si
door sicoma Jun 25, 2011 om 21:55
Voeding & gezondheid

Aanvraag gratis kraanwater visitekaartjes

Goede morgen,

Ik heb met véél moeite uiteindelijk
4 glazen water bij het dinerbuffet
gekregen nadat we als gezin van
4 al limonades hadden besteld ..
Ik vroeg om een kan water..
Kon niet..wel fles kopen..
Ik zei nee..een KAN kraanwater graag..
Kon niet..fles spa kopen..(meisje nieuw,
werd ingewerkt en erg druk met het apparaat
om te leren hoe dit werkte..)
Ik ben naar de bar gelopen en heb nogmaals
om een KAN kraanwater gevraagd..
Nee kon niet..3e maal dus..
Ik werd "link" en vroeg hoe ze dan de
afwas deden..ook met Spa blauw soms ??

Ik wilde actiekaartje afgeven; werd niet aangenomen
maar wel heel snel vluchtig bekeken..
Uiteindelijk aanbod; 4 glazen kraanwater bij onze
tafel..akkoord door ons..
We hadden bij de Action Factory al veel
uitgegeven qua 1 duur potje poolen (4 euro voor amper
10 minuten !) en 2 glazen cola á 2,50 euro..

Bij afrekenen van alleen onze 4 glazen limonade
bij Market Garden (totaal 9,75 bovenop dinerprijs..) waren de
4 glazen kraanwater wel gratis..
Ik heb bij deze kassa ook het actiekaartje mogen
achterlaten..of ze er iets mee doen betwijfel ik zeer sterk..

Center Parcs lokatie De Eemhof, Biddinghuizen..
Market Garden, zaterdag 25 juni 2011 om 17.30 uur..

Tevens ontvang ik graag méér actie-kaartjes qua gratis kraanwater..
Veelal sportclubs die wel gratis kraanwater schenken maar de
horeca met grote omzet-belangen weigeren veelal..

Idem geldt voor "uitgaanscentrum" Plein 2000 in Huizen
waar bowlingcentrum is en kraanwater weigert te schenken..

Vriendelijke groet,

Mevrouw Fokke

1882 59 Rapporteer

birdies
door birdies - Jun 25, 2011 om 21:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Tevens ontvang ik graag méér actie-kaartjes qua gratis kraanwater......

Waar gaat dit over??????

diumenge
door diumenge - Jun 25, 2011 om 22:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vaag verhaal inderdaad, zal hier mee te maken hebben.

stacey
door stacey - Jun 25, 2011 om 22:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Allemaal leuk en aardig maar waarom zou je een kan kraanwater gratis Moeten hebben
of je er nu wel of niet iets anders had besteld.
Kraanwater kost ook gewoon geld en dan niet roepen ` kost weinig`want die cola waar je 2,50 of meer verkoopt kost inkoop ook weinig..........
Het gaat ook om de kosten van afwas en bediening ed die je van dingen voorziet.

Ze verdienen de kost met eten en drinken dus je betaald ervoor en anders ga je even water drinken uit het fonteintje op het toilet...........daar is het gratis.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 25, 2011 om 22:38
157 Antwoorden / 3 Vragen

Kaartjes: gewoon downloaden en printen... link kassa

Ik denk wel dat iets eisen erg ver gaat, verzoeken kan altijd. Een vergoeding van 0,25 cent per glas is best verdedigbaar. Alles hoeft en kan niet altijd gratis zijn.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 25, 2011 om 22:41
157 Antwoorden / 3 Vragen

off topic.
beste @sicoma
Ik zou volgende keer uw naw gegevens achterwege laten

atenias
door atenias - Jun 25, 2011 om 23:13
75 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vind het niet netjes om een bedrijf zwart te maken, alleen maar omdat ze geen gratis water aanbieden. Er staat nergens in de wet dat de Horeca gratis drinkwater aan klanten moet verschaffen.

In ieder geval zal ik als ik jou was niet meer terug gaan naar de genoemde plaatsen, het risico dat er per ongeluk 'iets van het personeel' in je eten/drinken belandt is te groot geworden.

mastag
door mastag - Jun 25, 2011 om 23:30
955 Antwoorden / 19 Vragen

Echt, als ik horecabaas zou zijn zou ik zeker voor kids en medicatie er geen probleem van maken.
Maar als klanten beginnen te eisen, .....ik zou ze niet eens meer het eten serveren.

Als je uit gaat eten weet je dat het wat kost daar leven ze namelijk van.

Mastag

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 26, 2011 om 01:27
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ach... De eeuwig durende water discussie in de horeca...

Als Horecaondernemer zeg ik...: Geef je gasten (ongevraagd) een karaf water op tafel bij hun maaltijd, wees gastvrij en een goede gastheer, uiteindelijk zul je hiervoor zelfs beloond worden (zo blijkt ook uit dit soort discussies...)

De enkeling die bij je binnenstapt en alleen een glas kraanwater bestelt en verder niets die spreek je achteraf aan op hun gedrag.
(en dan ga ik er nog gemakshalve van uit dat ze een keertje bij je terugkomen omdat je van die geweldige service verleende...)
Dat is niet het gros natuurlijk... maar een 'bad habit' kun je misschien niet afleren maar mensen wel attenderen op de werkelijke kosten van hun actie.

Bereik je meer mee als géén gratis water bij de maaltijd schenken is mijn idee...

birdies
door birdies - Jun 26, 2011 om 07:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Sommige mensen kunnen beter thuis hun patatje op eten. Uit (eten) gaan mag blijkbaar allemaal niets kosten. Bovendien is het de toon die de muziek maakt.

bosbess
door bosbess - Jun 26, 2011 om 08:30
354 Antwoorden / 40 Vragen

Er is (oma vertelt) een tijd geweest dat Spa blauw helemaal niet bestond. Water kreeg je overal gratis. Toen is de een of andere slimmerik op het idee gekomen om water in mooie flessen te stoppen en daar geld voor te vragen. In die tijd heb ik een horecaondernemer gekend, die geen Spa blauw wilde verkopen. "Ik ga toch zeker geen geld vragen voor een glas gewoon water", zei hij. "Ik ben blij dat mensen bij me binnen komen en service verdient zich vroeger of later altijd terug."

Maar langzamerhand hebben de meeste horecaondernemers zich aangepast. Als je een glas gewoon water wilt hebben voel je je bijna een bedelaar. Inderdaad is het de toon die de muziek maakt en een botte weigering van een glas water zorgt niet voor een plezierige sfeer. Het heeft zoiets van: "Ik sta hier om geld te verdienen en niet om vliegen te vangen en als je iets gratis wilt hebben ga je maar naar huis of naar de wc." Gezellig.

In Frankrijk, het gastronomisch land bij uitstek, waar veel NL restaurants hun formule en menukaart op baseren, wordt in restaurants ongevraagd altijd een karaf kraanwater op tafel gezet. Ze zouden het niet in hun hoofd halen om te eisen dat je Spa blauw neemt. De klanten zouden opstappen en nooit meer terugkomen.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 09:05
157 Antwoorden / 3 Vragen

Bij ons bij de chinees staat het gewoon op de drankkaart. Als ik het goed heb, glas water 0,25 en een karaf water 2 euro.
Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Het zou meer duidelijkheid geven als alle horeca ondernemers het gewoon opnemen op de drankkaart zodat direct duidelijk is wat de wel en niet willen aanbieden.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 09:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Jammer dat het niet meteen verstrekken van gratis water het plezier in uw dagje uit zo te niet deed.

Volgende keer een fles water meebrengen. U vraagt om gratis kan water als daar behoefte aan is. Wordt dit geweigerd haalt u uw fles uit de tas.

druifje01
door druifje01 - Jun 26, 2011 om 10:26
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Om bij tdehondt aan te sluiten en even een ietsje anders:

Toen ik eens in een cafe eens een kopje loeisterke espresso geserveerd kreeg vroeg ik er een glaasje heet water bij. Dit om de sterke smaak tussen de slokjes even te neutraliseren. (Zo doet men dat in Zuid-europa). De bediening wilde geen glaasje water geven. De reden was: "Sommige mensen nemen een theezakje mee van huis en drinken dan 'gratis' thee als wij een glaasje heet water serveren."Het kan verkeren ......

druifje01
door druifje01 - Jun 26, 2011 om 10:27
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Om bij tdehondt aan te sluiten en even een ietsje anders:

Toen ik eens in een cafe eens een kopje loeisterke espresso geserveerd kreeg vroeg ik er een glaasje heet water bij. Dit om de sterke smaak tussen de slokjes even te neutraliseren. (Zo doet men dat in Zuid-europa). De bediening wilde geen glaasje water geven. De reden was: "Sommige mensen nemen een theezakje mee van huis en drinken dan 'gratis' thee als wij een glaasje heet water serveren." Het kan verkeren ......Raskampeerders.

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 10:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bosbess schreef op zondag 26 jun 2011, 08:30]In Frankrijk, het gastronomisch land bij uitstek, waar veel NL restaurants hun formule en menukaart op baseren, wordt in restaurants ongevraagd altijd een karaf kraanwater op tafel gezet. .

Als ze daar gewoon zijn karaf water bij het eten te serveren zit die echt al wel in de prijzen verwerkt..............
dus die betaal je ongemerkt echt wel ;-)
Omdat het hier niet `standaard` is werkt het hier anders.

Door die leuke kaarten actie gooien ze straks om van het gezeur de prijzen omhoog om de liters water te dekken waar iedereen om zeurt en kun je het straks overal `gratis` krijgen........
Maar ik betaal die onzin dan ook als ik alleen een (duurder geworden) biertje wil drinken ipv kraanwater ! ;-(
En daar zitten oa niet water drinkers ook niet op te wachten lijkt me.
En iedereen klaagt al steen en been dat de horeca onbetaalbaar is.......

Goeie actie dus........NOT

rapil
door rapil - Jun 26, 2011 om 10:37
433 Antwoorden / 0 Vragen

@tdehond. Als ze dit in mijn zaak zouden flikken staan ze zo weer buiten.

