hd
door hdeknijf Aug 6, 2009 om 11:40
Voeding & gezondheid

Invriezen

Hoi allemaal,

Kan je levensmiddelen, die in de koeling van de supermarkt lagen, thuis in de diepvriezer invriezen, om hiermee de houdbaarheidsdatum te verlengen?

Groetjes,

Henk

12655 19 Rapporteer

stacey
door stacey - Aug 6, 2009 om 11:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ligt er een beetje aan wat het is, maar over het algemeen ben ik er niet zo`n fan van als je ziet hoe sommige supers met hun spullen omgaan..........staat te lang te wachten buiten koeling op de vakkenvullers......tref hier ook met regelmaat ontdooiende vlees aan en opnieuw invriezen is niet altijd een aanrader (tenzij je het eerst braad/verwerkt in een gerecht)  wellicht.

Groetjes,

stacey
door stacey - Aug 6, 2009 om 11:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Kijk anders even op internet rond, wel goede info en tips over invriezen te vinden, hier alvast iets;

      Invriezen van levensmiddelen: hoe en hoe lang?

aurora1
door aurora1 - Aug 6, 2009 om 11:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvullend op Stacey: reeds ontdooiend vlees niet opnieuw invriezen, soms staat op de producten vermeld of het al dan niet ingevroren kan worden. Er zijn algemen indicaties voor hoe lang je iets kunt invriezen (staat meestal in de gebruiksaanwijzing van de vriezer). De producten rechtstreeks van koeling in de vriezer doen en niet eerst "warm" laten worden. Verder is het vaak niet bevorderlijk voor de smaak en niet alle producten lenen zich voor invriezen.

vr.gr.

harrie
door harrie - Aug 6, 2009 om 14:36
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Henk.

Als het uit de koeling komt, vers dus, is het normaliter geen probleem. Vlees, vis is goed te doen met een 4sterren vriezer. Neem wel artikelen met de langste houdbaarheids datum.

Groenten moeten over het algemeen eerst geblancheerd worden.

Harrie

labren
door labren - Aug 7, 2009 om 12:03
862 Antwoorden / 0 Vragen

bij de meeste grote winkels zoals C1000 en albert hein en zo is het vlees al ingevroren geweest en is het niet raadzaam om het weer in te vriezen of even vragen of het al in gevroren geweest is maar als je het vlees op 22 graden onder nul houd kan je het anderhalf jaar bewaren en bij 19 graden onder nul 6 maanden

weetnietveel
door weetnietveel - Aug 7, 2009 om 12:14
69 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo labren,

Als het vlees van de C1000 ingevroren is geweest staat dat op de verpakking, "dit product heeft een diepvries behandeling ondergaan".
En groenten hoeven niet altijd geblancheerd te worden als de groente schoongemaakt, gewassen en goed gedroogd ingevroren worden kan men het direct gebruiken, dit is ideaal  voor restjes en makkelijk te gebruiken als wokgroenten.

Groetjes Gerda

deexpert
door deexpert - Aug 7, 2009 om 12:24
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het niet helmaal met Harrie eens.

Er zijn heel veel groenten die je beter zo in de de diepvries kan doen. Soms wel eerst snijden (bv paprika)of schillen (bv asperges), maar bv tomaten kan je zo ongewassen direct in de vriezer leggen, worden dan net knikkers, voor gebruik in bijvoorbeeld pastasaus, even onder de kraan, dan laat het velletje los, zo de pan in. Dit kan ook met veel fruitsoorten. Die moet je uit de diepvries spoelen en laten ontdooien.

Ik doe dit al jaren, en koop in het seizoen dat bepaalde groente en fruit erg goedkoop is een hoop in, en doe hier een groot deel van de winter mee.

Sommige produkten kan je net zo goed uit de vriezer van de super kopen. Die produkten zijn zeer snel ingevroren, iets wat je thuis niet kan.

Veel succes

he
door henkiehoempa - Aug 7, 2009 om 13:31
34 Antwoorden / 3 Vragen

Neem een goede diepvriestas mee naar de supermarkt met enkele bevroren elementen onderin. Direct na het winkelen naar huis en de spullen in je eigen vriiezer doen. Hang een lijstje op met daarop de inhoud van je vriezer en de aankoopdata. Vries bij voorkeur geen varkensvlees, gehakt, kippenvlees ( behalve een hele diepvrieskip ) in. Mager rundvlees kun je daarintegen vrij lang bewaren. Ook vis, zoals ingevroren filet kun je gerust aan je vriezer toevertrouwen. Vooral vet vlees geeft problemen. Ook ingevroren fricandellen en soortgelijke producten van orgaanvlees kun je slecht bewaren in de vriezer. Ze gaan dan tranig smaken. Je gaat er niet dood aan, maar de smaak is goor!  Trouwens: je kunt al die dingen ook iedere dag vers in de winkel kopen en direct eten, dan heb je ook geen probleem.

pi
door piet limburg - Aug 7, 2009 om 14:09
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi Stacy en deknijf,

Zoals je al zegt.......ligt eraan wat het is.Met vleesproducten altijd op je hoede zijn.

