eu
door eup1955 Sep 6, 2013 om 13:25
Voeding & gezondheid

Diabetes Type 2

Ik heb al 4 jaar diabetes dus moet ik om de 6 weken naar de pedicure van de huisarts, maar de huisarts heeft mijn simmcode 0 gegeven dus dat betekend dat ik de eerste 3 keer vergoed krijg van de CZ en dan zelf alles moet betalen, maar nu ben ik de laatse maanden al meer dan 7x terug geweest naar de pedicure omdat mijn grote teen maar blijft ontsteken nu hebben ze er weer een nagelbeugel op gezet kost weer 44euro,is zoiets niet aan te vechten bij de huisarts dat ze mijn in simmcode 1 plaatsen want dan krijg ik alles vergoed, is zoiets haalbaar elk bezoek kost wel 32euro bij de pedicure

mvg
eup@

9457 30 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2013 om 13:31
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, is geen speld tussen te krijgen. Maar, als de huisarts het er mee eens is (heb zelf ook Sim 0) heeft u misschien ook problemen met het zelf knippen, reuma, artrose o.i.d? Dan zou de goede man/vrouw u een 1 kunnen geven. Overigens, die pedicure berekent wel een hoog bedrag per keer.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 6, 2013 om 16:37
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik krijg het vergoed uit de aanvullende verzekering. Daar wordt (bij Zilveren Kruis in ieder geval) in de AV vanaf 3 sterren wel simcode 0 vergoedt. Misschien eens uitrekenen of het voor u goedkoper is een aanvullende verzekering af te sluiten als u zo vaak naar de pedicure moet. Misschien vergoedt die AV nog wel meer dingen waar u nu wel gebruik van maakt en die nu niet vergoed worden.
Als u alleen een AV voor pedicure af moet sluiten, haalt u de extra kosten voor een AV er niet uit.
Ik krijg per jaar 230 euro (23 euro per behandeling) en kom daar wel mee uit. Moet wel zeggen dat ik het duurste AV pakket heb en al had voor de diabetes geconstateerd werd.
Verder heb ik me eigenlijk nooit verdiept wanneer je 0 krijgt of 1

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2013 om 16:51
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@gerdamarijke, de 0 krijg je als je nog 'lenig en handig' genoeg bent om het zelf te doen. Met 1 is het voor mensen met reuma moeilijker. Ik heb zelf ook gewoon Code 0, maar net zoals je schrijft, dat word gedekt door de AV. Zelfs een speciale tandpasta, op recept van tandarts, kreeg ik zonder betalen mee. (Nou, zonder betalen, we betalen per maand en per jaar al een heleboel, toch)? En zo te lezen worden er diverse prijzen berekent: ik betaal €27,00 per keer. Dus kennelijk mogen pedicures rekenen wat ze willen.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2013 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sim 0 of hoger heeft niets van doen met handig of lenig genoeg zijn om het zelf te kunnen doen. Reuma hebben en simm 0 maakt niet dat het uit de basisverzekering vergoed wordt. Zelfs iemand die verlamd is krijgt geen vergoeding uit de basiszorg voor een pedicure.

Sim 1en hoger wordt uit de ketenzorg betaald. Vooropgesteld dat de huisarts aan ketenzorg meedoet. Anders moet u de nota van de pedicure zelf declareren bij de zorgverzekeraar.

@eup1955
Als uw teen ontstoken is en u hebt diabetes, moet u teruggaan naar de huisarts of praktijkondersteuner, die behoort dan in ieder geval een Simm classificatie 1 of hoger af te geven. Ook uw pedicure kan een rappport opmaken, wat u kunt inleveren bij de huisarts.

