jo
door josefien5 Dec 11, 2012 om 09:30
Voeding & gezondheid

Declaratie zorgverzekering

Op declaratie van mijn zorgverzekering (Unive) staat slechts een bedrag dat wordt afgeschreven van mijn rekening voor medicijnen die niet onder de basisverzekering vallen. Deze zijn niet gespecificeerd. De verzekeraar deelde mij mede dat zij deze medicijnen niet MOGEN specificeren op de declaratie of per email mogen doorgeven om welke medicijnen het precies gaat. Wel zou dit telefonisch mogen. Ik vind dit belachelijk. Geldt dit voor alle verzekeringen ?

455 5 Rapporteer

jpm
door jpm - Dec 19, 2012 om 13:35
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wat een vreemde reactie van Univé. U moet toch via de declaratie kunnen zien welke van uw medicijnen niet geheel worden vergoed? Dat ze dit per telefoon wel willen zeggen, maar niet per email is het meest vreemde antwoord dat u kan verwachten. Als uw emailadres er al bekend is, dan is het toch niet gek om per email te reageren?

Misschien dat uw apotheek uitsluitsel kan geven?

el
door elze30 - Jan 7, 2013 om 20:46
150 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het met je eens dat dit niet klopt. Maar ... waarom betaal je dit niet in de apotheek? De zorgverzekeraar zou deze facturen niet moeten betalen aan de apotheek, de apotheek moet direct aan U factureren of direct aan de balie om betaling vragen.

alexishoop
door alexishoop - Jan 7, 2013 om 21:25
562 Antwoorden / 6 Vragen

ja dit geldt voor alle zorgverzekeraars, u heeft waarschijnlijk iemand gemachtigd of heeft samen een polis met uw partner of gezin, in dat geval mag ivm de privacy die informatie alleen beschikbaar gesteld worden aan de verzekerde, meestal via een factuurnummer verwijzing.

een reden waarom je niet direct aan de apotheker betaald, maar pas achter af kan zijn, dat per verzekeraar er andere kortingen zijn die niet bij elke apotheker beschikbaar is of gelden of waar nog over onderhandeld moet worden.

el
door elze30 - Jan 7, 2013 om 23:22
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=alexishoop schreef op maandag 7 jan 2013, 21:25]ja dit geldt voor alle zorgverzekeraars, u heeft waarschijnlijk iemand gemachtigd of heeft samen een polis met uw partner of gezin, in dat geval mag ivm de privacy die informatie alleen beschikbaar gesteld worden aan de verzekerde, meestal via een factuurnummer verwijzing
Ja, ik denk dat dit de verklaring is. Dat betekent dat iemand anders van uw gezin wel de exacte informatie moet hebben ontvangen. Als verzekeringnemer ontvangt u de afrekeningen van alle gezinsleden, maar ongespecificeerd ivm de privacy.

el
door elze30 - Jan 7, 2013 om 23:25
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=alexishoop schreef op maandag 7 jan 2013, 21:25]een reden waarom je niet direct aan de apotheker betaald, maar pas achter af kan zijn, dat per verzekeraar er andere kortingen zijn die niet bij elke apotheker beschikbaar is of gelden of waar nog over onderhandeld moet worden. maar als iets niet vergoed wordt, wil je het wel dirct weten! Dit noem ik gemakkelijke handel van de apotheek. Als de verzekerde van te voren had geweten dat het niet vergoed werd, had hij er misschien van af gezien.
Ik ben van mening dat dit soort praktijken, dat de zorgverlener aan zorgverzekeraar facturen stuurt voor onverzekerde zorg en die nog uitbetaald krijgt ook, moeten stoppen. ...