orgelmuts
door orgelmuts Aug 3, 2011 om 13:57
Voeding & gezondheid

Hoe neutraliseer je een bittere smaak?

Beste experts,

Ik volg een dieet en vanmiddag moest ik een fruitsalade maken van sinaasappel, mandarijn, kiwi en appel.
Alleen had ik ipv sinaasappels per ongeluk grapefruits meegenomen uit de supermarkt.
Nu maakt dat voor het dieet niet zoveel uit, maar ik ben niet zo erg dol op grapefruit vanwege de bittere smaak.
Nu vraag ik me af of je dat bittere smaakje met iets kunt neutraliseren.
Ik weet als je azijn in de sla doet en je vindt het te zuur, kun je de smaak wat verzachten met een beetje suiker.
En als je nasi hebt gemaakt en het is wat te pittig, dan kun je ook wat suiker erdoorheen doen.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd met suiker, maar misschien heeft iemand een andere oplossing?
Want ja..........ik ben tenslotte wel aan het dieten en dan is het niet zo handig om ergens suiker doorheen te doen.

70403 42 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 3, 2011 om 14:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als u de grapefruitsap te bitter of zuur, mengen met een beetje honing of met sap van andere vruchten zoeter.

bron: klik

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 4, 2011 om 11:31
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 3 aug 2011, 14:20]Als u de grapefruitsap te bitter of zuur, mengen met een beetje honing of met sap van andere vruchten zoeter.

bron: klik

Het was inderdaad wel een beetje minder door het andere fruit wat er door zat, maar toch proefde ik de bittere smaak nog wel.
Honing zou ik eventueel nog eens kunnen proberen.
Bedankt voor je antwoord.

harrie
door harrie - Aug 4, 2011 om 12:30
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste orgelmuts.

Honing is nog altijd 322 calorieën en suiker 400.... (volgens Wannée kookboek)
Dus geen gigaverschil. Één troost grapefruit bevat minder calorieën dan sinaasappel, want hoe zoeter de vrucht, hoe meer suiker erin zit.

Een opgelost zoetje kan een mogelijkheid zijn, maar of het lekker is ????

Ex-Haagsche Harrie

empyria
door empyria - Aug 4, 2011 om 12:50
504 Antwoorden / 3 Vragen

Die ene keer dat schepje suiker in de fruitsalade?

Heeft niet zoveel invloed op je dieet hoor! Als het om afvallen gaat.

Honing is waarschijnlijk wel wat lekkerder.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 4, 2011 om 22:50
632 Antwoorden / 58 Vragen

@harrie

Als het zo weinig uitmaakt in calorieën dan probeer ik wel een schepje suiker.
Want ik ben ook niet zo heel erg dol op honing.

@empyria

Waarschijnlijk vind ik het dan lekkerder met suiker. ;-)

ma
door margreet1000 - Aug 5, 2011 om 12:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

De grapefrute helemaal ontvellen, dan is de bittere smaak weg. De velletjes geven de bittere smaak.

tucker
door tucker - Aug 5, 2011 om 12:59
136 Antwoorden / 10 Vragen

Het eeuwige lijnen, ik ken het... Ik doe over/door alles wat ik zoeter wil hebben een schepje Canderel poeder. Smaakt als suiker zonder bijsmaak.

traporgel
door traporgel - Aug 5, 2011 om 13:01
191 Antwoorden / 4 Vragen

De meest simpele oplossing is natuurlijk geen grapefruits eten. Of wordt u tot 3 jaar gevangenisstraf als u deze vruchten weglaat uit uw dieet? Welk dieet gebruikt u?

tr
door truvanu - Aug 5, 2011 om 13:07
51 Antwoorden / 0 Vragen

Citaat van orgelmuts:
"Alleen had ik ipv sinaasappels per ongeluk grapefruits meegenomen uit de supermarkt."

re
door reinbergen - Aug 5, 2011 om 13:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou persoonlijk zeker GEEN zoetjes of zoetstof,maar honing gebruiken .
in zoetstof en zoetjes zit aspartaam en dat is zeer gevaarlijk

littlemissg
door littlemissg - Aug 5, 2011 om 13:39
44 Antwoorden / 1 Vragen

En anders doe je er een paar druppels stevia door .. te koop in de betere natuurwinkels.