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 10:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rapil schreef op zondag 26 jun 2011, 10:37]@tdehond. Als ze dit in mijn zaak zouden flikken staan ze zo weer buiten.

Gelijk heb je, straks nemen ze ook hun eigen lunch of toetje nog even mee....

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 11:03
157 Antwoorden / 3 Vragen

Het gratis willen verkrijgen van water kan je verzoeken. Het staat de ondernemer vrij om hieraan te voldoen of niet. Het eigenhandig meenemen van water of ander drink- of etenswaren is niet acceptabel.
Krijg je geen gratis water dan heb je de keuze dit vriendelijk te accepteren of een andere horeca zaak zoeken.
Dat de horeca ondernemer dat misschien minder klanten krijgt is zijn zaak.

Het meerder keren door vragen en dan boos worden is ook niet beleeft. Een keer vragen en dan een keuze maken.

Het was volgens mij de bedoeling van de Vara actie om een vriendelijke actie te organiseren om het gebruik van duur bronwater te verminderen met als achtergrond dat ons drinkwater in nederland gelijkwaardig van kwaliteit is als het duurdere bronwater.

birdies
door birdies - Jun 26, 2011 om 11:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rapil schreef op zondag 26 jun 2011, 10:37]@tdehond. Als ze dit in mijn zaak zouden flikken staan ze zo weer buiten.

Helemaal met je eens! Mensen willen uit eten, maar het mag allemaal weer niks kosten. Lekker thuis je pakje brood met water maar op eten. Het is niet de bedoeling dat je in een restaurant plaats neemt met je eigen mee gebrachte zooi.

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 11:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 26 jun 2011, 11:03]. Het is niet de bedoeling dat je in een restaurant plaats neemt met je eigen mee gebrachte zooi.

Ze nemen straks zelf brood mee voor bij die gratis kan water ;-)

birdies
door birdies - Jun 26, 2011 om 11:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 26 jun 2011, 11:05][quote=birdies schreef op zondag 26 jun 2011, 11:03]. Het is niet de bedoeling dat je in een restaurant plaats neemt met je eigen mee gebrachte zooi.

Ze nemen straks zelf brood mee voor bij die gratis kan water ;-)

Voor de hond?

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 11:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 26 jun 2011, 11:09]
Voor de hond?

Is een idee, een hond meenemen,
als je een hond mee hebt geven ze vaak wel gratis een bak water ;-)

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 11:30
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rapil schreef op zondag 26 jun 2011, 10:37]@tdehond. Als ze dit in mijn zaak zouden flikken staan ze zo weer buiten.

Dat zou dan de eerste en laatste keer zijn dat ik in uw zaak wat gebruikte. Ik ga probleemloos naar een andere zaak die wat verder weg ligt als ik onheus bejegend wordt door de bedrijfsleider. Daarom kom ik ook niet meer bij de plaatselijke coop. Een paar meter van mijn huis vandaan. De bedrijfsleider was onbeschoft toen ik terug kwam met beschimmelde lassie toverrijst.
Ik ga graag naar de C1000. Iets verder weg, maar vriendelijk behulpzaam personeel + vergoeding van kapot gevallen flesje nadat ik afgerekend had. Alle hulde voor deze klantvriendelijke aanpak bij C1000.

Oops! Ik verval in herhalingen, Sorry!

birdies
door birdies - Jun 26, 2011 om 11:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Dat zou dan de eerste en laatste keer zijn dat ik in uw zaak wat gebruikte.......... Heb zo het vermoeden dat een restauranteigenaar dat niet als een gemis ervaart. Ik vind het ronduit onbeschoft eigen spullen mee te nemen naar een restaurant, ik zal het nog niet in mijn hoofd halen bij een snackbar op de hoek.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 12:00
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 26 jun 2011, 11:42]..........Dat zou dan de eerste en laatste keer zijn dat ik in uw zaak wat gebruikte.......... Heb zo het vermoeden dat een restauranteigenaar dat niet als een gemis ervaart. Ik vind het ronduit onbeschoft eigen spullen mee te nemen naar een restaurant, ik zal het nog niet in mijn hoofd halen bij een snackbar op de hoek.

Ach. Ik vind het optreden van deze eigenaar ook wat overtrokken. Iemand uit de zaak zetten als de eigenaar weigert gratis een karaf water neer te zetten. Waarna de dorstige klant een meegebrachte fles water aan de dorstige lippen zet, vind ik erg onbehoorlijk gedrag.

