de
door deboervanzet Jan 11, 2020 om 13:40
Voeding & gezondheid

Met (vage of niet-vage) hartklachten naar huisarts..

Dit is meer een waarschuwing dan een vraag. Wie zich met vage of niet vage hartklachten bij de huisarts meldt, kan het volgende overkomen: je wordt niet doorverwezen naar een cardioloog maar wordt afgescheept met een "event-recorder". Of je dat nu wil of niet. Vervolgens gebruik je dat ding en even later krijg je een gepeperde rekening thuisgestuurd door het bedrijf waar je huisarts dat ding van heeft. Sturen ze dus niet naar je zorgverzekering maar naar jou. Als een goedkope budget polis hebt, loop je de kans dat je maar een gedeelte van de (hoge) kosten terug krijgt, of misschien wel helemaal niets. Huisarts heeft dit van te voren niet gezegd. Zo'n event recorder ziet eruit als een waardeloos "prul ding" en is het waarschijnlijk ook (plakker die er bij zitten plakken niet, blijkt 's avonds als je je uitkleed dat de hele dag een plakker niet aangesloten was. Mij is dit dus overkomen. Voor het bedrag dat dat bedrijf rekent, had ik ook met wizz naar Belgrado of Nis kunnen vliegen en aldaar in een prive kliniek door een echte dokter grondig onderzocht kunnen worden. Dit is gewoon een besparing op hoge gezondheids-zorg kosten neerleggen bij de patiënt. En hem niet van te voren inlichten over die hoge kosten...ik schrijf dit maar even zodat u weet waar u aan toe bent mocht het u ook overkomen...Op even op de reacties te reageren: gelukkig heb ik geen budget-polis en wordt het waarschijnlijk wel vergoed hoop ik. Maar er zijn mensen genoeg die wel een budget polis hebben en die lopen de kans hoge kosten te moeten betalen. In mijn geval is de nota meerdere honderden euro's en nee, dit heeft niets met het eigen risico te maken. Bedrijf stuurt rechtstreeks nota aan mij en moet het zelf maar declareren bij verzekering

3248 16 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 11, 2020 om 13:47
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nog nooit van gehoord. Vreemd verhaal

getty
door getty - Jan 11, 2020 om 13:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gaat het hier niet gewoon om het eigen risico wat u moet betalen?

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2020 om 13:59
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb hier ook nog niet van gehoord. Anderhalf jaar geleden had ik last van hartklachten. De dokter stuurde een ambulance, waar de broeders me gewoon met de ECG apparatuur onderzochten. Hier ga je niet (meer) gelijk naar een ziekenhuis maar heeft de ambulancedienst dit overgenomen. Bleek alleen dat mijn hart uit ritme was. Zelfs daar was men op voorbereid: kreeg wat pilletjes; daarna gelukkig alles weer gewoon. Geen "extra rekening" gezien; uiteraard wel van mijn eigen risico af.

marita5
door marita5 - Jan 11, 2020 om 14:02
11531 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Timvanbeilen ,

Lees hier eens het voorbeeld van CZ , klik op de rode regel .

https://www.cz.nl/vergoedingen/eventrecording

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2020 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u dan een budgetpolis? En wat is een gepeperde rekening?

holstein
door holstein - Jan 11, 2020 om 14:07
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ga je niet naar een medicijnman ipv een echte huisarts, want dit is hier totaal onbekend en met dat soort klachten wordt er gewoon gehandeld zoals nodig is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 11, 2020 om 18:30
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@HOLSTEIN, buij u onbekend misschien?

Donuts
door Donuts - Jan 11, 2020 om 14:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Prima oplossing, had ik ook graag gehad van mijn huisarts, had me 6 bypasses op jonge leeftijd gescheeld.

https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/medische-onderzoeken/eventrecorder

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2020 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat zit u nu te jammeren? U hebt een medisch probleem en gaat daarmee naar de huisarts. Blijkbaar verwacht u slechts doorverwijzing naar een specialist, wat helemaal niet altijd nodig is.

Met dat ding kan de huisarts heel veel zaken vaststellen.

Stuur die nota door en klaar.

En waarom zou u zich bekommeren om iemand die een budgetpolis heeft?Die kiest daar zelf voor.

Donuts
door Donuts - Jan 11, 2020 om 14:32
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wees blij dat uw huisarts uw klachten serieus heeft genomen. Een huisarts hoeft zich niet bezig te houden met een kostenplaatje.

marita5
door marita5 - Jan 11, 2020 om 14:45
11531 Antwoorden / 15 Vragen

De huisarts kwam er bij mij per toeval achter dat ik hartritmestoornissen had , god zij dank .
Doorverwezen naar ziekenhuis , event recorder gekregen voor 1 week .
De problemen die u beschrijft , herken ik niet .