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2011 om 13:43
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=reinbergen schreef op vrijdag 5 aug 2011, 13:11]ik zou persoonlijk zeker GEEN zoetjes of zoetstof,maar honing gebruiken .
in zoetstof en zoetjes zit aspartaam en dat is zeer gevaarlijk

TS is aan een dieët bezig. Ik neem aan dat dit niet levenslang is. En een paar druppels zoetstof kan heus geen kwaad, vooral als Orgelmuts de grapefruits niet meer koopt. In alle fruit zitten suikers, de goede en "de slechte". Aangezien tomaat zowel onder groente als fruit valt kunt u dat ook als alternatief gebruiken voor uw dieët, heel gezond, tomaten....totdat er weer een artikel of onderzoek wordt gedaan waarin het tegendeel wordt beweerd. Kunnen we allemaal bijna iedere maand wel ergens lezen.

kriekra
door kriekra - Aug 5, 2011 om 14:23
204 Antwoorden / 64 Vragen

Het kan ook helpen om zoeter fruit toe te voegen, de genoemde vruchten hebben allemaal wel een klein zuurtje. Bv plakjes galiameloen, dat is heel zoet. Ik weet alleen niet of dit geschikt is volgens het dieet....

audb
door audb - Aug 5, 2011 om 14:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Toon Hermans zou zeggen : die eet, en die eet en ik eet niets."

Maar het beste dieet zit tussen de oren ofwel iets minder eten en veel meer bewegen is de beste manier om af te vallen.

Maar is het een dieet die volgens een arts moet of dus om slanker te worden?

En nog iets, grapefruit en medicijnen kunnen problemen geven hou daar goed rekening mee.

hi
door hipppo - Aug 5, 2011 om 14:55
303 Antwoorden / 2 Vragen

Er bestaan ook grapefruits die absoluut niet bitter smaken. Ik koop ze iedere week bij mijn groenteman op de markt die uitsluitend onbespoten en op verantwoorde wijze geteelde spullen verkoopt. Op dit moment heeft hij Zuid-Afrikaanse. Onwaarschijnlijk lekker!

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2011 om 15:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 5 aug 2011, 14:28]Toon Hermans zou zeggen : die eet, en die eet en ik eet niets."

Maar het beste dieet zit tussen de oren ofwel iets minder eten en veel meer bewegen is de beste manier om af te vallen.

Maar is het een dieet die volgens een arts moet of dus om slanker te worden?

En nog iets, grapefruit en medicijnen kunnen problemen geven hou daar goed rekening mee.

Dat laatste, met medicijngebruik, is helemaal waar; we weten alleen niet of Orgelmuts van zichzelf af moet vallen of op doktersvoorschrift, want dan valt de grapefruit al snel af.

tucker
door tucker - Aug 5, 2011 om 15:41
136 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op vrijdag 5 aug 2011, 15:23][quote=audb schreef op vrijdag 5 aug 2011, 14:28]Toon Hermans zou zeggen : die eet, en die eet en ik eet niets."

Maar het beste dieet zit tussen de oren ofwel iets minder eten en veel meer bewegen is de beste manier om af te vallen.

Maar is het een dieet die volgens een arts moet of dus om slanker te worden?

En nog iets, grapefruit en medicijnen kunnen problemen geven hou daar goed rekening mee.

Dat laatste, met medicijngebruik, is helemaal waar; we weten alleen niet of Orgelmuts van zichzelf af moet vallen of op doktersvoorschrift, want dan valt de grapefruit al snel af.

Het gaat ons niet aan en het is niet van belang om welke reden TS op dieet is, er wordt alleen gevraagd hoe de grapefruit die per ongeluk gekocht is zoeter gemaakt kan worden. TS zit vast niet echt te wachten op gezondheidsadviezen of kooptips voor grapefruits etc.

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2011 om 16:14
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Tucker, helemaal gelijk, was even afgeleid door audb. Het gaat ons niets aan.

empyria
door empyria - Aug 5, 2011 om 16:19
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op donderdag 4 aug 2011, 22:50]@harrie

Als het zo weinig uitmaakt in calorieën dan probeer ik wel een schepje suiker.
Want ik ben ook niet zo heel erg dol op honing.