Alsu u iets wilt lezen over die Simm classificatie, klik hier.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 6, 2013 om 17:15
330 Antwoorden / 15 Vragen

hoi tenormin,
Kan gelukkig nog prima m'n nagels knippen, maar de huisarts/diabetesverpleegkundige hebben mij toch naar pedicure verwezen toen ik diabetes type 2 kreeg. Wordt ook bij elke controle een voetinspectie gehouden.
Dit las ik tijdens het googlen: blijkt dat een diabetische voet door stelselmatig preventief onderzoek te voorkomen is. De praktijkondersteuner in het bijzonder en de huisarts in het algemeen missen echter de vaardigheid om een risicovoet, de zg. Simms 2 voet, te herkennen. Omdat de risicovoet weinig voorkomt wordt hij vaak gemist en leidt dit nog te vaak tot een diabetische voet (Simms 3 voet).
Verder ben ik op vaatgebied een risicogeval, raar dat ik dan ook sim 0 heb.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2013 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pedicures mogen inderdaad rekenen wat ze zelf willen, het is een vrij beroep. Persoonlijk kan ik een bedrag van rond de € 30,00 per behandeling niet teveel vinden. Als je nagaat hoelang zij met uw voeten bezig is.

Uiteraard zijn er grote verschillen tussen pedicures. Hoorde kort geleden dat hier in een verzorgingsflat door de pedicure minder dan € 20,00 per behandeling werd gerekend, maar die zat dan ook gratis in een hokje van het huis. Nagels slijpen en incrèmen, deed zij niet aan.

Als je nagaat hoeveel keer per jaar een pedicure met een aantekening voor de diabetische voet, nascholing moet volgen om de aantekening te behouden, zodat de klant de nota kan declareren bij de zorgverzekeraar, de apparatuur die nodig is, de boekhouding die gedaan moet worden, de btw die afgedragen moet worden en ga maar door.

Het is wel een zelfstandig bedrijf.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2013 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Gerdamarijke

De pedicure met een aantekening voor de diabetische voet MAG NIET een diagnose stellen t.a.v. de Simm classificatie, maar kan u dus wel een rapport meegeven voor de huisarts. Vraag daar dus om.

Als u vaatproblemen heb, moet u dus al minstens Simm 1 hebben. Bespreek dat indringender met de huisarts of de praktijkondersteuner.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 6, 2013 om 17:40
330 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger,
Pedicure heeft diagnose niet gesteld hoor, maar ik zal zeker eens aankaarten bij de huisarts of ik wel in de juiste Sim zit dan.
Zoals ik al zei, ik heb me er nooit zo in verdiept. Ik betaal 23 euro, krijg ook max 23 euro per behandeling vergoed en met die 10x per jaar kom ik prima uit.
Eigenlijk best slordig van mij om die sim nooit eens na te vragen of na te kijken. Ben nu net pas nav deze vraag gaan zoeken wat sim nu eigenlijk is.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2013 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerdamarijke

Ik veronderstelde ook niet dat de pedicure dat gedaan zou hebben, ik zeg alleen dat zij het niet mag doen. Zij weet natuurlijk wel waar een klant aan moet voldoen om in wat voor classificatie dan ook in ingedeeld te worden.

Het komt ook door het "geklier" met de ketenzorg. Is in een heleboel huisartsenpraktijken nog niet geregeld. Die richten dan een stichting op van een aantal huisartsen en die stichting sluit weer contracten af met de pedicures. Dat is tenminste de bedoeling. Die stichting krijgt dan van de zorgverzekeraar een vast bedrag per diabetes patiënt, 0 of hoger, dat maakt niet uit, en die stichting moet dan de pedicure vergoeden, maar alleen voor 1 of hoger. dus die houden liever het geld in hun zak van 0. Maar dat zijn zulke wurgcontracten, dat maar weinig pedicures daar intrappen.

De vergoeding van pedicurebehandelingen door eventueel de zorgverzekeraars is daarom nu een groot rommeltje.

eu
door eup1955 - Sep 7, 2013 om 11:36
42 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 6 sep 2013, 17:13]Sim 0 of hoger heeft niets van doen met handig of lenig genoeg zijn om het zelf te kunnen doen. Reuma hebben en simm 0 maakt niet dat het uit de basisverzekering vergoed wordt. Zelfs iemand die verlamd is krijgt geen vergoeding uit de basiszorg voor een pedicure.

Sim 1en hoger wordt uit de ketenzorg betaald. Vooropgesteld dat de huisarts aan ketenzorg meedoet. Anders moet u de nota van de pedicure zelf declareren bij de zorgverzekeraar.

