5 jaar vertraging oplopen maar dan is het ook klaar.
De Consumentenbond ziet de uitslag met vertrouwen tegemoet.
Nog even afwachten dus.

https://nos.nl/artikel/2339098-airbnb-naar-de-rechter-om-terugbetalen-servicekosten-te-voorkomen

1paul
door 1paul - Sep 17, 2021 om 08:40
3150 Antwoorden / 0 Vragen

er is hoger beroep ingesteld door hen en ik vermoed zomaar dat zij tot de uitspraak er is van het hoger beroep gewoon doorgaan emt deze praktijk....

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2021 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Zou je ontopic kunnen blijven reageren?]

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2021 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: Niet-inhoudelijke bijdrage. Dit is de tweede keer, Tijger1. Nogmaals, blijf ontopic of onthoud je van een reactie]

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2021 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zat ik in diezelfde speeltuin met u?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2021 om 10:42
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven, er is door hen hoger beroep ingesteld en de uitspraak van de Rechtbank in Amsteredam en dat betejkent dat men deze handelwijze kan voortzetten tot er in hoger beroep wordt beslist dat inderdaad illegaal is en dan ook dat het besluit dan onmiddelijk van kracht is en er geen schorsing kan zijn in afwachting van ook nog een mogelijke cassatieprocedure. Het is dus helaas afwachten.

Het is dus niet ongeoorloofd zolang er geen nadere uitspraak op het ingestelde hoger beroep is die de eerdere beslissing van de Rechtbak in Amsterdam bevestigd.

ro
door ronny530 - Sep 18, 2021 om 11:41
2781 Antwoorden / 41 Vragen

Een beetje spijkers op laag water zoeken dat dan weer wel. Airbnb bemiddeld tussen verhuurder en huurder en de verhuurder bepaald de prijs van huursom. Airbnb mag geen boekingskosten in rekening brengen maar de verhuurder mag de servicekosten wel in rekening brengen omdat de woning na uw vertrek weer schoongemaakt dient te worden. Hoe transparant willt u het hebben die extra kosten in de huurprijs opnemen of appart vermelden. Voor 74 euro per nacht was u waarschijnlijk ook tot huren overgegaan en had u nooit geweten dat er 11 euro als zijnde servicekosten in rekening gebracht werden maar nu u vooraf weet wat die kosten zijn gaat u stellen dat Airbnb zich niet aan de regels houdt. Daarbij heeft u de keuze om wel of niet middels Airbnb een woning te huren.

panter22
door panter22 - Sep 18, 2021 om 14:37
6599 Antwoorden / Vragen

Voor wie het zelf wil lezen:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Amsterdam/Nieuws/Paginas/Servicekosten-Airbnb-in-strijd-met-de-wet-website-dient-twee-heren.aspx
en
https://nos.nl/artikel/2339098-airbnb-naar-de-rechter-om-terugbetalen-servicekosten-te-voorkomen
en
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2021:207
en
https://www.hogeraad.nl/prejudiciele-vragen?vraag=21/00168

Tegen de uitspraak van de rechter in Amsterdam was geen beroep mogelijk.
Airbnb is toen zelf een rechtzaak begonnen in Rotterdam.
De rechter in Rotterdam heeft vragen gesteld aan de Hoge Raad en daaruit is een advies gekomen. De rechter in Rotterdam moet nu nog uitspraak doen.