@empyria

Waarschijnlijk vind ik het dan lekkerder met suiker. ;-)

En? is het gelukt met een schepje suiker?
Was de salade minder bitter?

weetnietveel
door weetnietveel - Aug 5, 2011 om 17:13
69 Antwoorden / 2 Vragen

Waar koopt men tegenwoordig nog bittere grapefruit, het is bijna altijd rood en dat is zoet. Ik ben dol op witte (bittere) grapefruit en ben blij als ik toevallig wat tegenkomt op de markt.

vliegenderob
door vliegenderob - Aug 5, 2011 om 17:23
292 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn arts zei me dat ik aan de bovengrens van een gemiddeld BMI zit, dus moet ik wat rustiger doen met vooral suiker. Ik maak vaak zelf eten klaar, vooral (fruit)salades, met gratis resten van de markt, eet ook Brinta, of de goedlopere vervanger genaamd "7granen ontbijt" van Aldi en maak dat allemaal zoeter, oftewel op smaak, met vloeibare natrena. in de aanschaf niet goedkoop maar heel lekker en je doet er heeeeel lang mee omdat je zo weinig nodig hebt dus uiteindelijk voordeliger. Het vloeibare heeft vele voordelen, bij voorbeeld een minuscuul druppeltje over de aardbeien, om ze nog lekkerder te maken, maar er zijn meer voordelen. Ik noem deze vloeistof even omdat hij in gebruik goed is en lekker smaakt, geen bijsmaak en gemakkelijk in het gebruik. Zelfs in de thee is het te doen, als proefde ik bij de eerste tien kopjes wél verschil!

karelstromph
door karelstromph - Aug 5, 2011 om 17:45
95 Antwoorden / 5 Vragen

Zou dat echt zo'n ramp zijn als je éénkeertje een bittere smaak proefde?

Eet hem gewoon op en heb spijt van dat je verkeerd hebt ingekocht. Volgende keer beter.

Groet, Karel

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 19:36
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=traporgel schreef op vrijdag 5 aug 2011, 13:01]De meest simpele oplossing is natuurlijk geen grapefruits eten. Of wordt u tot 3 jaar gevangenisstraf als u deze vruchten weglaat uit uw dieet? Welk dieet gebruikt u?

@traporgel

Wel een beetje beter lezen hé, ik had perongeluk grapefruits gekocht in plaats van sinaasappels.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 5, 2011 om 19:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Reinbergen:

Groter kletskoek heb ik nog niet gezien! Je hebt kennelijk "de klok horen luiden"...

Je schreef: "ik zou persoonlijk zeker GEEN zoetjes of zoetstof,maar honing gebruiken . in zoetstof en zoetjes zit aspartaam en dat is zeer gevaarlijk"

Alsof suiker of honing zo goed is....pfff.

Je zult alle zoetstof en zoetjes waar geen arpartaam in zit nog tot je moeten nemen!

Wat denk je van Stevia, cyclamaat, sacharine, sorbitol, xylitol enz.?

Van verschillende stoffen wordt gezegd dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid, maar hoe? En hoeveel per dag? En met welke wetenschappelijke onderzoeken vastgesteld?

In USA is aspartaam al vele jaren een verboden zoetstof, doch men is het daar niet over eens. De maximaal dagelijks aanbevolen hoeveelheid, waarboven het schadelijk zou zijn, kun jij op een dag niet op. Zo zoet!
In Nederland start binnenkort een dubbelblind onderzoek naar aspartaam, om fabels te bevestigen of voor eens en altijd uit de wereld te helpen.

Afgezien daarvan weerhoudt de vieze nasmaak veel mensen van het als zoetstof nuttigen van aspartaam. Zo regelt dit enigermate het gebruik.

Stevia, dat in Nederland nog niet officiëel als zoetstof toegelaten is, schijnt deze nadelen (nog) niet te hebben. Is ook in poedervorm en als zoetstoftabletjes in de betere reformzaken te koop.

Hardware ERror MAN.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 19:38
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=reinbergen schreef op vrijdag 5 aug 2011, 13:11]ik zou persoonlijk zeker GEEN zoetjes of zoetstof,maar honing gebruiken .
in zoetstof en zoetjes zit aspartaam en dat is zeer gevaarlijk

Als je het met mate gebruikt kan aspartaam geen kwaad.
Je moet natuurlijk niet bijvoorbeeld 15 glazen light frisdrank drinken per dag.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 19:41
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=truvanu schreef op vrijdag 5 aug 2011, 13:07]Citaat van orgelmuts:
"Alleen had ik ipv sinaasappels per ongeluk grapefruits meegenomen uit de supermarkt."

@truvanu

Hahaha en ik zeg net tegen traporgel dat hij/zij beter moet lezen, zie ik ineens jouw reaktie staan!
Excuses traporgel, ik zal mijn eigen advies ook maar eens opvolgen. :$

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 19:47
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 5 aug 2011, 14:28]Toon Hermans zou zeggen : die eet, en die eet en ik eet niets."

