only-me
door only-me Oct 4, 2010 om 12:46
Voeding & gezondheid

Opvragen Medische dossiers

Beste forummers,

In de afgelopen tijd heb ik enkele medische dossiers opgevraagd van mijzelf en mijn dochters, om inzage te krijgen in een ziekte die onlangs is geconstateerd.
De meeste ziekenhuizen hebben hiervoor een kleine vergoeding gevraagd (E 4,50).

Afgelopen week heb ik echter een dossier ontvangen waar een rekening bij zat van E 22,50 voor 151 (A-4tjes) kopieën uit een dossier.

Ik vind dit nogal hoog voor wat stukjes papier die uit een Kopieermachine zijn komen rollen en vroeg me af; zijn er richtlijnen die aangeven hoeveel er gevraagd mag worden voor kopieën uit een dossier ?

Groet Laura

1601 5 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Oct 4, 2010 om 13:23
1712 Antwoorden / 140 Vragen

In het besluit kostenvergoeding lees ik dat een kopie uit het dossier minimaal € 4.50 en maximaal € 22.50 mag kosten. Besluit 13 juni 2001.

stacey
door stacey - Oct 4, 2010 om 13:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Redelijke vergoeding
Een zorgverlener mag een redelijke vergoeding vragen voor een afschrift van uw medisch dossier.
Deze vergoeding bedraagt 23 eurocent per pagina,
met een maximum van 4,50 euro per bericht.

Voor zeer uitgebreide dossiers geldt een maximale vergoeding van 22,50 euro.--Info

only-me
door only-me - Oct 4, 2010 om 15:30
46 Antwoorden / 16 Vragen

In tegenstelling tot de andere ontvangen dossiers, is dit de dunste versie die ik heb ontvangen......dus wie bepaalt eigenlijk wat een uitgebreid dossier is ?
Bestaan hier richtlijnen voor (min. aantal pagina's) ?

Groet Laura

stacey
door stacey - Oct 4, 2010 om 21:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---- Artikel 2
1. De vergoeding voor de kosten van het bericht als bedoeld in artikel 35 van de wet bedraagt EUR 0,23 per pagina met een maximaal bedrag van
EUR 4,50 per bericht.
2. De verantwoordelijke mag voor de kosten van een bericht dat op een andere gegevensdrager wordt verstrekt dan papier een redelijke
vergoeding in rekening brengen met dien verstande dat deze ten hoogste EUR 4,50 bedraagt.

Artikel 3
De verantwoordelijke mag in afwijking van artikel 2 een redelijke vergoeding in rekening brengen met dien verstande dat deze ten hoogste
EUR 22,50 bedraagt in het geval dat:
a. het afschrift bestaat uit meer dan honderd pagina’s
, of
b. het bericht bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking.--------
Besluit vaststelling van de vergoeding van de kosten

only-me
door only-me - Oct 4, 2010 om 22:50
46 Antwoorden / 16 Vragen

Duidelijk, bedankt voor de info.

Ik had dus eigenlijk gewoon daarheen moeten gaan met een pakket van 500 blanco A-4vellen onder de arm, en zelf gaan staan kopiëren, dan was ik een stuk goedkoper uit geweest :-)

Groet van Laura