menno0
door menno0 Dec 7, 2011 om 18:34
Vakantie & reizen

Volkstuinhuisje en 12Volt

Wij krijgen een aggregaat bij de volkstuin en willen 12 Volt accu’s opladen (hoeveel accu’s denken jullie?) om hiermee het huisje niet alleen led te verlichten maar tbv keuken gemak uit zoeken. In USA zag ik te koop+ hoge verzendkosten: een keukenhandmixer, oventje (héél erg gemakkelijk) en toaster.
Op het stratenmakerskanaal zag ik een reservoir dat onder (te hoge??) druk gezet kan worden. Met waterreservoir buiten, lijkt het misschien? op stromend water in de keuken? Ik heb veel uit te zoeken en vraag alle denkbare hulp hierbij. Kosten zijn ook niet onbelangrijk want overname huisje was beduidend.

Vraag: stroom via accu eenmaal binnen geleid, kan de lijn vervolgens opgedeeld worden naar diverse sigarenstekkers in het huisje? Niet alles staat tegelijk aan ten slotte. De Sleutelaar en Tompoes wezen bij inbouwen extra autoplug op verhitting?????
Ik heb eenvoudige uitleg nodig want dit is volsagen nieuw voor me. Ik sta open voor elk voorstel en idee.

Volgende vraag:
ik vond al een 12 V warmtedeken om ’s avonds een start te maken op de slaapbank, een koffiezetter maar is er meer?
Ik ben dankbaar voor alle hulp hierbij. Bvd!

2367 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 7, 2011 om 19:13
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Kan de haren uit mijn hoofd trekken (omdat het al een tijd geleden is) dat ik de naam van die speciaalzaak niet meer weet. In de Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle is er een enorme "keet" die van alles op dit terrein verkoopt. Van koelkasten tot wasmachines, kookplaten en noem maar op, dit alles op basis van 12 volt. Heb Google Earth net gekeken en ik kan het verd..... niet vinden. Op de Bredeweg in Moerkapelle kun je bij een klein kruispunt links af, zeer smalle weg die richting Waddinxveen aangeeft. Is op den duur doodlopend, tot die zaak, rechterkant van die weg. Geen idee of je ook maar een fractie in die omgeving ooit komt. Wij gebruikten die zaak omdat we maar 6 amp in de caravan hadden en dus allerlei artikelen voor 12 V nodig hadden.

menno0
door menno0 - Dec 7, 2011 om 19:20
236 Antwoorden / 42 Vragen

Klinkt interssant. Op de Bredeweg zat een kringloopwinkel. Ik kan daar wel eens gaan rijden en vragen aan een lokale....niet geschoten altijd mis. Bedankt alvast.

tenormin
door tenormin - Dec 7, 2011 om 19:29
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou dat klopt, nog steeds. Even verder zit Park de Randstad waar wij de caravan hadden. Dan rij je nog zo'n pl/min. 600 meter tot dat kruispuntje, waarop rechts een autobedrijfje zit, daar links en dan maar hopen dat er weinig tegenliggers komen. Fijn dat je in ieder bekend bent een beetje.

grindweg
door grindweg - Dec 7, 2011 om 20:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

neem voldoende dikke draden naar de diverse punten.
een sigaren aansteker kan 10 ampere goed aan.
neem een koelkast van bv een camper .( een 12 volt compressor koelkast)
denk aan het vaggregaat dat u er neemt met niet teveel geluid..
neem dasnoods semitractie accu's er bij. (2x 120 AMP MINIMAAL)
neem led verlichting.
een tristar oventje kost nog geen 30 euro en werkt prima. maar dan heeft u een omvormer er bij nodig.
en als het agregaat niet draait kunnen 2 zonnepanelen van 135 watt per stuk al een heel eind helpen.
een brandstof cel is stil maar wel duurder in de brand stof.
het is wat u wilt

henson
door henson - Dec 7, 2011 om 20:58
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Neem aan dat het 12V aggregaat niet door jullie zelf wordt aangeschaft maar collectief...(anders zou je gewoon een 230V kopen toch?).

Even over dit drukreservoir.....waarom zou je dit doen als je toch alleen stromend water in de keuken wilt? Een eenvoudig caravankraantje + pompje is bij iedere caravanboer te koop (hebben ook 12V spullen) werkt net zo goed op 12V en er staat niks onder druk...pompje wordt gewoon geactiveerd als de kraan wordt opengedraaid.
Iedereen die wel eens een koelbox o.i.d. op de sigarettenaansteker in de auto heeft aangesloten gehad kan je vertellen dat de stekker soms gloeiend heet wordt, vandaar de opmerking over verhitting en dat je daar rekening mee moet houden (dus montage van de contrastekker in een brandvaste omgeving....metalen plaatje o.i.d. eventueel afplakken aan de achterzijde met hittebestendige tape, de duurdere 12V autostekkers voor de aanstekeraansluiting zijn intern dan ook voorzien van een zekering, desondanks heb ik weleens een half gesmolten stekker gehad......
Succes met de zoektocht naar 12V apparaten, kijk ook eens bij truckertankstations e.d.

Groet, Henson

menno0
door menno0 - Dec 7, 2011 om 22:20
236 Antwoorden / 42 Vragen

Dan rij je nog zo'n pl/min. 600 meter tot dat kruispuntje
Ik denk dat het Van Hasseltweg is. Vroeger woonde ik in Bleisiwjk; ben beetje bekend en kom daar wel uit. Bedankt voor deze tip.