Maar het beste dieet zit tussen de oren ofwel iets minder eten en veel meer bewegen is de beste manier om af te vallen.

Maar is het een dieet die volgens een arts moet of dus om slanker te worden?

En nog iets, grapefruit en medicijnen kunnen problemen geven hou daar goed rekening mee.

@audb

Ik ben gewoon aan het Sonjabakkeren, dus niet volgens een arts.
Tja en dat je minder moet eten en meer moet bewegen dat weet ik intussen al jáááááren.
Het probleem is alleen dat ik praktisch geen beweging heb aangezien ik rolstoelafhankelijk ben.
Dat ik wat wil afvallen heeft puur te maken met dat ik mijn sta-functie wil behouden, ik kan met steun nog wel staan, maar als ik steeds zwaarder wordt, gaat dat ook heel moeilijk voor me worden.
Dat grapefruit en bepaalde medicijnen niet samengaan is me bekend, maar ik slik zelf geen medicijnen.
Maar mijn man is epilepsiepatiënt en die heeft idd medicijnen die hij niet met grapefruitsap mag innemen.
Ik heb nog niets geprobeerd, ik mag maandag pas weer een sinaasappel (in mijn geval nu noodgedwongen een grapefruit) als tussendoortje.
Maar ik doe er wel een schepje suiker op (nee Sonja, niet meelezen) ;-)

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 19:50
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=weetnietveel schreef op vrijdag 5 aug 2011, 17:13]Waar koopt men tegenwoordig nog bittere grapefruit, het is bijna altijd rood en dat is zoet. Ik ben dol op witte (bittere) grapefruit en ben blij als ik toevallig wat tegenkomt op de markt.

De grapefruits zijn rood van binnen, maar toch wel bitter hoor.
Misschien dat witte nog erger zijn?

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 19:51
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=karelstromph schreef op vrijdag 5 aug 2011, 17:45]Zou dat echt zo'n ramp zijn als je éénkeertje een bittere smaak proefde?

Eet hem gewoon op en heb spijt van dat je verkeerd hebt ingekocht. Volgende keer beter.

Groet, Karel

Het is een netje van 4 helaas :-(

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2011 om 19:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Lucky me, ik lust geen suiker en zoetjes vind ik ook smerig. Als ik wel eens had laten vallen op het aanrecht en oppakte proefde ik dat spul gelijk. Wist u dar er voor mensen die geen suiker lusten er niets te drinken te koop is. Zelfs tomatensap bevat suiker. En tonic is bitter en ik proef alleen zoetigheid. Dus ik drink maar 3 dingen, thee, koffie en "dood" water. Veel mensen zouden het zich moeten aanleren om van de suiker af te gaan. Ik doe het niet om af te vallen: ik lust het eenvoudig niet. En orgelmuts, misschien kun je het jezelf aanleren om zonder suiker te eten; het zal wel wennen zijn, maar ook zoetjes niet gebruiken zou beter zijn. Tussen 2 haakjes: ik heb wél diabetes. Vroeger zei men dat dit door suiker kwam; daar zijn ze natuurlijk al jaren geleden op teruggekomen. Dus met je dieët, geef het een goal, misschien schiet je raak en ga je dingen wel lekker vinden zonder suiker of zoetstof.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 23:33
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op vrijdag 5 aug 2011, 19:53]Lucky me, ik lust geen suiker en zoetjes vind ik ook smerig. Als ik wel eens had laten vallen op het aanrecht en oppakte proefde ik dat spul gelijk. Wist u dar er voor mensen die geen suiker lusten er niets te drinken te koop is. Zelfs tomatensap bevat suiker. En tonic is bitter en ik proef alleen zoetigheid. Dus ik drink maar 3 dingen, thee, koffie en "dood" water. Veel mensen zouden het zich moeten aanleren om van de suiker af te gaan. Ik doe het niet om af te vallen: ik lust het eenvoudig niet. En orgelmuts, misschien kun je het jezelf aanleren om zonder suiker te eten; het zal wel wennen zijn, maar ook zoetjes niet gebruiken zou beter zijn. Tussen 2 haakjes: ik heb wél diabetes. Vroeger zei men dat dit door suiker kwam; daar zijn ze natuurlijk al jaren geleden op teruggekomen. Dus met je dieët, geef het een goal, misschien schiet je raak en ga je dingen wel lekker vinden zonder suiker of zoetstof.

