carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 09:59
Voeding & gezondheid

Is een diagnose defenitief.

Ik heb in 2015, & mei 2019 een diagnose gehad in het ziekenhuis van epelipsie.
in 2015 voor de diagnose te stellen.
en in mei 2019 om de aanval te bevestigen toen ik in een ziekenhuis lag door een dokter. De vragen.
Is het dan ook juridisch gezegd dat ik epelipsie heb?. En kunnen mensen dan ook juridisch zeggen dat ik epelipsie heb?.
En ben ik dan juridisch gezien de rest van mijn leven epelipsie patient?.
en als dat zo is kan ik dan ook van de diagnose af komen?.
En mogen mensen dan alleen hun mening geven over de gang van zaken van de epilepsie geven of ook juridisch gezien bijspringen?.

En mag de mens mij verplichten om pillen of pasjes te dragen vanwege de epilepsie?.

2671 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2021 om 10:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste, men mag u niets verplichten maar let op: het betreft wel uw eigen gezondheid.

Epilepsie is een medische term m.b.t. een aandoening diue redelijk ernstig kan zijn en uitval tot gevolg kan hebben. Indien u geen medicijnen neemt op basis van een medische diagnosen en vervolkgens uw uitval aanleiding zou zijn voor schade aan anderen bent u aansprakelijk te stellen en zal een verzekering ook niet uitbetalen. Dat is dan wel een juridisch aspect waar u goed rekening mee dient te houden indien u medicijnen weigert.

Zie m.b.t uzelf deze info: https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/epileptische-aanval/wat-zijn-de-gevolgen-

en zie deze voor het in geval dat:     https://www.telegraaf.nl/nieuws/1586581/twee-jaar-cel-na-dodelijk-ongeluk-door-epilepsie en ook   Verkeersongeluk door epilepsie / epileptische aanval - Advocaat Verkeersstrafrecht (advocaat-verkeersstrafrecht.nl)

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 10:20
29 Antwoorden / 10 Vragen

Dus als ik het goed begrijp.
als de specalist zegt dat het beter zal zijn om pillen slikken. Maar ik als patient zijnde wil dat niet.
ben ik bij een aanval voor alles aansprakelijk te stellen. Als dat een oorzaak is door mijn aanval.
En wat men ook mag vinden van mijn ziekte. zolang ik dat dus niet wil bijvoorbeeld pillen. Ben ik zelf bepalend maar dan is de keuze en de gevolgen ook mijn keuze die kunnen komen bij een aanval.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 9, 2021 om 11:04
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens mij was ik duidelijk. Als u door een epilepsie aanval schade aan anderen veroorzaakt en men ontdekt dat u deze zeer vervelende aandoening heeft en daarvoor ook medicijnen zijn geadviseerd en u die niet neemt, 'de rapen behoorlijk zuur kunnen zijn.

Ik geef u nog een aantal verwizingen m.b.t de ernst en ook m.b.t. gevolgen voor u zelf: https://epilepsie.jouwweb.nl/complicaties-problemen-en-gevolgen , https://www.epilepsie.nl/over-epilepsie/pagina/95-1/veelgestelde-vragen/ en de laatse dus om ook nadere info te verkrijgen.

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 11:16
29 Antwoorden / 10 Vragen

Ik snap het.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 9, 2021 om 11:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook d andere gegeven reacties.

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 11:28
29 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat lees ik ook.

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 11:28
29 Antwoorden / 10 Vragen

Heel veel handige informatie.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 9, 2021 om 10:17
7210 Antwoorden / 3 Vragen
carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 10:24
29 Antwoorden / 10 Vragen

Heel handig om te lezen bedankt.

ju
door juliomariner - Jan 9, 2021 om 10:39
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Bekijk het ook eens van de andere kant.  Stel u krijgt in het verkeer een aanval en veroorzaakt een dodelijk ongeval of iemand raakt blijvend gehandicapt, terwijl dit misschien met uw medicijnen voorkomen had kunnen worden. Hoe voelt u zich dan.
Hoewel makkelijk gezegd denk ik dat u niet moet kijken naar wat niet meer kan maar juist wat nog wel allemaal kan.

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 10:58
29 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb alleen aanvallen tijdens een verkeerde dag en nacht ritme.
of te wel als ik slecht slaap niet ontbijt en veel inspanning erna doe met fietsen.
en daarna ineens direct met de inspanning stop.
of te wel dat is max 2x perjaar.
En inderdaad ik ben er ook niet voor om anderen daar mee problemen te geven.
maar het gebeurt of gebeurt niet.

va
door vanlotjegetikt - Jan 9, 2021 om 10:46
809 Antwoorden / Vragen

Vooral dat stukje strafrecht is echt iets om over na te denken mede omdat u met de term  juridisch begint.
Houdt in dat er beperkingen zijn met het besturen van een motorvoertuig.
Bedenk wat ook dat voor een het een stukje luxe is en voor de ander als dat stukje verkeerd gaat daar levenslang mee geconfronteerd wordt.

