KF
door KFlens Apr 29, 2024 om 16:53
Geldzaken & recht

Erfrecht

Vraag,

Als je in gerouwd bent en je partner overlijd, blokkeren banken alle rekeningen.

Ze willen dan een verklaring van erfrecht hebben voordat je weer bij je eigen geld kan komen.

Er zitten een hoop kosten aan en ergernis aan verbonden.

Waarom moeten banken een verklaring van erfrecht hebben. Het is toch bij wet geregel dat de langstlevende dan alles erft.

Groet,

[Privégegevens verwijderd]

3605 11 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Apr 29, 2024 om 16:58
521 Antwoorden / Vragen

Hallo, die verklaring van erfrecht is niet altijd noodzakelijk. Zie deze info.
Ik heb zelf ervaring met een relatief eenvoudige afwikkeling van een nalatenschap en dat ging bij de bank prima zonder verklaring van erfrecht.
En zonder kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2024 om 17:19
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich het niet onlogisch dat een bank dat vraagt opdat men (redelijk) zeker wil weten of er geen (andere) erfgenamen zijn die rechten hebben en indien er iets niet goed is gegaan de bank alsdan aansprakelijk kunnen stellen. (Uit eigen ervaring ben ik bekend met feiten dat in dit soort zaken problemen kunnen ontstaan indien er erfgenamen zijn die zich onjuist behandeld voelen en soms bleek dat ook terecht,

Uw stellingname dat bij wet is geregeld dat de langstlevende ergfgenaam is is onjuist en zie daarvoor : Langstlevende ouder overleden, wie zijn de erfgenamen?

  • Langstlevende ouder overlijdt De langstlevende ouder overlijdt. Eerst wordt het erfdeel van de eerst overleden ouder uitgekeerd aan de kinderen. Dat is een schuld van de erfenis. ...
  • Voorbeeld Een alleenstaande vrouw komt te overlijden. Haar echtgenoot is tien jaar geleden overleden. ...
  • Oplossing De verklaring van erfrecht wordt digitaal aangevraagd door de kinderen. ...
www.verklaringvanerfrecht.nl/langstlevende-ouder-overleden/

JMA2
door JMA2 Apr 29, 2024 om 23:44
120 Antwoorden / 2 Vragen

Maar dit is helemaal niet van toepassing want zo te lezen blijft bij te de partner over als langstlevende.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2024 om 10:17
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Wettelijk erfrecht niet van toepoassing???? Ik adviseer u om dan toch eens goed de artikelen in het Burgerlijk Wetboek 4 : 13 t/m 27 te lezen incl. de toelichtingen.

rj
door rjw May 4, 2024 om 19:49
3278 Antwoorden / 5 Vragen

De drie bullets die je noemt zijn totaal niet van toepassing voor de vraag. Maar goed, we zouden eigenlijk niet meer verbaasd moeten zijn als je er weer volkomen naast zit.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 29, 2024 om 17:45
2093 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar, zo werkt het ook niet, de banken hebben geen verklaring nodig tenzij daar een reden voor is en dat kan niemand zonder de juiste informatie (nee alstublieft, die hoeft u hier niet te plaatsen) beantwoorden.

sw
door swat1500 - Apr 29, 2024 om 19:51
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, uw stelling dat de Wet regelt dat de langstlevende alles erft is onjuist.
De Wet bepaalt alleen wie de erfgenamen zijn en dat een erfgenaam niet volledig onterfd kan worden.

Bij het overlijden dient de erfenis met de refgenamen geregeld te worden.
Alleen in een testament kanm zijn geregeld dat de langstlevende het vruchtgebruik over de volledige erfenis verkrijgt.

Een verklaring van erfrecht kan via een noltaris vrij eenvoudig verkregen worden.

Ag
door Agamemnon May 1, 2024 om 10:04
82 Antwoorden / 7 Vragen

Zelfs een huwelijkspartner kan trouwens bij testament onterfd worden.

Alleen kinderen niet. Die houden altijd recht op hun legitieme portie. De helft van wat het normaal zou zijn.

Wel is het zo geregeld dat als er geen testament is of in een testament niets van dien aard geregeld is, de partner automatisch de volledige nalatenschap, inclusief huis en auto's dus, behoudt. De kinderen en evt. kleinkinderen en zo hebben dan een vordering op de langstlevende ter grootte van hun erfdeel. De erfbelasting over dat erfdeel moet dan wel door de langstlevende worden betaald. Het kind heeft namelijk nog geen geld ontvangen en kan dus geen belasting daarover betalen.  Die vordering wordt uitbetaald (is opeisbaar) bij overlijden van de langstlevende en is dan erfbelastingvrij.
De langstlevende kan desgewenst alles opmaken. De kinderen hebben dan pech en de vordering is verloren gegaan.
Legaten worden trouwens wel direct uitbetaald tenzij anders is bepaald in dat testament.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 30, 2024 om 10:16
433 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag,

Als je in gerouwd bent en je partner overlijd, blokkeren banken alle rekeningen.

