mamamama
door mamamama Feb 16, 2010 om 13:55
Voeding & gezondheid

Overslaan hartslag/slokdarm

Beste lezers,
Sinds pl.minus 14 dagen kreeg ik last van een overslaande hartslag. Het is een angstig makend gebeuren waar ik vooral 'smorgens bij het opstaan last heb evenals tijdens en vlak na het eten. Ook een licht beverig gevoel. Later 'savonds een tijdje na het avondeten voel ik me dan weer heel veel beter en rustiger.
Ook opvallend is, dat bij rustig zitten (TV-kijken) de klachten grotendeels verdwijnen maar niet het gevoel dat er iets zit.
Soms na 't uit de auto stappen voor een wandeling eerst weer hevig kloppen wat afzakt na een 5 min.lopen.
Bij thuiskomst begint het dan weer. Soms houdt het overslaan wel een uur aan waardoor ik paniekerig wordt en depressieve gedachten krijg niet meer weg durf of bang fysiek in te spannen.Dit terwijl het bij inspannen niet erger wordt, integendeel. Maar toch.....
Ook is het alsof ik moet hikken maar zonder hik.
Bij een bezoek aan de huisarts eind November, kreeg ik "domperidon"als medicijn omdat hij zei dat de slokdarm krampen vertoonde, echter toen was de hartslag nog regelmatig. Bij beluistering van mijn hart en een onderzoekje stelde de arts vast dat mijn gezondheid niets te wensen overliet en mijn konditie in een goede staat was.
Dit is tevens de reden dat ik mijn klachten eens aan dit forum zou willen voorleggen voordat ik weer naar de arts stap.

Wie kent dit fenomeen en kan mij er iets meer over vertellen. Kan het zijn dat door de slokdarm ook de hartslag beïnvloed wordt en of de slokdarm door hevige stress kan verkrampen? Kan hoesten of slijm in de luchtwegen er misschien invloed op hebben?? Ook zou ik graag willen weten of en welke (natuurlijke) middelen zouden kunnen helpen.

Vast dank voor jullie reaktie.

40236 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad u aan om uw huisarts te bezoeken en u z.n. naar een internist te laten doorverwijzen die uw klachten kan onderzoeken.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

mamamama,

Ik vind dat de huisarts hier nalatig en onverantwoordelijk bezig is. Zoals mijn gewaardeerde collega tdehond ook al opmerkt, had hij/zij u met deze klachten zonder meer moeten verwijzen naar een specialist. Bij het volgende bezoek, zou ik met klem naar deze verwijzing vragen.

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Terug naar de huisarts en de nieuwe problemen voorleggen en laten onderzoeken.
Heeft u de bijsluiter wel goed doorgelezen en ook over de eventuele bijwerkiingen gelezen?

vr.gr.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mama,

Jouw euvel lijkt op hartrime stoornis.

Domperidon kan in zeldzame gevallen hartritmestoornis veroorzaken. Zie:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Maagklachten_en_misselijkheid_domperidon_tablet.aspx?mId=10704&rId=497#L2
Bijwerkingen domperidon:

"Zeer zelden:

* Borstvorming bij mannen en opzwellen van melkklieren bij vrouwen. Ook kan er melk uit de borsten vloeien en kan de menstruatie ontregeld raken. Deze verschijnselen verdwijnen weer binnen enkele dagen na stoppen met domperidon.
* Overgevoeligheid voor dit middel. Dit merkt u aan huiduitslag en galbulten. Gebruik dit middel dan niet meer. Een ernstige overgevoeligheid is te merken aan benauwdheid of een opgezwollen gezicht. Ga dan onmiddellijk naar een arts. In beide gevallen mag u dit middel in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor domperidon. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u het middel niet opnieuw krijgt.
* Bewegingsstoornissen, deze worden ook wel extrapyramidale verschijnselen genoemd. Het zijn stoornissen in de aansturing van de spieren. De verschijnselen kunnen lijken op de verschijnselen bij de ziekte van Parkinson: stijve spieren, beven, moeite met lopen of praten, rusteloosheid, plotselinge spiertrekkingen. Als u dit merkt waarschuw dan uw arts.
* Een verhoogd risico op hartritmestoornissen. U kunt last krijgen van plotselinge duizelingen of kortdurend buiten bewustzijn raken. Dit is vooral van belang voor mensen met een bepaalde hartritmestoornis, namelijk het aangeboren verlengde QT-interval. Gebruik dit middel NIET als u deze hartritmestoornis heeft. Overleg met uw arts. Mogelijk kunt u overstappen op een ander middel.

Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt."

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mamama,

Het overslaan van hartslag is in principe de normalste zaak van de wereld en overkomt bijna iedereen!http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartritmestoornis
Het klinkt als onwaarschijnlijk, maar zo vertel mij diversen cardio specialisten naar een door mij genoemde klacht. Het vreemds voor u is de slokdarm. De slokdarm zit het dichtste bij het hart, en bij een onderzoek naar het hart wordt het via een slang in de keel nagekeken of alles in orde is.
Om meer u zich druk maken, om zo meer raak u in paniek, en om zo meer gaat u hyperventileren!, dus het niet makkelijker gaan doen voor u zelfs!.
http://www.allesoverhyperventilatie.nl/symptomen

Dit zijn mijn bevindingen op mij gerelateerd! Elke mens is anders. Met deze wetenschap, kunt u verder gaan naar uw huisarts of cardioloog! Ik kan alleen hopen dat het is zoals ik het beschrijft!