Om praktiche problemen te voorkomen(zoals stikken) is het handig om iets bij u te dragen waaruit blijkt dat u epilepsi heeft,voor het geval u ineens op de grond ligt.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2021 om 10:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

De "mens" mag men verplichten om pillen of pasjes bij u te dragen vanwege de epilepsie, maar als u dat niet wilt is het wel erg gevaarlijk, zowel voor uzelf als anderen. Ik denk dat u het heeft over autorijden, als ik het goed heb? Naar eer en geweten: nee, dan mag u niet onmiddelijk weer autorijden en, zoals al genoemd: dat zou ook ik het ten sterkste ontraden. Want dat u uw eigen leven op het spel zou kunnen zetten is één, maar dat van een ander is uiteraard dan heel, heel erg en onverstandig. Maar vraag het uw specialist eens naar de gang van zaken.

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 11:00
29 Antwoorden / 10 Vragen

Autorijden zou ik nooit doen.

ne
door neodutchio - Jan 9, 2021 om 10:55
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U mag helemaal doen wat u zelf wilt, echter bent u dan voor de volle 100% aansprakelijk voor de gevolgen. Toevallig in mijn familie de laatste jaren geconfronteerd met een aantal familieleden die uit het niets aanvallen kreeg. Resultaat: pillen slikken en een rijverbod van een half jaar. Keihard, maar niets aan te doen. Je bent onverzekerd op dat moment. Na dat half jaar heeft een familielid in de auto een aanval gehad. Na 2 kilometer is dat tot een ravage gekomen met 4 gewonden (2 ernstig), 3 auto's total loss en een verkeers infarct. Gelukkig wel verzekerd, de kosten zijn namelijk niet te overzien.

U mag voor uzelf beslissen of u wel of geen pasje wilt meenemen. Maar wat als u op straat een aanval krijgt? Hoe moet iemand, of ambulancepersoneel weten wat u onder de leden heeft?

Doktoren hebben gestudeert om te weten wat er aan de hand is en wat er kan gebeuren. Overleg dus met uw behandelend arts wat de gevolgen kunnen zijn van het niet opvolgen van alle tips en hulp. Dan kunt u voor uzelf de afweging maken of u het verantwoord vindt om om uw eigen weg te kiezen.

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 11:09
29 Antwoorden / 10 Vragen

Weet u ik krijg zonder pillen misschien 2x per jaar een aanval en vaak te herleiden. Aan mijn slechte dag & nachtritme.
ik snap best dat ook de gevolgen een keuze van me zelf zijn.
Maar ik blijf erook in geloven.
dat een goede dag en nachtritme en eet patroon meer helpt dan 2x per dag pillen te slikken.
Ik geloof er wel weer in dat ik een ziekte heb maar met alle pillen & pasjes hoef je bij mij echt niet aan te komen. en misschien gekke gedachte. Ik geloof er ook weer in dat de mensheid me altijd zou helpen als ik een aanval krijg. En mocht dat niet mogelijk zijn en toch de dood tot gevolgen hebben dan is dat dan zo.

ne
door neodutchio Jan 9, 2021 om 11:19
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een aanval herleiden is aan de late kant, je moet het voor kunnen zijn. Jaren terug bij Blik op de weg een bestuurder die, ondanks dat hij niet helemaal lekker was, toch de weg was opgegaan en onwel werd vanwege een voedselvergiftiging. Het liep gelukkig goed af met enkel een auto in de poeier. Wie zegt dat u wel mentaal sterk genoeg bent en uw rust opzoekt als het dreigt mis te gaan?
Andere mensen buiten zullen ongetijfeld wel helpen als het mis gaat, maar voordat men weet wat er aan de hand is gaat kostbare tijd verloren. Zodra de politie en/of ambulancepersoneel aanwezig is, ze op zoek gaan naar uw portemonnee en daar een pasje zien van epelepsie, dan kunnen ze doelgericht gaan handelen. Als ze niets weten en ze moeten alles gaan uitsluiten, dan is het personeel langer met u bezig waarin ze ook andere mensen zouden kunnen helpen. Liever onnodig meenemen dan eenmalig de kans lopen dat het mis gaat.

Soms is accepteren de moeilijkste optie, maar op den duur wel de beste. Een stempel hoeft ook niet als een stempel te voelen.

carcassonne
door carcassonne Jan 9, 2021 om 11:26
29 Antwoorden / 10 Vragen

Weet u ook ik blijf er ingeloven.
want pillen levert ook bij de gelovige mensen altijd het pompen op dat ik pillen moet slikken dat het beter is om pillenn te slikken en ga zo door.
aangezien ik dan vaak al nee heb gezecht volgen deze discusies.
die alleen over de pillen gaan.
en er dan geen tijd is over de dag en nacht ritme te praten.

want dan is pillen het belangrijkste.

