brynnar
door brynnar Jun 13, 2008 om 13:26
Vakantie & reizen

Brandstoftoeslagen luchtvaart

Zoals iedereen die de media een beetje volgt al heeft opgevangen, de prijs voor een vat olie bereikt bijna elke week weer een nieuw hoogtepunt in Dollars. Dit heeft uiteraard consequenties voor de brandstoftoeslagen.

Ik ben zelf werkzaam in de export en heb dagelijks met mijn vracht te maken met deze toeslagen. Op luchtvracht worden inmiddels brandstoftoeslagen van $ 1,00 - $ 1,10/kg gerekend. Op basis van de huidige wisselkoers zouden wij in Europa ongeveer € 0,70 - € 0,75 per kilo luchtvracht moeten betalen. Maar tot mijn grote verbazing denkt elke luchtvaartmaatschappij dat de koers EUR-USD 1:1 is: men rekent in Euro's exact hetzelfde!

Dat dit negatief is voor onze Europese export, en dus onze economie, hoef ik niet uit te leggen: Europese producten worden nog minder interessant voor het buitenland. Maar ook in de winkel in Nederland zal dit worden doorberekend in de producten die u koopt, terwijl de luchtvaartmaatschappijen zich door valse wisselkoersen verrijken.

Nu lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat luchtvaartmaatschappijen dit truukje niet alleen met de vracht toepassen, maar mogelijk ook bij passagiers. Heeft iemand al eens vergeleken wat de toeslagen zijn als je je tickets buiten Europa gaat bestellen (in Dollars)?

Mvgr - B

647 1 Rapporteer

ca
door carlito - Jun 16, 2008 om 09:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

De brandstoftoeslag wordt per markt bepaald idd. Zo rekent KLM vanuit NL soms hogere brandstof YR tax dan met vertrek vanuit DUS. Terwijl de vlucht vanuit DUS via AMS gaat. Geen logica...