Da
door DarshanJSB May 5, 2024 om 10:06
Vakantie & reizen

Compensatie voor een non EU vlucht

Op 19 april 2024, om 15:40 (Japanse tijd) zou ik in het vliegtuig stappen van Haneda airport naar Guangzhou airport om daar mijn directe vlucht om op 20 april 08:00 (NL tijd) aan te komen in Amsterdam, deze vluchten werden gedaan door China Southern Airlines (CSA).

Vanaf Haneda airport waren de vertragingen al begonnen, 3x vertraagd (19:00, 22:40 en 01:00) waardoor ik uiteindelijk op 20 april om 01:00 vertrok naar Guangzhou airport, waardoor ik mijn aansluitende vlucht naar Amsterdam heb moeten missen.

Aangekomen bij Guangzhou airport heb ik ongeveer 8 uur lang in de rij moeten staan bij de 'International Transit' balie (ITb), vragen wat mijn opties waren om z.s.m. weer in Nederland te komen, uiteindelijk kreeg ik de optie om de eerstvolgende vlucht naar Londen Heathrow te nemen om daar over te stappen op een vliegtuig naar Amsterdam. Deze optie heb ik geaccepteerd en de vlucht werd omgeboekt.

Na nader inspectie van de vliegtijden van Guangzhou naar Londen en Londen naar Amsterdam, werd mij duidelijk dat ik dan ook nog in Londen zou moeten overnachten, ook over de overnachting heb ik geen informatie mogen ontvangen.

Zit ik eenmaal in het vliegtuig naar Londen Heathrow, duurt het nog 5 of 6 uur op Guangzhou airport voordat we richting de rijbaan gaan om te vertrekken, het vliegtuig stond zo goed als klaar om te vertrekken en op het laatste moment besloten de piloten het vliegtuig om te keren terug naar de terminal van Guangzhou.

Onderweg terug naar de terminal heb ik meerdere vliegtuigen alsnog zien vertrekken en aankomen.

Eenmaal terug bij de terminal, ga ik op zoek naar een balie van China Southern Airlines (CSA), om informatie in te winnen betreffende compensatie voor eten/drinken en evt accommodatie, word ik straalhard genegeerd en gaan de werkers van CSA verder met hun werk en laten iedereen in het duister. Hierdoor heb ik na enige moeite betreffende betalingen doen met mijn bankpas, het toch voor elkaar kunnen krijgen om op eigen kosten iets te eten en drinken te kunnen kopen op het vliegveld.

Na enige tijd op Guangzhou te hebben gelopen, komt er iemand van ITb naar mij toe en verteld mij dat ik weer overgeboekt kan worden voor een directe vlucht naar Amsterdam, ik gaf aan dat ik dit wel zou accepteren zolang dat vliegtuig dan daadwerkelijk zou vertrekken naar de bestemming, de ITb medewerker belde toen z'n supervisor en heb ik hetzelfde verteld. Beide waren redelijk vaag over de hele situatie, ik was moe en chagrijnig als de pest, dus heb ik gezegd "Fuck it, prima! Ik ben moe, gefrustreerd, niemand van CSA geeft ook maar een hint van informatie over iets, ik wil weg hier!".

Uiteindelijk stapte ik in het vliegtuig naar Amsterdam en ben ik dan eindelijk, alwel bijna 24 uur later dan oorspronkelijk de planning was, aangekomen in Amsterdam.

Nu heb ik dit verhaal meerdere keren uitgelegd via email naar CSA en uit hun antwoorden blijkt dat ze mijn verhaal voor minder dan de helft hebben gelezen, ze hebben het alleen over de vlucht van Haneda naar Guangzhou, over de vluchten 'gemiste transit Guangzhou naar Amsterdam' en Guangzhou naar Londen werd niets gezegd.
Ik heb ook zitten zoeken voor instanties zoals Aviclaim en Airhelp, maar die kunnen niets voor mij betekenen aangezien al mijn vluchten werden behandeld door een non EU vluchtvaartmaatschappij. Ook heb ik een mail hierover gestuurd vaan de website waar ik mijn vliegtickets heb geboekt, maar die hebben nog niet gereageerd.
Ook ben ik terug naar Schiphol gegaan, op zoek naar de balie van CSA, maar die is daar niet te vinden.

Via hier wil ik om hulp en informatie vragen, over hoe ik deze situatie kan oplossen.
Ik ben bijna 24 uur later aangekomen dan origineel geplanned en ik kom er zelf niet uit, weet iemand die mijn verhaal heeft gelezen wat ik kan doen? Ik hoor het graag.

1536 9 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - May 5, 2024 om 10:12
7210 Antwoorden / 3 Vragen
Da
door DarshanJSB May 5, 2024 om 10:29
Antwoorden / 1 Vragen

Hier kan ik helaas ook niets mee, omdat het een non EU vlucht betreft

sira
door sira - May 5, 2024 om 10:15
2361 Antwoorden / 24 Vragen

U moet inderdaad bij China Southern Airlines zijn

uit hun antwoorden blijkt dat ze mijn verhaal voor minder dan de helft hebben gelezen
Komt misschien omdat het een erg lang verhaal is. Haal de irrelevante zaken eruit en benoem puntsgewijs uitsluitend de relevante zaken.