Dat valt best wel mee. Toen in 2017 mijn moeder overleed was mijn vader samen met mij naar de lokale vestiging gegaan
van de Rabobank hier.  Een kopie van de akte van overlijden was genoeg om hun en/of betaalrekening van naam te wijzigen
naar die van mijn vader en de spaar rekening van mijn moeder op te heffen en dat bedrag bij te boeken op de rekening van
mijn vader.  Het enige wat ze nodig hadden was een ter plekke door hun gemaakte kopie van zijn ID kaart. Naar een bewijs
van erfrecht werd niet gevraagd. Ook werd er helemaal niets geblokkeerd.   Pas toen nu twee jaar geleden ook mijn vader
overleed moesten wij (mijn broer en ik)  een zogenaamde dubbele verklaring van erfrecht laten maken. dus toen pas
werd die gemaakt. Die hadden we onder andere nodig voor de lokale makelaar om zijn woning te mogen verkopen.
Zelfs toen werd zijn rekening niet geblokkeerd. De vaste lasten zoals energie, water, verzekeringen werden nog gewoon
afgehouden.  Ik had van de notaris de bevoegdheid gekregen om alle financieele zaken af te handelen en zaken te
betalen van zijn rekening die betaald moesten worden, zoals de uitvaart etc.  Uiteraard moest er wel aangifte worden gedaan
van erfbelasting. Dat hadden we uitbesteed aan de notaris waar ook de overdracht van zijn huis plaaste had gevonden.

1paul
door 1paul - May 1, 2024 om 10:36
3173 Antwoorden / 0 Vragen

zou de volledige vraag eerst wel eens willen zien.

als je in gerouwd bent en je pqartner overlijd!!!!

TS vraagt ons enige moeite te doen, zou TS misschien ook zelf kunnen doen door een volledige vraag neer te zetten met volledige info??

Av
door AvR21057 - May 1, 2024 om 11:46
14 Antwoorden / Vragen

Naar wat ik hoorde doet de bank niet moeilijk als het niet het totaal van 10.000 euro overschrijd.

Daar boven vragen ze wel om een verklaring van erfrecht.

Ja
door JannyBoe May 1, 2024 om 13:31
521 Antwoorden / Vragen

Dat klopt. En dat is de ondergrens volgens de info op deze website: 'De banken hebben een ondergrens van € 10.000 afgesproken. Als het saldo lager is dan € 10.000, dan zal de bank niet om een verklaring van erfrecht vragen. De bank kan wel een vrijwaring vragen, waarin u de bank vrijwaart van claims van eventuele andere erfgenamen. De banken kunnen deze ondergrens verhogen, maar niet verlagen.'

De RABO Bank hanteert een grens van 25000 euro weet ik uit eigen ervaring.

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - May 3, 2024 om 12:27
19 Antwoorden / Vragen

De bank blokkeert geen gezamenlijke rekening.
Im de rekening en of de hypotheek op je eigen naam te zetten vragen ze inderdaad een verklaring van erfrecht, bij mij vroegen ze zelfs om het testament, heb de verklaring van erfrecht gestuurd en gezegd dat ze met het testament niets te maken hebben, geen antwoord op gekregen, ze hebben toen wel alles verder geregeld.

Iv
door Ivo W - May 4, 2024 om 19:16
734 Antwoorden / Vragen

Niet alle rekeningen worden geblokkeerd.
Wel worden alle bankpassen die op naam van de overledene zijn uitgegeven geblokkeerd, evenals de account voor internetbankieren die aan de overledene is afgegeven.

Wanneer rekeningen op beide namen staan, of de partner gemachtigd is, dan dient bij leven de beide partners hun eigen bankpassen en inloggegevens voor internetbankieren te gebruiken.
Van een rekening die uitsluitend op naam van de overledene staat worden wel alle mogelijkheden tot overschrijvingen, geld opnames en pin betalingen geblokkeerd. Echter: de automatische incasso's die door de overledene zijn afgegeven lopen gewoon door. De rekening wordt dus níet volledig geblokkeerd.
Ook kan via de nabestaandendesk nog wel het een en ander aan betalingen geregeld worden, bijvoorbeeld kosten ten behoeve van de uitvaart. Maar ook periodieke betalingen die niet via automatische incasso verliepen, kunnen worden voortgezet.

Bij een en/of rekening kan er inderdaad ook een blokkade komen op de rekening. Wanneer grote bedragen op de rekening staan is dat ook helemaal niet onlogisch. Mensen met veel vermogen hebben bovengemiddeld vaak een testament waarin ook anderen dan uitsluitend de wettelijke erfgenaam/erfgenamen zijn opgenomen als ontvanger van (een deel van) de erfenis. Jan met de Pet volgt eerder de wettelijke lijnen van erfrecht, en bovendien is het geld makkelijker terug te halen als het om relatief geringe bedragen gaat die misschien toch verkeerd terecht zijn gekomen.

De bank dient in het belang van alle erfgenamen te handelen. Om dat te kunnen doen moet bij grotere bedragen op een en/of rekening dus eerst worden vastgesteld wie die erfgenamen precies zijn. En wordt de "eigen" rekening van de overledene doorgaans direct grotendeels geblokkeerd.