lu
door lunangel Oct 28, 2013 om 12:17
Voeding & gezondheid

Hoe bewaar ik mijn brood het beste zonder dat het gauw hard en beschimmeld is.

Kan iemand mij zeggen hoe het brood uit de supermarkt of warme bakker het beste te bewaren is. Wel heb ik gemerkt dat er verschil zit in het brood of je het koopt bij de C1000 of bij de Aldi. Van de C1000 is het snel bedorven en van de Aldi is het langer te eten. Maar bewaar je het nu in de koelkast, in een broodtrommel of gewoon in de kast.

16783 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe vlug het brood bij u opgaat, maar ik bewaar het in de vriezer en haal er uit wat ik nodig heb.

Het zit in een plastic zak, dus ik zie het verschil niet tussen de kast en een broodtrommel.

U kunt ook sowieso halfjes kopen.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Invriezen en elke dag de benodigde plakjes eruit halen of een extra plastic zak eromheen en in de koelkast bewaren en ook steeds de benodigde plakjes eraf halen. Mijn ervaring is dat o.a. pompoenbrood en zonnepittenbrood of brood met veel zaden en pitten het langst vers blijven.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Portieoneren, doe 2, 3 of 4 boterhammen in een zakje, doe het geheel in de vriezer, haal 's avonds de noodzakelijke portie(s) eruit, 's ochtends? Lekker vers brood. En de zakjes? Gewoon hergebruiken.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mahadma al aangeeft. En leg die zakjes dan in de broodtrommel voor de volgende ochtend.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of in de kast.(lol)

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het beste is dan denk ik om het in delen in de vriezer te doen en dan eruit halen wat nodig is. Met zelfgebakken brood zal ik dat ook gaan doen. Dank jullie wel.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

lunangel, nog maar eens een oud paard van stal gehaald ;-) Met 29 antwoorden!
tomkommer. Heb je nog wat antwoorden te lezen, als je tijd hebt, dan.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is "snel bedorven"? Als je goed brood in een broodtrommel legt, blijft het aantal dagen goed voordat het gaat schimmelen. Het wordt weliswaar droger (maar dan je het altijd nog in de broodrooster of tosti-ijzer doen), maar zal niet zomaar gaan schimmelen.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2013 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zal ik mij dan bij het koor aansluiten invriezen doe ik al tiental jaren,en een uur van te voren er de benodigde sneetjes eruit halen.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2013 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af of er voedingswaarden verloren kunnen gaan door invriezen. Ik zou gewoon een half vers brood kopen en standaard een heel brood in zijn geheel of in gedeeltes in de vriezer leggen. Als het brood op is, heb je altijd wat extra's in de vriezer liggen.....
Vers brood blijft minimaal drie dagen goed. Ikzelf gooi een eventueel restant altijd bij de 5e dag weg.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2013 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verder is het het beste om brood in een plastic of papieren zak in een broodtrommel of gesloten donkere op koele of kamertemperature ruimte te bewaren lijkt me. Koelkast is te koud, daardoor blijft het brood niet lekker

ve
door verwijderd - Oct 29, 2013 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaatje1 schreef op dinsdag 29 okt 2013, 13:52: Koelkast is te koud, daardoor blijft het brood niet lekker

Een koelkast onttrekt ook vocht aan het brood waardoor het eerder oudbakken is.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2013 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaatje1 schreef op dinsdag 29 okt 2013, 13:50: Ik vraag me af of er voedingswaarden verloren kunnen gaan door invriezen. Ik zou gewoon een half vers brood kopen en standaard een heel brood in zijn geheel of in gedeeltes in de vriezer leggen. Als het brood op is, heb je altijd wat extra's in de vriezer liggen.....
Vers brood blijft minimaal drie dagen goed. Ikzelf gooi een eventueel restant altijd bij de 5e dag weg.

Restjes brood zijn juist ideaal om in te vriezen, kan je later (als je een keukenmachine hebt dan) lekker paneermeel van maken.
En als je een goede vriezer hebt (die dus snel de -18º bereikt) gaan er geen vitaminen verloren hoor.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2013 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het nou een vers brood van de bakker is of een vers brood (wel eerst even voelen)van de aldi lidl of van welke supermarkt dan ook,Bij thuiskomst gelijk in de vriezer leggen (niet proppen)want dan krijg je je hammetjes bijna niet van elkaar af.
En je haalt s,morgens of wanneer dan ook een paar sneetjes er uit,dan heb je dagen lang een verse boterham.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop niet iedere dag vers brood, maar vries het ook niet zo vaak in. De koelkast zorgt sneller voor uitdroging, dus dat echt is niet de juiste plek.
Het gaat hier in de plastic broodzak met een goede plastic klem erop, gewoon in de kast en blijft toch zeker 3 dagen vers.