M.i. lijkt het mij beter en klantvriendelijk tegen de van de dorst omkomende klant te zeggen dat het niet toegestaan is om in deze zaak meegebrachte dranken te nuttigen. Ik zou dan even naar buiten kunnen lopen en aldaar de fles aan de dorstige lippen te zetten. :)

In de kantine van mijn Honden KC is het ook niet toegestaan om meegebrachte dranken te nuttigen. Hier heb ik geen enkel probleem mee. Dat doe ik dan buiten. Dit wordt daar overigens op een leuke manier gezegd en dat stel ik erg op prijs. U begrijpt dat ik daar graag terug kom.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 12:02
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 26 jun 2011, 11:42]Ik vind het ronduit onbeschoft eigen spullen mee te nemen naar een restaurant, ik zal het nog niet in mijn hoofd halen bij een snackbar op de hoek.

helemaal mee eens

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 12:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

BTW

KC = Kynologen Club

laaglander
door laaglander - Jun 26, 2011 om 12:07
473 Antwoorden / 1 Vragen

@tdehond.. ik neem aan dat jij ook gratis werkt? of moet daar dan ineens wel voor betaald worden?

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 12:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 26 jun 2011, 12:00]Ach. Ik vind het optreden van deze eigenaar ook wat overtrokken. Iemand uit de zaak zetten als de eigenaar weigert gratis een karaf water neer te zetten. Waarna de dorstige klant een meegebrachte fles water aan de dorstige lippen zet, vind ik erg onbehoorlijk gedrag.

Moet echt niet gekker worden zeg...............
je fles water drink je dan maar op straat leeg, cafe of restaurant het is geen openbare gelegenheid zeg.

bosbess
door bosbess - Jun 26, 2011 om 12:11
354 Antwoorden / 40 Vragen

Om het luchtig te houden even een leuk verhaal (oma vertelt alweer): mijn kleindochter werkt als bijbaantje in een zeer druk bezocht pannekoekenrestaurant. Op een gegeven moment strijkt een gezin, vader, moeder, twee dochters, neer aan een gedekte tafel in de serre, waar op dat moment verder niemand zat. Ze bestelden allemaal een cola.

Even later moest mijn kleindochter iets halen uit een kast in de serre. Ze denkt: "Wat ruik ik?" Ze kijkt om en daar zat de familie uitgebreid een meegebrachte kipmaaltijd te nuttigen. Ze meldde het direct aan haar baas, die haar opdracht gaf om er niets van te zeggen en gewoon de cola af te rekenen. Ik heb hartelijk gelachen om dit verhaal. Zo kan het dus ook. Na enig aarzelen moet ik de baas toch gelijk geven: mensen die zoiets doen zijn zulke grote uitzonderingen, dat je je er gewoon niet druk over moet maken, hoewel dit natuurlijk wel héél ver gaat.

Uiteraard, Stacey, zit in Frankrijk de karaf water doorberekend in de prijs, evenals het tafelkleed, de servetten en het gebruik van serviesgoed en bestek en andere faciliteiten. Maar wat zal dat beetje water nou helemaal kosten? Ze brengen het zodra ze de bestelling komen opnemen of direct daarna. Wil je niets anders drinken, prima. Het doet erg gastvrij aan en ik kan het alle horecaondernemers alleen al om die reden aanbevelen. En geloof me, er zijn in Frankrijk genoeg restaurantjes waar je voor onder de 15 euro een prima drie- of zelfs viergangen menu kunt krijgen.

Ik kende de kaartjesactie niet, maar ik heb me altijd geërgerd aan het feit dat ze je willen dwingen om een flauwekuldrankje te kopen.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 12:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=laaglander schreef op zondag 26 jun 2011, 12:07]@tdehond.. ik neem aan dat jij ook gratis werkt? of moet daar dan ineens wel voor betaald worden?

Hoe bedoelt u?
Mijn honden krijgen ook een beloning als zij doen wat ik vraag.
Zoals ik al aangaf vind ik het prima als een restauranthouder aangeeft dat ik geen meegebrachte dranken in zijn zaak mag nuttigen. Zelfs als hij geweigerd heeft om mij een gratis karaf water te verstrekken.

Maar mij daar voor de zaak uitzetten is m.i. een onbehoorlijke en overtrokken reactie.

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 12:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Na enig aarzelen moet ik de baas toch gelijk geven: mensen die zoiets doen zijn zulke grote uitzonderingen, dat je je er gewoon niet druk over moet maken, hoewel dit natuurlijk wel héél ver gaat.--

Probleem is dat dit tegenwoordig steeds meer als normaal beschouwd wordt door bezoekers.............ronduit schandalig vind ik het.
Ze zijn al altijd coulant als kleine kinder eigen meegebrachte limonade/diksap drinken, maar ik vroeg het altijd netjes of het kon, als ze het zelf ook zouden verkopen had ik het gewoon besteld, lijkt me niet meer dan normaal ik zit tenslotte op hun stoel een plek bezet te houden waar ook een betaalde klant kan zitten anders.....het is wel hun kostwinning.

De `claimcultuur` en het `alles moet gratis` waar we steeds meer lijken heen te gaan staat mij niet echt aan, roepen tegen de graaiers in Den Haag maar zelf niet beter willen zijn............maar affijn we drijven op die manier de prijzen daardoor zelf steeds hoger op en dat is iets dat mensen blijkbaar niet inzien.......

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 12:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ Stacey

De kunst is om als eigenaar van een restaurant om beleefd te blijven. Het is zijn goed recht om aan te geven dat het nuttige van meegebrachte waren niet toegestaan is.

