di
door dikkemick May 3, 2006 om 13:52
Vakantie & reizen

Caravan lekkage opknappen

Wie kan mij goede tips geven om een wand van een stacaravan op te knappen i.v.m. lekkage daar? Hoe kan ik het beste te werk gaan en met welke materialen?

39261 7 Rapporteer

stacey
door stacey - May 3, 2006 om 20:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

http://www.caravanhandboek.nl/ch8-ors.htm

Vocht
Hout kan slecht tegen vocht, dat is bekend. Omdat er in een caravan nog steeds heel wat hout wordt gebruikt, is het zaak vocht buiten de deur te houden. Er zijn heel wat plaatsen waar vocht naar binnen kan dringen:

  • bij de aansluiting van de wanden op de vloer;
  • bij de handgrepen;
  • bij de raamrubbers;
  • bij de aansluiting van de wielkasten op de vloer;
  • bij het dakluik;
  • bij de kachelschoorsteen of antenne-doorvoer.

Sommige fabrikanten brengen de dakplaat 'overlappend' aan. Dat wil zeggen dat het dak als een hoed over de wanden valt, wat de kans op lekkage nihil maakt. Voor afdichting wordt als het goed is een geschikte kit gebruikt. Na verloop van tijd kan die kitlaag echter uitdrogen, waardoor de afdichting in gevaar komt. Als gevolg van schokken en trillen tijdens het rijden, krijgt een kitlaag het zwaar te verduren. Aan handgrepen wordt flink getrokken, waardoor ze op den duur los kunnen gaan zitten. Bij kit die op het dak wordt gebruikt, speelt zonlicht een rol. Ook raam en deurrubbers drogen daardoor uit en gaan barsten. Het is niet zo simpel zelf te controleren of de kitlaag nog goed afdicht. Daarvoor moeten bijvoorbeeld afdeklijsten worden gedemonteerd, een klus die de gemiddelde doe-het-zelver te ver zal gaan.
Het is belangrijk ogen en neus goed open te houden. Een muffe lucht of schimmelvorming wijst op binnengedrongen vocht. Wanneer u op de binnenwand vochtkringen ziet ontstaan is het tijd de alarmklok te luiden. Voelt een wand zacht en sponsachtig aan dan moeten er maatregelen worden genomen.

Heb je hier iets aan..?

Succes

di
door dikkemick - May 3, 2006 om 21:13
9 Antwoorden / 31 Vragen

Op zich heb ik hier wat aan, alleen ben ik zoek naar de manier
om de caravan weer waterdicht te maken. Er moet nl. lekkage ergens zijn omdat de wanden zijn gaan bolstaan, alleen het zoeken ernaar en natuurlijk het repareren is nu het probleem. Openbreken moet lukken, maar hoe sluit ik alles na afloop weer netjes?

stacey
door stacey - May 3, 2006 om 22:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dit heb ik gevonden op een site waar onderwerp lekkage caravan ook besproken werd, maar niets kunnen vinden over hoe je te werk moet gaan:

Wat de profesional gebruikt is :  Sikaflex 221
maar waar dat te koop is weet ik niet, zelf heb ik laatst  TIXOPHALTE
Bitumen-rubber kit/kleefstof (Shell) gebruikt ( gele kitspuitbus met zwarte
letters) deze kan je zelfs met een hevige regenbui verwerken dwz prachtspul
! vlekken verwijderen met wasbenzine

Sikaflex 221 is te koop bij elke goede caravan accessoirewinkel
o.m. bij Rossel Nieuwegein
en IMS in Hedel
Ook bij Bouwmaat

Siliconenkit werd ook gebruikt heb ik herhaaldelijk gezien bij antwoorden

http://groups.google.nl/group/nl.reizen.caravan/browse_frm/thread/7cc140b340a1d8bf/1a98c6758dac6dab?q=lekkage+caravan&rnum=8#1a98c6758dac6dab

Je kunt je op deze site aanmelden en de vraag uitgebreid stellen misschien ......

Succes

stacey
door stacey - May 3, 2006 om 22:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Via de rubriek klusinfo kunt u informatie vinden over de voorbereiding en uitvoering van talloze klussen. Nog niet alle klussen zijn beschreven, iedere week komen er nieuwe klussen bij.

U kunt via het prikbord vragen stellen aan collega klussers, en hun vragen helpen beantwoorden.
Ook kunt u vragen stellen via de afdeling vragen. Deze zullen door ons zo snel en accuraat mogelijk beantwoord worden. Ook deze service is gratis.

KLUSVRAAGBAAK.NL verstrekt informatie over klussen en verbouwen. Deze informatie is volledig gratis. Voor sommige van onze diensten vragen we wel om uw naam en e-mailadres te registreren, zodat we uw vragen kunnen beantwoorden. Uw gegevens blijven bij de klusvraagbaak, en worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden.

http://www.klusvraagbaak.nl/

Hier kun je het misschien ook nog proberen.........

Groetjes,

movieman
door movieman - May 4, 2006 om 00:52
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Je hebt in de handel van die vloeibare polyester. In combinatie met een zogenaamde harder is dit een uitstekend middel om gaten in metaal en kunststof te repareren.

Groetjes en succes. ;-)

gsm
door gsm - May 4, 2006 om 09:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bedenk bij lekkages dat water bijna altijd van boven komt.
Zijn er dus ergens vochtplekken dan zit de werkelijke lekkage meestal hoger. De lekkage zit niet noodzakelijkerwijs precies boven de vochtplek. Controleer vooral de bovenkant van de ramen en natuurlijk ook de daklijst. Gebarsten rubberen raamlijsten kunnen het best worden vervangen door nieuwe exemplaren. Wandroosters en dakramen demonteren, schoonmaken en dan opnieuw monteren met goede kit.

Groet,
GSM

tonnieboy
door tonnieboy - May 4, 2006 om 11:39
1094 Antwoorden / 2 Vragen

U geeft aan dat de wanden van de caravan bol staan en die wanden zijn als sandwichpanelen opgebouwd. Het opbollen van de wand zou het gevolg van een lekkage kunnen zijn, maar is mogelijk ook veroorzaakt door het onbedoeld vrijkomen van gassen uit de PU-isolatie. Rond 1995 is de industrie overgestapt op watergedragen systemen voor isolatie en in de eerste jaren is hierbij nogal eens wat misgegaan. Als uw caravan 10 of 11 jaar oud is dan zou dat het geval kunnen zijn.