Gr
door Grunn1 - Jan 11, 2020 om 15:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ook ik had vage hart klachten. Via huisarts een event recorder voor een week gehad. Als een plakker los zit dan piepte die en moest je de aansluitingen controleren. Uitslag ging naar de cardioloog en die beoordeeld de bevindingen van de recorder. Dankzij die recorder en dus de actie van de huisarts leef ik nog, heb inmiddels wel al meerdere open hart operaties ondergaan en problemen die zonder event recorder niet waren ontdekt. Dus nee ik herken helemaal niks in uw verhaal en vind die waarschuwing sterk overdreven.

gerbera
door gerbera - Jan 11, 2020 om 15:09
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Een heel vreemd verhaal, Hartklachten kunnen door een huisarts eventueel d.m.v een hartfilmpje of recorder opgemerkt worden.

Eigen risico

Krijg je het apparaatje voor eventrecording via de huisarts, dan betaal je geen eigen risico voor het gebruik van de eventrecorder. Het laten uitlezen valt onder laboratoriumkosten. Dit valt wel onder het eigen risico. Als je het apparaatje in het ziekenhuis krijgt, dan horen de kosten hiervan bij de kosten van de behandeling. In dat geval betaal je wel eigen risico.

Dus uw verhaal klopt niet het, gebruik wordt gewoon vergoed. Alleen het uitlezen valt onder eigen risico, Dat u de rekening krijgt is omdat betreffende leverancier geen contract met de verzekering heeft. Dus gewoon opsturen en het wordt betaald.

va
door vanlotjegetikt - Jan 11, 2020 om 15:27
809 Antwoorden / Vragen

Oke, het woord ziekenhuis is al voldoende om door je Eigen Risico te gaan. Daarna de cardioloog. En dan ook nog een budget polis (met een hoog Eigen Risico).
Weet niet wat duurder is, de hulp via de huisarts of via de specialist. Ts, het antwoord kan je zelf wel bedenken.
Beter kosten voor jan je weet wel dan een ziek lijf met alle gevolgen van dien.
Dus nota indienen en dan graag even ons melden wat de reactie van uw Zorgverzekeraar was.
Zou wel zo netjes zijn.

panter22
door panter22 - Jan 11, 2020 om 15:59
6599 Antwoorden / Vragen

Een beroep doen op de gezondheidszorg is niet goedkoop.
Het is mooi dat je al via de huisarts zo'n meter kunt gebruiken.
Een aantal jaar geleden kreeg je dit apparaat via de cardioloog. Dan was je in ieder geval je eigen risico kwijt geweest.
En wat let je om op eigen kosten naar een hartkliniek in Nederland te gaan? Daarvoor hoef je niet naar Belgrado.
Het is een eigen keus om een goedkope zorgpolis te nemen met een hoog eigen risico,
Het lijkt erop dat je tot nu toe gezond bent geweest  en geen kosten hoefde te maken en dat je denkt dat direkt een specialist voor je klaar staat als je klachten hebt.

edrick3
door edrick3 - Jan 11, 2020 om 16:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bedrijf stuurt rechtstreeks nota aan mij en moet het zelf maar declareren bij verzekering
Ja en ... dat is toch geen probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2020 om 18:28
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp niets van uw verhaal: apparaten zoals u noemt kunt u toch ook tijdelijk 'lenen'? Of begrijp ik dat voor dat lenen een naar uw mening hoog bedrag als huur in rekening wordt gebracht? M.i. doe eerst eens navraag bij uw zorgverzekeraar hoe dit zit en hoe men dan op uw verhaal reageert. U geeft aan dat u de nota kunt declareren bij uw zorgverzekeraar en dat is op zich niet vreemd. Er zijn meer zorgverleners die hun kosten declararen via INFOMEDICS van waaruit dat een nota aan u wodt gezonden die ter declaratie aan de zorgverzekeraar kan worden gezonden en dan ook wordt vergoed op basis van de polisvoorwaarden. (Bijv. tandartsen).

(Bij mij is zo'n apparaat ook wel eens eerder toegepast op basis van een advies van mijn huisarts en ik heb nooit een rekening gezien).

Als u echt een klacht heeft, dan kunt u hier terecht: https://www.skge.nl/

Ps. Ik heb geen idee wat het lenen / gebruik door mij op advies van de huisarts heeft gekost en zal het voor mijn zorgverzekeraar acceptabel zijn geweest.
Recent werd ik i.v.m. ook klachten door de huisarts naar het ziekehuis verwezen waarvoor hij zelfs een ambulace noodzakelijk achtte. Dat bleek ten koste te zijn gegaan van de eigen bijdrage en feitelijk gezien achteraf niet nodig na in het ziekenhuis een tijdje aan diverse monitoren te hebben gelegen en de oorzaak niets met 'hartfalen' te maken had. Al met al veel kosten maar is dat klachtwaardig omdat de huisarts achteraf gezien een minder drastich besluit had kunnen nemen en ik zelf, in ieder geval niet per ambulance naar het ziekenhuis had kunnen gaan?

