jdoens
door jdoens Nov 14, 2014 om 12:35
Voeding & gezondheid

Gehoorapparaat

Hallo,

is het normaal dat er 5000 euro voor een gehoor ap. gevraagd wordt? Mijn moeder is toe aan een nieuwe en dit bedrag kreeg ze te horen.
Ik schrok me het leblazereus!!

groet, Jacqueline

4030 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2014 om 12:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jdoens,

Er zijn natuurlijk gehoorapparaten en gehoorapparaten.
Maar dit bedrag is wel erg hoog voor één (?) toestel.
Welke 'gerenommeerde' zaak vraagt dat bedrag?
Al eens in de verzekeringsvoorwaarden (zorgpolis) gekeken wat er vergoed wordt? Dat zou die zaak trouwens ook moeten weten.

jdoens
door jdoens - Nov 14, 2014 om 12:39
3 Antwoorden / 3 Vragen

overigens heeft iemand tips om de kosten te drukken? We gaan zowiezo navraag doen bij de zorgverzekeraar CZ. Weet iemand nog tips?

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2014 om 13:21
11574 Antwoorden / 51 Vragen

Als je alles meetelt, het "meten" van het gehoor, het maken van de oorstukjes (zijn die niet goed gemaakt, hoor je continue irritant gefluit en gepiep), het instellen van de hoorapparaten, de verdere servicekosten zoals bijstellen van bepaalde frequenties, de hoorapparaten an sich, die ook het nodige kunnen kosten (er zijn bijvoorbeeld hoorapparaten met een afstand bediening), kan ik mij voorstellen dat het totaalplaatje bij 2 apparaten € 5.000 kán kosten. Er zijn als vergelijk auto's en auto's. Als je naar een prijsvechter gaat ipv een speciaal zaak kan je misschien wat verdienen, maar denk uiteindelijk wel aan de potentiele gehoor verbetering en het draagplezier van de gebruiker.

Voordat er meteen weer wordt geschreven dat ik bij een audicien werk, nee, mijn vader had er ook twee, dus noem het praktijkervaring.

getty
door getty - Nov 14, 2014 om 14:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mijn weten kan het zeker goedkoper. Ga eens naar een andere winkel en vraag daar een offerte. Ze proberen de duurst mogelijke te verkopen, maar vraag gewoon naar goedkopere opties.

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2014 om 15:31
11574 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk wel uit met offertes, het kan zijn dat dit op de een of andere manier geld zou kunnen gaan kosten. En zoals eerder gezegd, het zou best (mogelijk) goedkoper kunnen, maar is het dan ook de juiste hoorapparaat voor de drager?

de motormuis
door de motormuis - Nov 14, 2014 om 16:45
598 Antwoorden / 13 Vragen

Zowiezo altijd goed om bij meerdere winkels te gaan kijken
en naar mogelijkheden en prijzen te informeren.
Zit vaak een behoorlijk prijsverschil in.
En ook even navragen bij Uw ziektekostenverzekering
wat hun bijdrage en Uw eigen bijdrage is.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Uw moeder is toe aan een nieuwe". Werkt de oude dan niet meer goed? Gehoorapparaten worden eens in de vijf jaar (deels) vergoed door de zorgverzekeraar, als men aan allerlei voorwaarden voldoet.

Misschien eerst eens even langs de oorarts of een audiologisch centrum?

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2014 om 17:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jdoens,

Ter info:
Het ligt er ook aan welke indicatie er is.
Bv. indicatie 3
Eén element van goede door de audicien met de computer af te regelen mogelijkheden kost € 1050, oftewel € 2100 per paar.
Vergoeding uit basisverzekering ruim € 1200 + extra 'korting' ivm samenwerking van de audicien met de verzekeraar van ruim € 400.
Hoeft er dus niet zoveel bijbetaald te worden voor prima apparatuur (is niet van die 'joekels' achter je oor).

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Nov 14, 2014 om 17:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt veel kwaliteitsverschillen bij gehoorapparaten. Kan me zo indenken dat iemand van 40 andere eisen stelt dan iemand van 80, omdat de leefomstandigheden anders zijn (werken, uitgaan, enz. enz.)

Zo'n kwibus komt ongetwijfeld met de duurste op de proppen.

inekel1953
door inekel1953 - Nov 14, 2014 om 17:43
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Jdoens,

een lang verhaal, neem de tijd om het te lezen.

Bel a.u.b. het dichtstbijzijnde Audiologisch Centrum (AC) bij uw moeder in de buurt om uw verhaal te vertellen. Vraag of zij het willen controleren en wel op korte termijn, zodat u niet aan de koop verplicht blijft. Als die afspraak gemaakt is, neem dan wel de oude en de nieuwe mee, zodat op het AC een nieuwe gehoortest gemaakt wordt en wordt gekeken of uw moeder echt aan een nieuwe hoortoestellen moest. Wel even een verwijsbriefje bij de huisarts vragen en meenemen naar het AC. Juist omdat € 5.000,- voor hoortoestellen de hoogste prijs is, alleen de audicien is hier blij gemaakt. Mogelijk kunnen zij er nog voor zorgen dat die audicien de hoortoestellen terug neemt. En hoortoestellen laten verzekeren is waanzin, ook door audiciens in het leven geroepen, Kassa!!