@eup1955
Als uw teen ontstoken is en u hebt diabetes, moet u teruggaan naar de huisarts of praktijkondersteuner, die behoort dan in ieder geval een Simm classificatie 1 of hoger af te geven. Ook uw pedicure kan een rappport opmaken, wat u kunt inleveren bij de huisarts.

Alsu u iets wilt lezen over die Simm classificatie, klik hier.

Ik ben nu in 1 maand 5x terug geweest omdat steeds mijn 2 grote tenen aan het etteren zijn als ik bel kan ik wel direct terug komen service is wel goed bij mijn pedicure.
maar het is steeds vaste prik als ik geweest ben zijn mijn teen hoeken aan het zweren, en nu worden er nagelbeugels op mijn tenen geplakt om de ontstekingen tegen te gaan,aar die kosten ook weer 44 euro per stuk, ik ben zelf volledig afgekeurd en mijn vrouw is ook cronisch ziek het kost mijn elk jaar al 700 euro eigen bijdragen + pedicure + eigen bijdragen medicijnen,het word toch te gek zo, ik moet van ellende mijn scootmobiel weg doen omdat ik mijn eigenbijdragen niet meer kan betalen, waar moet dat heen zo

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2013 om 11:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eup1955

Ga direct terug naar u huisarts en eis een hogere classificatie. Daar hebt u recht op, want dat is op u van toepassing.

Bewaar alle bonnen die u al betaald hebt goed, die kunt u volgend jaar opvoeren op uw aangifte inkomstenbelasting bij medische kosten.

Yv
door Yvonne_909 - Sep 9, 2013 om 12:26
42 Antwoorden / 2 Vragen

Vergoeding van de pedicure voor een diabeet vindt plaats uit de aanvullende verzekering. Het maakt dan niet uit of iemand een Simm's classificatie 0, 1, of 2 heeft.

Heeft iemand geen aanvullende verzekering dan vindt de vergoeding plaats uit de Basisverzekering maar dan alleen als iemand een Simm's classificatie van 1 of hoger heeft.

Deze classificatie krijg je wanneer er sprake is van: doorbloedingsstoornissen, gevoelsstoornissen/zenuwaandoeningen (neuropathie) of als er standsafwijkingen zijn aan tenen of voeten of dat er amputaties hebben plaatsgevonden.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2013 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@assantar

Wat u stelt is niet juist. Ten eerste kent niet elke aanvullende verzekering een dekking voor een pedicure bij diabetes en ten tweede gaat Simm 1 of hoger sowieso uit de basis verzekering.

gr
door grietjepit - Sep 9, 2013 om 12:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

schandalig dat de mensen met diabetes de pedicure zelf moeten gaan betalen ik heb zelf ook diabetes wij worden van alle kanten gepakt van Grietje Pit

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2013 om 12:51
16844 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op vrijdag 6 sep 2013, 17:40]@Tijger,
Pedicure heeft diagnose niet gesteld hoor, maar ik zal zeker eens aankaarten bij de huisarts of ik wel in de juiste Sim zit dan.
Zoals ik al zei, ik heb me er nooit zo in verdiept. Ik betaal 23 euro, krijg ook max 23 euro per behandeling vergoed en met die 10x per jaar kom ik prima uit.
Eigenlijk best slordig van mij om die sim nooit eens na te vragen of na te kijken. Ben nu net pas nav deze vraag gaan zoeken wat sim nu eigenlijk is.

Bij de (nieuwe) pedicure vroeg ze me om een briefje van de huisarts. Die heeft dat ingevuld met SIM 0 code, zij heeft dat verder met verzekering in orde gemaakt. Nu begrijp ik waarom het, ondanks de 0 code toch betaald word uit de aanvullende verzekering: ik heb ook neuropathie, dus dat zal het verschil zijn (denk ik). Ik verdiep me er eigenlijk ook niet (meer) zo in; gebruik zoveel medicijnen; hoefde zelfs de voorgeschreven speciale tandpasta (waarvoor ik al met de portemonnee klaarstond) niet af te rekenen. Dat verbaasde me wel maar alweer: ik ben opgehouden me te verdiepen in wat wel en wat niet vergoed wordt: ik moet het nu eenmaal gebruiken.

