ja
door jacbigboss Sep 15, 2007 om 13:47
Voeding & gezondheid

Recept van roggenbroodpap

het gaat om een oud duitsrecept denk ik mijn moeder maakte dat vroeger  maar ze is helaas vroeg overleden zodat bij ons in de familie  het recept verloren is gegaan !!!   het is een roggenbrood gemaakt van zwartroggenbrood  met rozijnen en melk   ik weet nog dat het een dag moest weken  op de kachel  maar de rest is helaas verloren gegaan dus  en mijn moeder kwam uit duitsland uit duisburg dus als er mij iemand aan het recept kan helpen  heeeeeeeeeeeel graag ?????

1948 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Probeer en experimenteer met het volgende oude recept. Rogge bij voorkeur halen bij de molenaar.

Uit een oud kookboek:

3 dl heet water / 4 eetlepels stroop / 20 gr zout / ong. 1kg [grof]gemalen ROGGE.

Water [met stroop] en zout warm laten worden, de rogge toevoegen en alles dooreen kneden tot het deeg gelijkmatig vochtig is. Een bus of pan invetten. Het "deeg" hierin doen, dichtdekken met een doek en "au bain marie" gaarkoken. Duurt ong. 4 á 5 uren. Test op gaarheid met een breinaald, even prikken geen klef aanhangsel dan is het gaar. "te" lang koken is niet erg! Brood uit de bus of pan nemen en laten opdrogen c.q. afkoelen. Doe de rozijnen of andere ingredienten [appel / peer bv] er tijdens het kneden bij. Smaakt heerlijk.

Smakelijk eten, Poltol

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Poltol,

Dit lijkt me meer een recept om zelf roggebrood te maken, en neit voor roggebroodpap.

Ik heb gegoogled en ik kom nergens op uit dat dat eht een soort karnemelksepap moet zijn, of gortepap waarbij de karnemelk vervangen is voor gewone melk of de gort voor roggebrood.

En anders is het waarschijnlijk gewone broodpap die men maakte van melk en oud wittebrood, maar omdat wittebrood "rijkeluisbrood was" is het wittebrood zonder korstjes vervangen voor roggebrood. En waar wittebroodpap snel  klaar is omdat het wittebrood erg snel ontbindt in de warme melk, zal roggebrood daar aanzienlijk langer voor nodig hebben.Vandaar waarschijnlijk het langen "trekken" op de verwarming.

Succes jacbigboss, probeer gewoon eens wat "witte" broodpap varianten uit, te vinden in alle grote kookboeken.

Linda

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Linda,

Je kan gelijk hebben. Lijkt me trouwens geen verkeerd voorstel. De keus is aan de vragende partij. Wij horen het wel.

Fijn weekend, Poltol

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee het is een soort desert pap  van texteur  lijkt het op havermoutsepap maar dan  wat zoeter ik denk door de rozijnen   en het bereiden daarvan was een langdurig  proces dat is wat ik mij er nog van kan herineren

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zal het eens gaan proberen

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Probeer het eens uit en laat hier, bij deze vraag, nog eens weten of het lekker was. Je vraag kan je terugvinden via mijn pagina.

Eet smakelijk, Poltol

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

in broodpap gaat , volgens het standaard recept, oud witebroood (200 gram), suiker (60 gram), melk (1 liter) en ROZIJNEN (80 gram).

Vervang het wittebrood door roggebrood en probeer het eens uit zou ik zeggen.

Linda

ve
door verwijderd - Sep 15, 2007 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Poltol

dat recept staat ook in het haagse kookboek maar is niet om pap maar om roggebrood temaken.

Bij google "roggebroodpap"kwam ik op een site van arke.eu, en zou het een  recept uit letland zijn.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als kind in Denemarken kreeg ik ook vaak roggebroodpap. Oud roggebrood werd een nacht in water en een flesje maltbier geweekt. Daarna gekookt en op smaak gebracht met suiker. Werd opgediend met melk of room. Tegenwoordig worden er allerlei smaakstoffen toegevoegd, zoals vanille, sinaasappelsap/schril of kaneel. Maar daar deed mijn oude moeder niet aan mee.