mahadma
door mahadma Aug 25, 2011 om 20:49
Voeding & gezondheid

Kleding maten

Het is mij opgevallen dat dezelfde persoon bij winkel A een passend kledingstuk kan vinden met maat (bijvoorbeeld) 40. In winkel B is dat maat 42, in winkel C is dat maat 46 en in winkel D 36. Bij navraag in de winkels blijkt dat door de fabricage in verre (lees goedkope) landen er steeds andere maten gelden voor dezelfde persoon qua kleding. Ook zou uit dezelfde ateliers verschillende maatvoering komen.

Zeker dames hebben er een hekel aan om maatje 46 te dragen terwijl zij voor hun gevoel maatje 40 hebben. En dan gaan ze weer aan pillen en afslank dieëten en andere onzin.

Er bestaat wel een S tot en met XXL maar of dat nu uniform is, vraag ik mij ook nog af.

Wordt het niet eens tijd voor één echte universele maat, een centimeter maat? Immers een centimeter is een bekende standaardnorm. En die kan overal ter wereld gelijk zijn. Voor kinderen is deze er wèl, waarom niet voor volwassenen?

2404 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Aug 25, 2011 om 22:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 25 aug 2011, 20:49]Wordt het niet eens tijd voor één echte universele maat, een centimeter maat? Immers een centimeter is een bekende standaardnorm. En die kan overal ter wereld gelijk zijn. Voor kinderen is deze er wèl, waarom niet voor volwassenen?

Wordt aan gewerkt ;-)

--Europarlement wil standaard kledingmaten -
8 april 2010, 14:12
BRUSSEL (ANP) - Er moeten Europese standaardmaten komen voor kleding.
Daarmee kan een einde gemaakt worden aan de verwarring bij consumenten.--Bron

rj
door rjw - Aug 25, 2011 om 22:39
3279 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 25 aug 2011, 22:06]
Wordt aan gewerkt ;-)

--Europarlement wil standaard kledingmaten -
8 april 2010, 14:12
BRUSSEL (ANP) - Er moeten Europese standaardmaten komen voor kleding.
Daarmee kan een einde gemaakt worden aan de verwarring bij consumenten.--Bron

Maar dat is nog altijd geen garantie dat een kledingstuk met dezelfde maat op het labeltje altijd goed past. De juiste maat (dus met de bese pasvorm) hangt ook nog af van het soort kledingstuk en de vormgeving.

Trouwens wel een beetje onzin de de EU zich hier mee bezig houdt. Er zijntoch wel belangrijkere zaken om te regelen.

stacey
door stacey - Aug 25, 2011 om 23:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rjw schreef op donderdag 25 aug 2011, 22:39]Trouwens wel een beetje onzin de de EU zich hier mee bezig houdt. Er zijntoch wel belangrijkere zaken om te regelen.

Tja, ze moeten toch wat doen ............kunnen ze er weer een commissie en stel onderzoekburo`s op los laten, om de kennissen te sponseren enzo
Van mij mogen ze die hele, kostbare zooi opdoeken ;-)

Maar voor zover ik weet waren maten vroeger redelijk standaard en altijd gebaseerd per land op `bouw` doorsnee bevolking, zo vielen bv franse maten altijd `petit` en NL `large` ;-)
Stond dan bv in label FR 36 NL 38
Maar standaard bevolking per land hebben we ook niet meer....
Maar centimeters zegt allemaal ook weinig, ligt er net aan hoe het valt/pasvorm en niemand is hetzelfde qua vorm/maat dus je zult het toch altijd moeten passen en dan zie je op het oog wel welke maat je moet gaan passen.
Ik lig er niet meer zo wakker van dat ik blijkbaar varieer van maat 36 to 42 ;-)

ae
door aerox - Aug 26, 2011 om 00:19
49 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzin probleem zeg. Als je maat 42 hebt en je moet eens een 46 kopen omdat de maat klein valt. Who cares, als je daar al mee zit. Zolang de consument de norm bij h&m, miss etam, promiss, primark, didi of c&a legt moet je niet gek kijken dat die China zooi klein valt. De consument wil lage prijzen dus de maten worden klein gesneden zodat er uit een rol stof een of twee extra jasjes gesneden kunnen worden.

marieke79
door marieke79 - Aug 26, 2011 om 16:07
94 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 25 aug 2011, 20:49]Zeker dames hebben er een hekel aan om maatje 46 te dragen terwijl zij voor hun gevoel maatje 40 hebben. En dan gaan ze weer aan pillen en afslank dieëten en andere onzin.

Nou dat is hopelijk een beetje overdreven. Het werkt andersom weer positief. En anders kledingmaat eruit knippen, prbleem opgelost!

mahadma
door mahadma - Aug 26, 2011 om 16:29
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Kinderkleding maten zijn wel in centimeters, en waarom zou dat nu niet ook voor volwassenen kunnen gelden? Wat is daar anders in? Een centimeter is een centimer of te wel 10 milimeter. En veel dames hebben er toch op de een of ander manier last van dat ze (al was het maar in hun gevoel) wéér van maat 42 naar 44 zijn gegaan terwijl de centimeters gelijk zijn gebleven. Het zou ook een service van de winkels zijn, men kan meteen naar de juiste maat gaan kijken. Zeker voor de postorders zou dit ook beter zijn, dat ze centimeter maten geven. Want het heen en weer sturen kost veel geld en tijd.

stacey
door stacey - Aug 26, 2011 om 21:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 26 aug 2011, 16:29] Zeker voor de postorders zou dit ook beter zijn, dat ze centimeter maten geven. Want het heen en weer sturen kost veel geld en tijd.

