su
door suzanne1511 May 7, 2023 om 06:06
Vakantie & reizen

Hotel Antalya eist extra geld

Via Stayforlong heb ik een hotel geboekt voor mij en mijn Engelse partner. Dit heb ik op de Engelse website gedaan omdat dit goedkoper was. Het hotel eist nu we hier aangekomen zijn extra geld omdat ik Nederlands ben en de prijzen duurder zijn voor Nederlanders. Wij zijn echter een contract aangegaan met Stayforlong voor de geboekte prijs. Stayforlong weigert mee te werken. Wat zijn mijn rechten?

11860 14 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 7, 2023 om 07:10
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Als stay for long weigert mee te werken zal het Nederlandse hotel wel eens gelijk kunnen hebben en u beter op de Nederlandse site had kunnen boeken.
Rechten zie ik niet.

https://nl.trustpilot.com/review/stayforlong.com

su
door suzanne1511 - May 7, 2023 om 08:10
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om hotel in Antalya, Turkije.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - May 7, 2023 om 08:34
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Suzanne, wat staat daarover in de algemene voorwaarden? Daar staat een lastig te begrijpen zin in: 'het niet toe te staan om als lokale bevolking te boeken tegen speciale contracttarieven die buiten dat land worden verkocht.' Of dat op u van toepassing is?
Hebt u uw eigen gegevens gebruikt of die van uw Engelse partner? Als dat laatste het geval is lijkt mij de opstelling van het hotel niet correct.

Wat geeft het hotel exact aan als reden? Verschillende prijzen schrijft u maar waarom? Zit het 'm bijvoorbeeld in wisselkoersen bij verschillende valuta waardoor ze benadeeld worden? Of iets anders?

Maar wat u ook kunt doen: een ander hotel zoeken waar u geen gedoe hebt over het tarief. Gevoelsmatig misschien ook beter.
Als u uw geld niet terug kunt krijgen via het hotel kunt u bij een credit card betaling bij de maatschappij eens kunnen informeren of u een charge back procedure op kunt starten zodat u van de cc maatschappij uw geld terugkrijgt.
Goeie vakantie gewenst.

JMA2
door JMA2 May 8, 2023 om 00:16
121 Antwoorden / 2 Vragen

Om via een creditcard je geld terug te eisen moet er wel een echte aanleiding zijn en die zie ik hier niet.

Topantwoord

1paul
door 1paul - May 7, 2023 om 09:10
3173 Antwoorden / 0 Vragen

hetlijkt me niet dat men dit kan eisen al ken ik niet de exacte voorwaarden die zij hanteren, zij zijn akkoord gegaan met de boeking en ik neem aan dat u geen vraag hebt gezien tijdens het boeken welke nationaliteit u heeft, omdat zij, en u, een overeenkomst hebben gesloten moeten beidde partijen zich hieraan houden.

en ja, u heeft gelijk, de overeenkomst die u gesloten heeft is met de reisorganisatie en niet met het hotel, verwijs het hotel daarom ook naar de organisatie en ga er niet tussen zitten!!!!

rj
door rjw May 7, 2023 om 09:40
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En wat doe je als je daar met je koffers staat en het hotel eist nog steeds extra geld?

1paul
door 1paul May 7, 2023 om 16:21
3173 Antwoorden / 0 Vragen

toch verwijzen naar degeen waar je geboekt hebt, daar doen zij zaken mee en niet met jouw!

rj
door rjw May 7, 2023 om 16:42
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de regeltjes heb je helemaal gelijk (als de regel in Turkije tenminste vergelijkbaar zijn met hier). Maar in de praktijk is het toch behoorlijk lullig als je daar staat en je komt het hotel niet in. Er zijn dan ook geen EU regels waar je op terug kunt vallen.

1paul
door 1paul May 9, 2023 om 08:50
3173 Antwoorden / 0 Vragen

RJW, als Nederlander hebben we een enorm besef om op tijd te betalen en dat te betalen wat we ook moeten, op zich niets mis mee trouwens, soms echter moet je je poot stijf houden en voor lief nemen dat men je de toegang weigert tot het hotel als dat voorkomt, op dat moment ga je naar de reisorganisatie met dit feit en dan zullen zij aktie moeten ondernemen, zij hebben hotel geboekt dus zij moeten regelen dat je een hotel hebt wat in ieder geval vergelijkbaar is!!!!

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 7, 2023 om 12:55
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Suzanne1511 ,

Stayforlong is gevestigd in Barcelona , neem eens contact op met ECC , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op

mahadma
door mahadma - May 7, 2023 om 18:04
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik herinner mij dat een NL bewoner via een duitse website (dacht tui, niet zeker) die een vakantie
had geboekt voor een lagere prijs. Kreeg toen geen gelijk.

sw
door swat1500 - May 7, 2023 om 19:04
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Geen idee want u bent de overeenkomst naar Engels,Turks of wellicht Spaans recht aangegaan.

Topantwoord

Bo
door Bobot - May 7, 2023 om 19:16
28 Antwoorden / 2 Vragen

De eerste vraag is toch wel gewoon wat er in de boekingsovereenkomst (en bijbehorende voorwaarden) staat. Je schrijft dat je een overeenkomst hebt met stayforlong en dat kan best kloppen - maar het zou me ook niet verbazen als dit een platform is en de daadwerkelijke overeenkomst direct met het hotel gesloten wordt?