De mond op mond reclame werkt in zijn voordeel als hij klantvriendelijk is. Is hij dat niet dan werkt deze vorm van reclame in zijn nadeel.

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2011 om 12:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De eerst volgende keer dat ik uit eten ga, neem ik gewoon mijn eigen biefstukje, boter, groente en pannen mee. Dan hoeft de kok het alleen nog maar even op te warmen. Dat scheelt toch ook weer op mijn rekening. En uiteraard neem ik een fles huiswijn, maar dan wel van mijn eigen huis! Blijkbaar vinden we dit inmiddels normaal in dit land. We menen zeer individueel op alles recht te hebben, krijgen we het niet dan is het onrechtvaardig, ondemocratisch en oneerlijk. En wat gaan we dan doen? Als een klein kind enorm toneel spelen. Ik moet alles hebben en de ander vooral niets........tja, hoe zou dat toch komen?

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 12:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 26 jun 2011, 12:29]@ Stacey

De kunst is om als eigenaar van een restaurant om beleefd te blijven. Het is zijn goed recht om aan te geven dat het nuttige van meegebrachte waren niet toegestaan is.

Het staat veelal ook aangegeven, maar het is te triest voor woorden dat dit zou moeten want zoiets spreekt voor zich............
Net als je in reclamefolders de tekst moet zetten `exclusief assecoires` als je een kast te koop zet.............te zot voor woorden, alsof ze kasten met inhoud zouden verkopen, maar consument van tegenwoordig zou het nog eisen ook als het er Niet bijstond............

Waar gaan we heen op deze wereld zeg..............
stelletje verwende hebberige kleuters lijkt het wel soms.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 12:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 26 jun 2011, 12:34]De eerst volgende keer dat ik uit eten ga, neem ik gewoon mijn eigen biefstukje, boter, groente en pannen mee. Dan hoeft de kok het alleen nog maar even op te warmen. Dat scheelt toch ook weer op mijn rekening. En uiteraard neem ik een fles huiswijn, maar dan wel van mijn eigen huis! Blijkbaar vinden we dit inmiddels normaal in dit land. We menen zeer individueel op alles recht te hebben, krijgen we het niet dan is het onrechtvaardig, ondemocratisch en oneerlijk. En wat gaan we dan doen? Als een klein kind enorm toneel spelen. Ik moet alles hebben en de ander vooral niets........tja, hoe zou dat toch komen?[/quote

In dit geval lijkt het mij gemakkelijker om deze items thuis te nuttigen. :)

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 12:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

En om nog even terug te komen op die eisen voor Gratis water................
Water is Niet gratis, voor niemand, het mag dan wellicht goedkoper zijn dan cola maar gratis is het Nergens dus waarom zou jij het op kosten van een ander dan gratis moeten krijgen ?!

gladdeharry
door gladdeharry - Jun 26, 2011 om 12:40
463 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft vast een leuk leven schat ik zo in.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 12:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 26 jun 2011, 12:39]En om nog even terug te komen op die eisen voor Gratis water................
Water is Niet gratis, voor niemand, het mag dan wellicht goedkoper zijn dan cola maar gratis is het Nergens dus waarom zou jij het op kosten van een ander dan gratis moeten krijgen ?!

Mijn eerste hond ging 's-avonds mee "stappen". Zij was eregast in mijn stameethuis. Ze zat aan de bar, kreeg gratis een bakje water en gratis stukjes gekookte worst van de eigenaar. Een paar Engelse gasten gaven haar zelfs de erenaam Lady A. toen zij hoorden dat mijn hond een vrouwtje was.
Wij gaven een goede tip bij het afrekenen. Hiermee compenseert een stamgast de gastvrijheid van de eigenaar. Ook namen we meer vrienden mee, wat weer goed voor zijn klandizie was.

Helaas overleed de eigenaar en was de enorm gezellige gastvrije sfeer weg toen de zaak werd overgenomen. We betreurden zijn vroegtijdig overlijden en zijn op zoek gegaan naar een andere stameethuis waar het weer goed toeven was.

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2011 om 12:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

tdehond,
Als ik dat thuis eet, kan ik geen stampij maken en eisen dat ik korting krijg en het eten en drinken zelfs voor niets. de bediening betaal ik natuurlijk alleen maar voor de 3 minuten dat ze met mij bezig zijn.

En als ik thuis eet, ziet niemand mij en ben ik niet uit eten. Ik moet natuurlijk wel gratis/voor bijna niets uit eten kunnen. Dat is toch normaal? Ik moet natuurlijk wel gewoon mijn salaris iedere maand krijgen (en zeker geen dag te laat). Hoe een ander zijn brood verdient moet die ander maar weten.

En als de horecaboer wel lastig/vervelend doet, ga ik natuurlijk meteen aangifte doen van bedreiging, belediging en discriminatie. Ik ben tenslotte de klant en mag de ondernemer en zijn personeel wel voor van alles en nog wat uitmaken en behandelen als voetvegen.....aldus blijkbaar een steeds groter wordend deel van de samenleving.

