ko
door koster1 Apr 9, 2009 om 13:00
Voeding & gezondheid

Boter / margarine / light....

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is (behalve de prijds) tussen de goedkoopste "boter" voor op m'n brood en de duurste "boter". Er zit een gigantisch prijsverschil tussen. Ik word gek van de keuze's die ik kan maken.

Wat is nu heel simpel "goeie boter op m'n brood".

8075 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon die van de aldi of lidl, betaal je graag meer, ga je gang.

Wel de dieetmargarines of halvarines nemen uiteraard.

Al die flauwekul over dat bepaalde margarines zoveel 'beter' zouden zijn als anderen: Geloof erin, en betaal ernaar...

Doe mij maar normale dieetmargarine's.....

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

En toch is in bijna alle gevallen het verschil dus De Prijs.

Behalve dat het woord boter staat voor wat wij vroeger Roomboter noemden en voor de meest mensen onbetaalbaar.

En margarine is dus een betaalbaar alternartief.

En bij margarine moet je gewoon gaan voor die welke je het lekkerst vind.

Zegt iemand die nog nooit boter of margarine heeft gegeten en toch inmiddels 65 jaar is.

hans

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hans:

"...vroeger Roomboter noemden en voor de meest mensen onbetaalbaar."

Valt erg mee sinds de boterberg. Is zelfs geen smokkel item meer.
In Duitsland €0,65 bij Aldi en Lidl.
Prijs van een pakje boter hier bij Aldi en Lidl: €0,69.

Margarine is haast niets goedkoper of zelfs duurder. Boter is puur dierlijk vet. Men zegt ongezonder i.v.m. cholesterol. Vroeger was margarine dat hoofdzakelijk ook, doch tegenwoordig valt dat mee.
Doe er gewoon op wat je lekker vind. Over smaak valt niet te twisten!

Zelf vind ik Matze (Paascracker) met boter (niet te dun) en dik puur chocoladehagel lekkerder dan een slagroomgebakje.;-)
Twentse krentenwegge met boter smaakt ook beter dan met margarine.

Doch op m'n brood doe ik ook geen boter noch margarine: dan proef je het beleg beter.

Hardware ERror MAN. (smulpaap en dat is te zien....)

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.hungryfeelings.be/ingredient.php/boter_en_margarine

Boter is het product dat ontstaat na het karnen van room.
Room ontstaat na het centrifugeren van melk. Normale melk bevat ongeveer 3,5 tot 4 % botervet. Door het centrifugeren wordt de room, dus het lichtste gedeelte van de melk, afgescheiden.

Dit kan zowel op de boerderij als in de zuivelfabriek gebeuren. Men spreekt dan van respectievelijk boeren- of hoeveboter en van melkerijboter. Om boter te mogen maken voor de verkoop heeft men een vergunning nodig die uitgereikt wordt door de Nationale Zuiveldienst.

Op de boerderij zal men de room laten verzuren op een spontane manier. Dit geeft een eigen smaak aan de boter. In de zuivelfabrieken gebruikt men geselecteerde melkzuurbacteriën om de room te verzuren. De room wordt bovendien gepasteuriseerd , dit geeft een zeer hygiënisch en stabiel product dat steeds dezelfde vlakke smaak heeft. Hoeveboter daarentegen kan van smaak verschillen naargelang het seizoen, of de koeien in de weide of op stal staan, winter of zomer. Hoeveboter wordt gemaakt van ongepasteuriseerde room en zal daarom ook iets minder lang bewaren.

Boterbereiding
De verzuurde room wordt lichtjes verwarmd tot ongeveer lichaamstemperatuur en wordt in een karn geklutst tot de vetdeeltjes uit de room zich afscheiden, deze komen dan bovendrijven op de resterende botermelk, of karnemelk. Hetzelfde kan men zelf doen door verzuurde room te roeren of te kloppen tot deze schift. Deze boterkorrels worden dan gekneed worden tot een samenhangende bal, alle resterende botermelk wordt er verder uitgekneed en de boter wordt herhaaldelijk gewassen in zuiver koud water. De boter wordt soms gezouten en nadien verpakt. Hoeveboter is minder lang houdbaar dan melkerijboter. Melkerijboter die koel gestockeerd wordt, blijft wel enkele weken goed.

