mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Jun 28, 2023 om 16:39
Voeding & gezondheid

Airfryer op hogere of lagere temperatuur voor aardappeltjes?

Als ik aardappelpartjes met schil klaarmaak in de Airfryer worden ze soms te bruin, maar toch nog niet helemaal gaar.

Moet ik de Airfryer dan op een hogere of lagere temperatuur instellen?

4578 6 Rapporteer

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Jun 28, 2023 om 17:02
734 Antwoorden / Vragen

Voor alles wat op één of andere manier gebakken wordt geldt:

Te bruin van buiten, nog niet goed gaar van binnen, dan moet de temperatuur iets omlaag en de baktijd verlengd worden.

(te) Gaar van binnen, maar nog niet mooi bruin of krokant gebakken, dan moet de temperatuur iets omhoog en eventueel de baktijd wat worden ingekort.

Let op dat ook de hoeveelheid aardappeltjes (of wat dan ook gebakken moet worden) van invloed is op het bruin worden. Een kleine hoeveelheid zal sneller bruin worden dan een grote hoeveelheid, maar wel ongeveer even snel gaar zijn.

me
door mein33 - Jun 28, 2023 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Lager, zodat ze langer de tijd hebben om te garen.

Topantwoord

rj
door rjw - Jun 28, 2023 om 18:13
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Het beste resultaat krijg je denk ik door de aardappels eerst kort te koken. Als ze kruimig zijn geeft dat bij het afbakken een mooi krokant laagje.

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2023 om 19:02
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ook verstandig is dat u de aardappeltjes een soort van regelmatig schudt tijdens de bereiding. Dus net zoals de frietjes in de frituurvet.

JMA2
door JMA2 Jun 29, 2023 om 00:14
120 Antwoorden / 2 Vragen

Mmmhhh ik ben toch echt wel een frituurfan maar heb werkelijk nog nooit mijn friet tijdens het bakken geschud.
Misschien omdat ik ee pan heb met 3200W vermogen, ale friet is perfect gelijkmatig gebakken.

mahadma
door mahadma Jun 29, 2023 om 00:58
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Waaron doet de patatbakker in een frituur dat dan wel?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 28, 2023 om 19:29
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mijn naam was Haas,

Ik gebruik nu ongeveer 5 jaren een airfryer, dus ben best wel een expert.

Allereerst doe ik wat vloeibare bakolie over de aardappeltjes, goed roeren/verdelen met 2 plastic lepels.

Daarna doe ik de aardappeltjes in het mandje van de airfryer en bak een minuut of 10 op de hoogte stand,af en toe goed schudden.

Als de aardappeltjes een bruin korstje beginnen de krijgen, zet ik de airfryer op 140 graden voor nog eens 10 minuten.

Weer af en toe het mandjes goed schudden.

Daarna de aardappeltjes op vol vermogen afbakken.

Wel af en toe kijken of ze niet te donker worden.

mi
door misman Jun 30, 2023 om 10:43
1 Antwoorden / Vragen

Nou dan kun je ze net zo goed in een koekenpan bakken

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 12:08
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Misman,

Dat is inderdaad ook lekker,maar geeft een iets andere smaak.

sa
door sanne1 - Jun 30, 2023 om 18:31
47 Antwoorden / 9 Vragen

Ik kook altijd de aardappels in zijn geheel 2 minuten.
Even af laten koelen, daarna in blokjes snijden, wat zout en eventueel  nog wat andere kruiden en een beetje olijfolie er doorheen mengen en daarna de blokjes aardappels 20 min. op 190 gr. In de Airfryer .
Heerlijk!