Ik zag 2 weken geleden en heel aardig bordje in een winkel hangen. De tekst was iets van: "Let op: Hier werkt geen personeel. Hier werken wel mensen....behandel ze ook als zodanig."

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 12:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@tdehond

Ja, dus ?

Leuk als een eigenaar dat ZELF zo beslist zonder dat klant dit EIST...........
Maar dat soort dingen kon vroeger nog want dat was een uitzondering, nu is het een EIS geworden en wordt dat kostbaar, zeker voor de horeca die niets heeft aan klantenbinding door groot verloop/toeristen/eendagsvliegen.
Bij stamcafe werkt het vaak nog even anders.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 12:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 26 jun 2011, 12:52]tdehond,
Als ik dat thuis eet, kan ik geen stampij maken en eisen dat ik korting krijg en het eten en drinken zelfs voor niets. de bediening betaal ik natuurlijk alleen maar voor de 3 minuten dat ze met mij bezig zijn.

En als ik thuis eet, ziet niemand mij en ben ik niet uit eten. Ik moet natuurlijk wel gratis/voor bijna niets uit eten kunnen. Dat is toch normaal? Ik moet natuurlijk wel gewoon mijn salaris iedere maand krijgen (en zeker geen dag te laat). Hoe een ander zijn brood verdient moet die ander maar weten.

En als de horecaboer wel lastig/vervelend doet, ga ik natuurlijk meteen aangifte doen van bedreiging, belediging en discriminatie. Ik ben tenslotte de klant en mag de ondernemer en zijn personeel wel voor van alles en nog wat uitmaken en behandelen als voetvegen.....aldus blijkbaar een steeds groter wordend deel van de samenleving.

Ik zag 2 weken geleden en heel aardig bordje in een winkel hangen. De tekst was iets van: "Let op: Hier werkt geen personeel. Hier werken wel mensen....behandel ze ook als zodanig."

Ik ben overal, zelfs thuis tegen een ruziezoekende buur uiterst correct. Ik zeg U en spreek met twee woorden.
Ik weet wat iemand voor mij deed. Ik waardeer gastvrijheid en welwillendheid.

Ik accepteer niet dat ik onbehoorlijk behandeld wordt door een ander. Maar ik blijf uiterst beleefd.

Met dank aan mijn ouders die mij een goede set normen en waarden bijgebracht hebben.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 13:02
157 Antwoorden / 3 Vragen

misschien dat de vraagsteller ook kan reageren op deze discussie, wat eigenlijk startte als vraag.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 13:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

BTW
Ik heb overigens nog nooit om een gratis glas water gevraagd in een restaurant en sta verbaasd over de opwinding die t.s. hier teweeg gebracht heeft.

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 13:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 26 jun 2011, 13:03]
sta verbaasd over de opwinding die t.s. hier teweeg gebracht heeft.

Dat is waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze bedrijven met naam noemt en dit valt mi onder (ten onrechte ) zwartmakerij .............

bosbess
door bosbess - Jun 26, 2011 om 13:24
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik begrijp niets van al dat schelden, doemdenken en dat de hele maatschappij steeds rotter wordt, het volk steeds brutaler en veeleisender enz. De discussie gaat hier in wezen niet om die karaf of dat glas water. Waar het om draait is service en klantvriendelijkheid van de enige die daar echt belang bij heeft en dat is de horecaondernemer.

Ik heb zelf in de horeca gewerkt, zowel in Nederland en Zwitserland en als in Frankrijk. Er zijn twee types horecaondernemers, die beide niets anders willen dan hun brood verdienen, maar met verschillende mentaliteit:
1. de klant is koning, iedere klant is er een en als hij weinig besteedt brengt hij in ieder geval gezelligheid; ik ben de baas maar binnen bepaalde grenzen accepteer ik heel veel.
2. ik sta hier voor m'n centen en nergens anders voor; hier gelden mijn regels en daar zullen klanten rekening mee moeten houden. Als het ze niet bevalt, dan is dáár het gat van de deur.

Gelukkig zijn de eersten ver in de meerderheid. Zowel werken als gast zijn bij de eerste is heel wat plezieriger dan bij de tweede. Dat is waar tdehond neem ik aan ook op doelt. Als je met mensen werkt, zal je een zekere soepelheid moeten betrachten, dat komt de totale atmosfeer ten goede. Ik heb ooit eens bij een lunchroom (bestaat zoiets nog?) gewerkt, waar het tweede kopje koffie gratis was. Iedere zaterdagmorgen kwam daar een echtpaar. De man bestelde een kop koffie, de vrouw hoefde niks. Na een tijdje bestelde hij het tweede kopje koffie. Dat dronk de vrouw dan op. De baas vond dit niet leuk, maar hij zei er niets van. Ach, denk ik dan, die ouwe mensen (weinig geld?) waren er zo op hun manier toch even uit en verder deed niemand dat. Je kan ook schelden, dat het profiteurs waren en als ze geen geld hebben, moeten ze maar thuis blijven, enz. enz.. Maar ja, er is zóveel ergers in de wereld...