Margarine
Margarine is een botersurrogaat. Ze heeft lange tijd een slechte reputatie gehad maar nu wordt margarine aanzien als een goed vervangproduct, zelfs evenwaardig, voor boter, dat zijn eigen kwaliteiten heeft.
Het is een emulsie van melk en rundvet. Tijdens het karnen komen er ronde vetbolletjes te voorschijn die er uit zien als parels, “margarites” in het Latijn. Vandaar de naam; margarine!
Het product is na meer dan honderd jaar sterk verbeterd en nu maken we een onderscheid tussen :

  • gewone margarine : ook wel bak - of braad margarine genoemd. Als vetstoffen worden zowel dierlijke als plantaardige oliën of vetstoffen gebruikt
  • plantaardige margarine : hiervoor gebruikt men uitsluitend plantaardige vetten of oliën
  • dieetmargarine : ook margarine voor speciale voeding genoemd . Hierin worden plantaardige oliën gebruikt met veel linolzuur en een laag gehalte aan verzadigde vetzuren.
  • minarine of halvarine : plantaardige margarine die met water en gelatine bewerkt wordt en aldus 50% minder vetstof en dus minder calorieën bevat.

Zowel boter als margarine bevatten ongeveer 82 % vetstoffen. Het overige deel bestaat uit water, melkstoffen en zouten. Olie en zuiver vet daarentegen bevatten 100 % vetstoffen .

Boter, is dus een natuurproduct gemaakt van melk, later room, van de koe. (Kan theoretisch ook van geit, schaap, paard enz...zijn.)

Goede boter heeft een onnavolgbare smaak, nog door geen enkele margarine geëvenaard.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ labswans,

Vroeger noemde men bij van den Bergh & Jurgens in Rotterdam(boterfabriek van Unilever) halvarine intern daar belazerine omdat de helft van de boter uit water bestond :)))

Vandaar lager in gewicht (water), gezonder (water) , lager in prijs (water) dan de "echte" boter die wel uit bestandsdelen bestond.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

u hoef mij niks te vertellen over dit onderwerp . Weet er alles van. Letterlijk

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

plantaardige margarine die goed is voor de hart en bloedvaten zijn het beste de prijs zegt niet zoveel over de kwaliteit. het meeste komt toch van unilever of jurgens en dee berg. en dar komen vele merken vandaan.. over het algemeen is echte roomboter het lekkerste. e.a is ook afhankelijk van het soort brood en of beleg. en het belangrijkste wat u zelf lekker vind. dat is met bakken ook zo .

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

lager in gewicht ? water ? dat is zwaarder..........

En men vult af op e gewicht dus bedonderen ? Dacht het niet !

Daar zijn richtlijnen voor

labswans

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ labswans, even terzijde.

Soortelijke massa H2O=1. Emulsie boter is > t.g.v.vettoevoeging.

e waarde zegt niets. 1 kg e ganzenveren weegt net zo zwaar als 1kg e lood. e zegt alleen iets over toegestaan lekverlies binnen een bepaalde gewichtsbandbreedte.

De vraag ging toch trouwens over boter en margarine ? Hierop gaf je overigens een prima en uitgebreid antwoord.

+

ve
door verwijderd - Apr 10, 2009 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer, even een persoonlijk probleem omtrent margarine producten wat u adviseert. Er zitten in margarine stoffen die bij mij altijd steen & vetpuisten veroorzaakten en hoe goedkoper het was zoals in het leger, des te erger was het. Specialisten konden het niet verklaren, maar een simpele verpleegster gaf de oplossing, en ik heb ze nooit meer gehad nadat ik omgeschakeld ben en dat geld bv ook voor koekjes, enz. Dat echte boter is zuiverder, mijn poes steelt dit, maar NOOIT margarine!

ve
door verwijderd - Apr 10, 2009 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@herman

met onbetaalbaar bedoelde ik ook de 50 en 60 tiger jaren ik kan mij herinneren dat mijn moeder het te duur vond, terwijl we er financieel voor die tijd er redelijk tot goed voorstonden.