Truc is wel om vers brood te kopen en het uiteinde van de zak echt goed dicht te maken (dubbelslaan voor het met de klem dichtgemaakt wordt).
Verder hangt het af van welke super en/of bakker je gaat: het brood van AH en bakker Klootwijk hier op de hoek is binnen 24 uur oudbakken en valt in korrels uit elkaar (instant paneermeel, dat dan weer wel), brood van C1000 en de Turkse bakker blijven langer goed. Als ik daar op zaterdag brood haal, kan ik er zelfs maandag nog goed mee lunchen.
Maar dat is echt afhankelijk van de vestiging van de supermarkt en hoe goed ze de zakken daar dichtmaken, want regelmatig liggen ze daar half open.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

lunangel schreef op maandag 28 okt 2013, 12:17: Kan iemand mij zeggen hoe het brood uit de supermarkt of warme bakker het beste te bewaren is. Wel heb ik gemerkt dat er verschil zit in het brood of je het koopt bij de C1000

Ja, er zit wel degelijk verschil in brood. Als je brood koopt wat lang vers blijft ( vaak de goedkope broden) zit daar meer vet in verwerkt. Let maar op als je zelf brood bakt is het meestal na een dag vrij droog.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

snel opeten anders aan de vogels voeren lol grapje

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop eens een keer als je in de gelegenheid bent brood bij Marqt. Daar worden geen toevoegingen aan het brood toegevoegd en E-nummers enz. Dit brood kun je dan ook niet lang bewaren. Hoe langer je eten kunt bewaren hoe meer toevoegingen. En dat proef je.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik ben zelf bakker, en het beste is om vers brood eerst goed af te laten koelen voor je het invriest.
Doe je dat niet plakken de sneetjes aan elkaar en zijn bijna niet los te halen.
De koelkast is de slechtste plaats om brood in te bewaren, omdat het daar 2x zo snel gaat schimmelen, het vocht kan daar namelijk niet weg.
Wanneer je een vers brood hebt gekocht en je wilt het 1 of 2 dagen bewaren is de beste plaats gewoon de ouderwetse broodtrommel, die op een donkere plaats staat en NIET te koud, brood droogt namelijk veel sneller uit bij een lagere temperatuur.
En wat snel oudbakken worden betreft de ene bakker kiest om een brood te bakken met een lekker krokant, knapperig korstje met als nadeel wat sneller droog(sommigen zeggen dan oudbakken) en de andere bakker kiest er juist voor om het brood ook NA het invriezen nog wat langer mals te houden.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben alles behalve een bakker (ja een koekebakker)
Maar nogmaals als ik bij de aldi of lidl of noem ze allemaal maar op een (vers) brood koop en doe dat bij thuiskomst direct in de vriezer dan heb ik de hele week een verse boterham,maar wat wel van belang is dat nadat je er een paar sneetjes uit heb gehaald het weer goed afsluit anders krijg je ijsvorming (ook in de moderne zelf ontdooiende )koelkasten/vriezers.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

NOOIT gekoeld bewaren, wél in de vriezer of op kamertemperatuur. Voordat je het in de vriezer stopt, alle lucht uit de plastic zak zuigen! Dan heb je na ontdooiing nog hartstikke vers brood.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2013 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

gedurende bijna 40 jaar heb ik altijd (bijna altijd) mijn brood ingevroren ook om diesel voor het op en neer rijden naar de bakker te besparen
nooit problemen gehad en sneetjes haal je 10 minuten van te voren uit de plastic zak ja plastic anders word het brood inderdaad droog
het brood blijft zo minstens 4 weken als toen je het kocht dus op maandag niet weggooien op het werk en aan de patat
o ja broodjes haal je er natuurlijk vanwege hun omvang ongeveer 25 minuten van te voren uit
had ook een tijdje de afspraak met een bakker iedere 2 weken op zaterdag 7 broden die hij dan voor me invroor zodat ik ze alleen snel naar huis moest brengen

ve
door verwijderd - Oct 31, 2013 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet dat Nederlanders brood bewaren ipv direct opeten. Brood uit de supermarkt is geen brood, het is een product wat vol zit met toevoegingen die niets meer met brood te maken hebben. Een brood hoort te worden gebakken van tarwe of rogge maar niet van lupinemeel en broodverbetermiddelen.
Kijk eens naar de Belgen en de Fransen waar een vers gebakken brood een knapperige korst heeft en waar je de hele dag vers gebakken brood kan kopen. Hier heeft het brood "ruk en trek" korsten. Het is gewoon smerig!

Verder twijfel ik enorm aan de vraagsteller, hoe kan het in vredesnaam dat iemand niet weet, hoe je als je dat al wil, je een brood een aantal dagen kan bewaren.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2013 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bewaar nooit brood in de koelkast

ve
door verwijderd - Oct 31, 2013 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

bupozaanstad
Verder twijfel ik enorm aan de vraagsteller, hoe kan het in vredesnaam dat iemand niet weet, hoe je als je dat al wil, je een brood een aantal dagen kan bewaren.

Vreemd bupozaanstad, dat jij denkt dat niemand dat zou weten om brood te bewaren.
Bent u niet jong geweest voor het eerst op kamers of voor het eerst samenwonen en u wist alles al omtrent voedsel en het goed houden daarvan. Denk even na. U bent niet de alwetende.

Brood dat je koopt is of een heel of een half brood.
Als je maar 1 tot 2 boterhammen per dag eet, dan moet je het toch bewaren, of niet soms.

Ik bedank in ieder geval de mensen die positief gereageerd hebben.

ve
door verwijderd - Nov 2, 2013 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ongesneden brood blijft langer vers. Liefst in papieren zak en/of broodtrommel.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2013 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij bakken altijd zelf brood, als het afgekoeld is snijden met een snijmachine
in plakjes, dan tussen elke boterham een bakpapiertje, voor je het invriest dan plakt het brood niet aan elkaar en kan er naar behoefte brood uit de vriezer worden gehaald.
Wij bakken eens in de week naar behoefte, dus niet voor een paar weken, anders word het wel wat droger.
Dat doen wij al dertig jaar!
En als we op vakantie zijn, kopen we altijd bataven brood, van de Aldi, dat blijft onwaarschijnlijk lang vers zonder in te vriezen!