.

bouke1966
door bouke1966 - Jun 26, 2011 om 13:29
157 Antwoorden / 3 Vragen

ik ga even een glasje water halen bij onze snackbar en thuis ervan genieten in de zon in mijn achtertuin.

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 13:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bosbess schreef op zondag 26 jun 2011, 13:24]De discussie gaat hier in wezen niet om die karaf of dat glas water. Waar het om draait is service en klantvriendelijkheid van de enige die daar echt belang bij heeft en dat is de horecaondernemer..

Nou, ik begrijp het probleem van de horeca van Tegenwoordig wel.

Ik heb het probleem zelf zien ontstaan bij een lunchroom hier in het winkelcentrum, er streken arabieren neer en die bestellen standaard een glas water bij hun koffie, water gaven ze voorheen altijd gratis.......eerst zitten er 5 man dan 20 dan 30 en die hebben allemaal een gratis glas water naast hun koffie en na die koffie zitten ze daar ook nog een uur mee.....
En dan ging het wellicht niet eens om de kosten van dat glaasje water maar om het gemis van die 30 glazen die niets opbrengen en de afwas en de bezet blijvende tafels die geen inkomsten gaven..............
Toen hebben ze het gestopt en was het over met het gratis water, je kon het alleen nog aan de bar gratis krijgen als je het nodig had voor medicatie en anders tegen betaling bij je koffie...............

En tegenwoordig schijnt iedereen het zo te willen, 1 drankje+1 gratis glas water........ dus dat werkt niet.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 13:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=bosbess schreef op zondag 26 jun 2011, 13:24]Ik begrijp niets van al dat schelden, doemdenken en dat de hele maatschappij steeds rotter wordt, het volk steeds brutaler en veeleisender enz. De discussie gaat hier in wezen niet om die karaf of dat glas water. Waar het om draait is service en klantvriendelijkheid van de enige die daar echt belang bij heeft en dat is de horecaondernemer.

Ik heb zelf in de horeca gewerkt, zowel in Nederland en Zwitserland en als in Frankrijk. Er zijn twee types horecaondernemers, die beide niets anders willen dan hun brood verdienen, maar met verschillende mentaliteit:
1. de klant is koning, iedere klant is er een en als hij weinig besteedt brengt hij in ieder geval gezelligheid; ik ben de baas maar binnen bepaalde grenzen accepteer ik heel veel.
2. ik sta hier voor m'n centen en nergens anders voor; hier gelden mijn regels en daar zullen klanten rekening mee moeten houden. Als het ze niet bevalt, dan is dáár het gat van de deur.

Gelukkig zijn de eersten ver in de meerderheid. Zowel werken als gast zijn bij de eerste is heel wat plezieriger dan bij de tweede. Dat is waar tdehond neem ik aan ook op doelt. Als je met mensen werkt, zal je een zekere soepelheid moeten betrachten, dat komt de totale atmosfeer ten goede. Ik heb ooit eens bij een lunchroom (bestaat zoiets nog?) gewerkt, waar het tweede kopje koffie gratis was. Iedere zaterdagmorgen kwam daar een echtpaar. De man bestelde een kop koffie, de vrouw hoefde niks. Na een tijdje bestelde hij het tweede kopje koffie. Dat dronk de vrouw dan op. De baas vond dit niet leuk, maar hij zei er niets van. Ach, denk ik dan, die ouwe mensen (weinig geld?) waren er zo op hun manier toch even uit en verder deed niemand dat. Je kan ook schelden, dat het profiteurs waren en als ze geen geld hebben, moeten ze maar thuis blijven, enz. enz.. Maar ja, er is zóveel ergers in de wereld...
.

U heeft mij helemaal begrepen.

Nico, de restaurant eigenaar staat zo'n 30 jaar na zijn overlijden nog zeer goed aangeschreven bij zijn gasten. We hebben het er nog wel eens over wat een geweldig goede sfeer er was en hoe plezierig hij met zijn gasten om ging.

Een restaurant eigenaar die het gedrag van een "moeilijke klant" goed opvangt, krijgt waardering van de gasten die hier getuige van zijn. De tam tam doet dan zijn werk. Er komen dan vanzelf meer gasten in zijn zaak.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 26, 2011 om 13:42
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Gratis bestaat niet. Als er in een restaurant "gratis" water wordt uitgedeeld zit dat echt wel in de prijzen verwerkt.

Mijn ervaring met gratis water in restaurants; als ik een pil moet nemen is het nooit een probleem geweest om een gratis glaasje water te krijgen.

Om een glaasje water vragen en verwachten dat het gratis is zou ik niet in mn hoofd halen.

birdies
door birdies - Jun 26, 2011 om 15:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 26 jun 2011, 13:19][quote=tdehond schreef op zondag 26 jun 2011, 13:03]
sta verbaasd over de opwinding die t.s. hier teweeg gebracht heeft.

Dat is waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze bedrijven met naam noemt en dit valt mi onder (ten onrechte ) zwartmakerij .............

Inderdaad, dat en de manier waarop (eisend), is een doorn in mijn oog. Zoals ik al schreef: het is de toon die de muziek maakt.