En inderdaad zonder boter/margarine proef je het brood en beleg zoals het hoort.

Overigens in brood zitten vetten dus waarom nog extra een smaakverpester er op smeren?

Ps, ik ben alergisch voor boter en melk maar niet voor kaas.

gr.hans

ve
door verwijderd - Apr 10, 2009 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

  1. wij eten allang geen margarine meer. roomboter is veel lekkerde.

  2. men eet toch geen pakje per dag.

  3. dus gewoon eten wat je lekker vindt.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2009 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

In welk leger heeft de heer of mevrouw welcome gezeten?

ve
door verwijderd - Apr 10, 2009 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welcome to the army!?

x  niet geschikt

ve
door verwijderd - Apr 10, 2009 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was enige tijd geleden dat ik in het leger was en het vaderland diende, ik was van de lichting 62-3. Het was vaak zo erg dat ik vrijgesteld werd van een koppel dragen. Het is dan ook al meer dan 25 jaar dat ik geen margarine of producten meer gebruik en met succes.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 01:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ welcome:

Wel eens van het merk PLANTA gehoord? Dat is al lang geleden uit de handel genomen om die puisten waar je het over hebt.

Tegenwoordig heeft men andere emulgatoren. Nietwaar labswans? Dus
daarom zou je rustig ook goedkopere margarine kunnen eten. Eet
smakelijk, filler.

H.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard, kennen wij Planta, maar het was erger, niet alleen puisten en uitslag, er zijn ook mensen door overleden.

In August 1960, two people died eating Planta-brand margarine. The culprit was a new chemical ingredient which aided the margarine's texture.

Dit uit Wikipedia en was over de UK en ik dacht dat er in Nederland 6 mensen waren overleden door het gebruiken van de Planta Margarine.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo welcome,ten eerste: sorry voor mijn eerdere opmerking!

Heb het e.e.a eens opgezocht en doorgelezen,het is niet niks zeg! Ook ik ken het merk Planta uit m'n jongere jaren.Via de link die ik hieronder geplaatst heb, heb ik alles gelezen, wat een verhaal zeg!

http://www.inzichten.nl/geschiedenis/geschied_10.htm

Succes, en blijf gezond!

Nogmaals: Exuus!

Groeten, Henri

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soortelijke massa H2O=1. Emulsie boter is > t.g.v.vettoevoeging.

Het is precies andersom

soortelijk massa vet is 0.92 dus vet toevoegen is soortelijke massa naar beneden

bij 80% vet is sg 0.936

ve
door verwijderd - Apr 28, 2009 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi koster1

Ik geef je hier mijn "gezonde mensenverstand-huisvrouwmening" Je heb roomboter en margarines.Roomboter is het natuurprodukt zonder toevoegingen waar ik de voorkeur aan geef en geschikt voor bakken braden en op brood.

Kort door de bocht is margarine olie dat smeerbaar gemaakt is met een berg van E-nummers, conserveermiddelen en andere toevoegingen, dus braadprodukten uitgezonderd enkel geschikt voor op brood.

Boter en margarine zijn even fett/hebben +-even veel cholesterol, enkel het oliprodukt heeft meer van het "goede"cholesterol. Met voortschreidend inzicht komen er steeds meer stemmen die dat niet vinden opwegen tegen alle toevoegingen die in margarine zitten.Het verstandigst is het om so wie so fet te minderen.

Over smaak valt niet te twisten, dat is heel persoonlijk, en over het algemeen al in je jeugd geformd, de meeste mensen eten wat zij het best kennen.

De prijs is maar relatief.

Groot verschil is nog dat je roomboter recht uit de koelkast in tegenstelling tot margarine, niet meteen makkelijk kan smeren, en daar zijn foefjes op te vinden.

In lightprodukten zit zo als al eerder vermeld extra water maar ook andere fullmiddlen. het loont eens goed de tekst op de verpakking te lezen over de inoudstoffen. Wil je minder vet eten neem dan een sneedje met en een zonder boter, heb je ook "halva" maar zonder chemie.

groetjes Gaby