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2020 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij het gebruik van een ambulance betaal je geen "eigen bijdrage".

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2020 om 11:04
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1: weer eens helaas volstrekt onjuist. Ik heb duidelijk bewijs daarvan van mijn zorgverzekeraar!!! Helaas dus toch maar een om te reageren. (De verplichte eigen bijdrage is in 2019 bij mij grotendeels opgegaan aan ambulancevervoer!) 'Kromme spijker op laag water'?

Gr
door Grunn1 Jan 12, 2020 om 11:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er is een verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2020 om 11:54
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT, dat is mij bekend. In mijn reactie gaf ik aan dat ambulance vervoer ten laste is gebracht en dat letterlijk is af te leiden uit de van mijn zorgverzekeraar afkomstige afrekening. Helaas is er m.b.t. eigen bijdrage en eigen risico wel onduidelijkheid en discussie, zie o.a. dan https://www.vvaa.nl/verzekeringen/zorgverzekering/eigen-bijdrage-eigen-risico  De opmerking van @TIJGER!n is dus echt onjuist.
Ik heb ook medicijnen, voorgeschreven door huisarts waar de apotheker op meldt dat als die medicijnen niet preferent zijn de eigen bijdrage kan worden aangesproken door mijn verzekeraar.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2020 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Snap het nou eenseen keer. De zorgverzekering kent een eigen RISICO van minstens € 385. Ambulancevervoer valt onder het eigen risico, daar is geen eigen bijdrage op van toepassing..

Dus er is helemaal geen onduidelijkheid over eigen risico/eigen bijdrage.

Het kan best zijn dat u voor voorgeschreven medicijnen een eigen bijdrage moet betalen, maar dat is een hele andere zaak.

panter22
door panter22 Jan 12, 2020 om 13:11
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft, de rest van het eigen risico gaat wel op aan de ziekenhuisopname. Ook als je niet met een ambu hoefde, was je daarmee je eigen risico kwijt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2020 om 13:11
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!n, begrijp nou zelfs eens een keer dat mijn ziektekostenverzekeraar het ambulance vervoer wel degelijk  ten laste van mijn eigen bijdrage (ook wel genoemd verplicht eigen risico) heeft verrekend. Zeer duidelijk gespecifeerd op de van mijn zorgverzekeraar ontvangen specificatie m.b.t. mijn zorgkosten 2019. Dat wil kennelijk totaal niet tot uw brein doordringen.
En voor zover medicijnen niet preferent zijn worden de kostten daarvan ook eerst ten laste van de eigen bijdrage ad ® 385,00 (lees dan ook maar verplicht eigen risico) gebracht. En dat ook op basis van duidelijk overleg met zowel de zorgverzekeraar als apotheker! Pijnig uw tijgerbrein nu eens niet langer en begrijp het dus zelf eens een keer. Of is het voor tijgers te ingewikkeld en geloven tijgers niet in aanwezig bewijs? En lijkt helaas ook het taalkundiget verschil tussen eigen bijdrage / verplicht eigen risico en eigen risico bij bijv. aanvullende verzekeringen waarvan men de hoogte zelf kan bepalen niet daarin door te dringen. En houd a.u.b. eens op dit dit gedoe jegens mij. Voor andere lezers helaas weer mijn excuses want dit heeft weer eens niets van doen met de vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2020 om 13:15
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dat mijn eerdere reactie aan @EPCOT deze verwijzing is weggevallen: https://www.pronto.com/nl/shopping?o=765051&l=dir&qo=serpSearchTopBox&q=eigen+bijdrage+zorgverzekering+2019 @PANTHER22, hoe het ook wordt gewendt of gekeerd, mijn ziektekosten verzekeraar specificeert het als eigen bijdrage ten laste van de € 385,00.

Gr
door Grunn1 Jan 12, 2020 om 13:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@heremietkreeft, mijn reactie was geen aanval op je antwoorden. Als je zorgverzekering dat onder het kopje eigen bijdrage afrekend klopt dit feitelijk niet. Nogmaals bij de zorgverzekering zijn 2 verschillende eigen kosten, eigen bijdrage en Wettelijk eigen risico en deze 2 zijn totaal verschillend. Je mag met allerlei linken komen aanzetten maar dat is niet nodig.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2020 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een eigen bijdrage is GEEN verplicht eigen risico. Bij aanvullende verzekeringen is er geen sprake van een EIGEN risico. Daar kan sprake zijn van een deel vergoeding, zodat de rest voor eigen rekening komt.

In de basisverzekering is er onder meer bij een gebitsprothese, of een gehoorapparaat sprake van als eerste een eigen bijdrage en daarbovenop wellicht nog een eigen risico.

En bij een aanvullende verzekering kiest men een epaalde dekking. Daar kiest men niet voor een eigen risico of een eigen bijdrage.