........Met dank aan mijn ouders die mij een goede set normen en waarden bijgebracht hebben. ..........

Dan zijn ze je wel vergeten te vertellen, dat het 'not done' is eigen eten/drinken te nuttigen in een restaurant. Het zou zo moeten zijn dat geen restauranteigenaar hoeft te verzoeken je eigen drinken in je tas te laten.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 16:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 26 jun 2011, 15:05][quote=stacey schreef op zondag 26 jun 2011, 13:19][quote=tdehond schreef op zondag 26 jun 2011, 13:03]
sta verbaasd over de opwinding die t.s. hier teweeg gebracht heeft.

Dat is waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze bedrijven met naam noemt en dit valt mi onder (ten onrechte ) zwartmakerij .............

Inderdaad, dat en de manier waarop (eisend), is een doorn in mijn oog. Zoals ik al schreef: het is de toon die de muziek maakt.

........Met dank aan mijn ouders die mij een goede set normen en waarden bijgebracht hebben. ..........

Dan zijn ze je wel vergeten te vertellen, dat het 'not done' is eigen eten/drinken te nuttigen in een restaurant. Het zou zo moeten zijn dat geen restauranteigenaar hoeft te verzoeken je eigen drinken in je tas te laten.

Wat maakt u er een storm in een glas water van!
ROTFL!

bosbess
door bosbess - Jun 26, 2011 om 17:32
354 Antwoorden / 40 Vragen

tdehond: Wat is ROTFL?

Stacey, wat jouw lunchroom betreft: ook dat heeft niets met (gratis) water te maken, maar met een andere situatie die een horecaondernemer kan treffen. Namelijk dat een bepaalde klantengroep, waarvan de individuele leden gewone klanten zijn, de zaak ontdekt en gaat gebruiken als ontmoetingspunt, waardoor het hele karakter van jouw bedrijf verandert en waardoor het publiek waar jij op hebt gemikt op den duur wegblijft. Dat kunnen ook andere groepen zijn dan Arabieren, in wier land het heel gewoon is om zo uren in het koffiehuis door te brengen.

Als een horecaondernemer dit overkomt, moet hij maatregelen treffen om te zorgen dat de groep een beter passend onderkomen zoekt.

marcel75
door marcel75 - Jun 26, 2011 om 17:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bosbess,
Roll over the floor laughing. Oftewel: je rolt over de vloer van het lachen.

tdehond
door tdehond - Jun 26, 2011 om 17:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen

ROTFL = een internet en/of sms afkorting waarbij je aangeeft dat je ergens om moet lachen.

R - rolling O - on T - the F - floor L - laughing

klik hier

Onderaan staan nog wat soortgelijke afkortingen.

birdies
door birdies - Jun 26, 2011 om 17:47
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 26 jun 2011, 17:41]ROTFL = een internet en/of sms afkorting waarbij je aangeeft dat je ergens om moet lachen.

R - rolling O - on T - the F - floor L - laughing

Wel oppassen met je oude botten.

bosbess
door bosbess - Jun 26, 2011 om 18:10
354 Antwoorden / 40 Vragen

Bedankt Birdies voor je bezorgdheid, maar de oudjes doen het nog best hoor! Hoewel, rollebollen over de vloer behoort niet meer tot mijn dagelijkse bezigheden...

stacey
door stacey - Jun 26, 2011 om 19:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bosbess schreef op zondag 26 jun 2011, 17:32]tdehond: Wat is ROTFL?

Stacey, wat jouw lunchroom betreft: ook dat heeft niets met (gratis) water te maken, maar met een andere situatie die een horecaondernemer kan treffen.

Nee hoor daar heeft het NU niets meer mee te maken,
betreft nu geen bevolkingsgroep meer maar gehele bevolking ;-)
Iedereen wil tegenwoordig gratis water voor/na of bij..
En dan zo lang mogelijk voor 1 drankje of daarna nog met het glaasje gratis water aan een tafel blijven hangen, lekker terrashangen en mensen kijken, als het maar niets kost...............
We benne zunnig hé.................. ;-(

ph
door phebe - Jun 29, 2011 om 18:54
16 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap niet dat er zo moeilijk wordt gedaan.
Misschien had de zaak geen waterkannen? U heeft toch 4 glazen water gekregen, helemaal gratis!
Niets aan de hand toch?

Ik heb het overigens nog niet meegemaakt dat een glaasje water wordt geweigerd.
Mijn dochtertje en ik slikken medicatie. Ik kan het ondertussen (na jarenlange ervaring) zonder water innemen. Maar mijn dochtertje heeft echt 2 slokjes water nodig.
Meestal zorgen we dat we water bij hebben of dat we op dat moment ergens gaan drinken (tijd van medicatie valt onder lunchtijd)
Mocht dat niet uitkomen heeft mijn dochtertje altijd nog haar slokjes water gekregen bij het restaurant van de Hema bijv. of in een café of restaurant (we letten er wel op dat het op dat moment niet te druk is en dat we niemand in de weg lopen)