Wel is het zo dat er steeds verwarring is over de houdbaarheidsdatum en de uiterste consumptie datum.Op artikelen wordt meestal vermeldt;,,tenminste houdbaar tot;******* of gewooon de dag-maand-jaar.Het is tevens de datum tot de dag waarop het produkt door de winkel verkocht mag worden.Na de vermeldde datum kan dan ook niet meer gereclameerd worden over de houbaarheid. De datum op de produkten is zeker niet de uiterste consumptiedatum.Veel produkten zijn (gekoeld) of diepgevroren nog lange tijd goed.Denk maar aan ijs in de diepvries.Wel is het inderdaad zo,dat hetgeen uit de diepvries van de winkel komt ,niet gegarandeerd is dat het vooraf misschien ontdooid is geweest of lange tijd ongekoeld heeft gelegen.In ieder geval smaakt mijn flesje PILS twee maanden na de ,,uiterste verkoopdatum'' nog lekker.

Groeten van Piet.

deexpert
door deexpert - Aug 7, 2009 om 14:17
104 Antwoorden / 2 Vragen

Quote Piet:

Het is tevens de datum tot de dag waarop het produkt door de winkel verkocht mag worden.Na de vermeldde datum kan dan

Echter, dit is niet juist. Winkeliers mogen zelf de datum aanpassen. Alleen is het dan wel zo dat ze ook verantwoordelijk zijn voor eventuele gevolgen. Ze zullen dit dus niet gauw doen.

hans515
door hans515 - Aug 7, 2009 om 15:47
250 Antwoorden / 117 Vragen

Wij doen dat al jaren met vlees en nooit enig probleem gehad. Het is wel zo, dat je varkensvlees niet al te lang moet laten liggen in de diepvries omdat dat nog wel eens de smaak kan beinvloeden, het wordt dan iets 'ranzig'.

Verder absoluut geen probleem! Succes en gr.Hans.

mrbizarro
door mrbizarro - Aug 8, 2009 om 10:33
13 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt theoretisch alles invriezen. Uit de koeling mag geen probleem zijn. Zelfs een over gebleven prakkie kun je nog invriezen. Zoals met bladgroenten. Wel opletten dat je geen vlees opnieuw invriest voordat het gebakken is ofzo. Sommige slagers halen hun spullen ook nog wel eens uit de vriezer. Dat is geen probleem als het er net in ligt. Maar half ontdooid is het niet meer aan te raden. En vragen kun je altijd aan zo'n zelfstandige of het nog ingevroren kan worden. Gesneden boerenkool kan wel lekkerder zijn als je het eerst in de vriezer gooit. Bloemkool en broccoli (vers) gaat er ook makkelijk in. Wel panklaar natuurlijk. Eerst water laten koken en dan de groenten erin. Dan is die nog sneller gaar en hoeft die niet te wachten tot het water kookt met alle gevolgen van dien. Wij geloofden het ook niet, maar het is echt waar.

Vlees uit de vriezer in je eigen vriezer, frikandellen en zo, is geen probleem. Pizza's ook niet. We houden hier wel de maximale termijn in de gaten. Voor groenten maakt dat niet zoveel uit. Die kun je rustig een jaar in de vriezer laten liggen. Die komt er nog net zo mooi uit. Maar met kliekjes zou ik weer oppassen. Lasagna gaat hier ook de vriezer in vanuit de koeling. En quiches en taarten ook. Op de dag van aankoop invriezen staat er dan op. En zo vanuit de vriezer in de magnetron/oven. Duurt alleen 10 minuten langer. Het is maar wat je wil of je besluit wat anders te eten of twijfelt. Ontdooien in de winter in de koelkast is niet zo slim. Dan moet je het er wel 24 uur van te voren uithalen en in de koelkast zetten. Nu is het af te raden met de hondsdagen. Ja, alleen in de koeling. Vleesprodukten dan.

mrbizarro
door mrbizarro - Aug 8, 2009 om 10:42
13 Antwoorden / 2 Vragen

Hans515. Ik denk dat dat het grootste probleem is met vleesprodukten in de vriezer. Na de 'garantieperiode' is het nog wel te eten, maar er zal iets met de smaak gebeuren. Een ingevroren mammoet blijft nog heel lang vers. Alleen eten zou ik hem niet meer. De versheid is er allang af. ;-)

Het rare smaakje zal je doen twijfelen of het nog wel goed is. Ziek zul je er niet van worden. Als groente heel mooi is wil ik het nog wel eens een paar dagen in de koeling laten liggen alvorens ik een besluit moet nemen. Met een grote bloemkool (1,5 kilo na schoonmaken) doen we 3 keer mee. 1 deel eten en 2 delen invriezen. Is natuurlijk wel een beetje veel met 2 personen, maar dan doen we er alleen kaas over. Dus dan kompenseert het aardig. Ook de geraspte kaas gaat linea rekta de vriezer in. Zelfs als die ontdooid is geweest. Wel opletten dat die niet beschimmeld is. Soms zit er een gaatje in de verpakking. Maar dat zie je zo weinig. Lekker makkelijk.

hu
door huisintveld - Aug 8, 2009 om 20:41
6 Antwoorden / 0 Vragen
hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 02:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag de Knijf,

Ja, dat kan. Wanneer ze in of buiten de koeling blijven zullen ze na een paar dagen tot een week bedorven zijn. Dit bedervingsproces kun je in diepgevroren toestand behoorlijk vertragen, doch niet onbeperkt.