Dan moet je hun schema`s even nakijken.............
Ze hebben alles duidelijk genoeg op de site staan, maar daar kijkt niemand naar, mensen bestellen in de maat die ze zelf denken te hebben..........

--wehkamp.nl matentabel - dames
Hoe vind ik de maat die mij past?
Heel eenvoudig. Alles wat je nodig hebt, zijn een centimeter en de overzichtelijke maat-tabellen
van wehkamp.nl. Voor elk kledingstuk vind je voortaan de juiste maat--Maten Wehkamp

--Zo meet u goed.
Alle maten zijn aangegeven in centimeters --Maten Otto

gallito
door gallito - Aug 30, 2011 om 22:51
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 26 aug 2011, 16:29]Kinderkleding maten zijn wel in centimeters.

Kinderkledingmaten zijn lengtematen.

an
door ankhor - Sep 8, 2011 om 13:11
122 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, ik heb grote maten, en ook daar is het zoeken.
Het gaat trouwens ook om de snit.
In sommige broeken kom je niet omdat de pijpen te smal zijn.
Ik heb namelijk aardige bovenbenen, wat ok wle moet om het gewicht te dragen. ;o) Dus via internet kan ik al gewoon niet kopen. En dat is lastig
want de meeste verkoop van grote maten gaat tegenwoordig via internet.
(Marca had vroeger echt een goede selectie grote maten, maar ja, marca bestaat niet meer.)
Dus ik zou inderdaad universele maten willen zien, waar men zich ook aan moet houden, Met daarbij maten voor been ruimte ;o)

Em
door Emmap - Sep 8, 2011 om 13:19
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ook de maataanduidingen met letters zijn niet betrouwbaar in de zin zoals u zoekt.

Laat het idee los dat de maat van je kleding iets zinnigs vertelt over je lichaam.
Laat het verband los tussen een kleine maat is een mooi lichaam of een geslaagd persoon.

Heb je nooit zelf in de paskamer gestaan en een discussie naast je gehoord, over een maatje meer of minder? En als je dan zag waar het ging, gedacht: minstens een maatje meer, valt beter en tekent minder af!

Het gaat om de kleur, of die je wel of niet staat (zoek dat eens uit), het gaat om de verhoudingen, en of je met kleding je eigen pluspunten kan accentueren, dan wel je minpunten wat camoufleren. De beste tips vind je in de boeken van Trinny en Susannah, ook bekend van tv.

Dan ontdek je ook meteen waarom die prachtige kleding uit de etalage, van de combineersuggesties in de winkel, of van je vriendinnen jou totaal niet staan.... en als je snapt hoe het werkt, lucht dat zeer op :-)

ja
door jazza - Sep 8, 2011 om 19:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben zelf gehandicapt, dus ik bestel regelmatig kleding en schoenen via internet. Hoe vaak ik spullen terug moet sturen wil je niet weten. Dat kost mij gewoon veel moeite en ook wel geld (dozen, pakpapier, postzegels, want je krijgt niet altijd je portokosten terug).
Ik bestel altijd dezelfde maat, maar de ene keer is dat wel groot genoeg, de andere keer niet.
Vorige week moest ik nog schoenen terugsturen. Ik heb maat 42, voor de zekerheid bestel ik 42½, en nog waren ze te klein. Moest ik weer iemand regelen die voor mij naar het postkantoor ging.
Ik zou dus heel blij zijn met vaste maten.
Mvg Jazza.

fr
door frankve - Sep 8, 2011 om 20:42
36 Antwoorden / 1 Vragen

Van mij mag het morgen ingevoerd zijn.
Wat een absolute ramp is dat, kleren kopen. Moet iedere keer 10 verschillende maten aantrekken voordat je nét voor dat ene merk de juiste maat hebt.
En schoenen dan: stapels zijn er nodig om tot de conclusie te komen dat nét dat ene type de juiste breedte heeft en dus past.... zucht... Alsof iedereen op zaterdag en zondag niets anders te doen heeft dan kleren kopen...

Om die reden koop ik maar bij één winkel omdat ik weet dat die het type broek/overhemd verkoopt dat ik fijn vind zitten. Scheelt me een hoop onnodig passen/rijden/parkeergeld betalen/tijdsverspilling die dan vervolgens aan mijn kids kan besteden.

Stel je voor: dat je eerst de schoenwinkel kan bellen met de vraag of ze schoenen in jouw lengte/breedte hebben en zo ja kan je er vrolijk naartoe.

Stel je voor: de verkoopster heeft weer tijd voor je omdat er niet meer op maat gepast hoeft te worden, maar alleen nog of hij lekker zit/mooi kleurtje etc.

Stel je voor dat je de winkel kan vragen net dát ene overhemdje te bestellen maar dan in ander kleurtje/motiefje dat je mooier lijkt. En waarempel: het past ook nog!!

Zou het "winkelen" dan weer leuk worden?

En nee, ik heb geen buitensporige maten :(

m.vr.gr Frank