Ik macht mij vaak gedachten hierover naar mijn hartoperatie....precies zoals u dat beschrijft! Maar ik "luister" vaak nog naar mijn hartritme, wennen doet het niet en zeker niet voor mijn vrouw aangezien ik een aortakunstklep heb die behoorlijk lawaai maak!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

mamamama,

Ik heb nog een aanvulling op mijn advies. Als blijkt dat de huisarts niet meewerkt, dan kun je meestal ook zelf zonder verwijsbriefje een specialist zoeken en daar een afspraak mee maken. Overleg dit dan wel even van te voren met je zorgverzekeraar.

Nogmaals sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

mammamamma, eigenlijk zit ik met het zelfde probleem mijn huisarts zecht dat het heel onschuldig is ,het komt door koffie drinken en roken en dat ik meer moet bewegen dat weet ik.Zelf heb ik geen medicijnen,als de winter weer een beetje voorbij is ga ik weer lopen en fietsen maar jij kan als je je zorgen maakt een ziekenhuis binnenstappen en een hartfilmpje laten doen.

Sterkte ermee Nico

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op dinsdag 16 feb 2010, 19:38: mammamamma, eigenlijk zit ik met het zelfde probleem mijn huisarts zecht dat het heel onschuldig is ,het komt door koffie drinken en roken en dat ik meer moet bewegen dat weet ik.Zelf heb ik geen medicijnen,als de winter weer een beetje voorbij is ga ik weer lopen en fietsen maar jij kan als je je zorgen maakt een ziekenhuis binnenstappen en een hartfilmpje laten doen.

Sterkte ermee Nico

Veel roken kan hartkloppingen geven.
Roken is te lang geleden om me te herinneren of je daar ook hartkloppingen van krijgt.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn vrijwilligers die mensen proberen te helpen hun problemen op te lossen of vragen te beantwoorden.

Klachten van mamamama ( nononono)
horen m.i. en naar inzichten v.d. heer Read bij een deskundige thuis.
Een huisarts die u door verwijst.

U zou ook bij uw verzekeraar kunnen vragen of deze u behulpzaam kan zijn bij het aanvragen van een tweede mening. ( second opinion)

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

( nononono) was een grapje n.a.v. mamamama. Begrijp me niet verkeerd :)

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met de anderen eens dat topicstarter naar de dokter terugmoet.
Maar om nu meteen al te spreken over nalatigheid, niet meewerken, second opinion.....

Is dat niet een beeeeeetje aan de vroege kant?

TS geeft immers zelf aan:

Bij een bezoek aan de huisarts eind November, kreeg ik "domperidon"als medicijn omdat hij zei dat de slokdarm krampen vertoonde, echter toen was de hartslag nog regelmatig

Dus lijkt het er eerder op dat TS bijwerkingen heeft van de medicatie.

Dus Terug naar de huisarts en er niet mee rond blijven lopen...

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 01:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Allen heel hartelijk bedankt voor jullie reaktie!
Ik ben er wel ernstig veel ongeruster op geworden.
Reagerende op enkele reakties kan ik zeggen nog nooit gerookt te hebben.
1 en soms 2x per week naar dansles ga.
Soms 1a2 kommen koffie per dag drink maar meestal wel 3 kommen thee 'savonds.
Verder heb ik domperidom maar 7 dgn gehad in November! Dus dat is al een tijd geleden. (maak me meer zorgen om de drie griepprikken, waarvan de laatste half december)
De arts is een heel serieus en precies persoon die mij erg goed behandeld heeft.
Hij heeft tot nu toe altijd nog een goede diagnose gesteld.
En waarom heb ik 'savonds na het eten tot an met het slapen gaan nergens last van, dat is toch vreemd
Neem natuurlijk jullie adviezen ter harte en maak opnieuw een afspraak.
Nogmaals allemaal bedankt!!

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ mama:

Bedankt voor je reactie. Heel verstandig. Wens je sterkte en succes.

H.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 07:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ t.s.

Second opinion door andere arts is alleen nodig als eigen huisarts u niet wilt door verwijzen.
Als u goed nagekeken wordt en er wordt niets gevonden dan bent u geruster.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat er naar uw slokdarm gekeken moet worden, omdat u aangeeft dat er iets zit. Vandaar mijn advies: door laten sturen naar de internist.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mamamama,

Enige jaren geleden heb ik (denk ik) het zelfde mogen ervaren.
Doordat wij op loopafstand van het ziekenhuis wonen heeft mijn zorgzame echtgenote mij toen direct naar de eerste hulp gebracht.
Ik ben daar direct gemonitord door de verpleegkundigen en gezien door een cardioloog die me het goede bericht gaf dat ik een slokdarmspasme had.
Uiteraard wil dit NIET zeggen dat U dit ook heeft maar dat U onderzocht moet worden door specialisten lijkt me overbodig te melden.
kijk eens hier voor info over slokdarmspasme.

Beterschap gewenst

ve
door verwijderd - Feb 17, 2010 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mamamama
Leg je vraag ook eens neer op de site van je zorgverzekeraar. Die hebben vaak een gedeelte waar je een gezondheidsvraag kan stellen aan een persoon met medische ondergrond.