@engelandvaarder

Ik gebruik bijna nooit suiker, mijn koffie drink ik al 30 jaar zwart zonder suiker, thee drink ik ook al 30 jaar zonder suiker (wel eens met een smaakje zoals aardbei of bosbes).
Het is alleen maar dat ik niet heel erg dol op grapefruits ben, maar ik vind het zonde om ze weg te gooien.
Ik bijt wel door de zure appel, in dit geval een bittere grapefruit heen.
Wie weet ga ik het nog lekker vinden!
Maar de eerstvolgende ga ik dan toch maar even met een beetje suiker proberen, maandag is ie aan de beurt, ik laat nog wel even weten hoe het is gelopen.
Want tja......mijn man mag ze ook niet eten vanwege zijn medicijnen (de bofkont!) maar al zou het wel mogen, hij lust ze ook niet, hahaha.

spooky01
door spooky01 - Aug 5, 2011 om 23:47
418 Antwoorden / 56 Vragen

Hoi, misschien een idee, koop sinaasappels en perssinaasappels. Doe de sinaasappels door de salade en pers de andere sinaasappels en grapefruit uit en je hebt een lekker drankje, Hoef je de grapefruit ook niet weg te gooien.

tenormin
door tenormin - Aug 5, 2011 om 23:48
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja Orgelmuts, die grapefruits hebben ook niet het eeuwige leven, toch. Maar hoewel veel werk zou ik als ik U was toch die tips doen om inderdaad de velletjes eruit de halen. Je ziet vaak in al de kookprogramma's op T.V. waar we mee overspoeld worden dat de koks gewoon tussen de partjes snijden want inderdaad zijn die witte velletjes de bittermakers. Succes met Sonjabakkeren; ik dacht dat dit "uit" was en dokter Frank "in". Ik kan me goed voorstellen dat, als je in rolstoel zit je uiteraard veel meer moeilijkheden ondervind met afvallen; ik zelf loop moeilijk en ben ook te zwaar maar er is geen dieët voor mij omdat ik al het minimum inneem qua voeding. Maar bij mij is, zoals ik schreef, de diabetes de "schuldige". Laat u nog eens horen of het geholpen heeft?

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 5, 2011 om 23:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

@spooky01

Bedankt voor je tip, ga ik zeker mee aan de slag.

@engelandvaarder

Ik heb eerst een half jaar lang ongeveer dr. Frank gedaan, op zich beviel dat goed, maar ik kreeg last van opstipatie.
Eigenlijk zijn alle dieëten op niets uitgelopen omdat ik niet genoeg kon drinken.
Ik was voor toiletbezoek aangewezen op hulp van anderen, maar inmiddels heb ik een katheter, vandaar dat ik Sonja Bakker maar weer eens uit de mottenballen heb gehaald, misschien lukt het nu beter nu ik voldoende kan drinken.
Ik ga het zeker proberen om de velletjes er tussen uit te snijden en laat het zeker nog weten.
Sterkte met de diabetes!

jpm
door jpm - Aug 6, 2011 om 10:00
820 Antwoorden / 28 Vragen

Misschien helpt het: de grapefruit weggeven en fruitsalade zonder grapefruit eten.

tenormin
door tenormin - Aug 6, 2011 om 10:13
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Orgelmuts, dieëten en stoelgang gaan meestal samen. Gelukkig dat je nu weer water kan drinken met de katheter, dat moet sowieso een opluchting zijn. Mag ik nog een tipje geven "voor de andere kant"; mijn moeder was ook in rolstoel en eeuwig problemen met ...! Na aanraden van arts nam ze iedere dag 6 geweekte pruneaux, grote franse gedroogde pruimen.(Als je het je kunt veroorloven, want ze zijn prijzig). Geen gewone gedroogde pruimen kopen. Die stonden de hele dag in water in koelkast en nam ze die 's-avonds na eten. Na een dag of 5 waren in ieder geval DIE problemen opgelost. Dat helpt ook in combinatie met Sonjabakker het bespoedigen van het verlies van kilo's plus dat het stikgezond is.

sp
door spikkel - Aug 7, 2011 om 10:41
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op vrijdag 5 aug 2011, 19:38]
Stevia, dat in Nederland nog niet officiëel als zoetstof toegelaten is, schijnt deze nadelen (nog) niet te hebben. Is ook in poedervorm en als zoetstoftabletjes in de betere reformzaken te koop. Hardware ERror MAN.

Ik zou maar een beetje haast maken om dit toegelaten te krijgen. Coca Cola gaat Stevia gebruiken / gebruikt al Stevia in de Light versie. Dat komt Europa dus niet in.

Om er 2 produktielijnen op na te houden zou ik wel heel hypocriet vinden. In je eigen land zijn kunstmatige zoetstoffen verboden en gebruik je een natuurlijk alternatief, voor een ander werelddeel maakt je het wel met de verboden zoetstoffen.

vliegenderob
door vliegenderob - Aug 7, 2011 om 22:52
292 Antwoorden / 1 Vragen

Dan kom ik toch nog eens terug op mijn "smoothies" die ik al twintig jaar maak, ben ik mee begonnen toen mijn moeder moeilijk kon eten en van de verpleging bijna elke dag alleen maar vanillevla kreeg. De verpleging heeft dit idee overgenomen van mij. Gewoon fruit, bij alle soorten is mogelijk, in de blender doen. Als het dik is met water of magere melk verdunnen en je hebt een heel gezonder suikerloze drank, al schijnt er in watermeloen heel veel suiker te zitten, dus die slaan we dan maar over. Eventueel op smaak maken met de al eerder door mij geroemde vloerbare "Natrena". Ik neem het vaak in meestal niet verdunde toestand mee in een "appelmoesfles" (grote openening) als lunch, als ik ergens aan het werk ben. Soms ontbijt ik er zelfs mee, vooral als ik bananen heb.

da
door davnschot - Aug 9, 2011 om 23:30
8 Antwoorden / 2 Vragen

De bittere smaak van grapefruit zit vooral in de velletjes om de partjes en het wit dat aan de binnenkant van de schil zit. Probeert u maar eens het zuivere vruchtvlees van de grapefruit, het zal u naar alle waarschijnlijkheid heel erg meevallen. Voor een fruitsalade hebt u dan wel wat extra werk bij het schoonmaken van de grapefruit. Voor het aanzoeten van zo'n salade zou ik eens en beetje maple syrup proberen. Smakelijk eten toegewenst.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 9, 2011 om 23:33
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=davnschot schreef op vrijdag 5 aug 2011, 13:40]De bittere smaak van grapefruit zit vooral in de velletjes om de partjes en het wit dat aan de binnenkant van de schil zit. Probeert u maar eens het zuivere vruchtvlees van de grapefruit, het zal u naar alle waarschijnlijkheid heel erg meevallen. Voor een fruitsalade hebt u dan wel wat extra werk bij het schoonmaken van de grapefruit. Voor het aanzoeten van zo'n salade zou ik eens en beetje maple syrup proberen. Smakelijk eten toegewenst.

Nou, ik heb het uitgeprobeerd hoor, alle velletjes eraf gehaald (viel trouwens wel mee hoor, dat extra werk) en er was nauwelijks nog een bittere smaak te bespeuren.
In combinatie met ander fruit zal de bittere smaak waarschijnlijk helemaal wegvallen.
Maar een prima tip! Erg bedankt, davnschot.
En de andere experts natuurlijk ook.
Ik ben blij dat ik in elk geval geen suiker hoef toe te voegen.

na
door nammko - Aug 10, 2011 om 03:50
28 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien een beetje laat mijn reactie, maar wie weet heb je er de volgende keer wat aan. Op vakantie in Thailand zag ik op de fruittafel altijd een kommetje zout staan. Ik begreep niet waarvoor dat was, maar mij werd uitgelegd, dat dit was om de zure en bittere smaak weg te halen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit goed werkte. Je hoeft er overigens maar héél weinig van te gebruiken.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 10, 2011 om 12:15
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=nkootstra schreef op woensdag 10 aug 2011, 03:50]Misschien een beetje laat mijn reactie, maar wie weet heb je er de volgende keer wat aan. Op vakantie in Thailand zag ik op de fruittafel altijd een kommetje zout staan. Ik begreep niet waarvoor dat was, maar mij werd uitgelegd, dat dit was om de zure en bittere smaak weg te halen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit goed werkte. Je hoeft er overigens maar héél weinig van te gebruiken.

Het zou heel goed kunnen werken, ik neem aan dat je bij zo'n fruittafel ook niet alle velletjes eraf gaat staan pielen.
Maar zoals gezegd heb ik het geprobeerd en zonder verdere toevoegingen was de bittere smaak geheel weg.
Ik zou zowaar nog gek op grapefruits worden, hahaha.