Hoe dan ook, in de bevestiging zal staan dat je geboekt hebt voor de prijs die je betaald hebt. Als voor bepaalde nationaliteiten een toeslag geldt, moet deze vermeld staan in de algemene voorwaarden van de contractpartij (die tijdens het boekingsproces beschikbaar moeten zijn). Is dit niet het geval, dan mag er geen toeslag geheven worden.

Als er wel melding gemaakt wordt van zo'n toeslag, lijkt me dat alsnog dubieus. Een hotel mag best verschillende prijzen hanteren op verschillende websites, maar voor verschillende nationaliteiten? Ik kan me niet indenken dat dat volgens Europees recht toegestaan is - maar u heeft mogelijk met Turks recht te maken en dan kan dat weer anders zijn.

Ik stel me voor dat het nog wel eens lastig kon worden om uw recht te krijgen wanneer u dit moet afdwingen bij dat Turkse hotel... Gaat het om een groot bedrag?

ID
door IDMB May 7, 2023 om 21:18
18 Antwoorden / 4 Vragen

Topicstarter heeft geboekt via een Engelse site. Europese wetgeving is daarop niet van toepassing.

Bo
door Bobot May 7, 2023 om 21:47
28 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie dat Stayforlong geregistreerd staat in Spanje. Maar de vraag welk recht van toepassing is op de overeenkomst is pas relevant wanneer er daadwerkelijk dubieuze bepalingen in staan...

ID
door IDMB May 7, 2023 om 22:16
18 Antwoorden / 4 Vragen

Als een reisorganisatie zicht richt op de Engelse markt en diensten verkoopt aan Engelse klanten dan is toch het Engelse recht van toepassing? Ik vind het een vreemde gang van zaken. Als de partner van de topicstarter had geboekt, dan was er wellicht niks aan de hand geweest.

ID
door IDMB - May 7, 2023 om 22:15
18 Antwoorden / 4 Vragen

Suzanne, kun je ons vertellen hoe het is afgelopen?

su
door suzanne1511 - May 8, 2023 om 06:18
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie reacties allen! Er is nog geen eindresultaat.

Stayforlong houdt telefonisch poot stijf. We hebben hen voorgesteld van start te gaan met een cancellation procedure, maar ze kunnen ons niet vertellen of we dan ons geld terugkrijgen, dat hangt weer af van het hotel zeggen zij. Klopt natuurlijk ook niet helemaal gezien zij zich niet aan hun contract houden. Cancellation manager is pas maandag (vandaag) aanwezig dus we bespreken het vandaan verder.

Wanneer wij tegen het hotel zeggen dat ze het met Stayforlong moeten uitzoeken worden ze vrij onbeleefd en is zelfs een keer gezegd dat ze onze kamer zullen 'locken' als wij niet betalen. Ze hebben zelf ook contact gehad met Stayforlong maar Stayforlong is niet bereid voor ons te betalen.

Stayforlong is inderdaad gevestigd in Spanje, voorwaarden zijn dan ook in het Spaans. Wanneer deze in het Engels/Nederlands wordt geopend staan er enkele onbegrijpelijke zinnen over tonen bewijs residentie/speciale tarieven lokale bevolking. Is dus niet duidelijk.

Ons plan is in elk geval om niet te betalen. Als ze ons uit het hotel zetten vragen we ze dit schriftelijk op papier te zetten zodat we hiermee wellicht het geld terug kunnen krijgen via mijn creditcard maatschappij (zoals genoemd is in de reacties). Genoeg mooie hotels om de hoek hier. Eccnederland, zoals ook genoemd in de reacties, wil ik ook nog contact mee opnemen als het Stayforlong het niet oplost.

Stayforlong heeft nog niet op onze laatste e-mail gereageerd van gistermiddag waarin we hen nog een keer verzoeken het op te lossen gezien niet in de voorwaarden staat dat alle gasten dezelfde nationaliteit moeten hebben als de currency waarin geboekt is etc..

1paul
door 1paul May 9, 2023 om 08:54
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als er enkel staat speciale tarieven voor de locals dan valt u daar zeker niet onder maar enkel de mensen die daar wonen!

ka
door kaartendraak - May 8, 2023 om 11:22
184 Antwoorden / 2 Vragen

Dat lijkt me een 'Stay for short vakantie' te worden....

ze
door zeemannetje - May 8, 2023 om 12:54
121 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel raar. Stel dat wij de prijzen voor turken ook hoger zouden maken dan voor grieken.
Misschien omdat Erdogan een probleem heeft met Nederland?

atlas1302
door atlas1302 - May 8, 2023 om 14:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Om als voorbeeld te geven hoe het hier gaat, vorige week zijn de Ferry prijzen verhoogd voor alleen de toeristen en als je hier niet permanent woont. Ik vind het belachelijk, maar het is wel zo. Wat kan je doen, zwembandje zoeken en naar de overkant zwemmen of extra betalen.
Dus, als de rechten hier zo zijn dan kan ik me voorstellen dat andere landen ook weer haar eigen regeltjes hebben.

Als legitimatie willen ze een paspoort zien, ik schuif altijd mijn residentia onder het luikje door. Maar het geldt niet voor uw Engelse vrouw?

mo
door mof - May 8, 2023 om 20:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Die moet u dan onder engels recht uitzoeken. Ik denk dat het niet kan zolang u de kosten voor bankoverboeking vanuit EU/Eurozone naar buiten de EU/buiten de Eurozone betaalt en daarbij de kosten voor koerswisselingen.