we
door weethet Oct 8, 2021 om 16:39
Vakantie & reizen

Extra schoonmaakkosten hotel

Wij waren in een hotel in een appartement in Duistland. Ik had rechtstreeks geboekt wat duurder is dan via bekende boekingsites. Maar wel een appartement. Bij afrekening bleek dat de eigenaar €25 schoonmaakkosten berekende. Eigenlijk moest dat wel €40 zijn zei hij. Toen ik protesteerde en zei dat staat niet op uw site zakte hij naar €20. Hij zei ergens onderaan staat dat.  Bij controle bleek dat iid nergens te staan.

 En ik dacht dat dat ook niet mag. Het moet toch 1 eindprijs zijn?

Na mij klacht reageert hij niet meer. Kan ik ook in Nederland aangifte doen van oplichting/ flessentrekkerij of ergens dit melden?

Dit staat op de site van https://www.landhotel-venekotensee.de

4426 9 Rapporteer

getty
door getty - Oct 8, 2021 om 16:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor € 20 in Duitsland? Nee dat kan niet in Nederland. Wat een gedoe, neem uw verlies.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 8, 2021 om 16:45
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad vreemd dat u schoonmaakkosten moest betalen, je zou verwachten dat dit bij de prijs inbegrepen is.
 Duitsland heeft kennelijk andere voorwaarden.

tenormin
door tenormin - Oct 8, 2021 om 17:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

U kunt wel aangifte doen van "oplichting/flessentrekkerij", maar of u dit iets opleverd is een andere zaak. Je gaat toch geen extra moeite spenderen voor iets wat je €20,00 heeft gekost? Neem je verlies, huur nooit dat appartement meer en klaar is Kees.

Ja
door JannieBoe - Oct 8, 2021 om 17:37
124 Antwoorden / Vragen

Het hotel vermeldt 'Gesamtpreise', oftewel all in. Als die kosten nergens vermeld staan dan hebt u helemaal gelijk. Dat is Europees recht. Ik heb ze zelf nergens op de site kunnen ontdekken, ook niet bij een (proef-)boeking.

Ik zou er een officiële brief achteraan sturen. Er staan wel Duitse voorbeelden op het internet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 8, 2021 om 17:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Normaal €40? via 25 naar 20?

Maar ik weet geen Duitse regels hierover dus ga naar een Duits forum.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 8, 2021 om 18:08
2065 Antwoorden / Vragen

U bent getilt maar het moment om daar werk van te maken was toen u nog met de man in discussie kon. Aangifte lijkt mij onzin want dit is civiel en waarom zou je de politie daar lastig mee vallen. Nee u moet er een zaak van maken en dat slaat nergens op voor €20. Gek ideetje, maar u kunt natuurlijk altijd dreigen met een zaak als hij die €20 niet terugstort, u heeft toch een kwitantie neem ik aan, maar dan zult u wel een hele goede brief in het Duits moeten schrijven dat de man serieus het idee heeft dat u het vanwege het principe echt gaat doen en dan kunt u er natuurlijk nog steeds vanaf zien.

we
door weethet Oct 11, 2021 om 11:26
107 Antwoorden / 2 Vragen

Dank. De enige zinnige reactie. Natuurlijk gaat het om het principe en dat je niet getild opgelicht wil worden. Ook als waarschuwing aan iedereen Ik ben met hem in discussie gegaan zoals er staat.

mo
door mof - Oct 11, 2021 om 11:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) dit is geen oplichting of flessentrekkerij.
2) als u niets heeft afgesproken over de schoonmaakkosten bent u dieniet plichtig.

ro
door ronny530 - Oct 11, 2021 om 12:24
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Het zou kunnen dat in Duitsland de regelgeving anders is dan in ons land maar en schoonmaakkosten voor een appartement niet in de prijs zijn meegenomen. Misschien wordt van u verwacht om het appartement schoon achter te laten en als u dat niet doet op uw kosten het appartement wordt schoongemaakt. In Nederland worden voor een appartement ook schoonmaakkosten in rekening gebracht maar geldt wel de verplichting om die kosten op de website te vermelden als die niet inclusief zijn. Kan het niet zo zijn dat u bij het boeken wel de algemene voorwaarden heeft ontvangen waar die kosten op vermeldt waren en de hotelier naar die voorwaarden verwijst omdat die algemene voorwaarden op de website niet te vinden zijn.

we
door weethet - Oct 13, 2021 om 11:19
107 Antwoorden / 2 Vragen

nee dat is niet zo zie de link. Het is ook een HOTEL

Ja
door JannieBoe Oct 13, 2021 om 11:40
124 Antwoorden / Vragen

Zo is het. En er zijn geen Duitse regels. Consumentenrecht is iets Europees. Zoals ik suggereerde zei zou ik er pittige formele brief achteraansturen.
Hier staan wel wat voorbeelden van bezwaarbrieven. Daar zit vast wel iets tussen wat na aanpassing bruikbaar is.