ne
door neodutchio Jan 9, 2021 om 11:30
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk is er een hoop te compenseren met een gezonde levenstijl. Maar de vragen zijn of u het risico wil lopen op een enorme kostenpost door het juist niet nemen van de pillen en of u verantwoordelijk wil zijn voor het verpesten van tijd van hulpverleners omdat u geen pasje mee wilt nemen. Alleen moreel gezien zou ik dat pasje al meenemen.

ro
door ronny530 - Jan 9, 2021 om 11:31
2795 Antwoorden / 41 Vragen

In uw medisch dossier wordt de diagnose epilepsie toegevoegd en uw medisch dossier blijft geheim dus de buitenwereld weet niet dat u die diagnose heeft gekregen. Of de diagnose gevolgen heeft voor de rest van uw leven hangt van het verloop van de epilepsie af want als de voorgeschreven medicijnen goed werken kunt u net zo goed functioneren als ieder ander. Het is wel zo dat als de arts u adviseerd geen motorvoertuig te besturen dat ook niet te doen want de gevolgen zouden groot kunnen zijn. Voor het aanvragen van een rijexamen heeft de diagnose wel gevolgen want er dient een gezondheidsverklaring naar waarheid ingevuld te worden en zal bij aankruisen van een ja in de verklaring het cbr de aanvraag na medisch onderzoek de aanvraag in behandeling gaan nemen. Pas als blijkt dat uw gezondheids toestand zodanig is dat aan het verkeer deelnemen niet verantwoordt wordt geacht dan kunt geen rijexamen doen. Epilepsie kent vele vormen en het zou wel handig zijn om uw naasten en werkgever op de hoogte te stellen want dan weten zij ook hoe te handelen in geval van een aanval. Het innemen van medicijnen is uw eigen keuze en een pasje bij u dragen ook.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 9, 2021 om 13:02
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Carcassonne,

U stelt moeilijke en ethische vragen op een consumentenforum.

Ik raad u aan om deze vragen te stellen aan uw specialist of huisarts.

carcassonne
door carcassonne - Jan 9, 2021 om 13:17
29 Antwoorden / 10 Vragen

Dat mag u vinden.
echter ik krijg wel de antwoorden van anderen waar ik iets mee kan.
het leven is voor het grootst gedeelte zelf bepalend. Maar met deze meningen kan ik heel veel van andere mensen.
dit geeft langzamerhand een hele andere kijk van mijn kant.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 9, 2021 om 13:26
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Carcassonne,

Wij zijn geen medische specialisten of huisartsen.

U heeft een diagnose gekregen, maar wilt hier vanaf.

Dit kunnen alleen artsen.

Voor zover ik weet is epilepsie nog niet te genezen.

gerbera
door gerbera - Jan 9, 2021 om 13:25
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een diagnose gesteld dat u epileptie heeft en dat staat los van juridische aspecten zij het de mogelijke beperkingen voor deelname aan het  verkeer.
Vooropgesteld dat niemand u kan verplichten is het gewoon verstandig de pillen en het pasje bij u te hebben als u de deur uit gaat. Het nut hiervan is dat er bij een aanval direct gericht kan worden gehandeld door b.v ambulance personeel. En wat is het probleem die spullen bij u te dragen, het is een feit dat u epileptie patiënt bent en daar hoeft u zich niet voor te schamen.
Troost u, ik ga de deur niet uit zonder de nodige, medische, middelen en pasjes inclusief een lijstje van medicijnen die ik gebruik, en voel mij daar prettig bij.
Mijn motto is; Ik leef op mijn pillen en humor en hoop dat zo lang mogelijk vol te houden, en daar kan het dragen van pillen en pasjes buitenshuis aan bijdragen.

mahadma
door mahadma - Jan 9, 2021 om 13:26
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als een dokter zegt epilepsie wat bevestigd wordt door een aanval is het dus zeker dat u dat heeft. Verzwijgt u dat bij medische/juridische formulieren bent u in overtreding, zeker bij het juridische wat voor u levenslange gevolgen kan hebben als u een beetje pech heeft.

Keer het eens om, u raakt gewond/gehandicapt of het erger door iemend met epilepsie in het verkeer ...........................

panter22
door panter22 - Jan 9, 2021 om 15:51
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt epilepsie en je behandelend arts vindt het noodzakelijk dat je pillen gaat slikken.
Maar ik krijg de indruk dat je moeite hebt met het aanvaarden van je ziekte.
Want zelfs een pasje wil je niet.
Kijk eens op de website van het epilepsiefonds, bij lotgenotencontact.
https://www.epilepsie.nl/leven-met-epilepsie/pagina/296-1/lotgenotencontact/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 9, 2021 om 22:09
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zonder onderzoek en gegevens kan geen enkele Arts  hier een betrouwbaar antwoord op geven.

De eigen huisarts kan vaak in overleg met specialist wel de dosering als het beter ging  langzaam verlagen  tot afbouwen in sommige gevallen.
Maar ik ben geen arts maar weet dat enkele minder of helemaal niets meer kregen na  jarenlang rustige afbouw en als dat foutloos ging.

Vooral bij jongeren  komt dit wel vaker voor, maar  vraag uw huisarts...