gr
door gravin4 - Sep 9, 2013 om 12:53
52 Antwoorden / 19 Vragen

Code 2 is voor mensen met polyneuropathie, code 3 is voor polyneuropathie met uitvalsverschijnselen e.d. Dus wees blij dat je code 0 hebt!
Ik krijg met code 2 maar 5 behandelingen vergoed en iedere behandeling mag maar 23 euro kosten van Univé, die trouwens ook bepaald bij WELKE pedicure ik behandeld mag worden.

bo
door boefje71 - Sep 9, 2013 om 13:05
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik hou mijn hart vast. Per 1 Januari dit jaar zijn de regels juist aangescherpt met de SIMM classificatie. Doordat de zorgverzekeringen niet eens zelf weten hoe alles in elkaar zit hebben ze nu nog een coulance regeling. We houden ons nog even aan het oude vast. Volgend jaar krijg je alleen nog de teen waar je problemen mee hebt (ontstoken teen oid) vergoed en de andere tenen mag je zelf gaan betalen. Die maakt niet uit welke simm je hebt. Dan krijgt een pedicure met diabetes aantekening ook nog maar eens een bepaalde tijd om aan die teen te mogen werken.

Dus ik zou zeggen: pak nu nog wat je pakken kan want het word extreem. Ze hebben niet in de gaten dat zwarte tenen tenslotte tot amputatie gaat leiden en welke zorg is dan duurder? Een dure operatie, protheses, revalidatie etc etc...

Je kunt in NL maar beter gezond zijn of heel rijk. Dan kun je er nog het beste van maken..

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2013 om 13:18
16844 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gravin4 schreef op maandag 9 sep 2013, 12:53]Code 2 is voor mensen met polyneuropathie, code 3 is voor polyneuropathie met uitvalsverschijnselen e.d. Dus wees blij dat je code 0 hebt!
Ik krijg met code 2 maar 5 behandelingen vergoed en iedere behandeling mag maar 23 euro kosten van Univé, die trouwens ook bepaald bij WELKE pedicure ik behandeld mag worden.

Lijkt het me tijd voor u worden om over te stappen als je zelfs met code 2 maar 5 behandelingen mag hebben en nog de goedkeuring bij welke pedicure u "mag" komen van Univé.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2013 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Als u dus echt neuropathie hebt aan uw voeten, zou u Simm classificatie 1 moeten hebben. Maar ik begrijp dat u een goede aanvullende verzekering hebt, dus ik zou dat maar niet laten wijzigen.

Want het gevolg is als u Simm 1 hebt, dat het uit de basis verzekering wordt vergoed, maar afhankelijk van het contract dat uw zorgverzekeraar heeft afgesproken met de zorggroep kunnen daar veel restricties aan gesteld worden, zoals @gravin4 al stelt.

Ik heb al eerder geschreven over de wurgcontracten die die zorggroepen afsluiten met pedicures. Dus de pedicure wordt voorgeschreven, het maximum aantal behandelingen en de prijs die een pedicure maar vergoed krijgt.

Overstappen heeft weinig zin, want er is hier bijvoorbeeld een zorggroep die maar twee behandelingen per jaar toestaat tegen een bedrag van € 21,50.

Als men Simm 1 of hoger heeft en naar een pedicure met aantekening diabetische voet gaat die GEEN contract heeft, wordt de nota ook uit de basisverzekering vergoed, maar dan is het eigen risico van toepassing. Dat zal voor de meeste mensen met diabetes geen probleem zijn, omdat die vaak al het eigen risico gebruiken aan medicijnen en andere zaken. Dat is volgens mij ook voor u van toepassing.

