lo
door louisvdhorst May 5, 2011 om 15:44
Vakantie & reizen

Paspoort

Klopt het dat je niet zomaar een kopie van je paspoort mag afgeven? Ik heb gehoord dat als je dit toch moet doen je een nummer van je paspoort moet wegstrepen, en officieel ook je pasfoto moet wegstrepen?

13820 20 Rapporteer

pschaecker
door pschaecker - May 5, 2011 om 15:53
171 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een interessant artikel: destentor.nl

AZ
door AZZ - May 6, 2011 om 12:01
26 Antwoorden / 34 Vragen

Alleen de overheid heeft het recht om een kopie te vragen.

Foto altijd verwijderen! Je sofie nummer verwijderen! Al onze gegevens staan erop! Anderen gaan er met je identiteit vandoor, als men fout wil zijn.

Men geeft te gemakkelijk zijn gegevens weg! Te pas en te onpas wordt een kopie gevraagd! Alleen je pas laten zien moet volfdoende zijn.

Em
door Emmap - May 6, 2011 om 12:04
162 Antwoorden / 8 Vragen

Dat weet ik niet, maar na berichten in journalistieke onderzoeksprogramma's op tv over identiteitsfraude heb ik me voorgenomen, alleen nog ZELF een kopie te maken op een ouderwets kopieerapparaat (dus zonder geheugen!) en er MET RODE PEN op of door te schrijven 'DIT IS 1 KOPIE VOOR [NAAM INSTANTIE] EN DEZE TEKST IS GESCHREVEN MET RODE PEN OP [DATUM]' en pas dan de kopie af te geven.

audb
door audb - May 6, 2011 om 12:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is afhankelijk van wat voor instantie het is.

De overheid hoeft alleen het burger nummer te hebben om al uw gegevens te kunnen vinden.

Maar banken mogen wel vragen naar uw ID gegevens maar mogen geen copy er van maken.

Voor telefoon abonnementen geld dit overigens ook.

Mocht het ergens anders voor zijn dan kan u het beste vragen wat ze nodig hebben en waarvoor dit is.

wimmi20
door wimmi20 - May 6, 2011 om 12:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Lijkt mij een raar advies.
Als je op de kopie schrijft dat het een kopie voor een bepaald doel is dan heb je toch evengoed al je persoons gegevens afgegeven ?

En APS heeft het over altijd foto verwijderen.
Waarom ? Met je foto kunnen ze toch nix ?
En hoe verwijder je de foto ?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=emmap schreef op vrijdag 6 mei 2011, 12:04: Dat weet ik niet, maar na berichten in journalistieke onderzoeksprogramma's op tv over identiteitsfraude heb ik me voorgenomen, alleen nog ZELF een kopie te maken op een ouderwets kopieerapparaat (dus zonder geheugen!) en er MET RODE PEN op of door te schrijven 'DIT IS 1 KOPIE VOOR [NAAM INSTANTIE] EN DEZE TEKST IS GESCHREVEN MET RODE PEN OP [DATUM]' en pas dan de kopie af te geven.

tenormin
door tenormin - May 6, 2011 om 12:39
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Wat mag en niet mag weet ik niet. Wél weet ik dat ik bij recent overlijden van mijn echtgenoot én kopie akte van overlijden én kopie paspoort moest opsturen naar veel instanties. Vreemd, want dat moest naar SVB, PM (Pensioenfonds Metaal), Engels Old Age Pensionersfunds, OHRA ziektekosten, ING Bank. Of dit dan allemaal wettig is zou ik niet weten maar deedt braaf de instructies die ik daarvoor kreeg. NIET aan de Belastingdienst! Terwijl bovengenoemden allemaal (buiten Engels Pensioen) zijn overlijden hadden doorgekregen. Begrijpen doe ik dit dus niet maar om van het ge-o.h. af te zijn dus wel gedaan.

gv
door gvdamn - May 6, 2011 om 13:12
42 Antwoorden / 8 Vragen

Hier een link naar een artikel en uitzending van Tros Radar over het feit dat veel te veel instanties en bedrijven je BurgerServiceNummer (BSN) willen en dat eigenlijk niet mogen. Jouw BSN staat op je paspoort en rijbewijs. In die zelfde uitzending geeft een hoogleraar aan zelf altijd het BSN, paspoort-/rijbewijsnummer en foto af te plakken voorafgaand aan het maken van een kopie.