Hardware ERror MAN.

aricia
door aricia - Oct 8, 2009 om 12:59
36 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Henk en allemaal,

Even een kleine reactie op de houdbaarheid van etenswaren.

Gisteren was daar een televisie programma over en het blijkt dat bijv, mayonaise die 5 jaar over de datum is nog zonder risico gegeten kan worden.

de vraag is , waarom staan er op die potten dan geen langere houdbaarheids datums ? Heel simpel he mensen , weggooien en dat je nieuw koopt is veel lucratiever :))

En zo geldt dat voor veel etenswaren maar wij durven door die houdbaarheids datum dat risico niet te nemen.

Vlees wat nog niet ingevroren is geweest kun je prima invriezen Henk maar de smaak neemt helaas wel af en je hebt meer vocht in het vlees he.

Groetjes Aricia

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 8, 2009 om 15:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ aricia:

Je hebt  de uitzending dus gezien, doch daarvan iets essentieels niet weergegeven. Daarom vraag je je wat af:

"de vraag is , waarom staan er op die potten dan geen langere
houdbaarheids datums ? Heel simpel he mensen , weggooien en dat je
nieuw koopt is veel lucratiever :))".

Uit de uitzending kwam duidelijk naar voren dat van een aantal producten de smaak na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum terugliep. Bacterieel was er, ook na 5 jaar weinig op aan te merken, soms zelfs beter, doch slechts geldt dit voor een beperkt aantal producten dat getest is.

Verder is van vlees op te merken dat nagenoeg alle vlees uit supermarkten al diepgevroren was en voor verkoop op een nette manier ontdooid. Dan mag het volgens onze rammelende warenwet nog steeds als vers vlees verkocht worden.

In tegenstelling van wat jij beweerd, verliest vlees of vleeswaar dat ontdooid wordt, vocht. Probeer en weeg het maar eens, vóór en na ontdooien.

Koosjer geslacht en verwerkt vlees, daar wordt geen vocht onder hoge druk in geperst en bij een goede slager ook niet. Doch bij het goedkopere supermarkt vlees wel. Wat er niet in zit loopt er bij ontdooien ook niet uit.

H.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 8, 2009 om 15:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

De meeste levensmiddelen, vooral groenten, komen al zowiezo uit de koelcellen, invriezen is geen optie (meer) wat je rest is iemand zoeken of zelf bezig gaan met groenten verbouwen in je tuin/volkstuintje. De meeste 'groenten' uit de super zijn tegen bederf aan, zo verschrikkelijk ligt het er meestal bij, de mensen zijn zo 'gehersenspoeld'dat ze vergeten zijn hoe of dat echte groenten er nu uit dienen te zien, bloemkool is zo geel als wat, boontjes zo slap dat je ze dubbel kunt vouwen, en witlof is zo rot, dat het (eigenlijk) direct de kliko in kan. Ik koop nooit groenten in een supermarkt, wij hebben nog volkstuintjes, met volksgroenten.

Henk,een raad: niets invriezen van die smerige supers!

Henri

aricia
door aricia - Oct 8, 2009 om 16:16
36 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Hrdwer nog wat ( moeilijke naam hoor :))

In princippe heb je helemaal gelijk en formuleerde ik dat over het vlees ook een beetje verkeerd.

Ik bedoelde eigenlijk dat invriezen nou juist uitdroogt , niet door het invriezen maar als je het ontdooit verliest het vlees veel van zijn natuurlijke sappen , denk bijv. aan bloed bij biefstuk.

En ja de smaak ging wel wat verloren bij die test producten maar wij zijn toch banger voor bacterien he waar je voedselvergifiting van kunt krijgen toch?

En dan moet de slagerij van mijn supermarkt wel heel goed kunnen ontdooien want je ziet toch duidelijk of vlees wel dan niet ingevroren is geweest, je voelt zelfs het verschil. Nu heb ik een nichtje met een slagerij en kreeg van haar wat les waar ik op moest letten en dat kan het ook zijn natuurlijk :))

Nog even een gratis tip :)_ Als je rundvlees koopt let dan op de nerf van het vlees , hoe breder die uit elkaar loopt hoe malser het vlees , oude koeien smaken dus het lekkerste .

Uiteraard is alles wat je vers koopt het lekkerst maar ja tegenwoordig hebben we geen tijd om elke dag te shoppen toch? Dus in die zin boffen we met de koelkast en vriezer.

Groetjes ,

Aricia