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2013 om 14:17
16844 Antwoorden / 108 Vragen

nee tijger1, de neuropathie die ik heb heeft niet van doen met diabetes. Ik heb, om maar kort weer te geven, altijd een soort "dronken" gevoel, wankel lopen, duizelig, alsof je op zee zit/staat, vergezeld van eeuwig pijn hebben. Er is, in mijn geval dan, geen overeenkomst met het hebben van diabetes. Maar toch bedankt hoor, voor meedenken.

discovery
door discovery - Sep 9, 2013 om 22:03
91 Antwoorden / 23 Vragen

Mijn moeder heeft al vele jaren diabetes. De pedicure werd altijd vergoed. Begin dit jaar zijn idd de regels veranderd en kreeg zij code 0, dat moest door de pedicure worden vastgesteld. Toen mijn vader onlangs bij Unive op kantoor was ivm iets anders en daar iets over zei, zei diegene dat bij Unive het toch was veranderd omdat ze het niet eerlijk vonden. Mijn vader heeft toen alle nota's van dit jaar ingestuurd en alles vergoed gekregen. Wel heel raar dat daar geen ruchtbaarheid aan is gegeven, als hij niet op dat kantoor was geweest hadden ze dit hele jaar zelf moeten betalen. En wie weet hoeveel mensen het nu mislopen.
Vriendelijke groet,
Discovery

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2013 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@discovery

De pedicure mag dat niet vaststellen, kan zij wel hoor, maar dat moet de dokter doen, of de praktijkverpleegkundige of een podoloog.,

De regels zijn al veel eerder veranderd, maar de vorming van die ketenzorg kost heel veel tijd.

En wellicht hebt u een aanvullende verzekering waarin de pedicure bij diabetes nog gedekt is.

labren
door labren - Sep 9, 2013 om 23:24
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben al meer als 15 jaar diabeet maar ik krijg alles vergoed van de podotherapeut/pedicure , je moet jezelf door laten sturen naar een podotherapeut die worden wel vergoed , dat is ook een pedicure

labren
door labren - Sep 9, 2013 om 23:25
862 Antwoorden / 0 Vragen

ze is wel een beetje duur die van jou want ik betaal maar 27 euro

tenormin
door tenormin - Sep 9, 2013 om 23:34
16844 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 9 sep 2013, 23:25]ze is wel een beetje duur die van jou want ik betaal maar 27 euro

Zoals geschreven, ik ook €27,00.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2013 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@labren

Een podotherapeut is geen pedicure.

Ik ben een beetje verbaasd over het feit dat men de prijs te hoog vindt. Hoeveel mensen gaan niet elke zes weken naar de kapper voor een knip en föhn beurt. Als dat dan € 25 of € 30 euro kost, vindt men dat niet zo belangrijk. Maar voor de verzorging van hun voeten terwijl men een chronische aandoening heeft, om ernstige problemen te voorkomen, valt men over dat bedrag. Terwijl die pedicure 21% btw over de omzet moet afdragen en een kapper maar 6%. En die kapper is niet verplicht jaarlijks een aantal keren bijscholing te volgen om ingeschreven te kunnen blijven staan in het register, zodat de klanten hun nota's kunnen blijven declareren.

am
door ampie54 - Sep 10, 2013 om 00:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

momenteel wordt sims0 alleen uit de bij verzekering betaald sims 1 kan naar pedicure sims 2 en hoger naar podotherapeut. Komend jaar veranderd er veel sims 0 niets vergoed en sims 1, 2 11 euro per keer alleen knippen nagels de rest moet je zelf betalen dat is het plan

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2013 om 00:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sim 2 en 3 kunnen ook naar de pedicure, hoeven niet per se naar de podotherapeut.

De vergoeding en wat er wordt gedaan, hangt af van de contracten tussen de pedicure en de zorggroep. Ook volgend jaar. Die zorggroep kreeg twee jaar geleden al voor elke diabetes patiënt € 400 per jaar van de verzekeraar. Dat houden ze het liefst in hun zak.

labren
door labren - Sep 10, 2013 om 04:35
862 Antwoorden / 0 Vragen

het ligt er ook aan welke type diabeet je ben , ik ben type 1 , ik spuit insuline en daarom krijg ik echt alles vergoed

labren
door labren - Sep 10, 2013 om 04:50
862 Antwoorden / 0 Vragen

al met al ben ik tot 3 jaar terug nog nooit ziek geweest en ineens was mijn geluk over , kreeg maagslokdarm kanker en na de vele operaties en verwijderen van de maag en slokdarm , heb een nieuwe slokdarm gekregen kreeg ik allerlei ziektes, was al diabeet , eten ging slechter en dat soort dingetjes maar het gaat gelukkig nu iets beter als 3 jaar geleden