pa
door pandit Apr 6, 2017 om 18:17
Vakantie & reizen

Vliegtuigmaatschappij cancelt vlucht na betaling

Hallo,

Deze vraag heb ik in andere context voorbij zien komen toch stel ik hem. Afgelopen september heb ik 5 tickets gekocht voor mijn gezin van Amsterdam naar Cairo voor komende zomer bij Swiss air met één uur overstaptijd. We hebben direct het forse bedrag overgemaakt. Vandaag kregen we het onaangename bericht dat Swiss air wegens onenigheid met Egypte deze vlucht heeft geanuleerd en we overgeboekt zijn naar een andere ongunstiger vlucht die 8 uur later vertrekt met een overstaptijd van ruim 5 uur in Zurich :-(  , Voor mijn vrouw met 3 jonge kinderen is dit niet te doen (ik vlieg later) en ze komen pas om half drie snachts aan in Cairo. dus het kost hun een complete vakantiedag en een complete herplanning van het taxivervoer aan beide kanten. We kunnen kiezen tussen slikken (accepteren) of anuleren. In beide gevallen lacht Swiss omdat ze de tickets voor het dubbele kunnen verkopen, en er wordt geen compensatie en\of alternatief geboden. bij anuleren wordt er pas na 6 maanden betaald, dus zoeken naar een andere maatschappij zit er niet in. Ik ben hier witheet over en sta met de rug tegen de muur en had dit kunnen verwachten van een oosteuropees of turkse maatschappij, maar niet van het degelijke swiss air. Wat kan ik hier aan doen? op zijn minst had ik compensatie verwacht. Tickets met een lange overstap zijn doorgaans voordeliger. Volgens mij zijn hier IATA richtlijnen voor. Ik heb op EUclaim gekeken en daar kan ik mijn vlucht geeneens vinden. van deze info wordt ik ook niet wijzer. Volgens mij is het simpel, Ik heb een overeenkomst afgesloten met Swiss air en heb me aan mijn deel gehouden (betalen van de ticket) en verwacht van Swiss dat zij zich ook houden aan hun deel van de overeenkomst, dat zij een probleem hebben met Egypte mag niet ons probleem worden, en dat wordt nu wel gedaan.

2926 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2017 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Swiss air heeft ruzie met Egypte en vliegt daar blijkbaar niet meer op. Zij gaan echt niet voor u wel vliegen.

jvberkel
door jvberkel Apr 7, 2017 om 11:11
41 Antwoorden / 7 Vragen

stom antwoord !

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 6, 2017 om 18:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U zit er toch echt naast. Het probleem tussen SwissAir en Egypte kan en mag op u worden afgewenteld, ze hoeven alleen de gemaakte kosten vergoeden en thats it.
Ze zijn u geen compensatie schuldig. Terugbetaling vindt doorgaans veel sneller plaats als 6 maanden.
Als de vlucht niet gaat en die ene vakantiedag minder het struikelblok is dan heeft u weinig keuze.

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2017 om 18:39
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft Swiss Air onenigheid met Egypte? Of meent u dat het nog steeds niet overal veilig is. Alleen sommige resorts misschien; denk dat Swiss Air om die reden de vlucht(en) heeft geannuleerd. Heb uw link gelezen en dan lees ik dat u er niet uitkomt en dan zelf contact moet opnemen met het Europees Consumenten Centrum. Over het algemeen is het reisadvies nog steeds redelijk negatief, zie bijgaande link van de Rijksoverheid. (Bijgewerkt tot 4 April 2017). Overigens: vluchten non-stop zijn niet voordeliger, is mijn ervaring althans, maar dit terzijde.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/egypte

ha
door halex - Apr 6, 2017 om 18:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als degene met wie u een overeenkomst hebt niet nakomt en niet van plan is na te komen, dan hebt u recht op ontbinding. Dat betekent dat u uw geld terug mag eisen. Swiss Air belooft u terug te betalen, dus houdt zich aan de regels.

panter22
door panter22 - Apr 6, 2017 om 19:05
6599 Antwoorden / Vragen

Vervelend dat de vlucht geannuleerd wordt, maar het probleem tussen Swissair en Egypte is wel jullie probleem geworden, want het vliegtuig gaat niet. Dan moet je op zoek naar een alternatief.
De vlucht wordt meer dan 2 weken vantevoren geannuleerd, volgens de EUclaim heb je dan geen recht op een vergoeding.
https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd

Swissair biedt jullie een alternatief, maar dit alternatief bevalt niet. Je hebt dan wel recht op geld van de tickets terug, maar die krijg je pas over een half jaar en dan is de reis al achter de rug. Er is geen geld voor een vlucht door een andere maatschappij.
Overleg eens met de reis/annuleringsverzekering over dit probleem.

aurora1
door aurora1 - Apr 6, 2017 om 19:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin om te denken en zeggen dat Swiss Air lacht om deze kwestie. Ze zullen er ver van blij mee zijn.
Ik vind een uur overstaptijd erg krap trouwens, vooral als je alleen met 3 jonge kinderen dat voor elkaar moet zien te krijgen. Wat dat betreft is het geboden alternatief w.b. overstaptijd beter.
Maar u vindt het allemaal maar niks, dan annuleert u dit toch? Dan maar iets anders boeken en misschien zo dat u tegelijk vliegt en u samen in de weer kunt met 3 jonge kinderen. Dat het 6 maanden zou duren voordat u het betaalde bedrag terug zou ontvangen kan ik me niet voorstellen.
U doet bijna alsof het een zaak om leven en dood is, maar het is niet meer dan een simpel luxe "probleem".
Bovendien kun je met een vakantiebestemming als Egypte wel incalculeren dat het misschien niet zo gladjes zal verlopen als naar een gewoon westers land.

costnix
door costnix - Apr 7, 2017 om 09:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is Kloten in Zürich :-)
Maar nu even serieus. Er is zat te doen op een vliegveld, ook voor kinderen:
https://www.zurich-airport.com/passengers-and-visitors/ en klik op "Shopping & Attractions"

fa
door familyman - Apr 7, 2017 om 11:02
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht kunt u een privé piloot vinden die u privé vliegt.

jvberkel
door jvberkel Apr 7, 2017 om 11:12
41 Antwoorden / 7 Vragen

stom antwoord

costnix
door costnix Apr 10, 2017 om 13:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@jvberkel: Dat is pas een stom antwoord :-(

Ge
door Genee - Apr 7, 2017 om 11:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet duidelijk of u voor die latere vlucht ook met swissair vliegt?
Als dat zo is begrijp ik de problemen van swissair met Egypte niet voor die vlucht 8 uur eerder.

pa
door pandit - Apr 7, 2017 om 12:41
6 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden, waar ik overigens niet vrolijk van wordt, klaarblijkelijk gelden er andere regels dan in het gewone leven. Het rare is dat we gewoon met Swiss vliegen alleen met een dubbele reistijd, Ik zelf vlieg een paar weken later alleen en dan zing ik die 5 uur wel uit. Ik ga Swiss straks bellen en het geval voorstellen, Hopelijk kunnen ze mij overboeken op de vlucht van mijn gezin dan kan ik ondersteuning bieden, moet wel extra dagen opnemen en regelen met mijn werk. Over de veiligheid in Egype, valt momenteel enorm mee, Noord Sinai en de grens met Lybie is wat onveiliger. Ik voel me in Cairo veiliger dan in Amsterdam. Die 6 maanden kreeg ik mijn reisbureau te horen. Omdat ik de tickets 10 maanden van te voren geboekt en betaald heb heb ik een gunstige prijs betaald, Op de site van Swiss zie ik dat deze nu verdubbeld zijn, Swiss kan na een evt. anulatie voor het dubbele verkopen, dus dat bedoel ik dat Swiss lacht. en 16 maanden over mijn geld beschikt. Toch had ik meer consumenten bescherming verwacht, helaas.

pa
door pandit - Apr 10, 2017 om 08:17
6 Antwoorden / 7 Vragen

Gebeld met Swiss Air en ik werd vriendelijk te woord gestaan met begrip voor de situatie. De oplossing was gratis omboeken naar een lufthansa vlucht waar Swiss mee samenwerkt, maar dat moest het reisbureau doen, Het reisbureau verwees weer naar Swiss, uiteindelijk zijn we toch omgeboekt :-)