Op de volgende link kun je zien wie je BSN mogen vragen.

gv
door gvdamn - May 6, 2011 om 13:19
42 Antwoorden / 8 Vragen

In die zelfde uitzending van Tros Radar komt ook een voorbeeld aan de orde van wat criminelen kunnen doen met zo'n kopietje van jouw paspoort en hoeveel ellende je daarvan hebt.

ja
door jan uit zeeland - May 6, 2011 om 13:28
3 Antwoorden / 0 Vragen

het klinkt allemaal mooi je mag dit niet je moet dat doen . maar ik heb pas een trein reis gemaakt van St Petersburg / Moskou /Mongolé/// peking . had over al kopie'' van gemaakt maar zo wel de hotels als de douane keken mij aan met een blik van wat moetten we hier mee aan ? gewoon afgeven de pas en anders niks , kregen het later keurig terug , het duurde wel wat uurtjes aan de grenzen . in de hotels het zelfde verhaal . het was trouwens wel een super reis zonder een probleem ,die zou je krijgen als je moeilijk ging doen over wel of niet afgeven .

tenormin
door tenormin - May 6, 2011 om 13:51
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jan uit zeeland schreef op vrijdag 6 mei 2011, 13:28]het klinkt allemaal mooi je mag dit niet je moet dat doen . maar ik heb pas een trein reis gemaakt van St Petersburg / Moskou /Mongolé/// peking . had over al kopie'' van gemaakt maar zo wel de hotels als de douane keken mij aan met een blik van wat moetten we hier mee aan ? gewoon afgeven de pas en anders niks , kregen het later keurig terug , het duurde wel wat uurtjes aan de grenzen . in de hotels het zelfde verhaal . het was trouwens wel een super reis zonder een probleem ,die zou je krijgen als je moeilijk ging doen over wel of niet afgeven .

Daar sluit ik me volledig bij aan. Je mag zoveel niet met je paspoort maar wij hebben in het verleden ook altijd paspoort af moeten geven in hotel in o.a. Turkije en net zoals je zegt, doe je moeilijk verpest je je eigen vakantie. Big Brother volgt je toch wel, paspoort of geen paspoort afgeven of kopiëren.

rickfokker
door rickfokker - May 6, 2011 om 14:02
6 Antwoorden / 3 Vragen
donna
door donna - May 6, 2011 om 14:18
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik boekte een rondleiding in het Louvre en om de gids beter te kunnen verstaan kregen we er een apparaatje met oordopjes bij. Daarvoor moest ik als borg mijn paspoort afgeven en ik kreeg zelfs geen bewijs dat ik het had ingeleverd. Ik heb dat geweigerd en na een heleboel heen en weer praten vroegen ze of ik de sleutel van mijn hotelkamer had. Die hebben ze toen als borg gehouden, maar ook daarvan kreeg ik geen bonnetje. Gelukkig was hij er nog toen ik terug kwam. Het is precies zo als jan uit zeeland zegt, als je weigert mag je niet meedoen..

ro
door rosenthal - May 6, 2011 om 20:01
53 Antwoorden / 6 Vragen

Als een bedrijf of instelling een kopie van paspoort of iets dergelijks wil hebben dan krjigen ze een kopie waar de nummers met een fotobewerkingsprogramma zijn verwijderd.
Je weet immers nooit hoe save de beveiliging van een bedrijf is. Het is immers ook in strijd met de wet om je paspoort aan derden af te staan om een kopie te laten maken. Want als je slachtoffer wordt van identiteitsfraude dan heb je een probleem, maar dan ook een zeer groot probleem.
Als ik met vakantie ga dan heb ik altijd een kopie van mijn paspoort bij mij en daar is nooit moeilijk over gedaan.

ol
door olda - May 7, 2011 om 08:09
19 Antwoorden / 4 Vragen

Hoera voor deze vraag, ook ik erger mij groen en geel en nog veel meer over hetzelfde, heb tot nu toe bij de bloedprikpost e.d. gewigerd om het te doen, zelfs de achterliggende instantie hierover gebeld, die uiteindelijk indertijd toegaven , dat het vast ""wennen"" was, voor als het officieel werd. Kortom, je wordt belazerd waar je bij staat. IK VIND dat kassa en al die andere programmaas, eens er op uit moeten gaan , om duidelijkheid hierover voor de consument te creeeren, zodat we hopelijk wat minder big brother watching you verkrijgen Ga kopien maken on een simpel copieerapparaat en dingen doorstrepen en inderdaad het advies om met koeieletters met onwisbare inkt erop te vermelden kopie voor ..... die en die, wat van toepassing is.

Kassa ga aan het werk zou ik zeggen

Olda

ma
door mailman - May 7, 2011 om 10:23
84 Antwoorden / 9 Vragen

Er wordt hierboven gesproken over onder meer de moeilijkheden die je kunt krijgen als je je paspoort niet afgeeft, en dat het daarom maar gedaan wordt (hotels buitenland, enzo). Niet moeilijk doen, gewoon afgeven, je hebt een wereldvakantie, enzovoorts.

Hoe weten deze mensen dat er niets raars is gebeurd met je paspoort, er gaat intussen wel een dag voorbij zonder dat je beschikt over je pas (en zonder dat je zicht hebt op wat ermee gebeurt).