Neem aan dat het 12V aggregaat niet door jullie zelf wordt aangeschaft maar collectief...(anders zou je gewoon een 230V kopen toch?).

Na aanschaf tuintje zoek ik oplossig met minimale kosten. Geen zonnepanelen voorlopig. De kale tuin is al forse investering.
De voorganger van dat huisje had een aggregaat en daarvoor schuur voor zich alleen, dat kennelijk voldeed. Dat nemen we over.
Semitractie accu? zoek ik op... Gevonden, andere betere inhoud. Ziet er goed uit, beetje prijzig maar heeft veel voordelen las ik. Deze tip gaat ook in de hoed!

Er is naar water geslagen (waterwin gebied), hoe het wordt opgepompt horen wij zaterdag.... Het complex heeft een centraal huisje met toilet en water om af te halen. Op het terrein zelf, de tuinen dus, is geen riolering, stroom, water. We willen met een 1000L wateropslag in restwater voorzien. Het is een hoektuin met prachtig heldere sloot dus voor de tuin voldoende water via dompelpomp.

Hebben truckers geen 24 volt aan boord? Ik wil weten waarover ik het heb en dan gericht op mijn boodschap afgaan.

"Caravanboer" voor 12 V waterpompje keuken: Bedankt voor de tip.
Koelboxje (overname) gaat nu op gas. Overschakeling naar 12 Volt nog te onderzoeken.
Het worden sigaretten aanstekers met zekering. Bedankt

Belangrijk is leuk kunnen functioneren in het huisje/aan de aanrecht.

ik word warm van alle tips.

henson
door henson - Dec 7, 2011 om 23:00
338 Antwoorden / 36 Vragen

Je schrijft:"Wij krijgen een aggregaat.......maar dat zat dus gewoon bij de koop inbegrepen...en over zonnepanelen heb ik het niet gehad.....
Als er naar water wordt geslagen, zit er meestal een ouderwetse handpomp op de put als er geen netstroom aanwezig is.......bovendien smaakt dit grondwater vaak "anders" als thuis uit de kraan, dus gewoon in een jerrycan van huis meenemen en oppompen met een caravanpompje!

Voldoende water uit de sloot voor het 1000 ltr vat via dompelpomp......maar dat wordt er dan wel eentje op 12V dus..de 24V versie zit rond de 200Euro dus daar gaan je minimale kosten of gewoon toch maar met een emmer......
En ja, truckers hebben 24V aan boord, maar vaak hebben deze winkels ook apparatuur die schakelbaar is 12V/24V vandaar de tip en ik weet waar ik het over heb anders gaf ik je de veiligheidstips niet.
Leuk kunnen functioneren in het huisje kan alleen als er ook om de brandveiligheid wordt gedacht, anders wordt je niet alleen warm van alle tips :-)

Succes!

menno0
door menno0 - Dec 8, 2011 om 00:21
236 Antwoorden / 42 Vragen

Henson:
Ik lees veel veronderstellingen. Het behoeft kennelijk nadere uitleg.

We KRIJGEN niets. Zaterdag wordt over overname gesproken. NIETS is in de koop begrepen. In leeg “stinkend schuurtje” heeft de vorige eigenaar een aggregaat gehad, dat nu bespreekbaar wordt voor overname. Tuin is kaal + huisje. Er IS reeds naar water geslagen. Er is GEEN PUT. Er is GEEN HANDPOMP.
We KOPEN voorlopig geen zonnepanelen zoals eerder aan de hand werd gedaan.

Misschien kan het diepe pompwater door een zuivering/filtertablet gaan? Dat is voor later onderzoek wanneer het daar draait.

Het regenwater van hut en schuur gaan we gezeefd opvangen in 1000L vat. Geheel LOS daarvan pompen we uit de sloot water voor de tuin. Inderdaad zijn er VRIJE VEEL dompelpompen 12V te koop tegen zeer redelijke prijs. Dus hebben we accu's nodig.

Gekookt wordt op butagas zowel binnen als buiten. Koelbox gaat op butagas of is over te schakelen?? Ik heb altijd sta caravan gehad, maar dat had 220Volt. Behelpen is niet vreemd, wel 12 Volt en DAT juist was mijn vraag.

Brandveiligheid, ja vandaar info VOORAF naar beperkingen 16V , maar OOK de mogelijkheden voor leuke (keuken) apparatuur.
Ik ga op zoek naar "caravanboer"/Moerkapelle .

Voor geval antwoorden een eigen leven gaan leiden, even mijn hulpvraag bekijken.

menno0
door menno0 - Dec 8, 2011 om 00:22
236 Antwoorden / 42 Vragen

16 volt moet 12 volt zijn

bl
door bloem2004 - Dec 9, 2011 om 13:43
37 Antwoorden / 8 Vragen

Mag u wel slapen in een huisje op een volkstuincomplex?

menno0
door menno0 - Dec 9, 2011 om 17:48
236 Antwoorden / 42 Vragen

Volkstuincomplexen mogen niet het woonadres zijn. Verblijf is beperkt van voorjaar, zomer, begin herfst, dus de periode dat het hek van complex open is voor publiek als andere openbare gelegenheden, zoals begraafplaats.

Voorganger was timmerman en maakte met bouwvergunning een geïsoleerde blokhut. Het is vlak bij huis. Een gezellige late vrijdag laten doorlopen in weekend is zeker mogelijk. En dan dient gemak (12V) de mens. Maar..., thuis wacht wél de douche!

Bedankt het is attent dat U daaraan denkt.