Da
door DarshanJSB May 5, 2024 om 10:27
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit geprobeerd middels antwoorden in de emails, en specifiek de vluchten gemiste transit en Guangzhou > Londen > Amsterdam, maar hierop komen ze alleen terug op de vlucht Haneda > Guangzhou

rj
door rjw - May 5, 2024 om 10:21
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Hoeveel procent van de totale reiskosten heb je extra moeten uitgeven door de vertraging? Als dat in de orde van procenten is kan je je afvragen of je er veel tijd in wilt steken.

Als er niet op basis van een wet kan worden geclaimd zal je zelf een zaak moeten aanspannen tegen CSA en kijken hoe ver je komt.

Da
door DarshanJSB May 5, 2024 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb voor de vervangende vluchten niets extra hoeven betalen, ik heb alleen voor eten en drinken betaald, ongeveer 20 euro totaal over de hele tijd dat ik op Guangzhou was

rj
door rjw May 6, 2024 om 12:31
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Voor 2 tientjes zou ik het laten voor wat het is. Eventuele andere vergoedingen worden langdurige touwtrekdiscussies. Wat is gebeurt is ook een beetje het risico wat bij reizen hoort. Misschien tegenwoordig moeilijk te accepteren dat dingen wel eens anders lopen dan gepland, maar niet alles is maakbaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 5, 2024 om 10:38
2094 Antwoorden / Vragen

U komt later aan dan gepland maar aangezien EU regels niet van toepassing zijn, waar beroept u zich op voor compensatie?

Da
door DarshanJSB May 5, 2024 om 10:43
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil hoofdzakelijk beroepen op het feit dat ik bijna 24 uur later aankwam op mijn eindbestemming en bijzakelijk op dat er geen informatie werd gegeven over geen enkele vertraging, hoe de medewerkers van CSA de passagiers behandelde (negeren van de vraag voor informatie) en het eten en drinken wat ik uit eigen zak heb moeten betalen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 5, 2024 om 15:02
2094 Antwoorden / Vragen

Nee, op welke wet of regelgeving wenst u zich te beroepen? En eigenlijk ook gelijk de vraag hoe u dat beroepen voor zich ziet, de geschillencommissie van China?

sw
door swat1500 - May 5, 2024 om 10:48
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien alles kennelijk in Japan plaats vond zult u moeten uitzoeken of u naar Japans recht enig recht op compensatie heeft. U zult dan in Japan moeten procederen om uw eventuele recht te halen. U kunt niet procederen in Nederland.
In Europa hebben we dit goed kunnen regelen maar dat wil.niet zeggen dat dit elders in de wereld ook het geval.is.
Ik vermoed dat u ook in de reis voorwaarden van de betreffende maatschappij moet gaan kijken of enig recht op compensatie heeft. Dat is stap 1. Zo nee, dan niet u kijken of u naar Japans recht een recht op compensatie heeft. Zo nee, dan kunt u hoogstens in Japan een civiele procedure starten. Lijkt mij onbegonnen werk.

Da
door DarshanJSB May 5, 2024 om 10:54
Antwoorden / 1 Vragen

De 1e 3 vertragingen begonnen inderdaad in Japan, de rest van de vertragingen vonden plaats in Guangzhou, China.
Ik weet zelf ook niet hoe ik in China kan procederen en hoe dat eraan toe gaat.

me
door meganega May 8, 2024 om 11:31
50 Antwoorden / Vragen

Dat is onzin, compensatieregelingen met betrekking tot luchtvaart zijn vrijwel wereldwijd geregeld door de ICAO. De EU heeft hier alleen een mooie invulling aan gegeven.

ti
door tilpend - May 5, 2024 om 17:19
134 Antwoorden / 0 Vragen

"Weet iemand die mijn verhaal heeft gelezen wat ik kan doen?"

Ik snap uw frustratie maar ik denk dat het allerbeste wat u kunt doen is het gewoon accepteren en achter u laten. De EU regelgeving is niet van toepassing, CSA wil u blijkbaar niet begrijpen/helpen en juridische stappen gaan u alleen maar geld en frustratie kosten. Het weegt allemaal niet op tegen de moeite die u er in zal moeten steken om compensatie te krijgen voor 24 uur vertraging (hoeveel is dat uberhaupt waard) en het geld dat u heeft uitgegeven aan eten en drinken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 6, 2024 om 13:31
2094 Antwoorden / Vragen

Ik heb nog wel een idee, ik neem aan dat je dit soort uitgaven in het buitenland met een creditcard betaald, en die kunt je ook inschakelen als een leverancier niet levert wat is overeengekomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 6, 2024 om 13:51
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw probleem te hebben gelezen verwijs ik u naar deze mogelijkheid https://www.maxvakantieman.nl/meld-een-klacht/ hoewel ook ik 'vrees'dat het antwoord niet anders zal zijn dan die welke al zijn gegeven. Het EU recht is helaas in deze casus niet van toepassing.

me
door meganega - May 8, 2024 om 11:27
50 Antwoorden / Vragen

Je hebt niet direct gevlogen vanuit of naar een EU-land, of met een EU-luchtvaartmaatschappij. De EU-regelgeving is dus niet van toepassing.
Je kunt bij de ICAO meer informatie vinden over waar je terecht kunt, en hoe en wanneer je een schadeclaim kunt indienen in de relevante landen.
https://www.icao.int/sustainability/Lists/ConsumerProtectionRules/AllItems.aspx

Ik zou ook kijken of je recht hebt op vergoeding vanuit een reisverzekering, bijvoorbeeld die van een kredietkaart.
Zo biedt mijn kredietkaart een vergoeding aan voor gemiste aansluitende vluchten als gevolg van vertraging.