Afgelopen week moest ik inentingen laten zetten vanwege een binnenkort te maken reis. Daar werd in eerste instantie ook gevraagd om het afgeven van mijn paspoort, maar bij nader inzien gingen ze daar akkoord met het inzien ervan (ze vroegen ook naar het bsn).

Alsof ik voor de lol op naam van een ander inentingen ga halen. Met dat argument zagen ze ook wel in dat een bsn niet nodig was voor het geven van een inenting tegen Hepatitis a of DTP

saturnus62
door saturnus62 - May 7, 2011 om 11:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heel mooi allemaal, maar ik ben service monteur en als je bij een poort, cq bewaking komt van de Nuon, EON, Tatra Steel, ESA en weet ik wat voor grote bedrijven maken ze een kopie van je paspoort, zo niet kom je er gewoon niet in voor je werkzaamheden en bellen ze je baas met de gevolgen van dien. Ik zou graag willen dat de overheid eens daar een stokje voor steekt. Geen kopie meer mogen vragen op straffe van boete.

ja
door jan uit zeeland - May 7, 2011 om 13:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mailman . Ik wil u wel is zien als je aan de mongoolsé Chinese grens je paspoort niet af geeft is het op dat moment poosje einde reis ,en de trein wacht niet .Je wordt mee genomen bagage uit de trein .En een volgende trein is er niet bij , je trein kaartje is dan ongeldig . kan je achter het gezelschap aan per taxi of vliegtuig koste 500 Eu en anderhalvedag kwijt heb het aangezien van 2 uit het gezelschap . Klopte het visum niet . is wel een iets anderre situatie maar toch ze spreken geen engels dus ga er maar aan staan .is het je dat allemaal waard voor het kleine risico dat er wat fout gaat ? Ga rustig u gang . Maar ik wens u toch een fijne vacantie . Voor mij was het de vacantie voor het leven . geboekt bij tiaratours.nl

jaapje_1
door jaapje_1 - May 9, 2011 om 08:47
315 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt met een identiteitsbewijs altijd een beetje een tweestrijd:

1. Nee je mag je paspoort/rijbewijs/id-kaart officieel niet afgeven of kopiëren, zelfs niet als je gegevens wegstreept. Hij mag namelijk alleen afgegeven worden aan het bevoegd gezag en dat zijn overheidsinstanties die gerechtigd zijn om jouw hoedanigheid vast te stellen (politie bij een controle, douane en ambassadepersoneel bijvoorbeeld).

2. als je een hypotheek wilt, ergens wilt werken ed dan moet je meestal een kopie paspoort afgeven. De belastingdienst stelt dat in veel gevallen zelfs verplicht. Op de kopie moet alles wel zichtbaar zijn omdat bij een belastingcontrole de identiteit vastgesteld moet kunnen worden.

Al met al is het devies een beetje: geef de gegevens alleen af aan instanties die een beetje te vertrouwen zijn. Bij hotels/autoverhuurders geef ik bijvoorbeeld nooit een kopie af maar bij een bank of werkgever heb ik er niet zoveel problemen mee.

tenormin
door tenormin - May 9, 2011 om 09:06
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jaapje schreef op maandag 9 mei 2011, 08:47]Je hebt met een identiteitsbewijs altijd een beetje een tweestrijd:

1. Nee je mag je paspoort/rijbewijs/id-kaart officieel niet afgeven of kopiëren, zelfs niet als je gegevens wegstreept. Hij mag namelijk alleen afgegeven worden aan het bevoegd gezag en dat zijn overheidsinstanties die gerechtigd zijn om jouw hoedanigheid vast te stellen (politie bij een controle, douane en ambassadepersoneel bijvoorbeeld).

2. als je een hypotheek wilt, ergens wilt werken ed dan moet je meestal een kopie paspoort afgeven. De belastingdienst stelt dat in veel gevallen zelfs verplicht. Op de kopie moet alles wel zichtbaar zijn omdat bij een belastingcontrole de identiteit vastgesteld moet kunnen worden.

Al met al is het devies een beetje: geef de gegevens alleen af aan instanties die een beetje te vertrouwen zijn. Bij hotels/autoverhuurders geef ik bijvoorbeeld nooit een kopie af maar bij een bank of werkgever heb ik er niet zoveel problemen mee.

Haha, mag ik even lachen? Geef alleen af instanties die te vertrouwen zijn....Nou, noem me er een paar. Banken? Belasting? Juist die Grootmocholen zijn helemaal niet meer te vertrouwen.

ge
door geminialpha - May 9, 2011 om 15:30
10 Antwoorden / 3 Vragen

lees dit ook even:
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/paspoort-inleveren-gedurende-cruise/