De kans is groot dat de (oude) hoortoestellen van uw moeder nog perfect functioneren en nog wel 5 jaar mee kunnen. Natuurlijk bellen audiciens van Beter Horen, Schoonenberg graag naar hun klanten om te zeggen dat ze na 5 jaar nieuwe hoortoestellen mogen...maar ze vertellen er niet bij dat het voor 100 % nooit nodig is. Kassa! Vergeet niet, de audicien is verkoper, die vaak met mooie praatjes je alles laat geloven.

De enige die dat op een eerlijke wijze kan controleren is het AC. Aan de hand wat het gehoorverlies was en nu is, als dat verschil heel klein is, door natuurlijk verloop door de leeftijd van uw moeder, zijn de hoortoestellen nog steeds goed en kunnen ze worden bijgesteld, dit behoort tot de "gratis service" van de audicien!

Hoe voortaan te werk gaan als iemand een of twee hoortoestellen nodig heeft:

Het beste is een audiogram altijd te laten maken bij een Audiologisch Centrum (A.C.), deze zijn nl. onafhankelijk en controleren of de audicien u de beste hoortoestellen heeft geleverd. Deze zorgen ook voor de nazorg indien de audicien deze belofte niet nakomt. Vraag altijd naar een kopie van het audiogram en vul dat precies het zelfde in via de NVVS op de hoorwijzer, daar kunt u dan zien of de geadviseerde hoortoestellen het beste bij uw gehoorverlies past.

Zorg dat u altijd een copy van het gehoor audiogram heeft en vraag uw verzekering waar u recht op heeft wat de vergoeding betreft. Dit is wat u nodig heeft en is dus van groot belang.

Dan gaat u winkelen, zoals u ook b.v. voor een huishoudelijk apparaat zou doen. Kijk en vergelijk de prijzen van de hoortoestellen.
Men, de audicien vraagt meestal als eerste waar u bent verzekerd, toch is dat niet de juiste manier, op deze manier hoopt hij al op al uw gegevens los te peuteren. Als deze een goedwillende audicien is, geeft hij u zwart op wit de naam van hoortoestellen wat het beste bij uw gehoorverlies hoort, en wat de kosten zijn van het hoortoestel, als hij dat doet, geeft hij aan transparant te zijn naar de klanten.
Maar net zoals Beter Horen als Schonenberg, zijn het commerciële bedrijven die winst willen behalen en overeenkomsten hebben met fabrikanten.

Vraag naar de proeftijd zonder enige verplichtingen voor u en naar wat zij voor service bieden. Zoals (gratis) slangetjes vervangen, het juist ( ook weer gratis) instellen als uw hoortoestel is weggeweest voor een reparatie. De juiste informatie van oorstukjes reinigen ( gratis) en u (gratis) 2 jarige garantie, door de fabrikant van uw hoortoestel(len). Daarbij heeft u recht op iedere 2,5 jaar gratis nieuwe oorstukjes. Dat scheelt u soms een paar honderd euro! Een gewaarschuwd mens, telt voor twee!

Doe dit bij verschillende audiciens en maak dan uw keuze, vind u dit lastig kijk dan op internet en zoek naar een A.C. bij u in de buurt en vraag om advies en desgewenst hulp.

Rest mij u veel succes te wensen bij het vinden van de juiste audicien.

Mijn excuses voor hen die zich storen aan mij lange betoog maar na zoveel jaren worden de meeste slechthorende mensen, mild gezegd nog steeds bestolen van hun geld.

M.vr.gr.,
Ineke L
Ben zo'n 25 jaar informatrice geweest voor doven, slechthorende en de benodigde hulpmiddelen.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk ook wel even of dat Audiologisch centrum gecontracteerd is door de zorgverzekeraar.

costnix
door costnix - Nov 14, 2014 om 22:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@inekel1953
Heelmaal niet te lang. U schreef een zeer helder stuk, Bedankt!

pi
door pieterwolters - Nov 15, 2014 om 08:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 14 nov 2014, 17:39]
Zo'n kwibus komt ongetwijfeld met de duurste op de proppen.

"Kwibus"? Rare manier om mensen te typeren. Of heb je er zelf geen moeite mee als mensen jou "huppeltrutje" of zo noemen omdat je iets gedaan hebt wat ze vreemd vinden?

jdoens
door jdoens - Nov 28, 2014 om 10:26
3 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen, hartelijk dank voor jullie reacties. Hier kunnen we verder mee aan de slag!