Contract specialist zorgverzekeraar
Hallo,
Wie is er verantwoordelijk voor om door te geven als een specialist geen contract meer heeft met de zorgverzekeraar. Is dit de zorgverzekeraar of de specialist?
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het gaat om een specialist waar mijn man al jaren onder behandeling was. Pas toen we dit jaar de factuur kregen, kwamen we erachter dat de zorgverzekeraar niet meer vergoed.
Het is toch niet zo dat je elk jaar in december de hele site moet afzoeken of de specialist waarbij je onder behandeling bent voor dat jaar nog weer een contract heeft afgesloten?
Bestaat er niet zoiets als een meldplicht naar de patiënt toe?
Bestaat er niet zoiets als een meldplicht naar de patiënt toe?
De specialist heeft geen idee bij wie u verzekerd bent en welk pakket u daar heeft. Die kan dit niet voor elke patient gaan bijhouden. Vandaar dat de verantwoordelijkheid bij u ligt.
In mijn polis staat in het stukje over niet gecontracteerde zorgaanbieders: "Wilt u naar een niet gecontracteerde zorgaanbieder etc etc".
Dat impliceert volgens mij dat dit in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de patient is. Tenminste, zo lees ik het.
Mijn verzekeraar vergoedt in zo'n situatie overigens 80% van het bedrag wat ze met andere hebben gecontracteerd.
Je moet eerst eens goed op de website van je zorgverzekeraar kijken. Daar is (altijd) een toepassing die heet " zoek een zorgverlener". Je kan een fysio, een huisarts, een tandarts etc. zoeken. Voor specialistische zorg kun je tot nu toe, bij de meeste zorgverzekeraars ( ik weet dat Achmea een uitzondering is) alleen opzoeken of een ziekenhuis gecontracteerd is. Als dat het geval is bij jouw zorgverzekeraar, dan had je hier nooit zelf achter kunnen komen.
Ik leg duidelijk de schuld bij de zorgverzekeraar . Ook de zorgverlener moet zich houden aan de wet en duidelijk inlichtingen geven over de prijs. Als deze zorgverlener ( of misschien wel dit hele ziekenhuis) plotseling geen contract heeft gesloten met een belangrijke zorgverzekeraar, is het ook hun taak om de patient hierover in te lichten.
Ik vind dus niet, dat je dat maar allemaal z elf moet uitzoeken. Op dit forum wordt zo'n soort actie heel vaak gegeven. Ik vind het niet terecht. Ik vind het logisch dat iemand dit aan de orde stelt op het forum, zodat ook andere mensen gewaarschuwd worden.
Schakel evt. ook de NZA in: je kan klagen dat het ziekenhuis onvoldoende informatie heeft gegeven over de prijs ( en de zorgverzekeraar ook).
Ook kan hier een les voor iedereeen uit getrokken worden: een echte restitutieverzekering, die niet 80% ( sommige verzekeraars zelfs maar 75%) vergoedt, maar het marktconforme bedrag, zou in dit geval dit probleem niet hebben opgeleverd.
Op mijn ziekenhuispasjes staat keurig mijn zorgverzekeraar vermeld. Als ik in het ziekenhuis ben geweest, zoals TS dat ook zal hebben ervaren, krijg ik nooit een rekening. Als ineens een rekening wordt gestuurd door een specialist, vind ik dat hartstikke fout. Ze hebben in hun administratie altijd opgenomen gehad dat ik verzekerd ben bij die zorgverzekeraar. Als een specialist, na jaren declareren bij mijn zorgverzekeraar ineens, omdat deze geen contract meer heeft, bij mij gaat declareren kan hij/zij het schudden.
Ik behoor gewoon een boodschap te krijgen van de specialist opdat ik de keuze heb om naar een ander te gaan waarmee wel een contract werd afgesloten. De zorgverzekeraar behoeft dit niet te melden omdat ze ervan uitgaat dat een relatie arts-patient inhoudt dat ze elkaar informeren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer